Bukefalos 30 år!

Från en som gått på bidrag i hela sitt vuxna liv. Nej, det suger att behöva gå hemma med bidrag. Man blir dömd till att vara lat och bekväm. Och nej, man klarar sig inte långt på bidrag. Nu läste jag att det stod *ironi* i ditt inlägg men ändå.
Men det är det jag menar, det är ingen fin lösning. S har ju väldigt ofta förknippats med det medan M anser man ska arbeta. Förstår dig! Jag tyckte INTE det var givande att gå hemma arbetslös efter min sjukskrivning pga tidigare arbete jag flydde från pga S jävla styre. Efter mig sa 7 stycken till upp sig. Det är rätt talande. Så missförstå mig rätt.

Men det är det jag menar, det är ingen fin lösning. S har ju väldigt ofta förknippats med det medan M anser man ska arbeta. Förstår dig! Jag tyckte INTE det var givande att gå hemma arbetslös efter min sjukskrivning pga tidigare arbete jag flydde från pga S jävla styre. Efter mig sa 7 stycken till upp sig. Det är rätt talande. Så missförstå mig rätt.

Jag skulle aldrig i hela mitt liv rösta på M någonsin eller något på högersidan trots det. Jag har inte direkt mått dåligt av att gå hemma eftersom mitt psykiska mående inte fixat ett arbete så har liksom inte haft något val. Det jag mått dåligt av är hur folk ser på mig och många som sett ner på mig varit just moderater. Jag hade tur som hittade en arbetsgivare som trodde på mig till slut. Ordet bidrag kan göra människor rätt elaka.

Jag skulle aldrig i hela mitt liv rösta på M någonsin eller något på högersidan trots det. Jag har inte direkt mått dåligt av att gå hemma eftersom mitt psykiska mående inte fixat ett arbete så har liksom inte haft något val. Det jag mått dåligt av är hur folk ser på mig och många som sett ner på mig varit just moderater. Jag hade tur som hittade en arbetsgivare som trodde på mig till slut. Ordet bidrag kan göra människor rätt elaka.
Ta ingen skit! Har ju läst i din dagbok och du har gjort en GRYM resa! Ska du verkligen vara stolt över sen har vi ju faktiskt olika förutsättningar också här i livet.

Min kommun i riksdagsvalet, landets näst största.

Bifogade filer

• Screenshot_20260914_112628_Samsung Browser.webp
    Screenshot_20260914_112628_Samsung Browser.webp
    33,2 KB · Visningar: 56
Det pratas ju så himla mycket om SD och rasism men varför är det så okej att V är kopplat till judehat?!? Varför är det mer okej med det? Var ju väldigt mycket sånt som framkommit nu. Hur kan man rösta på ett sånt parti? Kastas så mycket skit på SD som "rasistsikt" men att V haft judehatare i partiet tycker jag är lika illa. Dubbelmoral har jag svårt för.

Och om jag inte missminner mig så var det en teori som fanns, att om man släppte in SD och de var tvungna att ta ansvar för den politik de stod för så skulle de backa. Det är alltid roligare att stå i opposition och gapa och härja. Men att sen stå i praktiken och försöka applicera sin politik tillsammans med andra och genomföra kompromisser ger alltid upphov till besvikelse hos de mest idealistiska väljarna samt en näsbränna för ledningen att stå och försvara. För tio år sen hade jag aldrig sett Jimmie stå och gratta liberalerna för att de hänger sig kvar. SD förlorade sin underdog-stämpel och det kostar dem väljarstöd. Och jag hoppas verkligen att vi kollektivt lärt oss så inte AFS kommer och tar den platsen SD hade.

Alltså, jag valde i slutändan mellan C och V. Blev C för jag hoppades att om de blev större än V kunde de få ihop regering med C+S+MP om V kunde få igenom några viktiga frågor men inte behöva gå över Cs röda linje med att de skulle sitta i regeringen.
Nu när V är större ser det mindre troligt ut att V skulle släppa kravet på ministerposter? Helst skulle jag vilja se att C mjukade upp sig lite och att alla 4 oppositionspartierna kunde regera tillsammans, men samtidigt vill jag absolut inte att de ska släppa den röda linjen mot SD och förstår att det kanske skadar deras trovärdighet om de skulle släppa in V och då i sin tur öka risken att de i framtiden kan göra samma mot SD, eftersom de under valrörelsen i princip likställt båda ytterpartierna.

Det viktigaste för mig är

1. Inga SD-ministrar
2. Bort med Kristersson!! Helt seriöst, jag måste byta kanal så fort jag hör honom. Hoppas verkligen inte att C under några omständigheter ger stöd till honom 😬.
Alltså, jag kan väl känna att alla bör mjuka upp sig lite. Det är ju inte bara C som ska vika sig för att det ska funka, V är ju lika beroende av C för att få till en regering, så rent krasst kan jag tycka att alla mindre partier på rödgröna sidan bör förhandla och acceptera om att få in nån del av sin politik som inte går helt emot någon annans där för att faktiskt kunna bilda en rödgrön majoritet.

Jag tycker absolut inte om vissa av V:s ekonomiska förslag, som jag tror kommer ha en negativ inverkan på företagen i Sverige och i förlängningen ekonomin (både statlig och individuell pga förlorade arbetstillfällen och företag/rika som väljer att flytta sina tillgångar utomlands). Men liksom, hitta nåt "mindre extremt" då, och det gäller alla, tänker jag, se till att få med lite mer av "mellanmjölkspolitiken" och så får alla de mindre helt enkelt se sig som stödpartier till S just nu för att få ihop en regering som kan styra Sverige?

Det är ju liksom det eller passa bollen tillbaka till Tidö, och jag tror väljarna blir betydligt mer besvikna av det senare. Jag har liksom personligen svårt att se att någon som röstat rödgrönt skulle grina över en "ren" S-politik om det var det som krävdes i det här läget, alla vet ju att S blir klart största partiet där oavsett. Men tvivlar tyvärr starkt på att de mindre partierna kommer kunna komma överens på den nivån och släppa vissa av sina viktiga frågor för att se till att vi får en fungerande helhet.

Men hur tror du dom gör i alla andra länder? Har bönderna bara gått och lagt sig och slutat jobba? Har alla egenföretagare lagt ner sina jobb?
Bönderna protesterar väldigt mkt i Europa oxå. Men jämfört med Sverige så har dom ju längre säsong både för skördar och djur. Dom lär få ut mer spannmål osv på en säsong än vad vi får här i Sverige eftesom det är kallare här. Sverige importerar väldigt mkt livsmedel medan övriga länder i Eu kan exportera och har en större hemmamarknad vilket får en direkt påverkan på priset med höjda bränselkostnader. Även priset på konstgödsel går ju då upp och drabbar konsumenten. Sedan har det väl inte undgått någon att Sverige har högre krav på djurskydd och miljö än övriga Eu vilket oxå kostar pengar.

Det pratas ju så himla mycket om SD och rasism men varför är det så okej att V är kopplat till judehat?!? Varför är det mer okej med det? Var ju väldigt mycket sånt som framkommit nu. Hur kan man rösta på ett sånt parti? Kastas så mycket skit på SD som "rasistsikt" men att V haft judehatare i partiet tycker jag är lika illa. Dubbelmoral har jag svårt för.
För mig är det nog så enkelt som att de som påstår att v är antisemiter är personer och partier som aldrig någonsin problematiserar andra former av rasism än just antisemitism. Därför utgår jag inte från vad de säger när jag analyserar v.

Om de där, dvs mest tidögänget, var lika benägna att bekymra sig om, tex, islamofobi och antiziganism, då skulle det finnas någon anledning att tro att de faktiskt bryr sig om problematiken med diverse sorters rasism i samhället. Men det gör de ju inte. De använder sig bara av snack om antisemitism som ett av många sätt att demonisera muslimer.

Åkesson verkar ju knappt tycka att muslimer skulle få rösta ens. Han FASADE ju för att muslimska väljare skulle få inflytande på valresultatet.

Anledningen till längre köer var väl just det här nya att DU har RÄTT att få välja valsedel ANONYMT utan att någon står och försöker pressa dig eller påverka dig att rösta annat. Därav de längre köerna.

Jag tyckte de var superbra sätt, sen kanske det kan förbättras till nästa val att ha fler sedelbås och brev kontrollanter som förklarar hur du ska lägga ner sedlarna innan du går bakom gröna båset.

Bönderna protesterar väldigt mkt i Europa oxå. Men jämfört med Sverige så har dom ju längre säsong både för skördar och djur. Dom lär få ut mer spannmål osv på en säsong än vad vi får här i Sverige eftesom det är kallare här. Sverige importerar väldigt mkt livsmedel medan övriga länder i Eu kan exportera och har en större hemmamarknad vilket får en direkt påverkan på priset med höjda bränselkostnader. Även priset på konstgödsel går ju då upp och drabbar konsumenten. Sedan har det väl inte undgått någon att Sverige har högre krav på djurskydd och miljö än övriga Eu vilket oxå kostar pengar.
Precis. Dessutom är Sverige ett av de mer glest befolkade länderna i europa och dessutom ett stort land ( med europeiska mått) med stora avstånd.
Vi är betydligt mer beroende av bil och transport än många andra länder pga det.
Det oroande med höjda bränslepriser är om matkostnader och andra kostnader ökar.

Jag vet inte vad du ser för folk, men jag hör ingen som försvarar eller accepterar det? Det är väl inget partiet själva står för, medan SD är öppet emot invandrare. Du skriver ju dessutom att V haft judehatare i partiet - dvs de får inte vara kvar när det upptäcks? Men SD har exempelvis Kent Ekeroth som sitter som oppositionsråd i Region Dalarna idag...

En stor skillnad är att V kastar ut de personer de bedömer som antisemitiska, medan hos SD får rasisterna inte bara vara kvar utan dessutom är rasism själva partilinjen. SD kan troligtvis inte ens göra sig av med sin rasism utan att förlora väljare eftersom det är det hela deras ideologi går ut på.

Detta ser man också när man tittar på just väljarna, för V brukar i undersökningar hamna i kategorin med minst antisemitiska väljare medan SD hör till de som har både de mest antisemitiska och främlingsfientliga väljarna. Det vill säga det kostar inte särskilt mycket politiskt alls för V att göra sig av med sina antisemitiska inslag i partiet medan det tvärtom sannolikt kostar mycket mer politiskt för SD att göra sig av med sin rasism eftersom deras väljare också hyser de åsikterna i betydligt högre grad.

Precis. Dessutom är Sverige ett av de mer glest befolkade länderna i europa och dessutom ett stort land ( med europeiska mått) med stora avstånd.
Vi är betydligt mer beroende av bil och transport än många andra länder pga det.
Det oroande med höjda bränslepriser är om matkostnader och andra kostnader ökar.
Fast sånt borde ju rimligtvis gå att lösa. Bönder kan väl redan idag få rätt bra med stöd, om bränslepriserna ökar så handlar det ju främst för att få oss att ändra beteende, men vi behöver ju lokal livsmedelsproduktion. Det borde gå utmärkt att ordna ett riktat stöd till den nödvändiga bränslekostaden för landet som stort, medan vi kanske får tänka till en gång extra innan vi drar iväg på våra fossila nöjesresor och inte slösar bränsle "i onödan".

Anledningen till längre köer var väl just det här nya att DU har RÄTT att få välja valsedel ANONYMT utan att någon står och försöker pressa dig eller påverka dig att rösta annat. Därav de längre köerna.

Jag tyckte de var superbra sätt, sen kanske det kan förbättras till nästa val att ha fler sedelbås och brev kontrollanter som förklarar hur du ska lägga ner sedlarna innan du går bakom gröna båset.
Det var väl därför man förr i tiden tog med alla valsedlar in i båset? Ja för dom som hade behovet av att vara helt anonyma i sin röstning.

Jag såg någon som räknade på VALU och väljarströmmarna och det verkar som att V vunnit väljare över blockgränsen samtidigt som S förlorat till den sidan. Jag vet inte hur korrekt räknat det är, och VALU verkar ju missat en del i sin analys igår, men ändå intressant. Och frustrerande att S gjort som så många andra socialdemokratiska partier senaste åren - anpassat sig för mycket till högerns extrema retorik och förlorat stöd pga. det.

Tycker också att det var intressant att enligt VALU så verkar 77% av vänsterpartiets väljare ha bestämt sig för vad de ska rösta på tidigare än senaste veckan, det är bara SD som har en större andel av sina väljare som också bestämt sig tidigare än senaste veckan.
https://www.svt.se/nyheter/sa-manga-bestamde-sig-sista-veckan

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur