Värme vs kyla

M

_malle__

Hur behandlar ni hästens ben efter ett hårt ridpass?

När värmer ni och när kyler ni (vår/sommar/höst/vinter)? Och med vad?
 
I normalfallet, alltså på en häst som förväntas vara hel och fräsch, så kyler jag alltid först och värmer sedan. Samma året runt. Kyler med vatten (även om man sällan kyler med vatten tillräckligt länge för att det ska göra någon nytta), sedan lägger jag ofta våtvärmande med arnika liniment (padd+plast+bandage). Liniment brukar ju först kyla och sedan värma.
 
Jag kyler alltid med lera året runt. Lindar ev på natten med lindor och ibland arnika.
 
Mina hästar har alrig problem med benen och jag har aldrig nånsin behövt behandla dem för hältor.Kör med förebyggande vård istället för efterbehandling.

Jag är noga med att hålla hovarna mjuka och elastiska för att få optimal stötdämpning.
Rider på bra underlag, dvs inte alltför mkt på djupa sandunderlag och bara i lugnt tempo på hårda grusvägar.
Galopp ute bara i uppförsbackar.
Klättrar mkt i skritt för att hålla bakknäna friska.
Rider aldrig lutande häst på volten och rider inte på "böjd" häst genom att dra i innertygeln.
Rider aldrig på en häst i ett tempo som överskrider det som den orkar hålla ryggen uppe i.
Ger den 48 timmars vila mellan passen för att hålla musklerna friska så den slipper snedbelasta sig.
Rider skiten ur den var 14 dag för att rensa systemet.
Ger den B-vitaminer efter ansträngning.
Släpper ut den i hagen efter ridning för blodcirkulationens skull. Har den även ute så mkt som möjligt alltid.

Följer man dessa enkla råd så beöver man inte klydda med lindor och liniment och hästutredningar. Blir mkt billigare oxå :-)
Och jo, detta funkar även på tävlingshästar, tävlar själv och har hästar i superkondis och toppskick.
 
håller med föregående. så mycket givande information har jag nog aldrig fått ut av ett enda inlägg förut. tack! :rofl:
 
Rida skiten ur den var fjortonde dag. Vad skulle det vara bra för? Få ut slaggämmnen, de är de enda jag kan komma på.
 
En häst tar 14 dagar på sig att rensa ur kroppen efter att ha fått mjölksyra, det höll vi stenhårt på på travet och sen när jag blev ridmänniska så glömde jag av det där och min häst blev som alla andra ridhästar, lite uttråkad, lite olydig,såg spöken överallt, lite stelare och fick lite andra små problem med allt möjligt. dåliga karleder, nersatt allmäntillstånd svårare att hålla sig bra på det foder han fick. Kort sagt, han mådde inte riktigt bra men blev inte så dålig att andar människor reagerade, bara jag som kände honom märkte det.
Då kom jag att tänka på att de behövde 14 dagar på sig för att få bort mjölksyra och kom även att tänka på att det var omvänt, att de kanske verkligen behövde urblåsaren och inte egentligen bara en paus för att få bort mjölksyran.
Så jag testade det och pållen blev normal på två urblåsare (alltså en månad).
Nu har jag i några år haft islänningar och har testat även på dem och resultatet är samma, de mår bra och är trevliga om de får sig sin 14:dagars kur. allmäntillståndet förbättras radikalt.
Dock vet jag inte säkert exakt varför, har aldrig brytt mig om att forska i det, det funkar ju så varför bry sig? ;)
Jag har dock massa teorier om varför det är så.

Mina hästar är otroligt friska. Jag har ALDRIG karledsproblem trots att de står i lera upp över kotorna många månader varje år (skånsk lera), de har aldrig svullna ben, aldrig gallor, aldrig ryggont eller annat vajsning .
(peppar, peppar, ta i trä :crazy: ).
De har runda fina ryggar, välmusklade och fina.

Det enda skada jag har haft är en häst som får inflammation runt bogbladet en gång om året, alltid på sommaren när han har semester så jag tror att det beror på att han betar på ett snedbelastande sätt.
 
Vad innebär "urblåsningen" som du gör var 14:e dag? Alltså hur rider du då? *nyfiken*

Undrar eftersom jag behöver lite tips på hur man pressar pållan lite hårdare mellan varven. Tror också det är bra att göra en "urblåsning" mellan varven. Ska man få upp konditionen och styrkan så måste man ju överskrida hästen mjölksyraströskel som den befinner sig på för tillfället.

/Lizzie
 
Jag gör inte heller nånting annat än att skritta fram och skritta av och skritta en jäkla massa överhuvudtaget i uppbyggande syfte.
 
Oftast så rider jag ut en runda som jag inte brukar rida och är ute sisådär 1,5 timme. Värmer upp lugnt i skritt och tölt och trav i 20 minuter och sen galoperar jag tills jag hör att det börjar bli svårt för lungorna att hänga med ( det kan beroende på häst och kondis och terräng vara allt från 100-500 meter).Då blir det skritpaus til lungorn ahämtat sig och sen kör vi galopp igen.
Jag kör så här tills det inte finns nån energi kvar, hästen är helt och totalt slut.Skrittar noga av och ger B-vitamin efteråt och vila dan efter. Lätt dressyrpass 2:a dagen efter i skritt elle liknande.
 
Tack för ditt svar. Jag tycker din metod låter intressant, jag har aldrig träffat på den tidigare. Men det kommer alltså från travet egentligen?

Hur hårt rider du hästen mellan dessa hårda pass var 14:e dag?
 
Ja den är från travet och sen har jag omarbetat den att passa mig och mina ridhästar.
Jag rider varanan dag alltid, aldrig två liknande pass i rad. Jag är noga med att klättra i skrit en gång veckan, 8 megalånga intervaller.
Dressyr massor av samlande uppdelat i många delar, alltså inte att jag sitter och rider runt runt i olika gångarter utan ena dan övar jag på galoppfattningar, andra på hörnpasseringar, nästa på slutor o.s.v. och ungefär en gång i måanden så rider jag ett vanligt dressyrpass så som folk rider mest, rider runt och testar att allt funkar.
I och med att jag aldrig nöter på det viset så ser de fram emot dessa pass och anstränger sig till det yttersta.
Bommar är bra (jag ogillar och är rädd för hoppning så det gör jag aldrig ) och tömkör gör jag massor . Skillnaden ligger i att jag aldrig nöter in saker utan bara riktar in mig på att rakrikta hästen och hålla den glad. Styrka och kondis och allt annat får man gratis alteftersom.
 
HEJ!
Jag har ullpaddar (urklippta ur militärfiltar). Efter en träningen så lägger jag dem i kallt vatten och sen vrider ur vattnet och lägger de på benen så det ser bra ut och lindar med fleecelindor ovanpå (skall egentligen vara bomullslindor). De kyler först och värmer sen. Min häst blir jättefin i sina ben efteråt. Fick tipset av en alternativ behandlare.
/jag :)
 
Ditt upplägg låter vettigt. Den här "urblåsaren" hur rider du den, i skogen, på banan, komination? Berätta mer!

Piggy
 
Låter ungefär som det jag gör ett par gånger i månaden. :D Tempoträning i galopp och galopp i uppförsbackar. Vi har ett bra grustag att klättra i också. Tömmkör också mycket. Rent dressyrpass blir det ungefär en gång/veckan. Varvar med löshoppning, skrittpass, tömmkörning, uteritter med eller utan klättring. Turer med galoppträning osv. Allt för att få en så varierad träning som möjligt. Pållan ska aldrig kunna lista ut i förväg vad som skall hända ;-) Iofs är det lättare denna årstiden än mitt i vintern...

/Lizzie
 
Sv: Värme vs kyla

Ser att denna tråd är himla gammal...

Intressant upplägg! Noterat...
 

Liknande trådar

Hemmet Första vintern i mitt hus :heart Jag har täljstenskamin, luftvärmepump och direktverkande el. Har precis börjat värma upp huset men det...
Svar
16
· Visningar
584
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
3 056
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 951
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp