Bukefalos 30 år!

Såhär ser det ut i mitt distrikt.
Screenshot_20260913_231051_Samsung Browser.webp

Oppositionen har allt att förlora på ett nyval, om de inte kan få ihop det första gången så skulle iaf jag tappa mycket av mitt förtroende.
Jag kan inte tro att C skulle vilja chansa på det.

Samtidigt kan jag inte heller tro att S och MP skulle vilja chansa på att samarbeta med KD. Det kan straffa dem hårt i nästa val.

Om mandaten håller sig så här så måste det bli en regering som både V och C kan gå med på. Annars vinner Tidö.

Samtidigt kan jag inte heller tro att S och MP skulle vilja chansa på att samarbeta med KD. Det kan straffa dem hårt i nästa val.

Om mandaten håller sig så här så måste det bli en regering som både V och C kan gå med på. Annars vinner Tidö.
Men alltså fan, det är en enda C mandat stol som står och väger mot L. Det är inte mycket att våga hoppas på.

Tillägg: SVT har ju dessutom tidigare sagt att C var några få procent mille från att förlora det mandatet :banghead:

Verkar ju som tidö vinner ändå i slutändan? C och V är uteslutet.
Det är för många partier. Skulle varit några färre. Eller snarare folk skulle röstat mer som mig så hade det blivit mer ordning.
Detta är alldeles för spretigt och jämt.

Typ 36% av röstberättigade är över 60 år, 9% över 80 år...

Jag kan tänka mig att vi kommer få lägre röstdeltagande varje val framöver, helt enkelt pga äldre som inte är i röstningsbart tillstånd.

Sant! Det tänkte inte jag på, tippade ju deltagandet skulle bli högre än förra. Min kommun erbjöd iaf mycket hjälp för de som hade svårt att rösta.

Typ 36% av röstberättigade är över 60 år, 9% över 80 år...

Jag kan tänka mig att vi kommer få lägre röstdeltagande varje val framöver, helt enkelt pga äldre som inte är i röstningsbart tillstånd.

Så kan det absolut bli. Sist hjälpte jag morfar med att poströsta- då 87 år och med i huvudet. I år, nej. 91 år och tyvärr inte med i matchen så att säga, säkert fler än honom det gäller...❤️

Bor i ett relativt lågutbildat område vilket syns... SD 24.2%. De har dock backat sedan sist åtminstone så några verkar ha vaknat upp.

Å andra sidan om S, C, MP och KD innebar slutet för blockpolitiken.....

Verkar ju som tidö vinner ändå i slutändan? C och V är uteslutet.
Det är för många partier. Skulle varit några färre. Eller snarare folk skulle röstat mer som mig så hade det blivit mer ordning.
Detta är alldeles för spretigt och jämt.
Jag tänker snarare att det är bra med många partier (men hade varit ännu bättre om mittenpartierna var större). Den här låsta blockpolitiken är ju upplagd för att ytterkanterna får alldeles för stort inflytande, samt att det i praktiken bara blir 2 alternativ. Tänk om det var de 4-5 partierna i mitten som bildade regering istället, det hade blivit mer representativt för folkviljan, mer stabilitet, lättare att få saker gjort utan att oppositionen river upp allt var fjärde år.

Men det bästa vore förstås om alla röstade ungefär som jag! :angel:

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur