Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Tillägg:
Jag har haft VV med enkel- och dubbelaxlat och mina har fungerat bra.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag kanske kan hjälpa dig med min priolista så har du ngt att fundera utifrån :)

1. Fronturlastning
2. FUNGERANDE Panikbommar, INTE säkerhetsbommar.
3. Sadelkammare
4. Plyfagolv
5. Ligga bra efter bilen
6. Generellt lätthanterad, smidiga lösningar med bommar osv.
7. Bra ventilation (Går att åtgärda i efterhand så inte superviktigt)
8. Minst 2 extrafönster (Går att åtgärda i efterhand så inte superviktigt)


Vad är skillnaden på panikbommar och säkerhetsbommar? Och är det så att olika transport-märken kallar det olika?

Varför är plyfagolv så långt ner? Trodde att det bara fanns plyfagolv eller aluminium.. Men jag verkar ha fel?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag åker alltid själv med mina hästar och aldrig haft fronturlastning, dels tycker jag att den stjäl lastvikt och dels har jag aldrig sett något användningsområde för den. Har haft både enkel- och dubbelaxlat och kan inte rekommendera enkelaxlat annat än i nödfall.

Det nästan viktigaste för mig är att ha hästar som är lätta att lasta i och ur.

Annars har jag prio på:
*Ventilation
*Lastvikt
*Bommar/lucka ska vara lätthanterliga

(Jag har utvecklat en avsky för min övre lucka som öppnas uppåt, fullständigt värdelöst under vintern eftersom snö lägger sig på taket på släpet och luckan då har en tendens att ramla ner om man inte stöttar den. Men eftersom jag är supernöjd med släpet i övrigt så har jag valt att leva med irritationen)



Nej ni har ju rätt i det där med att fronturlasningen tar en massa lastvikt. Har en vän som ridit i hela sitt liv och som tycker att det är det bästa i hela världen (lätt överdrivet ;) ) så det är ju lätt att färgas, även om det finns många som ser det både som väldigt nödvändigt och helt onödigt.

Är det en VV som du är så nöjd med nu? Vad är det annars för någon?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Vad är skillnaden på panikbommar och säkerhetsbommar? Och är det så att olika transport-märken kallar det olika?

Varför är plyfagolv så långt ner? Trodde att det bara fanns plyfagolv eller aluminium.. Men jag verkar ha fel?

Panikbommar (på min transport) trillar ned när jag lossar en jätteenkel spärr som jag kan öppna med bara ett pekfinger och då trillar bommen ned på 1 sek trots att det hänger en häst över den.

Medan en säkerhetsbom kan du skruva upp från utsidan, vilket är betydligt tyngre om du ens är stark nog att skruva upp den och det tar alldeles för lång tid i mitt tycke...

Jag föredrar plyfagolv för aluminiumgolv alla dagar i veckan, men är transporten toppen på alla sätt å vis till rätt pris men har alugolv kommer jag inte att avstå den transporten.
Då är det viktigare med fronturlastningen, sadelkammare och panikbommar än vilken typ av golv den har.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Panikbommar (på min transport) trillar ned när jag lossar en jätteenkel spärr som jag kan öppna med bara ett pekfinger och då trillar bommen ned på 1 sek trots att det hänger en häst över den.

Medan en säkerhetsbom kan du skruva upp från utsidan, vilket är betydligt tyngre om du ens är stark nog att skruva upp den och det tar alldeles för lång tid i mitt tycke...

Håller med till fullo på punkten om panikbommar. Jag vet inte hur många gånger jag har hört om hästar som fastnat i transporter med säkerhetsbommar, där de inte har orkat skruva loss bommen. Panikbommar är definitivt ett måste även för mig!

TS: Har du kollat på enhästars?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Håller med till fullo på punkten om panikbommar. Jag vet inte hur många gånger jag har hört om hästar som fastnat i transporter med säkerhetsbommar, där de inte har orkat skruva loss bommen. Panikbommar är definitivt ett måste även för mig!

TS: Har du kollat på enhästars?


Nej, jag har inte gjort det.. Min vision är ju fortfarande att jag helst ska få med mig två hästar.. Men man kanske skulle kika lite på det också.. :)

Är det så att något speciellt märke har panikbommar, eller finns det på dom flesta? Och när kom det? Kanske bara finns på de nyare transporterna? Står inte så ofta om det i annonserna tycker jag. Kan man installera det efteråt? Verkar ju som om det bara handlar om ifall det är skruvar på utsidan, eller det där handtaget?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Kylinge har. Har för mig att det var deras patent som sedan Thule tog över, så Thule har det fram på sina vagnar.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Okej, har kylinge det både fram och bak? När tog thule över, eller rättare sagt från vilket år har deras tp också säkerhetsbommar?

Verkar som om Kylinge har bra transporter enligt många. Finns inte så många till salu bara, och verkligen inga boogie i min prisklass.. Trane och star trailer verkar också vara något att satsa på. Finns väl en anledning att få av dessa finns i rätt viktklass till rätt pris. Tänk så mkt mer jag hade fått för 30 tkr.. :S
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag TROR Thule tog över -06/07 där nånstans.

Kylinge har både bak och fram, iaf på modeller från mitten av 90-talet. Jag har en 98 och den har panikbommar både bak och fram, jättebra släp.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Okej, tack för hjälpen. :)

Du har alltså en Kylinge boogie från 98 utan fronturlastning. När köpte ni den och vad kostade den? Om du vill svara på det. :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Nu har jag ett stort släp som har totalvikt på 2700 kg och får lasta 1640 kg.
Ett Henra Grand Chevalier.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Okej, tack för hjälpen. :)

Du har alltså en Kylinge boogie från 98 utan fronturlastning. När köpte ni den och vad kostade den? Om du vill svara på det. :)

Jag har en med fronturlastning, en Apollo. Köpte den 05-06 tror jag, gav 32' för den, men det var ett kompispris. Vet inte vad jag hade fått för den idag, Kylinge ligger ändå i ganska bra prisläge. 00-orna ligger runt 35' så mellan 25'-30' hade jag väl fått för min, jag har tex. satt in öppningsbart fönster.

Nackdelen är vikterna, min är 1450 kgs, får lasta 590 kg.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Ja det stämmer ju.. Och en enaxlad kan lasta lika mycket som en boggie. Konstigt. Men det verkar ju ändå vara en bra tp.. Men isf får jag väl nöja mig att bara kunna lasta en häst. Måste komma fram till hur viktig den där andra hästen är! ;)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag vet inte hur mycket släp du har kört med last, men själv skulle jag som sagt aldrig köra en stor häst i ett en-axlat släp, och 2 stycken kan du ju glömma:)

Men kan du inte lägga på 10' och få det släpet du vill? Vänta ett litet tag så att du kan få ett med hög lastkapacitet. Du har ju det många av oss saknar, en bil med bra dragvikt och BE-kort, jag hade väntat ett litet tag och köpt en släp med 2000 som totalvikt så att du kan lasta 2 hästar. Själv har jag bara en häst jag kör med, så för mig har det mindre betydelse och jag är snarare inne på om jag ska skaffa enhästars när jag byter.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Pengarna finns inte. Är det som är problemet. Annars hade jag gärna köpt en dyrare. Jag har kört mycket med olika släp, men inte så jättemycket just med hästtransport. 50-60 mil kanske sammanlagt.. De jag har kört har varit enaxlade och jag tycker det har funkat bra. Men då går det ju bara att ha en häst i, det blir ju så med lastvikten. Sen har vi ganska snälla hästar som står stilla mest hela tiden när man kör. Jag har kört nordsvenskar och en mindre arenner.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Har även kört en enaxlad med en nordsvensk och en ardenner i.. Iofs bara 3 mil (x2), men det gick det med ;) ;)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Hur är transporten som heter Buster? Någon som vet? Finns en från 92 som är reggad på 2000 kg..
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Ingen aning, men åk å kolla på den om den finns nära?

Det hade jag gjort om du tycker att den uppfyller dina krav :)
Den har en stor skötardörr vilket jag tycker är jättebra, det glömde jag skriva på min kravlista....
Har den tillräckligt hög lastvikt för dig?

Den ser ut att ha dåligt med ventilation och förlite fönster i min smak men det är enkelt och relativt billigt att sätta in :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Inte tillräckligt nära ;) Jag har mailat och frågat om lastvikt/tjänstevikt, men enligt annonsen "är det inte många man får dra så mycket i" så vi får väl se vad han säger.

Ja, jag vill också ha en stor skötardörr! Ja, många säger ju att fönster skall vara ganska enkelt att sätta in, så jag får väl lita på det. :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag hade kollat golv och väggar mycket noga på den, eftersom den är 20 år gammal kan mycket ha hänt... Säkerhetsmässigt vet i tusan, ser inte ut att vara några panikbommar, frågan är hur lösningen ser ut bak, vilken mellanvägg osv. Jag menar, bara för att du rent tekninskt på pappret kan lasta 2 hästar betyder det inte att du i verkligen kan få in 2 hästar på ett säkert sätt. Lastar du ut en och hästen som står kvar också får för sig att backa kanske hela inredningen hänger med... Jag har haft en VV från -91, den var inte säker nånstans.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 087
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 304
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 183
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 941
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp