Ni argumenterar för skatt och mot nuvarande regering, men det var inte min fråga. Jag vill också ha skatt och tycker att tidigare regering felprioriterat.
Men när man vill sitta i regeringen och styra Sverige, och man framhållit miljadärsskatt som det som är svaret på hur statskassan ska fyllas på för att täcka till den omfördelning man vill göra, då behöver man också ha något svar på hur det ska gå till.
Det är inte "vi vill ta tillbaka förmögenhetsskatten" de förespråkat, det vi redan haft och känner till, utan man vill införa en miljardärsskatt. När man bygger sin retorik på att man är väldigt god och vill ta från de rika och ge till de fattiga, så behöver man samtidigt vara trovärdiga i hur det ska gå till, för att det inte bara ska bli plakatretorik.
Jag tror att det går att beskatta stora förmögenheter och kapital, och ännu hellre i mitt tycke vinster från stora förmögenheter. Men det är komplicerat, särskilt när det gäller fasta tillgångar som när det är bundet i fastigheter och verksamheter.
Om man inte har någon tanke om hur miljadärsskatten ska konstrueras, så är risken stor att det istället blir skatten på arbetsinkomst som får ökas, för det är mycket lättare.