Bukefalos 28 år!

Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Jag skulle säga inget av dom, jag har varit på flertalet hunddagis där miljön är stressig och ett flertal hundar sitter och skäller konstant i boxarna = aldrig någon lugn stund. Ett flertal har heller ingen möjlighet att släppa hundarna i en ex. rasthage utan det är enbart koppelpromenader som gäller.
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Jag svarar som dom flesta andra. Är det boxar och inte burar så definitivt alt 1. Dom som har ansvar för mina hundar ska också TA ansvar, inget lull lull utan kontroll bland hästar och folk.

Jag fick sy min gamle hund senast dom var på sitt förra hunddagis. Så att hundar "bråkar lite" är jag verkligen inte intresserad av. Dagen efter "olyckan" hämtade jag deras saker och fick tag i ett annat ställe där en vän har haft sin hund länge. Jag var och pratade med honom och fick fullt förtroende för hans verksamhet. Hundarna har inneboxar + utegårdar. Där finns en stor aktiveringsrastgård där hundarna (dom som går ihop) är iaf 1 gång om dagen. Väldigt fint inredd med bord, en liten "pool", grävmöjligheter osv. Dom får minst 2 rundor om dagen dessutom.

När folk hämtar och lämnar så skäller schäfrarna lite. Fö så är där lugnt, det tränar föreståndaren MYCKET på. När jag precis hade bytt bil och mina hundar inte kände igen ljudet så låg dom lugnt ute i sin utegård och sov, tills dom såg mig, då började dom skälla och sen var cirkusen igång.
 
Senast ändrad:
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Alternativ 2 hade inte varit aktuellt, jag har små hundar som jag inte vill ha springandes runt (många) större hundar samt hästar. Känns som att olyckan lätt skulle kunna vara framme.

Så... av de två alternativen väljer jag 1 om hundarna sitter i boxar och inte burar.
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Om jag var tvungen skulle jag välja alternativ 1.

Men som tur är har vi redan den perfekta lösningen!

Min gubbe kör lastbil så han jobbar lite konstigt så är bara några gånger i veckan vi behöver hjälp.Och jag jobbar inte heltid, men när vi behöver hjälp brukar sambons pappa ställa upp.

Min lilla vovva älskar sin farfar och är så skönt att lämna henne där. Dom myser och går promenader och lillvovvan blir nog allmänt bortskämd :love:
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Jag rastar honom kl 5 innan jag åker till jobbet vid 6. Husse kommer hem på lunchen mellan 11-13 och rastar vovve, granntjejen rastar vovve mellan 4-5 sen kommer husse hem vid 6-7. Tycker inte vovve har det särskillt dåligt. Rastgården vill han inte vara i trots uppvärmt hundhus, jag har inte tid att åka hem och leta hund som rymt eller ta alla klagomål på hund som sitter och ylar i timtal. Men om du har en bättre lösning så kom gärna med förslag :)
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Inget av dom då inget av alternativen är något som skulle fungera för min hund. Jag skulle dessutom aldrig kunna lita på en privatperson som jag inte känner att ha han om min hund.

Hon har det bättre när hon får hänga med mamma på hennes kontor när jag jobbar. Där får hon ligga på skrivbordet (:eek:) och hälsa på gubbarna som kommer in från verkstaden, sitta i knä på mamma när hon jobbar vid datorn osv.
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Jag håller med dig i ditt argument, men hunden är väl lika ensam i en hundgård som inne i huset? :confused:

Ja, men dels är det lagligt, dels kan hunden kissa o bajsa om den blir nödig + att en hundgård utformad enligt lagens krav ger hunden möjlighet till berikning, förutom alla dofter o synintryck den får utomhus.

Kl
Till TS
Inget av alternativen, oavsett om det skulle råka vara box du avser.
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Jag rastar honom kl 5 innan jag åker till jobbet vid 6. Husse kommer hem på lunchen mellan 11-13 och rastar vovve, granntjejen rastar vovve mellan 4-5 sen kommer husse hem vid 6-7. Tycker inte vovve har det särskillt dåligt. Rastgården vill han inte vara i trots uppvärmt hundhus, jag har inte tid att åka hem och leta hund som rymt eller ta alla klagomål på hund som sitter och ylar i timtal. Men om du har en bättre lösning så kom gärna med förslag :)

Jag förstår att du och hunden är vana vid detta och därför känns det okej, men det är precis som vallhund påpekade inte lagligt att lämna dom ensama så länge. Anledningen till det är såklart att det inte är ett värdigt hundliv.

Om man har en hund som är frusen eller inte trivs i hundgård är detta såklart inget alternativ, men om du är rädd att din hund ska sitta och yla i hundgården kanske det är för att den inte vill vara ENSAM!? :grin:

Trådstarten handlade om två ganska orealistiska förslag på hur man kan ha sin hund men det finns många bra alternativ tex dagmatte, hunddagis, granne som är hemma och kan hålla sällskap några timmar.

Jag tycker däremot inte att det är fel att lämna hunden själv man måste ju kunna leva/handla mat/ hämta barn eller annat men att man prioriterar ensamtimmarna för hunden är viktigt. För jag hoppas verkligen inte att du när du kommer från jobbet åker iväg och handlar/går ut med vänner eller annan aktivitet där hunden inte är välkommen utan jag förutsätter att du ägnar ALL din lediga tid med din hund? för man skaffar väl inte hund för att lämna den hemma själv?
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Hur länge hunden får vara ensam hemma och rastning här.
Så KT gjör ingenting olagligt, så kanske dags att släppa det?
(Hittade inte lagen hos jordbruksverket men orkade inte leta ordentligt)

Vallhund: Vår hund som är ute största delen av dygnet, han är så rumsren att han har svårt att kissa i hundgården. Ändå finns det högt gräs och kuperad terräng dessutom är den över 100kvm. Där kan vi snacka om hund som hellre dör än kissar inne.
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Och vi gör precis så som man absolut inte ska göra :crazy:

Vi har provat allt vi har kunnat komma på.

*Lämnat hos förälder som har hund (bästa vänner). Detta fungerar sisådär. Visst Loppan trivs på dagarna men är övertrött när hon kommer hem. Inget vi gör längre alltså.

*Lämnat hos syskon utan hund. Loppan trivs inte alls och då gillar hon mina syskon skarpt och de är alla uppväxta med hund. Loppan kissar inne = funkar inte.

*Haft henne på dagis. Detta dagis var superbra och jag skulle inte tveka en sekund att rekommendera dem men för Loppan blev det för stressig miljö (vilket de även var ärliga nog att påtala). Inget dagis för Loppan.

*Haft hundrastare som gått ut och gått en runda med henne. Loppan blir uppstressad och trashar hela huset efter det att hon blivit avlämnad av hundrastaren (har varit en vän som enbart gått med Loppan). Funkar inte.

*Hundrastaren har utöver att gå en promenad även gått in och myst lite med Loppan för att få henne att tagga ner igen. Funkade inte.

Det vi gör nu och som vi kom in på av en slump (hade inget val en dag helt enkelt) är att vi trotsar allt vad alla säger och låter henne vara själv hemma hela dagen. Vilket i praktiken brukar bli 8 timmar. Vi har då en hund som sömningt vinkar avv oss på morgonen (lite morgontrött) efter promenaden. Och som lika sömningt möter oss vid dörren på eftermiddagen.

Vi kan se att hon myst ner sig i sängen (under filtar och täcken), tuggat på sina ben och ätit mat/ druckit vatten.

Resten av dagen motionerar vi henne (går/springer/leker/tränar) och hon är ute och leker själv i trädgården (inhägnad) så mycket som hon bara önskar. Hon säger alltså till när hon vill in/ut.

Vi har fått en mycket lugnare hund av detta. Och vi har inte längre några "olyckor" inne.

Må vara att vi överskriden "bör vara ensam tiden" med 2 timmar. Åh andra sidan brukar vi inte krypa till kojs förrän efter midnatt så hon får många timmars aktivitet med oss iaf.

Jag vet att detta är tvärtemot vad man bör göra men åh andra sidan är hundar individer och tanken är att man ska se till hundens bästa och detta verkar hon må bäst av.
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Fast det är ju inte olagligt, kanske allmänt mer olämpligt isf. Men passar det den hunden bäst så ser jag inget fel att det är så.
Dessutom, vad menar du med ALL ledig tid åt hunden? Man måste ju få gå ut med vänner ibland trots att man har hund?
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

KL
Tänker gå mot strömmen och säga alt 2.

Anledningen e helt enkelt att hon till ca ett år sen (då 4 år) kunde springa lös på en gård (jobbet) tillsammans med upp till 4 hundar. Staketet ut till hagarna skulle hon inte få för sig att gå i närheten av. Och hästar aktar hon sig noga för. Sen gör det inget om hon e lite trött när jag hämtar henne. Då det e en hund med MYCKET energi.

Och sen jobbar jag kvällar vilket innebär att dom flesta hunddagisar (alla här om kring) har stängt för länge sedan när jag kommer från jobbet. Och sen tvivlar jag på att hon skulle trivas med att sitta instängd i en box + hon skulle behövas inskolas för att personalen öht skulle kunna ta ut henne ur boxen.

Dock har jag hundrastare som går ut och går med henne på kvällen. Alt en granne som hon e hos när jag jobbar extra.
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Jag tycker däremot inte att det är fel att lämna hunden själv man måste ju kunna leva/handla mat/ hämta barn eller annat men att man prioriterar ensamtimmarna för hunden är viktigt. För jag hoppas verkligen inte att du när du kommer från jobbet åker iväg och handlar/går ut med vänner eller annan aktivitet där hunden inte är välkommen utan jag förutsätter att du ägnar ALL din lediga tid med din hund? för man skaffar väl inte hund för att lämna den hemma själv?

Detta skrev jag i mitt förra inlägg, misstänker att det missuppfattats?
Det jag menar är att jag lämnar inte min hund ensam 9 timmar sammanlagt under en arbetsdag och sen går hem rastar hunden för att sen iväg på bio och lämna den ensam IGEN!

Självklart kan man lämna vovven hemma några timmar och gå ut och roa sig eller vad man nu vill göra :)


Nog med off topic...
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Jag hade inte valt något av alternativen om jag hade haft det behovet. Min hund hade mått pissdåligt av att sitta i en box som jag antar att du menar, inget hunddagis har burar. Han är alldeles för social och lättstressad för att kunna slappna av i en sådan situation. Han hade stressat för att få leka med de andra hundarna och människorna och hade varit helt slut och sönderstressad vid dagens slut.

Alternativ två hade jag inte litat på att han verkligen hade lyssnat på dagmatten och han klarar inte av att vara ute någon längre stund den kalla årstiden utan täcke eller overall för han har alldeles för tunn päls. Han hade nog även i den situationen stressat upp sig för mycket.

Eftersom jag är sjuk/förtidspensionerad så är jag hemma med min hund och han har en stor trädgård som är inhägnad åt honom att vara i när han vill vara ute. Han är också med i stallet och är då mycket lydig med mig men jag vet ju som sagt inte hur han hade reagerat i skarpt läge med någon annan om han hade lyssnat då.
Jag har hittat på diverse lekar och annan träning som jag klarar trots att jag är sjuk och även om han är 75% Jrt och 25% Dsg så är han lugnet själv här hemma.

De få gånger som jag har behövt hundvakt (när jag varit inlagd eller träffat läkare på sjukhus långt bort) så har det visat sig att det bästa är om någon är här och leker med honom en stund och sedan är inne med honom några timmar. Att bara komma hit och släppa ut och leka en timme och sedan åka stressar honom bara.

Min gammelman fungerade som någon i tråden ovans hund, han var hellre hemma själv en längre stund än att någon kom hem och sedan åkte igen. Det var enda gången han kissade inne av ren protest även om han hade varit ute och gått en timme innan han blev lämnad igen. Turligt nog kunde han vara med mig på jobbet på förmiddagarna så efter lunchen så lyfte han knappt på huvudet när jag åkte igen för då hade han lekt och busat och sprungit lös med kollegans hund i fyra-fem timmar på förmiddagen. Jag jobbade bara tre timmar på eftermiddagen så det blev inte heller så länge för honom att vara ensam och ibland var ju barnen hemma igen ifrån skolan redan när jag åkte iväg igen om inte de följde med till ridskolan jag jobbade på.

Jag hade innan jag blev så här sjuk funderingar på att ta en daghund igen men eftersom jag vill kunna ha min hund lös och det är lurigt med andras hundar så avstod jag. Annars hade man ju kunnat slå två flugor i en smäll, både lite kompis till min hund och att kunna hjälpa någon annan. Men nu har jag blivit så sjuk att jag inte hade orkat det utan jag ger den energin till min egen hund istället.
 
Sv: Var skulle du vilja ha din hund på dagarna?

Jag förstår att du och hunden är vana vid detta och därför känns det okej, men det är precis som vallhund påpekade inte lagligt att lämna dom ensama så länge. Anledningen till det är såklart att det inte är ett värdigt hundliv.

Om man har en hund som är frusen eller inte trivs i hundgård är detta såklart inget alternativ, men om du är rädd att din hund ska sitta och yla i hundgården kanske det är för att den inte vill vara ENSAM!? :grin:

Trådstarten handlade om två ganska orealistiska förslag på hur man kan ha sin hund men det finns många bra alternativ tex dagmatte, hunddagis, granne som är hemma och kan hålla sällskap några timmar.

Jag tycker däremot inte att det är fel att lämna hunden själv man måste ju kunna leva/handla mat/ hämta barn eller annat men att man prioriterar ensamtimmarna för hunden är viktigt. För jag hoppas verkligen inte att du när du kommer från jobbet åker iväg och handlar/går ut med vänner eller annan aktivitet där hunden inte är välkommen utan jag förutsätter att du ägnar ALL din lediga tid med din hund? för man skaffar väl inte hund för att lämna den hemma själv?


Självklart är jag medveten om detta. Vovve kan vara själv men är ingen typisk ute hund här hemma vid huset, får han välja ligger han inne hela dagarna förutom när han hör skramlet av bilnycklarna då är det fart på honom eftersom han älskar att åka bil och vet att vi alltid åker till något roligt ställe och då passar det att vara ute.

Jag har kollat över alternativen på dagmatte osv men ingen härikring är särskillt sugen på att ta en amstaff hane. förutom granntjejen som gärna har honom hemma hos sig dom dagar hon är ledig från skolan.

Den tiden jag inte jobbar är hunden alltid med mig för att kompensera för ensamtimmarna i veckorna. Eftersom att dom enda vännerna jag har är i stallet så är han ju med där och ska vi handla så får vovve följa med och åka bil, visst får han vänta i bilen men han får iaf göra något han gillar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 137
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 582
Senast: Acto
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 342
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp