Ett klokt beslut, men (givet bilden ovan)kan det inte ha varit lätt!

Nej, det var det absolut inte lätt! Men så är det ibland, att personkemin mellan två personer inte är helt hundra.

Men jag grämer mig inte. Eventuellt har jag en ny valp på gång nu från en kull som jag tycker känns jättebra. Blir isf ett rasbyte till en ras som jag kollat in under en längre tid nu. Dock föds valparna om drygt tre veckor och då får jag se om det finns tillräckligt med tikar så att det blir en tik över till mig, sedan måste vi vänta på att de ska bli gamla nog att man har en bild av personligheten, sedan ska jag åka dit och titta, känna om mamman och valparna känns rätt osv, så det är en lång process som startar nu igen. Vi får se hur det går med det. :)

Dessutom har jag precis frågat hundskolan, där jag och Chanel just nu går en introduktionskurs i tävlingslydnad (som är en sport vi tycker är intressant), om de kan ge mig privatlektioner i tävlingslydnad anpassat för en valps nivå efter att jag har fått hem den potentiella nya valpen och det var bara att boka in en kurs någon gång efter att jag fått hem den nya valpen, så jag har även ordnat upp det. Känns spännande, så nu håller vi tummarna för att detta köp ska bli rätt iaf. :)
 
Senast ändrad:
Modo ligger väldigt mycket på minus just nu, iallafall hos husse... två biabäddar har hon lyckats slakta senaste veckan :meh: Men samtidigt är hon en fröjd att träna med just nu! :love:
Hoppas hon växer i öronen snart...
875D414A-ED4D-452F-B8E5-0077AB1F2FC3.jpeg
 
16436BB9-D325-4C88-8BF2-DE81380183E6.jpeg


Hälsade på småttingarna idag och asså :love: Så framåt och glada alla tre. Vet fortfarande inte vem som blir min ännu, men uppf. sa att det tippar på han som är mörkast, dvs han som ligger på golvet här med brorsan på honom:p Ska bli så kul att få hem honom sen!
 
Hälsade på uppfödaren i söndags, hon har en tik kvar i den kullen hon har nu. De andra kan bli riktigt spännande kombinations-mässigt och tikarna är mera lika Nessie (arbetsnarkoman light) MEN dessa blir troligen rätt snygga om man nu vill ställa ut lite också. Det som främst gör att jag överväger valp från denna kullen är ju att det är drömläge just nu då jag har en lugnare period på jobbet, maken kan jobba hemifrån och efter årskiftet är det troligen rörigare och lite schema-ändringar på G så det skulle vara perfekt att ha valptiden innan dess. Uppfödaren har föreslagit olika alternativ med ta på foder eller vara halvfodervärd och jag tror absolut att det inte skulle vara några problem med samarbete men jag är van att äga mina hundar själv :p men jag ska absolut överväga det. Ska åka och hälsa på om nån vecka igen när man kan se lite mer hur valparna utvecklar sig och se om det kan finnas nån lämplig tjej i denna kull för oss :love:.
 
Jag har efter en himla massa år med Russlar (Jack och Parson) skaffat en brukshundsras igen så nu dammas alla gamla kunskaper av igen. Förr (80-90-talet)var det schäfrar som vi körde i spår/rapport/sök/skydd/lydnad och utställning. Nu blev det en Australian Cattle Dog. I somras köpte jag en halvårgammal importtik, supertrevlig. Först var det rumsrenhet och hur man beter sig inomhus som det fick fokuseras på, nu fokuserar vi på lydnad, spår och utställning. Jättekul att vara igång igen, men vad mycket som ändrats i tävlingsbiten!
 
Jag har efter en himla massa år med Russlar (Jack och Parson) skaffat en brukshundsras igen så nu dammas alla gamla kunskaper av igen. Förr (80-90-talet)var det schäfrar som vi körde i spår/rapport/sök/skydd/lydnad och utställning. Nu blev det en Australian Cattle Dog. I somras köpte jag en halvårgammal importtik, supertrevlig. Först var det rumsrenhet och hur man beter sig inomhus som det fick fokuseras på, nu fokuserar vi på lydnad, spår och utställning. Jättekul att vara igång igen, men vad mycket som ändrats i tävlingsbiten!

Kul med cattledog! Har själv suktat efter den rasen i nått år. Någon gång i framtiden ska jag testa mig på en sådan. :)
 
Kul med cattledog! Har själv suktat efter den rasen i nått år. Någon gång i framtiden ska jag testa mig på en sådan. :)
Min är superrolig, alltid pigg och glad. Ganska förarvek så hon påminner om min gamla schäfertik när man jobbar med henne.
Jag kände att det dessutom är en lagom storlek på hund efter att ha haft mindre hundar de senaste åren, så behändigare än en stor schäfer eller malle. :)
 
Min är superrolig, alltid pigg och glad. Ganska förarvek så hon påminner om min gamla schäfertik när man jobbar med henne.
Jag kände att det dessutom är en lagom storlek på hund efter att ha haft mindre hundar de senaste åren, så behändigare än en stor schäfer eller malle. :)

Ja, storleken och mentaliteten är det som lockar mig! Verkar vara roliga hundar, men inte för vem som helst kanske. :)
 
Ja, storleken och mentaliteten är det som lockar mig! Verkar vara roliga hundar, men inte för vem som helst kanske. :)
Nej, så är det nog. Jag har nog haft lite tur känner jag. Väldigt social mot allt och alla, mjuk och enkel att forma, men vill ju jobba var dag såklart. Men jag hade förväntat mig en mycket "svårare" hund.
 
Nej, så är det nog. Jag har nog haft lite tur känner jag. Väldigt social mot allt och alla, mjuk och enkel att forma, men vill ju jobba var dag såklart. Men jag hade förväntat mig en mycket "svårare" hund.

Ja, jag har träffat på en ACD som var riktig betongskalle, och en annan som kanske inte var jättemycket att hänga i julgranen arbetsmässigt. Men de kom från samma kennel, så gissar att det ligger i linjerna.
 
Ja, jag har träffat på en ACD som var riktig betongskalle, och en annan som kanske inte var jättemycket att hänga i julgranen arbetsmässigt. Men de kom från samma kennel, så gissar att det ligger i linjerna.
Stämmer säkert, min kommer från Serbien, enligt uppfödaren så är alla i kullen mjuka till sättet precis som sin far. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
192 219
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 734
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp