Regeringen kommer genomföra 100 lik-kostade reformer. Efter mandat så får S, 56 reformer, V får 17 reformer, MP får 12, C får 14. Sitter alla 4 i regering är det där nånstans det rimligen hamnar i representation av ministrar (fast olika poster har olika värde) och reformutrymme åt egna prioriterade förslag.
Alla som vill vara i regering får köpa det genom att betala till partier som är beredda att stödja utanför. Då får hela kadern av S+MP+V ge bort en massa reformkraft till C-förslag. Om V istället ställer sig utanför, så är de på mottagarsidan.
Det är vad som händer på kort sikt, dvs under mandatperioden. Tittar man mer långsiktigt finns det andra parametrar också.
Jag är helt övertygad om att V får igenom mer politik genom att stå utanför regeringen, men på sätt och vis är det ointressant eftersom det inte finns stöd i riksdagen för att de ska vara i regeringen. På lång sikt har jag svårt att bedöma vad som är rätt för V, men jag tror både V och C blir straffade om det slutar med extraval eller Tidö i Rosenbad. Tidö i Rosenbad blir dock mest C straffade för.