Vad tänker ni om det här tänket?

@purity_666
Och kan verkligen någon av oss avgöra om det i den här individens fall är så att hen aldrig kommer att kunna se på vin som en måltidsdryck? Nej.
Exakt. Det är det jag menar också. Den som inte känner personen kan ju bara tala utifrån egna erfarenheter av andras drickande, eller utifrån moraliserande. Det är inte säkert att något av det passar in på den här individen.
 
Ja, det beror ju på hur nära personen som dricker är. I TS fall tror jag inte att hon skrivit det. Ju längre bort, desto mer lönlöst att oroa sig kan jag tycka. Själv skulle jag inte gilla om någon lite avlägsnare person gick runt och oroade sig för mig.
Jag förutsatte att personen stod nära TS på ett eller annat sätt i och med att hon skrivit att hon oroar sig. Jag tror inte folk generellt går runt och oroar sig över människor de inte står nära.

Men där kanske jag har fel.
 
@purity_666
För dig är vin något lyxigt, för mig är det en dryck jag kan ta vilken vardag som helst (naturligtvis då i begränsad mängd) för att jag råkar tycka det passar till maten. Eller för att jag vill ha ett glas vin. Det är faktiskt inte så att din inställning är rätt och min är fel eller tvärt om. Min är min och din är din.

Och kan verkligen någon av oss avgöra om det i den här individens fall är så att hen aldrig kommer att kunna se på vin som en måltidsdryck? Nej.

Nej absolut inte, jag har min syn antagligen för att det var så i min familj. Har aldrig påstått att något annat är fel, fick bara frågan om det är så jag gör och det är det.

Jag tycker dock att man inte kan ha en sån syn på alkohol om man nyss klivit ur en nykterhet. JA det kan bli så att man kan ha den relationen till alkohol, men det är dumt att ha det tänket när man kliver in i det igen. Så småningom, när personen ser att den klarar det..så javisst. Nu i början när personen fortfarande provar..så njae.. dålig idé enligt mig.

Jag dömer ingen av er som gillar att dricka ett glas vin några gånger i veckan. Förklarar bara hur jag är van vid och att jag är van vid att man inte dricker upp bars för att det finnd lite kvar. Är man nöjd så är man nöjd helt enkelt.
 
Jag förutsatte att personen stod nära TS på ett eller annat sätt i och med att hon skrivit att hon oroar sig. Jag tror inte folk generellt går runt och oroar sig över människor de inte står nära.

Men där kanske jag har fel.

På Buke får jag ofta intrycket att de gör det ... Tycker rätt många trådar handlar om ganska perifera relationer, typ "min sambos systers man". Jag känner rätt ofta att jag nog har en annan inte-lägga-sig-i-tröskel än vad många här har.
 
Inte med nödvändighet. *Har den T-shirten*

Som andra redan sagt är varje fall unikt. I det här fallet är jag lite orolig så jag kommer att försöka få fram mer info om hur denne tänker kring drickandet, men jag ville ha andras åsikter ifall jag bara var nojig.
Det finns naturligtvis undantag som bekräftar regeln. Men varje nykter alkoholist som får ett återfall börjar ju med en klunk. Och snackar man med folk som jobbar med psykfall (inget negativt menat) så har jag i alla fall fått det intrycket att når det går åt he så år det många ggr sjuka som själva avslutar sin medicinering utan att sjukvården vet om det.
 
@purity_666
För dig är vin något lyxigt, för mig är det en dryck jag kan ta vilken vardag som helst (naturligtvis då i begränsad mängd) för att jag råkar tycka det passar till maten. Eller för att jag vill ha ett glas vin. Det är faktiskt inte så att din inställning är rätt och min är fel eller tvärt om. Min är min och din är din.

Och kan verkligen någon av oss avgöra om det i den här individens fall är så att hen aldrig kommer att kunna se på vin som en måltidsdryck? Nej.

Nej absolut inte, jag har min syn antagligen för att det var så i min familj. Har aldrig påstått att något annat är fel, fick bara frågan om det är så jag gör och det är det.

Jag tycker dock att man inte kan ha en sån syn på alkohol om man nyss klivit ur en nykterhet. JA det kan bli så att man kan ha den relationen till alkohol, men det är dumt att ha det tänket när man kliver in i det igen. Så småningom, när personen ser att den klarar det..så javisst. Nu i början när personen fortfarande provar..så njae.. dålig idé enligt mig.

Jag dömer ingen av er som gillar att dricka ett glas vin några gånger i veckan. Förklarar bara hur jag är van vid och att jag är van vid att man inte dricker upp bars för att det finnd lite kvar. Är man nöjd så är man nöjd helt enkelt.
 
[...]

Jag tycker dock att man inte kan ha en sån syn på alkohol om man nyss klivit ur en nykterhet. JA det kan bli så att man kan ha den relationen till alkohol, men det är dumt att ha det tänket när man kliver in i det igen. Så småningom, när personen ser att den klarar det..så javisst. Nu i början när personen fortfarande provar..så njae.. dålig idé enligt mig. [...]

.

Men nu är du där igen - "en sån syn på alkohol". Vad innebär det? Du tror att du vet att personens ett glas vin per dag i fyra dagar är ett riskbeteende baserat på vad du är van vid och vad du tycker. Men dina (eller mina) erfarenheter säger inget om den person det hela gäller. Allt är individuellt.
 
Ja, kanske, att den känslan kommer från det.

Och ja, visst beror det på all den oro som det tidigare missbruket gav mig.

Nej, en flaska i veckan är ju inte mängder. Men ... ja, jag skulle vara SKITOROLIG för att konsumtionen skulle öka. Typ som mig själv som snusar. Som slutat snusa två gånger (graviditeterna) utan större problem. För att sen tänka "ä, jag tar EN snus bara". Efter x veckor är jag uppe i 4-5 om dagen och tror fortfarande jag "kan sluta hur lätt som helst". Och rätt vad det är så är jag fast i nikotinmissbruket.

Om jag stått kvar i samma läge som när jag första gången tog snus och bara festsnusade, ja, det gjorde jag i flera år innan jag började dagligsnusa. Jag har ganska stora misstankar om att de allra flesta missbrukare (av vad det må vara) har problem att återgå till "rimliga nivåer" efter att ha missbrukat en period i sitt liv.

Och där är man så olika. Jag slutade snusa för ungefär 10 år sedan. Jag har tagit en snus någon gång då och då på fest och jag fastnar inte. Jag hade å andra sidan inga problem att sluta rakt av när jag slutade snusa. Jag tänker att alkoholberoende är lite samma. Vi är olika. Vi har olika lätt för att bli beroende och olika lätt för att sluta.
 
En sån syn på alkohol relaterade till din syn: att vin är som vilken måltidsdryck som helst. Jag anser inte att man kan gå in med det tänker när man är alkoholist. Det handlar inte om mina personliga preferenser utan om att ha arbetat med missbrukare i 10 år. Ja personen kanske kommer dit så småningom, men i början bör man ta det försiktigt.
 
Nej, jag brukar dricka upp det eftersom det är gott och synd att slänga. Ett glas vin på kvällen ser jag ungefär som att ta sig en liten nattmacka - inte nödvändigt för att överleva, men gott och mysigt.

Glömmer jag att dricka upp det använder jag det i maten, och då kan det få stå längre tid än en vecka (beroende på hur ambitiös mat jag lagar just då).

Jo jag kan också ta ett glas vin på kvällen ibland, men jag glömmer alltid bort öppnade vinflaskor i kylen tills de blir gamla ändå så jag öppnar inte en hel stor flaska vin till bara mig själv, men en liten kan hända. Min man har ofta vin i maten -köttfärssås och köttgrytan tex, men det lyckas vi också sällan samordna inom två veckor från en öppnad flaska så det kan bli en liten flaska där med -eller så öppnar vi en och häller den i maten och dricker ett glas. En box däremot kan få hänga med och vara användbar ett tag.

Jag är nog bara moraltant och har absolut noll erfarenhet av alkoholism men jag skulle nog inte reagera en sekund på en tidigare alkoholist som dricker ett glas på en fest, eller ett glas en dag på en vecka (med tanke på de senaste rönen). Men att dricka varje dag några dagar i rad skulle jag tänka mig kändes riskigt, ett tänkande helt utan grund i kunskap såklart.
 
Senast ändrad:
Vad gäller att göra slut på en flaska på fyra dagar så är jag inte så betänksam över det faktiskt. Min erfarenhet är att vin inte gärna går att spara så länge så ur smaksynvinkel är det rimligt att tömma den på fyra dagar och ett glas om dagen i fyra dagar är i sig inte någon riskkonsumtion.
Jo, med vacumkork kan man spara i många dagar.
 
Jag skulle nog inte tänka så mycket om det. Jag hörde för ett tag sedan i ett reportage från en hälsoforskare att vi har en alldeles för svart-vit syn på alkoholism, att man måste bli helnykterist för att inte trilla dit igen. Det beror mycket på individen om man kan komma från alkoholism till en sundare alkoholkonsumtion, utan att påverkar risken för att trilla dit igen.

Jag har inte förstått varför man måste vara helnykterist för att inte räknas som alkoholist längre? Alkoholist för mig är när man har ett så pass starkt beroende att man inte kan leva utan att dagligen dricka alkohol till den mängd att man berusas dagligen. Så jag ser inte att en fd alkoholist skulle räknas som det igen för ett glas vin, eller ett par för den delen någon gång då och då tex om personen hanterar det och inte riskerar återfall så lätt.

Att dricka en vinflaska på fyra dar är ingenting (typ ett glas om dagen) heller även om man kanske skulle oroa sig lite över personen som tidigare haft ett missbruk.
Man måste se på hur ofta det sker, händer det typ en gång i halvåret tycker jag det inte är ett beroendebeteenden precis.
Inte heller en flaska om dagen i fyra dar om det händer väldigt, väldigt sällan..titta på alla semesterfirare tex - måste man vara alkoholist då? Nej, för mig handlar det helt om vad man har för relation till alkohol och i vilken utsträckning man dricker och om man gör det för att klara livet eller vardagen..
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 315
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp