Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Djuranna

Trådstartare
Har läst forum om olika hästtransporter i flera dagar nu och jag blir inte riktigt klok på det.

Jag har en KIA som får dra 2000 kg med mitt BE-kort. Jag är ute efter en transport där jag kan lasta min kallblodstravare (ridhäst) dryga 160 hög, och gärna en till häst i motsvarande storlek (160-170 hög) (dock inget krav i slutändan men ett väldigt stort plus). Har inte mätt eller vägt henne än, men jag vill att det ska finnas gott om plats när man har satt på bommen längdmässigt. Hoppas att hon inte väger över 600kg då jag inser att det kommer bli svårt att få ihop matematiken med två hästar.. Har även en önskan om att transporten skall vara lite bredare än de 152 cm som jag tror var standard förr, minst 80 cm/spilta.

Hon är lättlastad, men jag kommer oftast vara ensam då jag ska lasta på och av henne.

Jag har en dålig budget (15-20 tkr) och ska ha tp för kortare resor på 2-5 mil enkel väg, men ska också kunna köra 40 mil på det utan att hästen är helt slut när jag kommer fram. Jag kommer nog bara att köra någon gång i månaden, men om det kommer till att hyra blir det att jag aldrig åker någonstans.

Har förstått att värmlandsvagnen är en budgettransport, men vad är bättre; en VV 2-axlad med utvändig sadelkammare (har väldigt ofta bagaget fullt av hundar) från 90-talet, eller en 1-axlad med fronturlastning, t.ex. kylinge, utan sadelkammare, också från 90-talet. Har också hittat en boy 2-axlad för 15 tkr, men utan både sadelkammare och fronturlastning. Tror den är 90-talist också.

Jag vill väldigt mycket med min transport, men börjar inse att jag kommer få kompromissa... :cry: Jag vill ha en funktionsduglig transport utan risk för skador på min häst eller mig.

I de bästa av världar; en bred 2-axlad transport som jag kan lasta två stora hästar i, med öppningsbara fönster, fronturlastning och sadelkammare. Önska kostar ingenting...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag vet inte om VV från 90-talet får lasta två hästar ens? Vi hade en enkelaxlad visserligen, men den fick bara lasta 595 kg.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Den klassiska VV med dubbelaxel brukar ligga på totalvikt 1500 kg, vilket inte ger så där vansinnigt mycket lastvikt. Vill du ta två hästar får du nog gå upp rätt rejält i budget.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag skulle aldrig i livet välja bort fronturlastning på transporten, jag tycker den är superviktig!

Jag har ett enkelaxlat Kylinge som jag är kanonnöjd med :)

Kör iof mestadels 1 islänning men ibland 2, har kört stora hästar i den också och de har haft bra med plats i den :)
Tom jättehästen på 178 i mkh hade helt okej med plats i släpet :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag tror tyvärr du får välja mellan utrustning och lastkapacitet om du vill hålla din budget. Du kan få en hygglig vagn med fronturlastning och sadelkammare till en häst inom budget. Om det är viktigare att köra två får du välja bort detta för att få lastkapacitet. Det finns några äldre umesläp 1990 kg /last 1270 ute men det är utan fronturlastning, sadelkammare och panikbommar (fönster kan man alltid sätta i själv). Har du tur kan du hitta en äldre 2 tons Ifor williams men de ligger ofta på runt 900 kg i tjänstevikt om de har fronturlastning. I alla fall som begagnatmarknaden ser ut just nu.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag hade aldrig lastat en så tung häst i en en-axlad transport. Med tanke på att mitt ganska smäckra halvblod på 160 väger 570-580 kg så lär ju din ligga på runt 700 kg och den lastvikten kommer du sällan upp i på en en-axlad.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Har läst forum om olika hästtransporter i flera dagar nu och jag blir inte riktigt klok på det.

Jag har en KIA som får dra 2000 kg med mitt BE-kort. Jag är ute efter en transport där jag kan lasta min kallblodstravare (ridhäst) dryga 160 hög, och gärna en till häst i motsvarande storlek (160-170 hög) (dock inget krav i slutändan men ett väldigt stort plus). Har inte mätt eller vägt henne än, men jag vill att det ska finnas gott om plats när man har satt på bommen längdmässigt. Hoppas att hon inte väger över 600kg då jag inser att det kommer bli svårt att få ihop matematiken med två hästar.. Har även en önskan om att transporten skall vara lite bredare än de 152 cm som jag tror var standard förr, minst 80 cm/spilta.

Hon är lättlastad, men jag kommer oftast vara ensam då jag ska lasta på och av henne.

Jag har en dålig budget (15-20 tkr) och ska ha tp för kortare resor på 2-5 mil enkel väg, men ska också kunna köra 40 mil på det utan att hästen är helt slut när jag kommer fram. Jag kommer nog bara att köra någon gång i månaden, men om det kommer till att hyra blir det att jag aldrig åker någonstans.

Har förstått att värmlandsvagnen är en budgettransport, men vad är bättre; en VV 2-axlad med utvändig sadelkammare (har väldigt ofta bagaget fullt av hundar) från 90-talet, eller en 1-axlad med fronturlastning, t.ex. kylinge, utan sadelkammare, också från 90-talet. Har också hittat en boy 2-axlad för 15 tkr, men utan både sadelkammare och fronturlastning. Tror den är 90-talist också.

Jag vill väldigt mycket med min transport, men börjar inse att jag kommer få kompromissa... :cry: Jag vill ha en funktionsduglig transport utan risk för skador på min häst eller mig.

I de bästa av världar; en bred 2-axlad transport som jag kan lasta två stora hästar i, med öppningsbara fönster, fronturlastning och sadelkammare. Önska kostar ingenting...

Boogie skulle jag absolut välja iom att det är en stor häst.
Har haft både enkelaxlade och boogie transporter genom åren,men för mig blir det aldrig mer en enkelaxlad.
Stor skillnad både i att dra,men framförallt i åkkomfort för hästen.
Fronturlastning hade jag på min första släp i slutet av 80-talet (kylinge),men det är inget jag värderar högt.Tycker mest att den är bökig.

Sadelskåp finns ju att köpa till och hänga framför släpet,så i ditt läge hade jag prioriterat boogie och hög lastkapacitet samt givetvis skicket på vagnen!
Hellre än äldre Ume,än en nyare VV....
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Hm, ja ni har väl rätt allihopa. Känns tråkigt bara att jämt sitta en person i varje bil eller att behöva ta två bilar när vi ska åka på sommarsemestern. Har levt i världen att man kan registrera upp transporter till 1990, så jag skulle kunna dra två hästar, men har förstått att det inte är så enkelt.

Finns ett ifor williams 505, totalvikt 2 ton, utan fronturlastning för 20 tkr.. Lite äldre släp det också verkar det som, men med nytt golv och flytande gummigolv ovanpå. Kanske vore någonting..? Har dock läst att de inte är så långa i spiltorna? Vet ni någonting om det? Kanske kan få in två hästar då om de inte väger så mkt mer än 600 kg..

Men om jag bara ska köra en häst, ska jag då hellre satsa på en 1-axlad med fronturlastning, eller en 2-axlad utan? Jag kommer som sagt vara själv för det mesta vid lastning och lossning.


Finns det någon transport jag verkligen borde undvika, och varför?

Har ni någon erfarenhet av hur mycket bränsleförbrukningen ökar om man har ett utanpåsittande sadelskåp? Känns som om aerodynamiken försämras..

Tänkte på det här med vikten på min häst. Hur säkra är de där måttbanden som man räknar ut vikten med? Brukar det stämma? Känns som om det säkraste är att åka och väga transporten med och utan häst.. Eller vad har ni för erfarenhet?

Tack för att ni hjälper mig! Är en sån där hemsk människa som ska ha stenkoll innan jag köper någonting så jag vet att det blir så rätt som möjligt...! :o
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag tycker det är 1000ggr enklare att lasta ur framåt, framförallt när man är ensam.
Upplever det även som säkrare.
Om man tex åker av vägen kan det hända att man inte kan öppna baklämmen, då vill iaf jag ha ett alternativ att få ut hästen framtill.

Eller som för ett par veckor sen blev min kompis häst jättesjuk och behövde åka akut till Strömsholm.
Hästen kunde varken backa eller vända, då var min vän lycklig över att få låna mitt släp som hade fronturlastning som inte hennes släp hade det..

Så det är mina anledningar till att jag inte vill ha släp utan fronturlastning igen...
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Har aldrig haft fronturlastning och aldrig saknat det. Har däremot delat stall med de som haft fronturlastning, men aldrig använt den. Däremot har de förbannat den, då det stjäl en del lastvikt eftersom släpet blir tyngre med fronturlastning än utan. Jag har också alltid kört själv, men har inga problem med att lasta och last ur själv.

När det kommer till begagnade släp hänger mycket på hur just det släpet ser ut, mer än modellen generellt (om det inte finns några jättenackdelar). Själv skulle jag aldrig ställa häst i ett VV, men tycke och smak ska man som bekant inte diskutera. Dock tycker jag att just VV har för klena och dåliga lösningar för att funka för mina behov.

Ett bra tips kan vara att åka till en tävling och gå runt och titta på olika släp. Ofta berättar ägarna gärna om sina släp, så man får lite för- och nackdelar. Bra kan också vara att titta över vilka tjänstevikter de olika släpen har, det kan vara bra att veta lite övergripande.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Har aldrig haft fronturlastning och aldrig saknat det. Har däremot delat stall med de som haft fronturlastning, men aldrig använt den. Däremot har de förbannat den, då det stjäl en del lastvikt eftersom släpet blir tyngre med fronturlastning än utan. Jag har också alltid kört själv, men har inga problem med att lasta och last ur själv.

När det kommer till begagnade släp hänger mycket på hur just det släpet ser ut, mer än modellen generellt (om det inte finns några jättenackdelar). Själv skulle jag aldrig ställa häst i ett VV, men tycke och smak ska man som bekant inte diskutera. Dock tycker jag att just VV har för klena och dåliga lösningar för att funka för mina behov.

Ett bra tips kan vara att åka till en tävling och gå runt och titta på olika släp. Ofta berättar ägarna gärna om sina släp, så man får lite för- och nackdelar. Bra kan också vara att titta över vilka tjänstevikter de olika släpen har, det kan vara bra att veta lite övergripande.


Kör du boogie eller 1-axlat, och vad föredrar du? För en transport utan fronturlastning, 1-axlad och utan några som helst tillbehör kan jag få för 12 tkr i funktionsdugligt skick..

Vad kostar det att sätta in två extra öppningsbara fönster eller en taklucka? Och är det inte lätt att spräcka plasten om man gör det själv?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Har haft först enkelaxlat och sedan många, många år tillbaka dubbelaxlat. Skulle aldrig köra enkelaxlat igen. Dels därför att köregenskaperna förändras så mycket med hästens rörelser, men främst för hästens bekvämlighet. Det behövs inga större utredningar för att konstatera att det är milsvidd komfortskillnad för den som åker i tvåaxlat jämfört med enkelaxlat.

Men det är ju alltid en avvägning tillsammans med pris, allmän ekonomi och hur mycket och till vad man ska använda släpet.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag håller i stort med Lovisaleonora här, även jag skulle försöka välja en 2-axlad transport före en 1-axlad oavsett om jag skulle köra 1 eller 2 hästar.
Fronturlastning kan säkert vara en bra grej, men vi har aldrig heller haft det eller saknat det med våra hästar.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Min kallblodstravare vägde 50 kg mer på våg jämfört med måttband.

Jag har aldrig haft fronturlastning och aldrig saknat det. Iochmed att jag är ovan vid den så tycker jag att det är krångligare och jag gillar inte att hästen lär sig att framåt = ut. Urlastning själv bakåt är inget problem om man har bra grejer.

Sen kan ju frontlucka vara bra om hästen blir sjuk/släpet välter/luckan fryser etc.. Då får man tänka över hur man vill ha det. Ha något som fungerar bra och säkert i normalfall eller lägga på saker (och på grund av t.ex vikt/budget) dra ner på andra för de där "Ska inte hända men kan hända" tillfällena.

Jag har en priolista jag går efter när jag tittar på transport. Du får väl sätta dig ner och skriva din priolista. Välj ut det som du absolut inte vill kompromissa med och sätt först i listan. När de kraven är uppfyllda går du över på extragrejerna.

Vad gäller märken att undvika så är det svårt eftersom det landar i tycke och smak. Men jag undviker VV på grund av egna dåliga erfarnehter och som LovisaLeonora gillar jag inte deras lösningar. Cheval Liberté har jag hört så otroligt mycket dåligt om att jag aktar mig för dem. Det finns jättebra kärror men kvalitén varierar och måndagsexemplaren verkar vara många. Vissa årgångar av UME med aluminiumbommar fram verkar inte hålla måttet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag skulle aldrig välja enaxlat släp, åkkomforten för hästarna ska vara mycket bättre med två axlar. Jag lastar också nästan alltid i och ur själv, har aldrig haft fronturlastning och aldrig saknat det.

Mitt halvblod på 167 cm som är ganska smäcker, verkligen inte grov, väger ca 630 kg.

Men hur kan du få dra 2 ton på ditt B-kort, om jag inte missminner mig eller har förstått det hela fel får bilen inte dra mer än vad det själv väger och på B får man väl högst dra 3,5 ton....? Eller har jag fel nu?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Min kallblodstravare vägde 50 kg mer på våg jämfört med måttband.

Jag har aldrig haft fronturlastning och aldrig saknat det. Iochmed att jag är ovan vid den så tycker jag att det är krångligare och jag gillar inte att hästen lär sig att framåt = ut. Urlastning själv bakåt är inget problem om man har bra grejer.

Sen kan ju frontlucka vara bra om hästen blir sjuk/släpet välter/luckan fryser etc.. Då får man tänka över hur man vill ha det. Ha något som fungerar bra och säkert i normalfall eller lägga på saker (och på grund av t.ex vikt/budget) dra ner på andra för de där "Ska inte hända men kan hända" tillfällena.

Jag har en priolista jag går efter när jag tittar på transport. Du får väl sätta dig ner och skriva din priolista. Välj ut det som du absolut inte vill kompromissa med och sätt först i listan. När de kraven är uppfyllda går du över på extragrejerna.

Vad gäller märken att undvika så är det svårt eftersom det landar i tycke och smak. Men jag undviker VV på grund av egna dåliga erfarnehter och som LovisaLeonora gillar jag inte deras lösningar. Cheval Liberté har jag hört så otroligt mycket dåligt om att jag aktar mig för dem. Det finns jättebra kärror men kvalitén varierar och måndagsexemplaren verkar vara många. Vissa årgångar av UME med aluminiumbommar fram verkar inte hålla måttet.


Vad väger din kallblodstravare?

Vilka typer av grejer bör jag ha för att smidigt kunna lasta på och av själv?

Priolista låter bra. Men jag kan för lite för att förstå vad jag borde prioritera högst ;)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Vad väger din kallblodstravare?

Vilka typer av grejer bör jag ha för att smidigt kunna lasta på och av själv?

Priolista låter bra. Men jag kan för lite för att förstå vad jag borde prioritera högst ;)

Han är 153 cm och vägde 570 på våg i somras dock var han tämligen omusklad efter vila men lite betesfet.

Jag tycker det är viktigt att bommarna är lätthanterade och sitter så att det är lätt att "fånga in" hästen när den går in i släpet. Man skall inte behöva springa fram och åter för att fånga upp och stänga bommar. Här beror det ju på hur man går till väga när man lastar. Mellanväggen skall vara lätt att flytta.
Det skall vara smidig åtkomst fram så man kan lätt knäppa loss och hästen skall inte kunna vända sig innan man kommer bak och öppnar. Men alla lastar ju på olika sätt, detta är vad som passar mig och min häst. Hästens vana och träning spelar ju in. Min kuse är van att stå kvar med luckan nere tills han får tillåtelse att backa ut. Vår lastteknink lämnar än så länge så mycket övrigt att önska att det är en usel förebild så det tar jag inte upp.:crazy:

Priolista är svårt men nog ganska viktig om man skall bli nöjd. Har du möjlighet att hyra/låna olika varianter för att prova vad som passar dig och din häst.

För mig var det viktigt med boggie, jag vet att åsikterna är olika men detta var viktigt för MIG och jag tittar inte ens på enaxlade. Sen måste min transport ha panik-/eller säkerhetsbommar samt öppningsbara fönster eller bra taklucka eller annan riktigt bra ventilationslösning då min häst blir väldigt varm. Transporter som inte uppfyller dessa 3 krav tittar jag inte ens på.

I ditt första inlägg så verkar lastvikt för 2 hästar, fronturlastning och sadelkammare vara höga prion? Börja där och se vad du hittar. Är detta omöjligt inom budget så får du arrangera om.:)

Det är faktiskt toksvårt med transportköp, tycker jag. Jag köpte en sprillans ny för två år sen efter låååångt övervägande. Den är nu såld på grund av långtidsvilande häst och att den inte användes alls. Men om jag skall vara ärlig, hade jag varit helt 100% nöjd hade jag nog behållt den ändå. Nu var det saker som irriterade mig med den och jag hade nog bytt till slut ändå.

Sen kan det faktiskt gömma sig pärlor i nåt man inte trodde man skulle trivas med.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Priolista låter bra. Men jag kan för lite för att förstå vad jag borde prioritera högst ;)

Jag kanske kan hjälpa dig med min priolista så har du ngt att fundera utifrån :)

1. Fronturlastning
2. FUNGERANDE Panikbommar, INTE säkerhetsbommar.
3. Sadelkammare
4. Plyfagolv
5. Ligga bra efter bilen
6. Generellt lätthanterad, smidiga lösningar med bommar osv.
7. Bra ventilation (Går att åtgärda i efterhand så inte superviktigt)
8. Minst 2 extrafönster (Går att åtgärda i efterhand så inte superviktigt)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag åker alltid själv med mina hästar och aldrig haft fronturlastning, dels tycker jag att den stjäl lastvikt och dels har jag aldrig sett något användningsområde för den. Har haft både enkel- och dubbelaxlat och kan inte rekommendera enkelaxlat annat än i nödfall.

Det nästan viktigaste för mig är att ha hästar som är lätta att lasta i och ur.

Annars har jag prio på:
*Ventilation
*Lastvikt
*Bommar/lucka ska vara lätthanterliga

(Jag har utvecklat en avsky för min övre lucka som öppnas uppåt, fullständigt värdelöst under vintern eftersom snö lägger sig på taket på släpet och luckan då har en tendens att ramla ner om man inte stöttar den. Men eftersom jag är supernöjd med släpet i övrigt så har jag valt att leva med irritationen)
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 076
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 304
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 183
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 939
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp