Bukefalos 30 år!

Det tog ju ändå ganska lång tid att få Liberalerna att acceptera SD fullt ut, sedan var ju Tidö-avtalet utformat så att det inte fanns så stort utrymme för att vara oense utåt, så "alltid" varit mer enade är väl en överdrift?
Har inte upplevt samma kaos som vid rödgrönt försök, men kanske är media som vill blåsa upp med....

Många med mig kommer säkert få det tufft, kanske gynnar andra. Men tror knappast det kommer gynna landet, nej.
Det här med att ”få det tufft”, vad innebär det egentligen? Jag, som priviligerad med jobb och god hälsa, kan säkert få mindre pengar i plånboken och behöva tänka på hur jag äter/handlar/kör/lever. Det räknar inte jag som att få det tufft, men du kanske tänker på nåt annat?
I Sverige finns hundratusentals människor som lever i ekonomisk utsatthet (över 700 000 lever i materiell och social fattigdom enligt SCB). Barn och unga drabbas hårdast. Är det de grupperna du menar kommer gynnas av regeringsskifte? Det borde ju alla tycka är bra, oavsett om man ingår i de grupperna eller inte?

Jag är genuint nyfiken på vad de rödgröna väljarna tror kommer bli bättre med den rödgröna röran i regering...

Jag ser personligen BARA Kaos..
Högre priser på ALLT !
OM du nu verkligen är genuint nyfiken så kommer svar från mig (dock bara mig):

Jag tror att partiet jag röstade på kommer driva en politik som:
gör att de ekonomiska klyftorna minskar
fördelar mer pengar till välfärden
gör att de som tjänar mycket och är mycket förmögna bidrar mer ekonomiskt än idag
främjar utbyggnaden av och tillgången till tåg och annan kollektivtrafik, samt slutar eller iaf minskar stödet till flygplatser.
gör samhället mer jämlikt och rättvist där människor ex. inte behöver vara rädda att bli utvisade om de tjänar för lite
satsar på förebyggande åtgärder så barn inte hamnar i gängkriminalitet
främjar utbyggnaden av förnybar energi
inte skrämmer journalister från att göra sitt uppdrag

exempelvis bara.

Det här med att ”få det tufft”, vad innebär det egentligen? Jag, som priviligerad med jobb och god hälsa, kan säkert få mindre pengar i plånboken och behöva tänka på hur jag äter/handlar/kör/lever. Det räknar inte jag som att få det tufft, men du kanske tänker på nåt annat?
I Sverige finns hundratusentals människor som lever i ekonomisk utsatthet (över 700 000 lever i materiell och social fattigdom enligt SCB). Barn och unga drabbas hårdast. Är det de grupperna du menar kommer gynnas av regeringsskifte? Det borde ju alla tycka är bra, oavsett om man ingår i de grupperna eller inte?
Ja till exempel. Men får hoppas andra får det lite bättre, hur det nu kommer bli. Flera i min omgivning är förtvivlade för de får ge upp sina egna företag vid detta besked, är det nått att fira? Absolut inte,

Varför har rödgröna röran så svårt jämt att bilda regering? Var ju likadant sist hon skulle försöka, vart ju kaos direkt. Väldigt märkligt.

Det beror på att M, KD och L gjorde det lätt för sig genom att hoppa i säng med SD. Att bilda regering och få majoritet var viktigare än anständigheten.

Då när det begav sig (innan Tidö) sa Jimmy Åkesson ungefär tre miljoner gånger att de var "beredda att ta ansvar" och regera eller samarbeta tillsammans med alla partier som var villiga att samarbeta, förutom V.

Den enkla vägen till regeringsmakten hade S och MP också kunnat ta. Men de prioriterade annat.

Borttagen rabatt på bensin och diesel :banana:

Nej, men typ allt borde bli bättre.

VAD ? Blir bättre ? Kan du inte ens nämna något ?
Att rabatten på fossila drivmedel försvinner vet ju alla redan, det var ju inte ens avhängt vem som vunnit ! Så den anledningen är inte beroende (NU) för vem som vann...

Men absolut om du tycker det är bättre att MP nu vill höja drivmedel med 6 kr (utöver rabatterna som försvinner) är något som jag mest troligt kommer kunna fråga om om det blir verklighet...

Vad ska bilar köra på ? El ? Har du hört om elbristen som finns i Sverige ? Har du hört om "elkrisen" och hur DYR elen kommer bli i vinter ? Det kommer nog vara "jämt skägg" mellan elbil och fossildriven bil i vinter om vi har otur... Och JA vi har som det ser ut ÄN SÅ LÄNGE otur iom den rödgröna röran...

Då har vi bara avhandlat hur folk ska ta sej till jobbet. Inte hur transportnäringen kommer drabbas. ALLA varor som går åt hanteras på hjul... Även om vissa förespråkar cykel och tåg, är det svårare med på cykel mängdhantering, och med tåg hur nära man kommer de som använder varorna...

Så transporter kommer kosta mer. Då blir ALLA varor dyrare. Inte bara mat, ALLA varor !
Hantverkare blir dyrare då de måste ta ut mer för kostnaden att komma till platsen. Gäller både företag och privatpersoner, så även tjänster kommer bli dyrare.

Och här och nu ha vi BARA diskuterat EN del av den Rödgröna rörans kaos...

Ja till exempel. Men får hoppas andra får det lite bättre, hur det nu kommer bli. Flera i min omgivning är förtvivlade för de får ge upp sina egna företag vid detta besked, är det nått att fira? Absolut inte,

Har de alltså startat eget företag under den här mandatperioden, aldrig upplevt ett maktskifte som företagare, och ändå utgår på förhand från att de kommer behöva ge upp sina företag?

Känns lite kortsiktigt kanske?

Det är ju inte märkligt? C har som ett parti som är väldigt höger i ekonomiska frågor svårt att ta in att den politiska mitten som de drömmer om inte riktigt finns när det kommer till ett regeringsalternativ. Det är som det är.
Det här är ett av mina största problem med just Centern. Tycker att det verkar svårt att få in dem i en regering. Men får hoppas att de kan lösa det på ett tillräckligt vettigt vis, C borde inte vilja ha mer av Tidö heller så det borde gå.

Du vet, man måste inte rösta på SD för att inse åt vilket håll det här landet barkar...

Straffrabatten tex, varför om Magda ville ha det rösta hon emot?? Dubbelmoralens moder eller?

Många med mig kommer säkert få det tufft, kanske gynnar andra. Men tror knappast det kommer gynna landet, nej.

Nja, det var inte bara S som var emot slopad straffrabatt.

https://www.advokatsamfundet.se/Nyh...-kritik-mot-beredningen-av-nytt-straffsystem/

Men lagrådet är kanske också en politiskt styrd vänsterorganisation?

Lagrådet har yttrat sig över ännu ett av regeringens många förslag på det straffrättsliga området under senare tid: lagrådsremissen Ett nytt straffrättsligt påföljdssystem. Liksom tidigare förslag på området får även den aktuella lagrådsremissen allvarlig kritik från Lagrådet.

I sitt 120 sidor långa yttrande riktar Lagrådet ovanligt skarp kritik mot beredningen av förslagen i remissen. Enligt Lagrådet lever beredningen inte upp till de krav som måste ställas på en reform av denna omfattning. Den bristfälliga beredningen har bidragit till att två av reformens mest centrala förslag inte kan tillstyrkas.

Reformen innebär en genomgripande omläggning av det svenska påföljdssystemet. Tillsammans med övriga straffrättsliga reformer som regeringen lagt fram under 2025 och 2026 är den enligt Lagrådet den mest ingripande förändringen på området sedan 1989 års påföljdsreform, eller till och med sedan brottsbalken trädde i kraft på 1960-talet. Samtidigt beräknas reformen medföra statliga merkostnader på över 40 miljarder kronor per år. Mot den bakgrunden borde lagstiftningsarbetet ha genomförts med särskild omsorg, framhåller Lagrådet.

En central invändning gäller den korta utredningstiden. Straffreformutredningen tillsattes i juli 2023 och lämnade sitt betänkande redan i maj 2025, efter mindre än två års arbete. Enligt Lagrådet är det ”knappast möjligt” att genomföra ett så omfattande och principiellt viktigt reformarbete på så kort tid. Enligt Lagrådet har den begränsade tiden inte givit utrymme för tillräcklig analys och eftertanke. Som jämförelse pekar Lagrådet på att 1989 års påföljdsreform föregicks av ett utredningsarbete som pågick i mer än sex år.

Lagrådet lyfter också fram att tre av utredningens experter kritiserade arbetssättet i ett gemensamt särskilt yttrande. Experterna ansåg att utredningstiden hade varit orimligt kort, att arbetet till stor del hade kommit att handla om lagtekniska lösningar och att utrymmet för att diskutera reformens principiella utgångspunkter, konsekvenser och olika förslags inbördes samband hade varit klart begränsat.

Även direktiven till utredningen får kritik. Lagrådet konstaterar att regeringen i flera centrala frågor redan i direktiven pekade ut vilka förslag utredningen skulle lämna. Därmed begränsades möjligheterna att kritiskt analysera behovet av förändringarna och väga argument för och emot olika lösningar. Ett exempel är att utredningen aldrig uttryckligen tog ställning till om det verkligen finns behov av en generellt höjd repressionsnivå, utan tycks ha utgått från att den frågan redan var avgjord genom direktiven.

Lagrådet kritiserar också remissbehandlingen. Betänkandet omfattade närmare 1 900 sidor och remisstiden var fyra månader, huvudsakligen under sommaren 2025. Med hänsyn till materialets omfattning och komplexitet framstår även den remisstiden som ”uppseendeväckande kort”, skriver Lagrådet. Dessutom konstaterar Lagrådet att den omfattande kritik som flera remissinstanser framförde, bland annat mot den teoretiska grunden för reformen och utformningen av vissa centrala bestämmelser, i stor utsträckning lämnades obearbetad när regeringen tog fram lagrådsremissen.

Lagrådet ifrågasätter dessutom varför regeringen har valt att dela upp den stora omläggningen av straffrätten på ett stort antal separata lagrådsremisser och propositioner. Uppdelningen har, enligt Lagrådet, gjort det närmast omöjligt att få en samlad bild av reformerna och deras samlade konsekvenser. Samma svårigheter måste enligt Lagrådet ha drabbat remissinstanser, tjänstemän och riksdagens ledamöter. Särskilt anmärkningsvärt är att Straffreformutredningens egna förslag inte har behandlats samlat i en och samma lagrådsremiss, anmärker Lagrådet.

Den samlade bedömningen blir att lagstiftningsärendet inte kan anses vara tillfredsställande berett. Bristerna är visserligen inte så allvarliga att Lagrådet avstyrker hela reformen, men de har enligt Lagrådet tydligt bidragit till att två av de viktigaste förslagen fått en olämplig utformning. Därför avstyrks förslagen om en ökad användning av hela straffskalan och om en ny modell för straffmätning vid flerfaldig brottslighet. Lagrådet anser att reglerna är alltför otydliga för att kunna ge den förutsebarhet och rättssäkerhet som krävs och varnar för en lång period med osäker och olikformig rättstillämpning om de genomförs i nuvarande skick.

Vilket besked gör att de kommer behöva ge upp sina företag?

Jag har tidigare arbetat med näringslivsutveckling och det finns ju massa stöd till företag för att ställa om sina företag och affärsmodeller att bli mer gröna och cirkulära. Likaså ekonomiskt stöd för att ex. fasa ut fossila bränslen och göra energieffektiviseringsåtgärder.
Med en rödgrön regering kommer den typen av stöd mer troligt öka. För tidö har ju verkligen inte arbetat för företagens omställning. De har hållt kvar företagen i ohållbara affärsmodeller. Det är synd för sveriges konkurrenskraft.

Hur får de det bättre med de rödgörna i styre ?

VAD ? Blir bättre ? Kan du inte ens nämna något ?
Att rabatten på fossila drivmedel försvinner vet ju alla redan, det var ju inte ens avhängt vem som vunnit ! Så den anledningen är inte beroende (NU) för vem som vann...

Men absolut om du tycker det är bättre att MP nu vill höja drivmedel med 6 kr (utöver rabatterna som försvinner) är något som jag mest troligt kommer kunna fråga om om det blir verklighet...

Vad ska bilar köra på ? El ? Har du hört om elbristen som finns i Sverige ? Har du hört om "elkrisen" och hur DYR elen kommer bli i vinter ? Det kommer nog vara "jämt skägg" mellan elbil och fossildriven bil i vinter om vi har otur... Och JA vi har som det ser ut ÄN SÅ LÄNGE otur iom den rödgröna röran...

Då har vi bara avhandlat hur folk ska ta sej till jobbet. Inte hur transportnäringen kommer drabbas. ALLA varor som går åt hanteras på hjul... Även om vissa förespråkar cykel och tåg, är det svårare med på cykel mängdhantering, och med tåg hur nära man kommer de som använder varorna...

Så transporter kommer kosta mer. Då blir ALLA varor dyrare. Inte bara mat, ALLA varor !
Hantverkare blir dyrare då de måste ta ut mer för kostnaden att komma till platsen. Gäller både företag och privatpersoner, så även tjänster kommer bli dyrare.

Och här och nu ha vi BARA diskuterat EN del av den Rödgröna rörans kaos...
Exakt. Elen ÄR INTE FRAMTIDEN. Så skrattretande så inte sant. Sverige liknar allt mer ett u-land med de priserna.

Vilket besked gör att de kommer behöva ge upp sina företag?

Jag har tidigare arbetat med näringslivsutveckling och det finns ju massa stöd till företag för att ställa om sina företag och affärsmodeller att bli mer gröna och cirkulära. Likaså ekonomiskt stöd för att ex. fasa ut fossila bränslen och göra energieffektiviseringsåtgärder.
Med en rödgrön regering kommer den typen av stöd mer troligt öka. För tidö har ju verkligen inte arbetat för företagens omställning. De har hållt kvar företagen i ohållbara affärsmodeller. Det är synd för sveriges konkurrenskraft.
Små transportföretag. Tycker synd om dem, det gör jag

OM du nu verkligen är genuint nyfiken så kommer svar från mig (dock bara mig):

Jag tror att partiet jag röstade på kommer driva en politik som:
gör att de ekonomiska klyftorna minskar
fördelar mer pengar till välfärden
gör att de som tjänar mycket och är mycket förmögna bidrar mer ekonomiskt än idag
främjar utbyggnaden av och tillgången till tåg och annan kollektivtrafik, samt slutar eller iaf minskar stödet till flygplatser.
gör samhället mer jämlikt och rättvist där människor ex. inte behöver vara rädda att bli utvisade om de tjänar för lite
satsar på förebyggande åtgärder så barn inte hamnar i gängkriminalitet
främjar utbyggnaden av förnybar energi
inte skrämmer journalister från att göra sitt uppdrag

exempelvis bara.

För det är den politik de fört under sin mandatperiod? Jag tänker inte räkna upp i detalj allt det gjort för att försämra och urholka välfärden, där en allt större grupp av ungdomar och barn nu lever i fattigdom. Inskränkt på det förebyggande arbetet utan fokuserat på bestraffning. Där arbetslösheten ökat, arbetslöshetsförsäkringarna försämrats till den grad att långtidsarbetslösa tvingas till bidrag. Skurit i välfärden, ökat de ekonomiska klyftorna, bla. genom sänkt skatt för höginkomstagare och ökat rot/rut som är bidrag till de som minst behöver det.

Skulle jag bemöta punkt för punkt om hur Tidö försämrat allt det, de påstås kommer förbättras under dem skulle jag behöva skriva en bok.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn