Vad skulle ni vara villiga att betala?

eldkyss

Trådstartare
Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är lämpligt i kvällsgiva för individen. In och utsläpp 7 dagar i veckan. Mockning 7 dagar i veckan. Hästen behöver kunna gå på fri tillgång av grovfoder. Sadelkammare med fikarumsdel. Varmvatten. Transport finns att låna vid behov. Liten enklare variant av ridbana med belysning finns. 8,5 km till ridhus.

Vad tycker ni är rimligt att ta i månadskostnad? Vad skulle ni själva kunna tänka er att betala? Vill komma fram till ett så rimligt pris som möjligt och behöver lite mer kött på benen.
 
Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är lämpligt i kvällsgiva för individen. In och utsläpp 7 dagar i veckan. Mockning 7 dagar i veckan. Hästen behöver kunna gå på fri tillgång av grovfoder. Sadelkammare med fikarumsdel. Varmvatten. Transport finns att låna vid behov. Liten enklare variant av ridbana med belysning finns. 8,5 km till ridhus.

Vad tycker ni är rimligt att ta i månadskostnad? Vad skulle ni själva kunna tänka er att betala? Vill komma fram till ett så rimligt pris som möjligt och behöver lite mer kött på benen.
Beror helt på vilket område det är samt hur utbudet är där dvs är det stod efterfrågan på platser eller svårt att hyra ut?
 
Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är lämpligt i kvällsgiva för individen. In och utsläpp 7 dagar i veckan. Mockning 7 dagar i veckan. Hästen behöver kunna gå på fri tillgång av grovfoder. Sadelkammare med fikarumsdel. Varmvatten. Transport finns att låna vid behov. Liten enklare variant av ridbana med belysning finns. 8,5 km till ridhus.

Vad tycker ni är rimligt att ta i månadskostnad? Vad skulle ni själva kunna tänka er att betala? Vill komma fram till ett så rimligt pris som möjligt och behöver lite mer kött på benen.
För min del hade det till stor del berott på storlek och skick på hagar, tider för utevistelse samt möjligheterna till uteritt. Fikarum kompenserar inte frimärkshagar, till exempel.
 
Nu vet inte jag vad kallhyrorna ligger på i området men om jag räknar på en rätt normal kallhyra där jag bor (25 min från stad med ca 30000 invånare) så är den på 600:-, till det får du då lägga halm för kanske 100;. i månaden och silage för säg 500:- i månaden. Det blir då 1200:- i månaden. Det här är ju inte hela kostnaden utan du behöver ju saker som stolpar, tråd, handtag, vattenbaljor, grepar, skottkärror, underhåll av vägen/infarten osv.
Om vi bara räknar det som nämns ovan mot en hyra på 3000:- så blir det en summa på 1800:-/månad som ska täcka övriga kostnader samt ditt arbete och om du kör vitt även moms och skatt. Det är 60:-/dag som ska täcka arbete och övrigtposter.
Jag är skeptisk till att man tycker det är kul att sköta andras hästar för de skitsummorna i längden.
Edit Min tanke är då att kallhyran enbart ska täcka kostnaderna för stallet i form av underhåll samt avbetalningar på lån osv.
 
Senast ändrad:
Nu vet inte jag vad kallhyrorna ligger på i området men om jag räknar på en rätt normal kallhyra där jag bor (25 min från stad med ca 30000 invånare) så är den på 600:-, till det får du då lägga halm för kanske 100;. i månaden och silage för säg 500:- i månaden. Det blir då 1200:- i månaden. Det här är ju inte hela kostnaden utan du behöver ju saker som stolpar, tråd, handtag, vattenbaljor, grepar, skottkärror, underhåll av vägen/infarten osv.
Om vi bara räknar det som nämns ovan mot en hyra på 3000:- så blir det en summa på 1800:-/månad som ska täcka övriga kostnader samt ditt arbete och om du kör vitt även moms och skatt. Det är 60:-/dag som ska täcka arbete och övrigtposter.
Jag är skeptisk till att man tycker det är kul att sköta andras hästar för de skitsummorna i längden.
Edit Min tanke är då att kallhyran enbart ska täcka kostnaderna för stallet i form av underhåll samt avbetalningar på lån osv.
VIlken häst äter grovfoder för 500 kr i månaden på fri tillgång? Mina trycker i sig ca 20 kg per dag, betalar ca 2,50/kg och får då riktigt bra kvalitet och får väl räknas som ungefär normalpris här. Det blir runt 1500 kr per häst i månaden.
 
VIlken häst äter grovfoder för 500 kr i månaden på fri tillgång? Mina trycker i sig ca 20 kg per dag, betalar ca 2,50/kg och får då riktigt bra kvalitet. Det blir runt 1500 kr per häst i månaden.
Mina äter runt en rundbal var i månaden ej fri tillgång men nära. Stallägaren tar 400:- för en bal jag betalar mer så detta var ett snitt.
Är egentligen den exakta siffran så viktig? Syftet med inlägget var att ge ett hum om vad man "tjänar" på en hyra på 3000:-/månad med dessa saker inkluderade. Om slutsiffran är 60:-/dygn (före moms och skatt) eller 30:-/dygn är för mig rätt likgiltigt då bägge siffrorna är rejält låga med tanke på arbetsinsatsen och hur bunden man är.
 
Nu vet inte jag vad kallhyrorna ligger på i området men om jag räknar på en rätt normal kallhyra där jag bor (25 min från stad med ca 30000 invånare) så är den på 600:-, till det får du då lägga halm för kanske 100;. i månaden och silage för säg 500:- i månaden. Det blir då 1200:- i månaden. Det här är ju inte hela kostnaden utan du behöver ju saker som stolpar, tråd, handtag, vattenbaljor, grepar, skottkärror, underhåll av vägen/infarten osv.
Om vi bara räknar det som nämns ovan mot en hyra på 3000:- så blir det en summa på 1800:-/månad som ska täcka övriga kostnader samt ditt arbete och om du kör vitt även moms och skatt. Det är 60:-/dag som ska täcka arbete och övrigtposter.
Jag är skeptisk till att man tycker det är kul att sköta andras hästar för de skitsummorna i längden.
Edit Min tanke är då att kallhyran enbart ska täcka kostnaderna för stallet i form av underhåll samt avbetalningar på lån osv.
100 spänn i månaden för halm låter otroligt lite.
 
Mina äter runt en rundbal var i månaden ej fri tillgång men nära. Stallägaren tar 400:- för en bal jag betalar mer så detta var ett snitt.
Är egentligen den exakta siffran så viktig? Syftet med inlägget var att ge ett hum om vad man "tjänar" på en hyra på 3000:-/månad med dessa saker inkluderade. Om slutsiffran är 60:-/dygn (före moms och skatt) eller 30:-/dygn är för mig rätt likgiltigt då bägge siffrorna är rejält låga med tanke på arbetsinsatsen och hur bunden man är.
Fast just vid uppskattningar av vad det kan kosta så är det ju enormt viktigt att de stämmer hyfsat när man försöker få det att gå runt. Ja, generellt blir det extremt lite i vinst om man hyr ut en eller ett par boxplatser men att ha en kostnad på 1000 kr mer per häst än uppskattat för att man tagit i alldeles för lite när det kommer till grovfoder och strö kan göra att man istället går ordentligt back på någon annans hobby.

Själv har jag nöjt mig med att ta kallhyra när jag hyrt ut och sen köper vi in grovfoder och strö gemensamt just för att folk tycker att det blir orimligt dyrt med ett paketpris om man faktiskt tar betalt för det som deras häst äter om de går på fri tillgång.
 
Någonstans mellan 2500-3000 per box hade jag lätt tagit. De är ju dels arbete med grovfoder, hagar, mockning, utsläpp sen tillkommer el och vatten. Sen måste man ju räkna på slitaget med på saker. Jag tycker de flesta tar alldeles för lite i mot vilket arbete de gör 🙈 Själv jobbat i ett stall med full services .. De blir några timmar per dygn som varje häst ska ha.
 
I alla fall 4000.

2500 är vad jag betalade för a-ponny med begränsad tillgång till hösilage, tycker absolut att det är för billigt med 2300.
 
Jag tycker att det låter som ett rejält underpris med 2300:-. Allt beror givetvis på efterfrågan, men fullservice kostar.

Okej. Vill bara förtydliga att jag vill ju fortfarande att hyresgästerna ska sköta skötseln på sina hästar. Men det kanske räknas som fullservice ändå?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 743
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 161
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp