Vagnens storlek, avstånd till häst vid inkörning vs senare

skuggi

Trådstartare
Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad.
Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången drar vagnen på riktigt med draglinor och allt, fick då en del kommentarer som jag vill gräva lite vidare i.
Vagnen är en Oxer, Frasse är lite drygt 160 cm, så enligt åf för vagnen så är han i överkant för stor för den, men som vi köpte vagnen för att kunna ha till islänningen så får det vara så nu i början.
Vagnen kommer med ett par skaklar som är 175 cm(standard) och ett par extra långa som är 205 cm.
På filmen testar jag de kortare skaklarna, då draglinorna till den medföljande selen är för korta för de långa skaklarna.

Kommentarerna jag undrar över är:
1. Vagnen ansågs för liten. På vilket sätt är den för liten? Hur kan det påverka negativt? (om vi blir körningsbitna ska vi köpa "riktig vagn", men min förhoppning är att den här ska funka ett tag)
2. Skaklarna ansågs för korta. Jag mätte lite halvdåligt och det är ganska precis 50 cm mellan hästrumpa och svängel.

Angående skaklarna så behöver jag ju längre draglinor till de längre skaklarna, så jag ringde och skulle beställa, men försäljaren började fråga och fundera(hon kände till vagnen, men det var inte där jag köpte den) och hon tyckte att det lät som alldeles för långt med 205. Hon menade att med längre skaklar blir det bara större risk att han kan komma upp med rumpan och sparka och träffa vagnen osv. Så hon tyckte jag skulle spänna för igen och mäta mer noga, och om det är 50 cm mellan has och svängel så tyckte hon jag skulle köra med de korta skaklarna.
Som ni förstår är jag förvirrad nu.

Ge mig alla era tankar är ni snälla :bow:

(och ja, jag vet att jag borde haft hjälm och medhjälpare i snöre där fram, lovar att jag brukar ha det och ska ha det framöver)
 
Sv: Vagnens storlek, avstånd till häst vid inkörning vs senare

Har du skickat filmen till tjejen du skulle beställa draglinor av så hon kan se?

Jag tycker nog att avståndet ser för kort ut, men lite längre linor och skaklar sen är det väl inga problem? :) Varför skulle vagnen vara för liten egentligen? tänk på travsulkys hur små är inte de i förhållande till hästen?

Jag hade hört lite negativt om vagnen oxer när jag köpte den till vår lilla b ponny men jag tycker det är en kanonvagn! Enda problemet här var attskaklarna var för långa, så jag fick be pappa göra en kortare version istället, här fanns bara ett skakelpar till vagnen.
 
Sv: Vagnens storlek, avstånd till häst vid inkörning vs senare

Nej, det har jag ju inte, det var en bra idé!

Som sagt, alternativet är 30 cm längre skakel, och det tyckte hon alltså skulle vara MER negativt. Främst ur sparksynpunkt om jag förstod rätt.

Vet inte heller hur den skulle vara för liten, när jag fick de kommentarerna då tänkte jag inte på att fråga vidare om det, hoppas samma folk hittar till den här tråden så de kan förklara mer
 
Sv: Vagnens storlek, avstånd till häst vid inkörning vs senare

Ingen som vill kommentera och förklara?
 
Sv: Vagnens storlek, avstånd till häst vid inkörning vs senare

Dessa tankar fick jag när jag nu tittade på filmen.

Vagnen är definitivt för liten, du ser ju inget! :)
Sen är svängeln på rätt plats, men vagnen sitter ju precis på samma ställe. Normalt sett sitter svängeln en bit framför korgen, och då har du ju sparkavstånd. Skulle din häst få fnatt o kicka lite, då fastnar antingen hoven ovanför korgen, på dig! eller i nätet under svängeln. Vagnen lär fara upp, du trilla av kanske...Nätet håller nog inte... På en maratonvagn där du har minimum 50 cm på stor häst är ju kusken mer skyddad, och vagnen med.

I denna ska du Inte galoppera, med det korta avståndet. Lova det.

Du kan köra med 5 meter skaklar, spelar ingen roll. det är säkrast att ha längre skaklar, speciellt innan han är väl inkörd. Jag skulle direkt gå o montera på de längre. Din återförsäljare förstår nog inte alls hur det ser ut, vilket är konstigt, när de själva sagt att den är definitivt för liten.
LYcka till, det ser ju väldigt trevligt ut!
 
Sv: Vagnens storlek, avstånd till häst vid inkörning vs senare

Mäh, hade skrivit en massa och så försvann det O_o

Kort sagt, jag tycker också det känns för kort (kolla liten film), jag har testat jättekort fistrav med de där korta och det gick, men aldrig att jag skulle våga låta honom gå på, eller galoppera.
Nej, så det får bli de långa. Nya draglinor är på väg på posten.

Om det är sikthöjden som gör att vagnen "är för liten" så gör det inget. På en vanlig gammal rockard sitter man ju ännu lägre. Bara så länge det inte är dåligt för pålle.
Ska vi bli seriösa, tävla och hålla på så kommer han få en vagn som passar precis på alla håll ;)
 
Sv: Vagnens storlek, avstånd till häst vid inkörning vs senare

Det är en mycket bra film att visa för de som inte sett en svängel arbeta! Jag sparar den i mitt minne, är det ok att visa för andra?

De som inte förstår att man MÅSTE ha svängel när en häst ska dra-här ser ni!
http://www.youtube.com/watch?v=qf4d4a6PgDQ&feature=youtu.be Var tror ni denna rörlighet tar vägen i ett par järnskaklar? Stackars hästar som drar vagnar för oss ändå.
 
Sv: Vagnens storlek, avstånd till häst vid inkörning vs senare

Jaha, javisst :)
Jag vet inte om draglinorna kanske borde vara lite tajtare kanske? Tyckte att det glappade en del ibland. Vet inte heller om jag tyckte att svängeln "rör sig rytmiskt", känns som att den går ut lite mer på höger sida, men kan vara för att pålle går och viggar godis av maken på vänster sida :D
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 824
Senast: trassel
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 191
Senast: Liten
·
Träning Hej Jag har köpt en stor häst för ca ett halvår sedan, har bara ridit ponny tidigare. (Jag är 23 år, 162 cm lång och väger 48-52 kg)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp