Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Ifor har ingen panikutlösning på sina bommar. Med lite god vilja kan man källa dem säkerhetsbommar, men det är inget system jag hade räkna med i praktiken. När hästen väl hänger på bommen (alt. trycker underifrån) är det inte helt lätt att försöka få loss en bult från utsidan. Kröker den sig aldrig så lite, är det tvärkört.

Vill du verkligen ha ett system för fällbara bommar rekommenderar jag ett annat märke.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Okej, nu kollar jag på en benderup från 97. Hur är de? Väghållning m.m? En spilta är 80 cm bred.. Är det ok? Kommer iofs bara gå att lasta en häst i den, så då kan jag väl vinkla mellanväggen för att få mer plats om det skulle behövas. Är en boggie med inbyggd sadelkammare.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Har haft ett nyare Brenderup, tyvärr är deras konstruktion väldigt dålig. Taket leder ner vatten i väggarna vilket gör väggarna oerhört porösa. Det finns några exemplar som inte har det här problemet, men de är sällsynta. I många fall är det färgen som håller ihop väggarna ( i det fall transporten är vit).

De har en usel lösning för säkerhetsbommar och dessutom är inte bommarna höj- och sänkbara (och gjorda för väldigt stora hästar). Har du en häst under 1,70 är det rätt lätt att den sätter sig och kommer under bakbommen vid minsta strul vid i- och ur lastning.

Vi sålde vår väldigt snabbt efter att vi insett vad vi hade på gårdsplanen.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Hm, okej, ja jag fick bilder på insidan idag och ser att det är som du säger med fasta bommar. Och både min och vännernas hästar är under 165.. Sen är det ju inte så lockande med fuktskador heller. :S Tack för snabbt svar!
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Raderat. Missade att du redan fått svar.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Nu har jag själv skaffat mig lite mer erfarenhet och kört först en ifor 1,5-hästars boggie med fronturlastning som man kan räkna som helt ny (uthyrning) och därefter ett enaxlat som var mörkt och på gränsen till för kort för min häst och dessutom bommar som inte är justerbara, modell äldre. Oklart märke (glömde kolla).

Jag körde samma vägsträcka med olika hästar men i samma storlek och viktklass. När vi kom fram med häst nr 1 sa de i stallet att de hade hört oss eftersom hästen stod och sparkade / trampade. Vi i bilen varken kände eller hörde någonting. Bilen drog då 1,4 l/mil ungefär.. ifor williams alltså..

Igår körde jag min egen häst i den gamla enaxlade transporten. Vi kände varenda gupp i asfalten och det var mycket ryckigare. När vi stannade vid en stoppskylt kände vi hur hästen trampade lite (och då är ändå min häst en väldigt snäll transport-åkar-häst). Men bilen drog bara 0,97 l/mil. Och då sa ändå hon som hyrt 1,5-hästarstransporten att en sån smal transport drar 0,3 l/mil mindre än en 2-hästars. Hon hade läst det någonstans..

Jag körde lika fort båda dagarna, om inte långsammare med ifor-transporten eftersom det var risk för halka den dagen.

Dessutom lastade jag en häst "själv" för första gången. Hästen min är visst lite av en åsna och stod fastfrusen i marken. Men efter lite lockande och en otäck kompis till mig som störde bakom henne gick hon på. Och dessutom klarade jag av att lasta av henne helt själv. UTAN fronturlastning. Och utan någon som helst fara. Kopplade över till ett långt grimskaft. Gav henne lite müsli. Tog bort bommen. (Jag står hela tiden i den lediga spiltan) Gav henne müsli. Och sen fick hon backa av långsamt och fint. Vilken toppenhäst jag har köpt!


Så nu har jag kommit långt i mitt letande. Eller längre iaf.

Priolista:

1) Bommar justerbara i högd och längd (rätt storlek)
1) Boggie!

Okej, det är vad jag är helt säker på ;)

- Sadelkammare
- Extra bred, eller iaf bredare än 152..
- Belysning i tp
- Öppningsbara fönster

Sen tror jag att jag vill ha antingen en gummimatta som är enkel att lyfta upp och kontrollera golvet eller för att det ska torka torrt. Eller en matta som är av smält gummi, eller en som är tätad i kanterna. För som det kändes nu är det ju alldeles för lätt för urin och lite väl rinnig avföring att komma in mellan matta och golv..

Och fronturlastning är ingenting jag kommer leta efter. Finns det så finns det, annars klarar jag mig utan. :)

Och hur fina och tåliga ifor än är, så känns det onödigt att ha en så pass tung transport att den ska dra nästan halvlitern mer i diesel även om det är en smal 1,5-hästars transport.. Men det får nog bero mer på hur marknaden ser ut när min bil väl blir såld så jag har råd att köpa den där transporten!


Så, låter det rimligt?

Och ni får gärna fortsätta att skriva här, för jag kommer nog fråga mer om olika märken när jag hittar transporter som jag tror är bra!
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag har haft flera Ifor Williams. Dom har ju ett väldigt luftmotstånd med sin fyrkantiga design, men jag tror absolut inte att din soppaförbrukning skulle öka ytterligare 3 dl bara för att du kopplar på ett 2-hästars IW jämfört med 1,5-hästars. Jag lånade min kompis Boj-släp när jag skulle åka en sträcka på ca 25 mil, sedan åkte jag exakt samma sträcka med mitt IW HB510 (extra stora modellen) och då ökade bränsleförbrukningen med ca 3 dl/mil. Dessa två släp hade ungefär samma tjänstevikt, men som sagt; Iforn har ju högre luftmotstånd.
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Jag har haft flera Ifor Williams. Dom har ju ett väldigt luftmotstånd med sin fyrkantiga design, men jag tror absolut inte att din soppaförbrukning skulle öka ytterligare 3 dl bara för att du kopplar på ett 2-hästars IW jämfört med 1,5-hästars. Jag lånade min kompis Boj-släp när jag skulle åka en sträcka på ca 25 mil, sedan åkte jag exakt samma sträcka med mitt IW HB510 (extra stora modellen) och då ökade bränsleförbrukningen med ca 3 dl/mil. Dessa två släp hade ungefär samma tjänstevikt, men som sagt; Iforn har ju högre luftmotstånd.


Det jag menade var att skillnaden mellan att köra ifor williams 1,5 hästars jämfört med att köra den andra gamla 2-hästars transporten var nästan 4 dl/mil. Tror inte heller (eller hoppas ;) ) att en IWT 2 hästars drar ytterligare 3 dl, men jag tänkte att det berodde mest på tjänstevikten. Men du har ju rätt i att formen på transporten och spelar in mycket.

För övrigt är den 510-modellen riktigt fin. :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

För övrigt är den 510-modellen riktigt fin. :)

Ja, dom är riktigt bra, superrymliga inuti och grymt stadiga. Har en 505:a nu (men som tyvärr ska säljas), även den är ju superstabil. Hur dyrt släp skulle du köpa?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Det var en ren faktagrej som jag svarade på, panikbommarna på Ifor :)
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Ja, dom är riktigt bra, superrymliga inuti och grymt stadiga. Har en 505:a nu (men som tyvärr ska säljas), även den är ju superstabil. Hur dyrt släp skulle du köpa?

Jag letar efter ett som kostar ca 20 000. Gärna billigare. :o
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Den gamla 1-axlade transporten som är för kort och med för låga bommar är av märket trane.. :S
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Nu har jag hittat en boj bravo (förstår inte varför så många heter "bravo", det är ju så stor skillnad på dom..?) från 1995. De vill ha 30 000 för den. Alltså mkt mer än vad jag hade tänkt att lägga.. Men det är bytt golv och nya sparkplåtar. Och en sån stor sadelkammare som vissa kallar sadelkammare/klädkammare. Och jag kan lasta 1280 kg i den tror jag. Den är lång nog tror jag, 20 cm längre än den jag har henne i nu (och den tycker jag är alldeles för kort, men hon får ju plats..)men inte så mkt bredare. Bara 157 cm. Den hon åker i nu är 155 men jag antar att hon står ganska bra? Hon bråkar ju ingenting och är inte svettig efter kortare turer på ca en timme. Den här ägaren har haft transporten sen 99.. och hävdar att hennes hästar bara går på utan att bråka, och att den är i fint skick. (säger väl alla iofs kanske..) Den har en taklucka, men de övriga 4 fönsterna är inte öppningsbara. Och jag har glömt att fråga om belysning, men det torde ju vara ganska enkelt att sätta in. Iaf om jag väljer något batteridrivet. Kanske funkar bra med en cykellampa bara..?



Så, vad tycker ni? Verkar det bra?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Bravo är modellen, de har Classic också.

Har du tittat på släpet? Tycker du om lösningarna? Testat att ta upp och ner lämmen? Kollat golvet (också under transporten). Provat att dra det bakom bilen? Eftersom det är ett begagnat släp, finns möjlighet att provlasta din häst?
 
Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?

Bravo är modellen, de har Classic också.

Har du tittat på släpet? Tycker du om lösningarna? Testat att ta upp och ner lämmen? Kollat golvet (också under transporten). Provat att dra det bakom bilen? Eftersom det är ett begagnat släp, finns möjlighet att provlasta din häst?


Jo jag har tänkt att modellen är bravo, men det verkar ändå finnas olika varianter av den också..

Släpet finns nästan 6 timmar bort.. Så nej, ingen provtitt och ingen provlastning. Men golvet är som sagt bytt och min häst verkar gå in i vad som helst. Har än så länge bara lastat henne i riktigt mörka och ruskiga enaxlade transporter, även i nattsvart mörker utan någon lampa inne i transporten och ytterst dålig belysning utanför..

Angående lemmen har jag bara haft tunga lemmar utan någon gascylinder eller hydralik, så jag klarar mig utan, annars får jag väl sätta på en, ska ju vara väldigt enkelt vad jag läst.

Och provdra kommer jag ju inte heller att kunna göra. Men det är ju en boggie och många verkar tycka om boj.. Så jag hoppas att den ligger bra efter min bil (kia sorento)...
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 087
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 305
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 183
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 941
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp