Jag som hela tiden trott att det är en MAS på dina bilder :o.

Apropå hur de växer - av alla raser som jag träffat är jag nästan säker på att ingen varierar så mycket i storlek som just sheltie. Det verkar faktiskt vara rena lotteriet hur stora eller små de blir.

:p Han ser inte så sheltie-lik ut ibland, så förstår dig! Har fått frågan om han ät en aussie eller om han är en collie (vilket iofs är förståeligt med tanke på att Jamie är en, och Riley var).

Nä men precis! Känns verkligen som ett lotteri så det ska bli spännande att se. Har också bestämt mig för att anteckna höjd/vikt varje vecka nu så man ser kurvan ordentligt!

Blir nog en rätt rejäl kille. Men stilig är han! Även om föräldrarna är inom rasstandard kan valparna bli både för stora och för små i samma kull. Ex en kull där tiken är ca 31 cm och kullbrorsan närmre 50cm. Bägge föräldrarna inom rasstandard :)

Min hane var 22cm hög och vägde 2 kg när han var 10 veckor. Idag (4 år) är han ca 34cm och väger ca 6kg.

Oj, det var ju en ordentligt skillnad! Tänkte precis säga ett din ser ju inte så liten ut. Men ja, verkar vara ett gissel med höjd på sheltie 🙈
 
:p Han ser inte så sheltie-lik ut ibland, så förstår dig! Har fått frågan om han ät en aussie eller om han är en collie (vilket iofs är förståeligt med tanke på att Jamie är en, och Riley var).

Nä men precis! Känns verkligen som ett lotteri så det ska bli spännande att se. Har också bestämt mig för att anteckna höjd/vikt varje vecka nu så man ser kurvan ordentligt!



Oj, det var ju en ordentligt skillnad! Tänkte precis säga ett din ser ju inte så liten ut. Men ja, verkar vara ett gissel med höjd på sheltie 🙈

Har två, en hane som är 34 och en tik som är ca 38 :D Fick dock inte hem henne förrän vid 16 veckor pga import. Men då var hon 30cm ca!
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Jag önskar att jag hade noterat min shelties mått under hans uppväxt. Om inte annat för att det hade varit lite kul, för han var minsta hanen med marginal i kullen. "Det här blir nog en liten kille", sa vi alla, och jag ville egentligen inte ha en pyttesheltie men jag ville ha just den valpen. Det blir lätt att ta med honom på bussen, försökte jag tänka som lite tröst. Vi gissade att han skulle bli ca 36 hög.

Jag tyckte ganska snabbt att han såg väldigt rådjurskid-liknande ut, och fick även nån sån kommentar från veterinären när vi vaccinerade vid 13 veckors ålder, "det var mest långa ben på den här". Sen träffade vi uppfödaren när valparna var 4 månader, hon hade en hane ur kullen då, och hon råkade nämna att han åt nu 2,75 dl mat om dagen. "Oj", sa jag, "min äter 3 dl", lite generad över att jag skulle ge honom för mycket mat. Men uppfödaren sa bara lugnt "då behöver han det", och jag tänker nu i efterhand att jag borde ha fattat att min hund växte som en raket just då. :D Den andra hanen var som en kraftig boll, och min som ett långbent spink. (Brodern är nu såld så jag vet inte på vilken storlek han slutade.)

Hur som helst så är min hund nu vuxen och ca 41 om inte 42 hög. Lite stor att ha i knät, men annars passar det mig jättebra, jag har just köpt dragsele (fast nu kommer snön att regna bort så skidorna får vänta).
 
Uppfödaren trodde att Nano skulle bli rätt liten (Mas), hon mätte 35 cm vid fem månader och mättes med typ nästan ingen marginal in i mediumklassen (43 cm) vid 18 månader och nu har hon fyllt två så vi hoppas på att hon inte växt nån millimeter så hon kan bli medium i slutmätningen.
 
Jag som hela tiden trott att det är en MAS på dina bilder :o.

Apropå hur de växer - av alla raser som jag träffat är jag nästan säker på att ingen varierar så mycket i storlek som just sheltie. Det verkar faktiskt vara rena lotteriet hur stora eller små de blir.
Jag har haft BC från 13 till 28 kg, deffade vid 4 års ålder.
 
Jag har haft BC från 13 till 28 kg, deffade vid 4 års ålder.

Också stor skillnad. Mamman till Frej har en avkomma på 20 kilo, en både hög och kraftig sheltie. Lilla mamman är lite nättare än Frej och jag skulle gissa att hon väger max 6 kilo.

Storleksvariationerna är en bidragande orsak till att jag tänker välja en annan ras när det är dags för nästa valp. (Eftersom Frej är bekvämast med hundar i hans egen storlek.) Någon valp 2019 blir det oavsett inte så nu kanske jag ska hoppa ur tråden en stund :).
 
Nu är valpen hemma, fast det är " fel" valp då den jag ursprungligen skulle ha hade ett litet litet navelbråck. Veterinär trodde att det kunde vara lite hård avnavling då hon blött mycket efter födsel men det blev byte av valp iallafall.

Qila som jag fått hem nu är inte riktigt lika framåt som den andra valpen men å andra sidan är hon nättare i kroppen vilket jag gillar. Hon har även rätt fort kommit till ro här hemma fast hon mottogs av tre surtanter.
Idag har Nessie mjuknat och lekt med valpen, Nano håller sig undan och låtsas inte om valp och Nike grinar mest illa. Det kommer nog inte bli några problem, när Nike sen kommer på lekhumör så kommer hon inte kunna låta bli att leka med Qila och då kommer det nog vara helt ok med valpen 😊. Just nu sover hela gänget och Qila har slocknat i mitt knä 😍.

IMG_20191115_082703.jpg
 
Nu är valpen hemma, fast det är " fel" valp då den jag ursprungligen skulle ha hade ett litet litet navelbråck. Veterinär trodde att det kunde vara lite hård avnavling då hon blött mycket efter födsel men det blev byte av valp iallafall.

Qila som jag fått hem nu är inte riktigt lika framåt som den andra valpen men å andra sidan är hon nättare i kroppen vilket jag gillar. Hon har även rätt fort kommit till ro här hemma fast hon mottogs av tre surtanter.
Idag har Nessie mjuknat och lekt med valpen, Nano håller sig undan och låtsas inte om valp och Nike grinar mest illa. Det kommer nog inte bli några problem, när Nike sen kommer på lekhumör så kommer hon inte kunna låta bli att leka med Qila och då kommer det nog vara helt ok med valpen 😊. Just nu sover hela gänget och Qila har slocknat i mitt knä 😍.

Visa bifogad fil 39727

Lite i chock över att ni frångått namn som börjar på N. :D
 
Hmm... Undrar om jag kommer få en jätte-sheltie :cautious:

Vet du hur hög Asni är nu, då? Tänker att hon är väl en aussie precis som Tinja, visst? Så dom blir väl typ mellan 40-50 cm eller så? Har inte så bra koll :o

Nu har jag inte dokumenterat min jättenoga, men hon låg på ca 31 som 12 veckor, är som vuxen ca 45cm. Hennes syskon är betydligt mindre, mamman är stor men inte så stor som min.
 
Qila är himla lätt och okomplicerad valp, har satt sig och gjort det hon ska göra så fort hon kommit ut, leker himla bra med Nessie och förstår att lämna de andra tanterna ifred. Idag kom faktiskt Nike självmant och la sig bredvid valpen. Nano fortsätter att låtsas att det inte finns nån valp, ibland glömmer hon bort sig en stund men återgår till igga valp snabbt.

IMG_20191116_084611.jpg
 
Qila är himla lätt och okomplicerad valp, har satt sig och gjort det hon ska göra så fort hon kommit ut, leker himla bra med Nessie och förstår att lämna de andra tanterna ifred. Idag kom faktiskt Nike självmant och la sig bredvid valpen. Nano fortsätter att låtsas att det inte finns nån valp, ibland glömmer hon bort sig en stund men återgår till igga valp snabbt.

Visa bifogad fil 39841

Sluta jag dööör! Igen 😍😍😍
 
Qila är himla lätt och okomplicerad valp, har satt sig och gjort det hon ska göra så fort hon kommit ut, leker himla bra med Nessie och förstår att lämna de andra tanterna ifred. Idag kom faktiskt Nike självmant och la sig bredvid valpen. Nano fortsätter att låtsas att det inte finns nån valp, ibland glömmer hon bort sig en stund men återgår till igga valp snabbt.

Visa bifogad fil 39841
Alltså jag vet att du antagligen kommer vilja ställa ut och därför hoppas på ståöron...
.. Men alltså herre vad jag vill att denna lilla får tipp- eller rosenöron, så satans sött det hade varit :love:
Och vilken eyeliner hon har!
 
@Fisherling ja, jag hoppas ju på fina ståöron jag 😁.

Inatt var det två svängar ut och kissa men annars sov Qila bra. Nike lekte lite med valp och Nano försöker också vara med på ett hörn ibland.
Var ute en kort sväng med bara valp som badade i lerpölar som bara en äkta corgi kan. Väldigt lättsam valp och det känns som om hon kommer passa in bra i flocken. Har börjat kika lite smått efter valpkurs, gäller att börja i tid 🤣.

IMG_20191116_230833.jpg
 
90E1745C-FFBE-4EE7-A70C-BC3F8765CAE4.jpeg


Växer som ogräs gör han :eek: Igår åkte vi till Farmor&Farfars gård,hade med oss Jamie också och dom lekte äntligen, Jamie gjorde till och med lekinviter:love: Såg så fint ut.

Tid är bokad till vaccination och jag längtar sååå tills man kan träna och gå ordentliga och långa promenader med honom.
 
Med risk för att göra @Fisherling besviken så kan jag meddela att Qilas bägge öron står upp idag 😁.

IMG_20191122_074947.jpg

Är väldigt nöjd med min underbara valp, än så länge har allt gått förvånansvärt lätt och det är inte så att man direkt känner att det jättestor skillnad på tre eller fyra hundar. Qila har lärt sig sitt namn och kommer när man ropar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
192 420
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 747
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp