Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)

Domino_s

Trådstartare
Skulle bli jättetacksam för lite hjälp med sadelförslag till denna tjejen.

Sto, 10 år, i kondition, borde inte ändra sej jättemycket mer nu... hoppas vi..:angel:

Har just nu en wintec wide med det smalaste av dom lila järnen. Tycker dock det är ngt för bredd kanske, sadeln är lite för sväng för henne annars älskar jag sadeln och är ute efter nåt liknanade (dock en "riktig" dressyrsadel). Provade att stoppa i det vita järnet, men hon verkade inte uppskatta det ngt vidare så jag bytte tillbaka till det lila + att det såg lite smalt ut.

Som jag skrev innan gillar jag sitsen i widen och vill ha nåt liknande. Sadeln måste vara vid, hon har normalsvängd rygg, normal rund manke. Normalt sadelläge, widen får plats utan problem trots att hon endast är 152 cm över havet. Rund över ryggen.

Har lite äldre kort på hennes rygg, men kan försöka ta nya i e.m. (Har tyvärr endast ursel mobilkamera...:crazy:)

Luft eller icke luft spelar ingen roll, jag är villig att testa bägge. Prisnivån får gärna ligga lite lägre, har inga miljoner att slänga ut.

Förslag från min egen sida är: Nya wintec cair dressyr (har hört att man kan banka ut det vita järnet, den är grymt snygg. Bomlös!? (vågar man?)

Tacksam för alla förslag.

Mvh domino_s
 
Sv: Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)



Jag vet inte vad vi har lyckats med på denna bilden, då hon i verkligheten inte är överbyggd... Men det var den enda riktigt bra "från-sidan-bilen" jag hade i datorn.






Dessa bilder än 1-2 mån gamla.
 
Sv: Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)

Förslag från min egen sida är: Nya wintec cair dressyr (har hört att man kan banka ut det vita järnet, den är grymt snygg. Bomlös!? (vågar man?)

Tacksam för alla förslag.

Mvh domino_s

Tycker det är svårt att rekommendera bomsadlar eftersom hästen ser olika ut när den rör sig.

Men om du vågar testa en bomlös så tycker jag att du ska prova en Star Trekk Dressyr

Jag köpte en Star Trekk Island till min lillkille och den är underbar och hästen gillar den :)

Ser ut som en bomsadel och känns nästan som en bomsadel :)
Inte alls sådär lös och sladdrig som en del bomlösa känns.
 
Sv: Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)

En billig bra variant som jag tror passar er båda enl. det du skrivit är Knight´s Lady Hawk dressyr. De är små i str så har du 17 i wide så 17,5 i KLH. Du kan ha wintecs lila järn i dem.

En T6 dressyr kan även vara ett alternativ.
 
Sv: Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)

kan man alltså sätta över wintecs järn i en knights? detta öppnar ju dörrar! har en häst som är platt längre bak i sadelläget; kan en knights fungera där? (ursäkta kapning av tråd)
 
Sv: Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)

På tal om wide och Lady Hawk. Har en wide men den är inte hundra, den passar rätt bra med mellan och vidaste järnet men inte hundra med nåt av dem eg sadeln blir för svängd tror jag. Den ruggar honom på ryggen. Så frågan lyder, är Lady Hawken rakare?
 
Sv: Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)

Lady Hawken är väldigt rak, dock vet jag inte riktigt hur Wide är, så det överlämnar jag till proffsen!
Kan lägga in bilder på lady Hawken om ni vill, så kan ni ju se..har nämligen en sådan i dressyr till salu just nu:angel:
 
Sv: Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)

Hawk är rakare men tänk på att bommen kan skadas av att man sätter i ett vidare järn än vad som är meningen från början precis som på alla andra sadlar med utbytbara järn. Jag köpte en Hawk som bommen var helt skev på efter att någon försökt banka ut järnen men inte gjort det bra. Koppjärnen som följde med var sneda men även helt utan koppjärn var alltså sadeln sned. Den sadeln gick ju givetvis inte att använda utan var bara att slänga.

Min erfarenhet är att sadlar med utbytbara koppjärn blir något mer svängda ju vidare järn man har i så det kan vara läge att prova att ha en pad under och ett vidare järn än vad som behövs om man behöver få sadeln något mer svängd. Det kan ju vara värt att prova innan man köper en ny sadel om det lilla räcker.
 
Sv: Vad tror ni passar!? (Ännu en tråd med sadelfrågor)

Jag har haft wintec 500 med widejärn och den har blivit på tok för svängd och widen med vidaste järnet är på gränsen till för svängd så jag fortsätter nog leta efter den optimala bomlösa, vill ändå ha en spansk så det kanske blir en Hidalgo från Österike, tänker inte köpa den i sverige isåf. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver lite tips på vad jag ska kolla efter för sadel till min ponny. Hon är en c-ponny. Manke och svängd rygg. Men även väldigt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 837
Senast: MaRomer
·
Utrustning (hoppas man får laga sån här tråd, finns ju ingen nålad tråd om sadelfrågor nu) har hemlånad en Griffin T4 Allround såhärstår det i...
Svar
10
· Visningar
1 388
Senast: Tinuri
·
F
Utrustning Hej hej! Här kommer ännu en sadeltråd :smirk: Jag behöver ha hjälp med att hitta en sadel till min nordsvensk! Jag behöver verkligen...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: skjootan
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 613
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp