Min valp är 6 månader och jag funderar nästan dagligen på nästa valp 😄
Nu kommer det få dröja då det inte är praktiskt genomförbart med tre hundar som mitt liv ser ut nu. Och förhoppningsvis dröjer det rätt länge, den äldre är 9 nu. Men längtar efter valp igen gör jag ändå 😍

För min del begränsas jag av både mitt jobb och min fritid, jag är ensam och får inse att jag helt enkelt inte hinner med att vara tillräckligt aktiv (i mina ögon) med två hundar samt en häst. Hästägare vet jag dock inte om jag tänker vara så värst många år till, jag har tröttnat på allt slit men samtidigt är min häst inte den typen en säljer och jag kommer inte gräva ner den heller så länge den mår bra.
Jag har även privilegiet att få ha hunden med mig på jobbet, men det skulle inte uppskattas att jag kom ditdragandes med fler. Dessutom vet en ju aldrig vad som händer på jobbet heller, det är ju så pass skört att om en chef slutar och det tillsätts en ny mindre hundvänlig sådan så är just detta med hund på jobbet inget som går att räkna med. I ett sånt läge blir det knivigt att lösa det med hundvakt för två hundar jämfört med en, vilket gör att så länge min livssituation är likvärdig som idag så är det kört...

Jag vet inte om jag är redo i dagsläget att ge upp mitt yrke för att ha flera hundar. Skulle jag istället börja köra lastbil yrkesmässigt är chansen större att kunna ha två hundar med mig på jobbet, men som sagt då måste jag ju avveckla det jag gör idag och det vill jag nog inte riktigt.
 
Blir helt sjuk av den här tråden :love::love::love: Är ganska precis ett år sedan jag hämtade min valp, det har precis börjat lossna med att lämna henne ensam (en av de jobbigaste bitarna jag tycker valptiden innebär - att en blir så låst) men så fort jag går in här så glömmer jag bort allt vad valptiden innebär i form av arbete... jag börjar redan tänka att jag borde kanske ha en till :angel:
Åh, jag är också sugen på valp nummer två! :love: Jag hoppas att allt ska klaffa så nästa kan komma in om 2-3 år. Jag vill gärna att han jag har nu ska vara grundtränad och gjort tävlingsdebut innan dess. Men jag är också sugen på en omplacering också om det skulle dyka upp rätt hund. Valptiden är mysig men har också varit ett helvete emellanåt hittills (och än är det inte över :angel::crazy:).
 
Jag står i kö för hund nr fyra 😁. Nike är 4,Nessie 3 och Nano fyller 2 men efter den här hunden så ska det inte bli fler förrän det dags att pensionera Nike tänker jag..
Ska åka och hälsa på uppfödaren sen hoppas jag men det känns bra och hon har sagt att jag får köpa av henne, det ska ju bara bli tik först och främst. Hon hade två tikar i löp nu som hon trodde skulle passa mina planer, får hoppas på att de tar sig och att en lämplig tikvalp föds. Isåfall kanske jag är med valp om fyra månader :banana:.
 
Idun säger hej.

received_570960646979212.jpeg
 
Åh så avis jag blir på er som har en situation där det finns ett samarbete hemma kring hunderiet... Dvs att hjälpas åt så det är möjligt att ha fler än en hund. Jag är ju ensam med allt, och precis allt praktiskt hänger på mig. Har ett distansförhållande men det är ej aktuellt med en vardag ihop, för hunderiet är det en fördel tom då vi har totalt skild syn på hur hundar bör hållas, tränas och fostras. Det blir sån jäkla pannkaka så det har varit mkt skönt att slippa umgås mer i vardagen då jag haft valp och unghund :angel: :crazy:
 
Åh så avis jag blir på er som har en situation där det finns ett samarbete hemma kring hunderiet... Dvs att hjälpas åt så det är möjligt att ha fler än en hund. Jag är ju ensam med allt, och precis allt praktiskt hänger på mig. Har ett distansförhållande men det är ej aktuellt med en vardag ihop, för hunderiet är det en fördel tom då vi har totalt skild syn på hur hundar bör hållas, tränas och fostras. Det blir sån jäkla pannkaka så det har varit mkt skönt att slippa umgås mer i vardagen då jag haft valp och unghund :angel: :crazy:

Haha, jo min man har alltid hjälpt till med promenader och soffhäng men sen han blev agilityfrälst så har ju både engagemang och hundantal ökat.. Framförallt får man en skev bild av hur många hundar som är rimligt att ha när folk kommer med ett halvt dussin i koppel på agilitytävling :angel:. Vi har ju "bara" tre och är två personer så vi tycker vi inte har så himla många... Än 😋.
 
Åh så avis jag blir på er som har en situation där det finns ett samarbete hemma kring hunderiet... Dvs att hjälpas åt så det är möjligt att ha fler än en hund. Jag är ju ensam med allt, och precis allt praktiskt hänger på mig. Har ett distansförhållande men det är ej aktuellt med en vardag ihop, för hunderiet är det en fördel tom då vi har totalt skild syn på hur hundar bör hållas, tränas och fostras. Det blir sån jäkla pannkaka så det har varit mkt skönt att slippa umgås mer i vardagen då jag haft valp och unghund :angel: :crazy:


Jag har ju den enorma turen att min mamma som är förtidspensionerad passar min/mina hundar när jag jobbat eller som nu går på universitet. Men jag har samtidigt en drop-in plats på ett av hunddagisen här i stan. Inte alls dyrt då en heltids plats måndag - fredag kostar 2000 här i Landskrona.

Kan också uppdatera er om att Vilja varit en riktigt stor stjärna idag :love::bump:. Vi åkte för första gången till brukshundsklubben och skulle prova lite tunnlar nu när hon ju blir 4 månader på onsdag.
Hon springer igenom dom som hon inte gjort annat i sitt liv :D. Flera gånger och kampade riktigt bra efter varje tunnel.
Super nöjd!

Har dock kommit till insikt att hon tyvärr nog kommer bli en för stor Mas. Men känner just nu efter Fixa att så länge hon är frisk så får hon vara några cm för stor.
 
Blir ingen Idun här hemma. Jag och uppfödaren känner att vi inte riktigt klickar med varandra, eftersom det är viktigt för oss båda att ha en god kontakt även i framtiden så blev det inget köp pga det denna gång. Jag får leta vidare. Det måste ju stämma med allt.
 
Blir ingen Idun här hemma. Jag och uppfödaren känner att vi inte riktigt klickar med varandra, eftersom det är viktigt för oss båda att ha en god kontakt även i framtiden så blev det inget köp pga det denna gång. Jag får leta vidare. Det måste ju stämma med allt.

Värt att nämna är att jag och uppfödaren inte är ovänner på något vis, men denna gång kändes det helt enkelt inte riktigt rätt emellan oss.
 
Senast ändrad:
Blir också valpsjuk när jag tittar in här. :love: Jag siktar in mig på nästa år men denna gång känner jag mig lost vad för ras, älskar Kooikern och fler kommer det bli men just nu vill jag varva med något annat då jag gärna vill satsa på brukset och lydnaden.
 
Jag har ju den enorma turen att min mamma som är förtidspensionerad passar min/mina hundar när jag jobbat eller som nu går på universitet. Men jag har samtidigt en drop-in plats på ett av hunddagisen här i stan. Inte alls dyrt då en heltids plats måndag - fredag kostar 2000 här i Landskrona.

Kan också uppdatera er om att Vilja varit en riktigt stor stjärna idag :love::bump:. Vi åkte för första gången till brukshundsklubben och skulle prova lite tunnlar nu när hon ju blir 4 månader på onsdag.
Hon springer igenom dom som hon inte gjort annat i sitt liv :D. Flera gånger och kampade riktigt bra efter varje tunnel.
Super nöjd!

Har dock kommit till insikt att hon tyvärr nog kommer bli en för stor Mas. Men känner just nu efter Fixa att så länge hon är frisk så får hon vara några cm för stor.

Hur stora får MAS vara och hur stor är hon nu?
Iaf Bc växer väldigt olika så storleken som valp säger inte sanningen alltid om storleken som vuxen. Min förra bc var liten som valp men blev ändå 54cm hög och skulle nog vägt närmare 20kg som färdig vilket är rätt stort för en tik.
 
Fick kasta upp henne på en sten. Väger nu 5,5 kg vid 11v. Borde hamna på 15-16kg om man ser till föräldrarna men de kan ju överraska.

Sjukt lättsam valp, har väll nu första veckan hänt 3 olyckor totalt, inga problem att lämna ensam (när jag är ute på gården och gör saker där det inte är lämpligt för små valpar att vara med) och har nu vant sig med att vara inne (uppfödd i hundgård sedan 4v ålder). Kanske inte är så tokigt att vänta lite längre att ta hem valparna 🤔
 

Bifogade filer

  • 2516F4A0-AB28-4612-A6D2-9FC46D354A10.jpeg
    2516F4A0-AB28-4612-A6D2-9FC46D354A10.jpeg
    215,7 KB · Visningar: 66
Hur stora får MAS vara och hur stor är hon nu?
Iaf Bc växer väldigt olika så storleken som valp säger inte sanningen alltid om storleken som vuxen. Min förra bc var liten som valp men blev ändå 54cm hög och skulle nog vägt närmare 20kg som färdig vilket är rätt stort för en tik.


Tikar ska vara mellan 36 - 43 cm höga som vuxna. Vilja är idag 36 cm hög och är 4 månader den 12 oktober ;):o:D. Så därför jag tror hon blir för hög, men hoppas på att min hemma mätning suger :rofl:!
 
💸
Haha, jo min man har alltid hjälpt till med promenader och soffhäng men sen han blev agilityfrälst så har ju både engagemang och hundantal ökat.. Framförallt får man en skev bild av hur många hundar som är rimligt att ha när folk kommer med ett halvt dussin i koppel på agilitytävling :angel:. Vi har ju "bara" tre och är två personer så vi tycker vi inte har så himla många... Än 😋.
Hög igenkänningsfaktor :D Vi skaffade vår tredje för snart en månad sen, men det är ju inte omöjligt att det blir fler :angel: Bra för husse att springa mycket, nackdelen är väl att det kostar med flera i tävling. För även om inte loppen i sig är dyra kan det ju lätt bli några på en helg...och husbil, och drivmedel 💸💸💸
Och så hinner man ju egentligen inte jobba :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
192 153
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 732
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp