Vad ska mamma ha för hund...?

S

Sudd

Mamma går i pension nu i mars och är sugen på att skaffa en hund som sällskap. Hon har haft 2 st shetland sheepdog förut men hon tycker dom är lite för livliga. Hon bor i lägenhet men bor från Maj-Aug i en kolloni. Hon tycker om att ut och gå mycket. Så motion får den.
Har ni några förslag på en relativt lugn hund i ungefär samma storlek som en shetland sheepdog...?
 
Oj det var inte lätt...... en i samma storlek kan jag inte komma på så här på rak arm, men annars kanske en Bichon frise är bra. Fast den tycker hon kanske är för liten?
 
En trevlig vuxen blandras kanske? Då slipper hon ju de första åren, som ofta är tämligen livliga... :smirk:
 
Ja, det behöver väl inte vara i samma storlek men på ett ungefär..ingen jättehund vill hon ju ha.
Precis, helst vill hon ha en som är ett par år eller så. Det där med valptiden tycker hon inte är någon höjdare, plus att många hundar är ju rätt jobbiga när dom är små.
 
Tycker hon skall titta lite extra på rasen
Dvärgschnauzer :)

Låter som om en sådan liten vän skulle passa bra in i din mors liv.
 
Nu har jag funderat lite :idea:
En Bergamasco kanske är något för din mamma.
Rätt storlek mm det ända som är att det inte finns så många i sverige och där med svåra att få tag i....
Men hoppas det är en hund som kommer dyka upp mer och mer, har träffat några och gillar dom skarpt!
 
ja om hon gillar att röra på sig och ha en hund som kräver mkt tid så skaffa en border colli :D
 
Då blir det ju lättare, en vuxen hund vet man ju hurdan den är i temperamentet. Även bland de livliga raserna kan det ju finnas lugnare individer.
 
Luktar inte dom illa? (Det baserar jag endast på rykten och hörsägen... :crazy:)
 
Ingen bra ras för den som inte tänker träna.

Förstår inte varför alla tror att Labrador är en sällskapshund som är nöjd med promenader?

Labrador Retriver är en jakthund som kräver sin ledare och träning för att må bra .
 
Tycker man att en lite Sheltie är livlig så är Labrador ingen ras för den personen :crazy: Galnare och väger flerdubbelt.
 
Mammas första Sheltie var jättelugn och go, men den andra hon skaffade var stenvild...han var nog lite extrem tror jag också. Fick det intrycket av flera som träffade honom.
Han skällde nåt så hemskt och bet och gnagde på allt. Ändå så försökte mamma aktivera honom mycket, lååånga promenader varje dag och byggde lite agilitybanor så han fick jobba lite. Men det hjälpte inte..han hoppade till och med på folk som kom och hängde i tröjorna..spelade liksom ingen roll vad man gjorde för bestraffningar det gick in genom ena örat och ut genom det andra.
Det enda som tog lite på honom var när han var hos oss med våran stora Beardis hane på 6 år, han läxade upp honom när han fick nog. Då först skärpte han sig.
Hon vill ju ha en hund som inte låter så mycket är snäll och nöjer sig med lååånga promenader och lite bus varje dag. Inte någon som behöver tokaktiveras varje dag för att må bra.
 
Just det ja...fick förlsaget på en Coccer..men hittar ingen info om hunden och har inte hört namnet förut.
Finns det någon sida man kan gå in och titta o läsa om den. ?
 
\"coccer\" trol. = cocker...

...dvs cocker spaniel. Kolla på: www.cockerklubben.nu

Jag har en cocker (min andra) och hon är en för rasen ovanligt lugn individ. Min förre var betydligt "vildare" och mer krävande beträffande såväl fysisk motion som hjärngympa, men jag tycker ändå att det var hanterbart. Det är en hund av ganska "lagom" storlek (ca 40 cm och 13-15 kg)som har ett glatt och mjukt temperament. Den måste dock trimmas för att se ut som en cocker och viss pälsvård mellan trimningarna (kamning/borstning ca 2 ggr/vecka, bad då och då o.s.v.).

Vissa sjukdomar finns i rasen, så för att valpar skall få registreras måste avelsdjuren vara hd-röntgade och ögonlysta. ÖRONEN har dock aldrig jag upplevt som något större problem, vilket dock är något halva Sverige "vet" cockrar har trubbel med :devil:.

Cockern är en fågelhund i grund och botten, men de behöver inte jaga fågel för att trivas med livet. Någon form av aktivering är dock nyttigt. Agility, lydnad, viltspår är exempel på aktiviteter där cockrar syns.

Den ras som i Sverige och resten av Europa heter cocker spaniel bär i USA namnet English cocker spaniel. Med "cocker spaniel" avser man det vi kallar amerikansk cocker spaniel (amris/amerikanare) vilket kan vara bra att veta om ni tittar på engelska sidor.

Anneli
 
\"coccer\" trol. = cocker...

...dvs cocker spaniel. Kolla på: www.cockerklubben.nu

Jag har en cocker (min andra) och hon är en för rasen ovanligt lugn individ. Min förre var betydligt "vildare" och mer krävande beträffande såväl fysisk motion som hjärngympa, men jag tycker ändå att det var hanterbart. Det är en hund av ganska "lagom" storlek (ca 40 cm och 13-15 kg)som har ett glatt och mjukt temperament. Den måste dock trimmas för att se ut som en cocker och viss pälsvård mellan trimningarna (kamning/borstning ca 2 ggr/vecka, bad då och då o.s.v.).

Vissa sjukdomar finns i rasen, så för att valpar skall få registreras måste avelsdjuren vara hd-röntgade och ögonlysta. ÖRONEN har dock aldrig jag upplevt som något större problem, vilket dock är något halva Sverige "vet" cockrar har trubbel med :devil:.

Cockern är en fågelhund i grund och botten, men de behöver inte jaga fågel för att trivas med livet. Någon form av aktivering är dock nyttigt. Agility, lydnad, viltspår är exempel på aktiviteter där cockrar syns.

Den ras som i Sverige och resten av Europa heter cocker spaniel bär i USA namnet English cocker spaniel. Med "cocker spaniel" avser man det vi kallar amerikansk cocker spaniel (amris/amerikanare) vilket kan vara bra att veta om ni tittar på engelska sidor.

Anneli
 
Inte vad jag vet... Dom jag har träffat har då inte luktat.
 
Hejsan!
Jag vet tyvärr inte vart ni bor, men åk till ett Hundcenter där det finns olika hundar i alla åldrar som behöver ett nytt och kärleksfullt hem!
Jag rekommenderar er att åka till Akitagårdens Hundcenter i Kungälv, där kommer de även ta emot er väl och hjälpa er att hitta den perfekta hunden!
Önska din mamma Lycka till!
/Frida
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 385
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 738
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp