Var är min häst? Kontraktsbrott!

Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Jag tror inte det. Skall väl utredas först? *klura*
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Gud va skönt att pållen är tillbaka jag hade blivit helt galen av oro och riktigt förbannad på kuppen. Men tur att det ordnade sig till slut synhd att det finns så mkt idioter bara.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Jag tror inte det. Skall väl utredas först? *klura*

Rekommenderade åtgärder vid kvarka
· stall med sjuka hästar skall hållas isolerat intill dess att 20 dagar har förflutit från det
att ingen häst längre visar smittförande symptom såsom variga näsflytningar eller feber.
· om sjuka hästar har flyttats till isoleringsstall skall det stall varifrån hästarna flyttades
hållas isolerat i 10 dagar under förutsättning att inga kvarvarande hästar insjuknar,
samma gäller stall dit eventuellt friska hästar flyttas.


Från STC:s smittinfosida.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Dvs hade/har den kvarka så bröt de mot smittskyddslagen ;) Grattis.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Rekommenderas står det ju.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Ops.. snabbläste ;) Sorry.. ska nog sova snart för hoppar över ord :(
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Ska också sova.

Får återkomma imorgon när jag pratat med A.
Är det kvarka så ringer jag min pappas jurist för rådgivning om hur jag skall gå vidare.

Han tar typ 250:- för 10 minuter :eek: Så hoppas han kan ge svar snabbt!
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Försökt att pm:a dig men detta forum fungerar ju bara när den själv vill:crazy:

Det finns jurister som kan hjälpa dig med att skicka ett första brev till fodervärden utan att det kostar ngt.

Håller tummarna att du får hem din häst snart och att den är frisk
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Hästen ÄR hemma.

pmm; det borde inte vara några problem eftersom stallet du har flyttat TILL vet om vad som har sagts.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

pmm; det borde inte vara några problem eftersom stallet du har flyttat TILL vet om vad som har sagts.

Det var t.om stallägarens transport och hon åkte med och hämta hästen. Och hon hade min häst på foder innan jag köpte henne och har en supersöt 3 åring efter min häst :D
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Skönt att du fick tillbaka hästen! Grattis...kvarka eller ej;)
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Nej. Man får inte flytta eller ta in hästar. Inte förren stallet ''öppnas'' igen.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Nej. Man får inte flytta eller ta in hästar. Inte förren stallet ''öppnas'' igen.

Hade hästen haft kvarka skulle hon alltså inte ens fått flytta på henne från första början om stallet min häst stod i och dit jag har alla uppgifter var satt i karantän?
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Nej, stallet sätts i karantän om de hittar exempelvis kvarka (om jag förstått det rätt). Då får man varken flytta bort eller dit hästar förrän smittan anses vara borta.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Och eftersom hon flyttat hästen så är smittan borta. Är det för tidigt att ringa nu och reda ut om det har haft kvaka eller inte?
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Jag tycker du kan ringa nu.

Jag tycker du gjorde helt rätt. Hade det varit min häst så hade jag flippat ut. :crazy:
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Vadå "är smittan borta"?
Om ngn fyttat en häst med kvarka kan första stallet ha kvar kvarkan & det nya stallet få kvarka.
Men att hästen skulle ha kvarka tror jag bara var en kommentar från fodervärdens sida för att skrämma dig.
Är hästen snorig?har den svullna ganacher?jag antar att om den haft böldliknande ganacher hade det varit det första du observerat.
Förhoppningsvis är det tomt prat som sagt.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Och eftersom hon flyttat hästen så är smittan borta. Är det för tidigt att ringa nu och reda ut om det har haft kvaka eller inte?

Men nu har du nog fattat fel...Precis som Chrysler skrev kan smittan finnas kvar i stall 1, i stall 2 och du kan ha fört den vidare till stall nr 3 också.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Nu har jag pratat med stallägaren och tydligen är fodervärden skyldig henne en hel del pengar och hon får inte heller tag på henne.

Hästen har i alla fall fått mat och mår bra *phu* och hon vet väl på ett ungefär vart hästen är.


Edit: Pratat med hennes sambo som försökte mumla bort sig men jag sa att jag bara ville veta om min häst mår bra och fick hemnummret, men även där inget svar.

Hämta hem hästen omedelbart!!

Detta låter inte sunt.

Har ju själv hämtat hem häst från fodervärd och skulle göra det igen om det blev problem
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 755
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag har en häst på foder,där kontraktet är uppsagt och hästen ska hem igen. Trött i skallen som jag är har jag svårt att reda ut när...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp