Bukefalos 28 år!

Vardagsrecept med fisk och/eller skaldjur

Lax filé och på med en röra av creme fraiche blandat med pesto och lite salt. In i ugnen och ät med pressad potatis. Jätteenkelt och jättegott!
 
Finns det något gott sätt att äta torsk utan en grädd/fraicheslabbig sås (eller äggsås) till?

Ja! Min mamma gör en hemskt god fiskgryta. Innehåller visserligen crème fraiche men den är inte nödvändig. Man gör egentligen bara en god mild tomatsås, med lök och vitlök i och sjuder fiskbitarna i den tills de är klara. Rör i crème fraiche i slutet, om man vill, men som sagt är det inte nödvändigt om man tycker att det är slabbigt. Jag tycker i och för sig inte att CF i kombination med tomat är slabbigt, men det är ju olika för alla :)

Jag var på ett bröllop i somras där man fick en fisk som jag har glömt vilken det var men som går ypperligt att ersätta med torskrygg - som var liksom ugnsbakad med mycket knaperstekt pancetta strösslad över. Det var vansinnigt gott. Citron, dill och pepparrot satte pricken över i - men pepparroten kan du ju strunta i.
 
Vi gjorde lax i ugn med Icas smaksatta creme fraiche "Senap, vitt vin, schalottenlök", vilket blev väldigt gott :up: inte så stark senapssmak.
 
Riv två mindre morötter grovt. Strimla 15 cm purjo tunt. Lös upp en tärning fiskbuljong i tre msk kokande vatten i gryta. Tillsätt morötter o purjo o rör snabbt så det blandas. Häll i en liten burk creme fraiche. Koka upp. Tillsätt 400 gr tärnad vit paketfisk utifrån ekonomi o smak. Koka till fisken är kokt 5-10 min. Färdigt. För lyx i med lite räkor.
 
Ja! Min mamma gör en hemskt god fiskgryta. Innehåller visserligen crème fraiche men den är inte nödvändig. Man gör egentligen bara en god mild tomatsås, med lök och vitlök i och sjuder fiskbitarna i den tills de är klara. Rör i crème fraiche i slutet, om man vill, men som sagt är det inte nödvändigt om man tycker att det är slabbigt. Jag tycker i och för sig inte att CF i kombination med tomat är slabbigt, men det är ju olika för alla :)

Jag var på ett bröllop i somras där man fick en fisk som jag har glömt vilken det var men som går ypperligt att ersätta med torskrygg - som var liksom ugnsbakad med mycket knaperstekt pancetta strösslad över. Det var vansinnigt gott. Citron, dill och pepparrot satte pricken över i - men pepparroten kan du ju strunta i.
Torsk i tomatsås hade jag ju tänkt föreslå! Man kan ju variera tomatsåsen, tex ha i vitt vin eller inte. Bara en fiskbuljongtärning gör att den blir förvånansvärt olika tomatsås som man brukar få till pasta, tycker jag.

Jag som inte heller gillar grädde - och som dessutom tycker att sås är överskattat i många fall - gillar att helt enkelt tillaga torsken i ugnen med en massa ingefära och lime. Gör man det under lock, blir det lite väta också. Passar till pressad potatis, nudlar eller basmatiris (med saffran). Och så en massa grönsaker till, beroende på säsong. Tex vitkål stekt med lök och kokos och curry.

Torsk i ugnen med en massa örter och en skvätt vitt vin. Grönsaker - stekt sparris! - till och tex broccoli med citronzest.
 
Torsk i tomatsås hade jag ju tänkt föreslå! Man kan ju variera tomatsåsen, tex ha i vitt vin eller inte. Bara en fiskbuljongtärning gör att den blir förvånansvärt olika tomatsås som man brukar få till pasta, tycker jag.

Jag som inte heller gillar grädde - och som dessutom tycker att sås är överskattat i många fall - gillar att helt enkelt tillaga torsken i ugnen med en massa ingefära och lime. Gör man det under lock, blir det lite väta också. Passar till pressad potatis, nudlar eller basmatiris (med saffran). Och så en massa grönsaker till, beroende på säsong. Tex vitkål stekt med lök och kokos och curry.

Torsk i ugnen med en massa örter och en skvätt vitt vin. Grönsaker - stekt sparris! - till och tex broccoli med citronzest.
Alltihop låter jättegott! Vilken värme har du på ugnen och hur länge?
 
Sen tycker jag att det är gott att panera torsken och steka den, helt enkelt. Man kan ju krydda panaden mer eller mindre om man vill.
 
Och sen min fars underbara fisksås, men den ska serveras till hel ugnsbakad laxsida med kokt ris.

Fräs fint hackad schalottenlök ihop med persilja och smör. Slå på en skvätt vitt vin, lite vatten och fiskbuljong (TROR jag). Låt reducera till hälften. Sila av. Häll tillbaka vätskan i kastrullen, rör i CF, philadelphia och grädde (osäker på kvantiteter här, måste nog fråga pappa..). Sjud upp. GUDOMLIGT god.
blir det inte vääldigt sötsurt??

alla här verkar iofs älska creme fraiche, jag brukar alltid tycka det är godare med syrlighet från vin eller citron, att sura mjölkprodukter ger lite fadd smak, allting smakar varm frukostyoghurt typ??
 
blir det inte vääldigt sötsurt??

alla här verkar iofs älska creme fraiche, jag brukar alltid tycka det är godare med syrlighet från vin eller citron, att sura mjölkprodukter ger lite fadd smak, allting smakar varm frukostyoghurt typ??
Nej inte alls! Smaken är jättesvål att beskriva. Och såsen är väldigt finnig, det är mjölk-konsistens i stort sett. Men behöver nog frågar gode far om de exakta proportionerna..
 
Finns det något gott sätt att äta torsk utan en grädd/fraicheslabbig sås (eller äggsås) till?

Denna från Linas matkasse är grymt god! Jag struntar i vitlökssåsen men det får man ju göra som man vill.

12662624_10154537327127589_908834472736771788_n.jpg


4 port

Chorizo
Grekisk yoghurt
Körsbärstomater
Persilja
Potatis
Gul lök
Torskrygg
Vitlöksklyfta
Vitt vin
Chili flakes
Olivolja
Salt
Svartpeppar
Paprikapulver

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Skär 1 kg potatis i små bitar och lägg i en ugnsform. Blanda med olivolja, salt och svartpeppar. Tillaga i övre delen av ugnen 20-25 min.
3. Skiva 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor. Halvera 1 ask körsbärstomater och skär ca 180g chorizo i små bitar.
4. Fräs chorizo lök och vitlök i en kastrull med lite olivolja. Tillsätt tomater och 1 dl vitt matlagningsvin. Krydda med salt och 2 krm chili flakes. Låt sjuda ca 3-4 min.
5. Vitlöks yoghurt: blanda 1 burk grekisk yoghurt (150g) med 1 vitlöksklyfta (pressad) och salt i en liten skål.
6. Stek 600g torsk rygg i en stekpanna med olivolja i 4-5 min. Krydda med salt och svartpeppar.
7. Blanda den rostade potatisen med 2 tsk paprikapulver. Blanda ner en ask (fryst) persilja i tomat och chorizo såsen.
8. Servera halstrad torskrygg med tomat- och chorizosås, vitlöksyoghurt och rostad potatis.
 
12715449_574385109393001_5697521484356023736_n.jpg

Dagens sashimi-lunch! Brukar köpa en portionsbit odlad lax (den behöver man inte frysa innan man äter) i en fiskdisk där de också säljer sjögrässalladen. (Men får man inte tag i salladen går det ju bra utan också.) Avokado och en hemgjord majonnäs smaksatt med vitlök, ingefära och rejält med japansk soja blir pricken över i! Uppfyller definitivt kravet "snabblagat" - bara att skära upp laxen i lagom stora bitar, röra ihop majonnäsen, lägga upp och njuta!

Annars köper jag mycket av min fisk från ett företag som direktimporterar från Island och uppfyller krav som är hårdare än MSC. De har MASSOR av goda recept på sin hemsida: Brobergs Fisk
 
Tomatsås med vitt vin och musslor till pasta är ju underbar vardagsmat. Självklart färska musslor. Billigt och jättegott!
 
Jag hade en period nar vi at fisk atminstone 5 ganger i veckan, men da bodde vi vid Roda Havet ocksa.:p Ett mycket enkelt och favorit recept till vardags var att riva morotter, apple, fankal, eller rodbettor, sotpotatis, och nagot annat som blir gott till av vad man hittade hemma. Jag anvande mest vit fisk till det har, allt fran "parrot fish" till torsk, som kryddades som jag kande for det for stunden. Ibland het med chili och ibland mjukt med oregano eller annan ort.
Ta fram en bit aluminium folie och lagga fisken pa, lagg pa det rivna (kan varieras i det oandliga). Droppa over lite (en matsked kanske) oliv eller annan olja och krama ur lite citron saft och droppa over.
In i ugnen pa 200*C. Kolla om den "flakar" ordentligt efter 15-20 minuter om den inte ar klar stoppa in den igen en stund.
Det behovs ingen sas och den ar bade god och halsosam. :d
 
Jag tänkte försöka få in mer fisk och skaldjur i mina maträtter. Har ni några bra recept som passar till vardags som inte tar alltför länge (max ca 45 min) att tillaga? :) Jag bor på en liten ort med små mataffärer så helst inga recept med många exotiska och ovanliga ingredienser :p
Jättesnabbt och nyttigt. Ett fruset paket torsk och ett fruset paket stuvad spenat. Stek en i taget i teflonpanna eller mer värm en i taget i teflonkastrull eller teflonpanna. Låg värme, lock. Överkurs är att lägga till kolhydrat typ potatis, ris etc.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 187
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 069
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 557
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp