Bukefalos 28 år!

Vardagsrecept med fisk och/eller skaldjur

Trodde du på allvar att färska musslor är tillgängligt på de flesta orter runt om i Sverige?
Det är det nog rätt långt ifrån, enligt min erfarenhet.
Jag har sett det på väldigt många ställen, inte bara på större orter.
 
"fiskpinne"tacos!
Vit fisk som paneras och steks med olja och de tillbehören du vill ha i. Den dagen du känner dig modig får du slänga i räkor ;)
Jag är skeptisk till såna nymodigheter när det gäller vår svenska nationalrätt tacos :nailbiting:

Kul med så många olika recepet, jag har svårt att välja vilken jag ska prova först :D
 
Jag återupptäckte mandelfisk häromdagen, ni vet sån man fick i skolan. ;)

Tina 2 frysta torskblock. Smält 100 g smör i kastrull. Blanda i 2-3 msk grädde, någon tsk tomatpure, lite chilisås och trocomare örtsalt i smöret. Häll sedan i ströbröd 2,5 dl (gärna panko). Jag ersatte 0,5 dl med mandelmjöl, man hade nog kunnat ta mer ändå. Lägg fisken i en ugnsform, bred över geggan och strö över flagad/hackad mandel. Kör i 175-200 gradig ugn ca 30 minuter. Servera med sås på creme fraiche, fiskbuljong och massa citron samt kokt potatis och sallad.

Finns det fruset fiskblock fortfarande?:crazy: *ryyyyssss*

Går igång? Njäe. Jag tycker bara att det kanske kan lämnas till den som ska äta maten om det går att äta t.ex. frysta musslor.
Jag har ju förmånen att kunna anse att harr äter jag inte annat än direkt från sjön inom några timmar och bara om det inte är för varmt i vattnet. Men andra kan säkert göra en annan bedömning där.

Jag kopte farska musslor lite overallt i sodra Dalarna nar jag var dar under "mussel sasong" forrforra sommaren. Min "New England Chowder" blev mycket omtyckt och ofta efterfragad. Musslorna var inte dyra och inte ett dugg exotiska.

Sjalv lagar jag mycket lite frysta varor. Det blir sa mycket godare nar det ar farskt att jag hellre rattar maltiden efter tillgangen och valjer det jag hittar farskt i affaren. Hittar jag inte farsk fisk att laga till sa far det helt enkelt bli en annan matratt.
 
Färska musslor i nät brukar finnas i fiskbilen - jag, som bor mitt inne i landet har inga problem med att hitta musslor. Jag vet att fiskbilen åker runt till de mindre orterna härikring också. Så färska musslor är nog inte så exotiskt.
 
Jag har aldrig sagt att färska musslor är exotiskt
Min erfarenhet är att det inte är helt självklart att hitta.
Jag tolkade ursprungsinlägget så att utbudet kunde vara begränsat så till vida.
De som tycker att jag "reagerat starkt" eller "gått igång" måste ha läst mina inlägg med ett annat tonfall än de var skrivna.
 
Jag blev inspirerad av den här tråden men eftersom jag verkligen inte kan laga mat måste jag göra det enkelt för mig. Så jag köpte frysta bitar av torskrygg, ställde en i ugnen med lite vitvin, citron, salt och peppar. 175 gr i 20 minuter så att den var på gränsen till inte klar (den var nog inte helt tinad från början) men jag var livrädd för att den skulle bli torr. Det blev den inte.

Sedan åt jag den med stekt vitkål och broccoli med citronzest. Fisken smakade underbart.

Nästa gång ska jag pröva det här med en likadan bit: http://www.ica.se/recept/torsk-med-dragon-rodbetor-och-brynt-smor-719913/
 
Ja visst gör det! Jag älskar rödbetor också :love:

Men jag undrar, är det någon som vet om förkokta rödbetor är en frysvara? Det bör de väl vara?

Nej, de finns i grönsaksavdelningen i en "semi-kyld" disk, åtminstone på mitt Hemköp. Typ vakuumförpackade men inte frysta.

Dock är de väldigt välkokta, inte ett uns al-dente, så gör det själv dagen innan istället :up:
 
Aha. Då kanske de ligger med spenaten och salladsblandningarna, enda stället jag kan komma på där det nog är lite kyla.

Tack!

Hos mig ligger de inte med salladsbladsmixarna, utan i en annan kyl med typ sockerärtor, rädisor, endive i plastförpackning m.m. Men du ska nog finna dem :D
 
Jag lagar torskrygg i micron ibland -och det blir faktiskt riktigt bra. Genom att köra en frusen torksryggsbit en stund(6-10min tror jag, kanske mer) i microns defrostläge och sedan låta den stå går den klart alldeles lagom och blir sådär skivig, blank och fin. Aldrig torr! Det är ju så med fisk, att den med fördel kan lagas på riktigt låg temperatur.

Till microtorsken gör jag ibland en ärtpesto(mixade eller mosade gröna ärtor, en gnutta vitlök, frön eller nötter av nåt slag, olja) och ibland en snabb röra på körsbärstomater, rödlök och någon annan grönsak, som sockerärtor eller squash. Löken svettas, halverade körsbärstomater vändes i och övriga grönsaker går i när det är lämpligt utifrån hur långtid de behöver. Det ska mest bara bli varmt, inte sönderkokt, tycker jag. Citronzest, god kallpressad rapsolja eller god olivolja, flingsalt och grovmalen svartpeppar på toppen. Ätes med valfri kolhydratskälla: för min del oftast pasta eller bulgur.

P.s. Ibland gör jag tomatröran i micron också, medan torsken vilar.
 
Äsch, bara smält det:D

Eller, var modig och låt det småputtra tills skummet är borta och det luktar lite nöt, släng i en näve hackade hasselnötter och ös en sked eller två på firren.
Tänkte väl det. När jag var Liten och Mamma gjorde det så hette det helt enkelt smält smör :D (Till stekt färsk torsk eller makrill. :d Ibland gick det till så att pappa och jag var ute och fiskade, sedan dumpade vi fångsten i hennes knä så att hon fick ägna semestern åt att rensa och filea fisk medan pappa och jag spelade kort eller något annat roligt :banghead:)
 
Vad är skirat smör och vad är brynt smör?

Mvh 8-åring i köket.

Skirat smör är när man smälter det försiktigt. Du får då en vitaktig bottensats som man inte vill ha med. Det ger smöret en "smörigare smak". När man bryner smöret så låter man det stå kvar på plattan även efter att det smält. På medelhög värme låter man sedan smöret brynas. Det kokar och bubblar och blir brunt i färgen. Det är då man får fram en tydlig nötaktig ton. (Och man har skapat sig en liten terapistund när man sen ska få bort det som fastnat i botten på kastrullen.)

Jag tycker att det är fantastiskt gott med brynt smör och har det gärna till fisk. Det är lite mer pyssel men definitivt värt det.
 
Skirat smör är när man smälter det försiktigt. Du får då en vitaktig bottensats som man inte vill ha med. Det ger smöret en "smörigare smak". När man bryner smöret så låter man det stå kvar på plattan även efter att det smält. På medelhög värme låter man sedan smöret brynas. Det kokar och bubblar och blir brunt i färgen. Det är då man får fram en tydlig nötaktig ton. (Och man har skapat sig en liten terapistund när man sen ska få bort det som fastnat i botten på kastrullen.)

Jag tycker att det är fantastiskt gott med brynt smör och har det gärna till fisk. Det är lite mer pyssel men definitivt värt det.
Jag vet att man inte bör vilja ha med bottensatsen i skirat smör, men jag får erkänna att jag aldrig har fattat varför. Varför vill man inte det? Vad är det för fel på den? (Förutom att det väl är att frånskilja bottensatsen som är själva skirningen, men det handlar väl inte enbart om en begreppslig eller semantisk ovilja?)
 
Skirat smör är när man smälter det försiktigt. Du får då en vitaktig bottensats som man inte vill ha med. Det ger smöret en "smörigare smak". När man bryner smöret så låter man det stå kvar på plattan även efter att det smält. På medelhög värme låter man sedan smöret brynas. Det kokar och bubblar och blir brunt i färgen. Det är då man får fram en tydlig nötaktig ton. (Och man har skapat sig en liten terapistund när man sen ska få bort det som fastnat i botten på kastrullen.)

Jag tycker att det är fantastiskt gott med brynt smör och har det gärna till fisk. Det är lite mer pyssel men definitivt värt det.
Tack för bra svar! Sådana där terapistunder är jag van vid ... :meh:

En fråga om det skirade: skedar man upp det med tesked för att slippa bottensatsen?
 
Tack för bra svar! Sådana där terapistunder är jag van vid ... :meh:

En fråga om det skirade: skedar man upp det med tesked för att slippa bottensatsen?
Man häller försiktigt upp det utan att bottensatsen kommer med, som när det är bottensats i en ölflaska eller något.

Edit: Eller man och man, vad vet jag om det. Så där har jag fått lära mig att man gör. (Jag gör det aldrig.)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 679
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 050
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp