Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Inte tillräckligt nära ;) Jag har mailat och frågat om lastvikt/tjänstevikt, men enligt annonsen "är det inte många man får dra så mycket i" så vi får väl se vad han säger.

Ja, jag vill också ha en stor skötardörr! Ja, många säger ju att fönster skall vara ganska enkelt att sätta in, så jag får väl lita på det. :)

Okej det är drygt när man inte bara kan åka och kolla lite enkelt.

Men samtidigt är det just det du behöver göra, för vad du och säljaren tycker är bra skick behöver inte överensstämma...
Men om beskrivningen överensstämmer med vad du vill ha hade jag iaf åkt :)

Om du är normalhändig tar det dig ett par timmar att sätta in extrafönster.
Har för mig att de som säljer å servar husvagnar i byn skulle ha typ 1500kr för att sätta in 2 fönster (fönstrena ingick i priset) åt mig när jag kollade förrut till min förra vagn.

Ett tips är att på taket sätta ett par solcellsventiler så drar de hela tiden ut dålig luft och det är inte heller speciellt dyrt, ett par hundralappar bara..
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag hade kollat golv och väggar mycket noga på den, eftersom den är 20 år gammal kan mycket ha hänt... Säkerhetsmässigt vet i tusan, ser inte ut att vara några panikbommar, frågan är hur lösningen ser ut bak, vilken mellanvägg osv. Jag menar, bara för att du rent tekninskt på pappret kan lasta 2 hästar betyder det inte att du i verkligen kan få in 2 hästar på ett säkert sätt. Lastar du ut en och hästen som står kvar också får för sig att backa kanske hela inredningen hänger med... Jag har haft en VV från -91, den var inte säker nånstans.

Det är en nog så viktig poäng!
Det blir lite samma sak med gamla många umevagnar. Det finns flera som viktmässigt tar 2 stora hästar men spiltbredden är ett skämt.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag lastar ju hellre 2 hästar min transport, med en hel hästs överlast, än i den som TS är intresserad av... Faktiskt.:o
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

KL

Jag ha haft både enkelaxlad och boggiemodell av VV och har varit nöjd. Bytte bort den enkelaxlade eftersom den började vara gammal och jag ville sälja innan den var värd ingenting alls. Det slutade med att jag lämnade den i byte mot en mkt nyare VV med boggie. För mig är den största skillnaden faktiskt att det är boggie, så mkt har inte tillverkningen av VV:s classicmodeller gått framåt under de år som skiljde mellan min gamla och den nya.

Det är en budgettransport men en som jag är nöjd med. Den är lätt och behändig att använda för mig som är kort. Jag lastar både i och ur själv utan några problem. Jag skulle hellre köpa en transport av ett känt märke än en av ett okänt som man inte har någon aning om vad det är.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag hade nog hellre tittat på den 2 tons ifor som ligger ute än Bustern faktiskt.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag hade nog hellre tittat på den 2 tons ifor som ligger ute än Bustern faktiskt.

Ja jag funderade på den också. Tills jag såg skötardörren. Känns som om man knappt kommer in genom den med en höpåse! :crazy: Den är från 88 så det är en gammal vagn, men typ allting är bytt utom chassit säger säljaren.. Den kanske är något att åka och titta på, trots att det är ganska långt dit också..
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Okej det är drygt när man inte bara kan åka och kolla lite enkelt.

Men samtidigt är det just det du behöver göra, för vad du och säljaren tycker är bra skick behöver inte överensstämma...
Men om beskrivningen överensstämmer med vad du vill ha hade jag iaf åkt :)

Om du är normalhändig tar det dig ett par timmar att sätta in extrafönster.
Har för mig att de som säljer å servar husvagnar i byn skulle ha typ 1500kr för att sätta in 2 fönster (fönstrena ingick i priset) åt mig när jag kollade förrut till min förra vagn.

Ett tips är att på taket sätta ett par solcellsventiler så drar de hela tiden ut dålig luft och det är inte heller speciellt dyrt, ett par hundralappar bara..

Är det inte riskfyllt att sätta in fönster i hårdplasten? Känns som om det kan vara enkelt att det spricker?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Och en helt annan fråga.. Vad står TS och KL för? :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Är det inte riskfyllt att sätta in fönster i hårdplasten? Känns som om det kan vara enkelt att det spricker?

Nej det är ingen fara, du kan vara lugn :)

Taket är gjort i glasfiber, samma som plastbåtar och de borrar/sågar man ofta i och det spricker inte :)
Det är både tjockt och armerat :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Ja jag funderade på den också. Tills jag såg skötardörren. Känns som om man knappt kommer in genom den med en höpåse! :crazy: Den är från 88 så det är en gammal vagn, men typ allting är bytt utom chassit säger säljaren.. Den kanske är något att åka och titta på, trots att det är ganska långt dit också..

Jo det är klart.
Eller vänta och se om det kommer ut andra vagnar längre fram.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Annars har jag prio på:
*Ventilation
*Lastvikt
*Bommar/lucka ska vara lätthanterliga

Min priolista ser rätt likartad ut som din

*Ligga bra efter vägen, där har jag fått för mig att "äkta" boggie har en fördel framför "oäkta"

*Ventilation samt välisolerat släp (både för att det inte ska vara stekhett på sommaren samt p.g.a. ljudet

*Lastvikt

*Bommar/lucka ska vara lätthanterliga

Till ts:

Fronturlastning är jag helt ointresserad av och har aldrig haft någon användning för. Har man så begränsad summa så skulle jag överhuvudtaget skippa allt "lull-lull" som fronturlastning, sadelkammare etc. och köpa ett funktionabelt boggiesläp. Så får kanske nästa släp vara mer utrustat. Vill du nu dra flera hästar finns ju möjligheten att ni använder din bil och ditt BE-körkort och den andra personens släp!

Innan jag själv skaffade släp med sadelkammare så förfärdigade jag en "sadelvagn" av ett barnvagnsunderrede som jag säkrade i andra transportspiltan. Gick alldeles utmärkt.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Min priolista ser rätt likartad ut som din

*Ligga bra efter vägen, där har jag fått för mig att "äkta" boggie har en fördel framför "oäkta"

*Ventilation samt välisolerat släp (både för att det inte ska vara stekhett på sommaren samt p.g.a. ljudet

*Lastvikt

*Bommar/lucka ska vara lätthanterliga

Till ts:

Fronturlastning är jag helt ointresserad av och har aldrig haft någon användning för. Har man så begränsad summa så skulle jag överhuvudtaget skippa allt "lull-lull" som fronturlastning, sadelkammare etc. och köpa ett funktionabelt boggiesläp. Så får kanske nästa släp vara mer utrustat. Vill du nu dra flera hästar finns ju möjligheten att ni använder din bil och ditt BE-körkort och den andra personens släp!

Innan jag själv skaffade släp med sadelkammare så förfärdigade jag en "sadelvagn" av ett barnvagnsunderrede som jag säkrade i andra transportspiltan. Gick alldeles utmärkt.

Jag tror också att en "äkta boggie" ligger bättre på vägen. Fördelar ojämnheterna bättre. Men nackdelen jämfört med en tandemboggie är att om du får punktering kommer du inte längre än om du bara hade två hjul. Fördelar och nackdelar på allt... hela tiden! ;)

Mina vänner "vägrar" att köpa en tp som kan dra två hästar, eftersom de själva bara har B-kort.. Men det lutar mot en 2-axlad i hyfsat skick som kan dra två hästar. Men ibland tröttnar jag på allt och tänker köpa en 1-axlad också för min häst bara. Hade varit enkelt! :) Men boggie är ändå mitt mål.

Har du någon bild på din sadelvagn? Eller är det helt enkelt bara en avkapad barnvagn? Hade du något stöd för sadeln?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Knapplån, är det att man är inloggad på någon annan och skriver ett inlägg? Eller vadå?


Bra det där med glasfiber. Hade jag inte koll på (och hade ärligt talat inte kollat upp heller..)

Får se när pengarna dyker upp. Ska sälja vår ena bil så kanske jag kan få mig en liten transport, och så får marknaden avgöra lite också. :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag är inne på mitt tredje släp sedan 1984. Det första var ett trane enkelaxlad årsmodell 1982 som jag körde mest ett halvblod i det släpet var reggat för strax under 1500 och vägde runt 500 så jag körde några gånger två mindre hästar i detta släp hade volvo 240 då.
1998 köpte jag ett nytt Kylinge Apollo totalvikt 1500 kg kunde välja 1400-1600 tot.vikt hade MB och lätt lastbil och BE kort, detta släp blev tyvärr ett felköp för mig som har ett stort halvblod på 600-700 kg för det hade låg lastvikt, jag valde det för jag ville ha ett stort rymligt släp med fronturlastning (hade kört fast flera gånger med min volvo i branta backar och fått lasta ur med luckan halvöppen bak och har även unghästar) Har använt urlastning fram bara när jag lastat ur en häst för att fara vidare med den andra eller kört någon häst som kastat sig ut bakåt eller ibland när jag börjat med unghästar, Öppnar alltid bak för att städa ur traiern när jag kommit fram.
Skulle själv aldrig tordas köra enkelaxlat i dag en kompis fick dubbelpunka på sitt släp, de fick stop utan att släpet välte men mellanväggen var trasig, en annan välte släpet och hästen kom ut genom taket.
I dag har jag ett Ifor Williams totalvikt 2700 lastvikt 1700 kg för att det släpet hade allt jag ville ha till ett bra pris , kan köra två stora hästar, fronturlastning, gått om plats framför hästarna, brett och rymmligt och ligger som ett strykjärn efter vägen,
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Knapplån, är det att man är inloggad på någon annan och skriver ett inlägg? Eller vadå?

Knapplån är när man trycker på en persons "svara på detta" knapp för att skriva ett inlägg även fast det man skriver inte är avsett till att svara på just den personens inlägg.
Utan man tar oftast sista knappen bara för att det är enklast :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag har läst någonstans (undrar om det var på Bojs hemsida nåt år sen) att "äkta boggie" sväljer ojämnheter i vägen bättre men ett tandemaxlat släp går stabilare på jämn väg. Hästens rörelser märks mindre i bilen. Så om man körde huvudsakligen på asfalt rekommenderades tandem och körde man huvudsakligen på ojämna vägar rekommenderades "äkta" boggie.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Nu tror jag att jag kanske har bestämt mig för en ifor williams.. eller inriktningen är så iaf.. Hittade en sjukt fin och prisvärd, men missade självklart den så den var såld när jag väl kontaktade säljaren.. men men.. ska väl vara så kanske.

Men hur är det med aluminiumgolv? Hur ofta måste man röntga dom för att kontrollera kvalitén? (beror ju självklart på hur mkt den används och hur den vårdas efteråt..) Och vet någon om det stämmer att ifor hade trägolv fram fram till 1998 och efter 99- så har de aluminiumgolv?

Och hur svårt är det att typa upp en transport? Har ju förstått att det är svårt.. :(
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

En sak till.. Någon som har koll på panikutlösning av bommar framförallt fram på ifor? Vad har de för system, kan man lossa dem både inifrån och utifrån? Och om det är något speciellt år de började med panikbommarna?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

En sak till.. Någon som har koll på panikutlösning av bommar framförallt fram på ifor? Vad har de för system, kan man lossa dem både inifrån och utifrån? Och om det är något speciellt år de började med panikbommarna?

Jag tror inte Ifor har panikbommar utan säkerhetsbommar. Sådana man skruvar loss. Vet inte vilket år de började men man kan se på vagnen om det sitter en liten ögla på utsidan av väggen i höjd med främre bomfäste.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 087
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 306
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 183
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 941
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp