vad tror ni om denna kombination????

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 115
Sv: vad tror ni om denna kombination????

Kristian v Krusenstiernas häst är 50 % fullblod så varför inte?? blir oftast en väldigt bra kombination! :)

Jag känner att de hästar du syftar på ofta är ridna på ett sådant sätt att det fokuseras så mycket på bärighet och samling så att hästen inte går framåt ordentligt, för den har inte möjlighet till det. Den tillbakahålls.

jaha....hade han säkert klarat av på min shettis också....
men det var väl inte riktigt så jag menade....varför rider dom bara halvblod om det nu är mer lämpat med andra raser?

Alltså det var menat som ett skämt... :) Jag menar som du, om det nu bara var ryttaren det hängde på så varför är det bara halvblod i eliten om det finns andra hästraser som lämpar sej bättre.

det andra citatet var väl inte till mig antar jag för det kände jag inte igen...

Ha ha , absolut inte, det va bara ett uttalande från dadde som var så bra, tycker jag;)

För mig har inte en häst bra rörelser om den inte har lätt för både samling och längning. Och det är ju klart som tusan att en häst behöver båda för att gå GP. Det ingår ju både längningar och samling så långt åt vardera håll det går. Annars skulle man kunna hitta hur många GP-hästar som helst. De bra skulle bli fler och inte så dyra.
Utöver det behöver de en viss showighet också, tyvärr. Det har det ju tom diskuterats om en hel del.

Att hästar som vinner tre-års och sen inte syns behöver inte bara bero på den faktor du säger, om det ens gör det.
Tyvärr så rids ju rätt många av de tidigt och snabbt tagna hästarna sönder.
Utöver det så kan de råka ut för dåliga ryttare, dåliga tränare, att växa till sig på fel sätt och få skador.

Alla ungar som tävlar på elitnivå blir inte de bästa som vuxna hos oss människor heller. Man ska nog inte tro att sanningen är så enkel.

jaha, vilken tur:D

vet inte jag blev så mycket klokare av vad jag vill ha för nästa häst nu när jag börjat kolla runt:angel:

Jag känner att de hästar du syftar på ofta är ridna på ett sådant sätt att det fokuseras så mycket på bärighet och samling så att hästen inte går framåt ordentligt, för den har inte möjlighet till det. Den tillbakahålls.

menar du att Ar rids för samlat och för lite framåt eller? ska på en info kväll om Ar då jag inte är insatt överhuvudtaget och funderar ju på att prova så det är ju lite intressant att ha med sig olika funderingar...

Ja, så känner jag det. Jag är inte insatt i AR, utan har sett de PRE-hästar som gått unghäst-VM t.ex. Ger ett mycket häftigt och kraftfullt uttryck, men som sagt, tillbakahålls för mycket så trots att de är samlade tappar de bärigheten i bakdelen. Är du med på hur jag menar?

ok, ska hålla koll på det på film/info kvällen. ska bli intressant dock att se vad min 18 åring gillar konceptet, han kanske protesterar eller bara tycker det är kul:)

nu är jag ju inte så himla bra på att se sånt där som du tänker på så jag får nog fråga mig fram om det där med att tappa bärigheten bak:crazy:

Det där beror helt på vilken tränare det är frågan om, hur utbildade/kunniga/erfarna de är. Och vilken nivå eleven nått till.

Det finns mycket skitridning inom AR i sverige iom att det finns få riktigt kunniga tränare. Men det är inte rätt ridet för att den storra massan rider så.

Edit, såg nu att du pratade om PREs och inte AR.

Hur menar du att en häst kan vara samlad utan att bära bak? Det är ju vad samling handlar om.
PREs har lättare än andra raser att gå av på mitten. Det är svårare att få dem att hålla ihop iom att de är så rörliga.

Senast ändrad:

Att de tappar bärigheten bak kan förekomma inom alla discipliner. Det kan bli lite för slappt inom AR, man spänner inte pilbågen och får för lite tryck. Så hästen sitter inte ihop. Och inom vanlig dressyr kan man ibland rida lite för fort för att en odresserad häst ska kunna balancera upp sig och bära.

Hittar du en bra tränare så kan den hjälpa dig få hästen i balans och bärighet, oavsett vilken lära tränaren säger sig tillhöra.

Du förklarade det så bra. Precis som jag menade, hästen ser inte ut att sitta ihop. Man skulle väl kunna kalla det falsk samling isåfall. Hästen "samlar" sig så att den bara går upp, upp, upp. Inte fram och upp.

Ok.

Men vet man bara hur man ska rida en PRE så kan man ju få dem att sitta ihop lika bra som andra raser. Men det krävs lite annan ridning.

Nu talar jag ändå om de hästar och ryttare som Spanien skickar till unghäst-Vm.. Så det alltså inte på "låg" nivå.

Tillägg; Jag har absolut inget emot PRE. Deras power och mjukhet finner man hos de Morganhästar jag gillar (vilket gör mig säker på att det finns iberiskt blod hos dem låååångt bak). Och kombinerat med fördelar som man hittar hos t.ex. ett halvblod (vilka ibland kan bli lite för "styva") så tror jag att det blir väldigt fina ridhästar. Det är också så jag försöker tänka när jag avlar gångarter. Power, styrka, bärighet, balans, elegans, mjuk- och lätthet.

Senast ändrad:

Nej, jag förstår att du inte menar låg nivå. Men hästarna går fortfarande att ridas bättre. Det går att få dem att sitta ihop om man rider dem rätt. Vilket få gör.

Morganhästar har jag ingen erfarenhet av direkt. Så dem kan jag inte uttala mig om.

*kl*
Jag tycker det är så tråkigt att halvbloden alltid ska vara referens för hur en bra dressyrhäst ska se ut och röra sig. Det finns så många bra hästar som har stora förutsättningar att bli bra dressyrhästar, ex morgan, men som sorteras ut pga storlek eller gång. Många av de morgans jag har sett har bra gång med aktiva bakben och god bärighet. Att Morgans sedan inte är optimala att korsa med halvblod säger jag inget om, men att säga att de inte hävdar sig på dressyrbanan för att de inte ser ut som eller rör sig som halvblod tycker jag är tråkigt och trångsynt...

Jo, du har absolut rätt. Tror vi är inne på samma linje.

Lite off topic, men här är en Morganhingst som jag personligen är väldigt förtjust i, där tycker jag mig ana en del likheter med iberiska hästar.

Tequila13.jpg

Tequila14.jpg

jag ser tvyärr inte bilderna . .

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 450
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 427
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 195
Senast: kryddelydd
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Betäckning 2024 - föl 2025