Bukefalos 28 år!

Vardagsrecept med fisk och/eller skaldjur

Man häller försiktigt upp det utan att bottensatsen kommer med, som när det är bottensats i en ölflaska eller något.

Edit: Eller man och man, vad vet jag om det. Så där har jag fått lära mig att man gör. (Jag gör det aldrig.)
*noterar bottensats i ölflaska* :laugh:

Tack!
 
Bottensatsen är vatten och de vattenlösliga komponenter (bl a proteiner) som finns naturligt i smör. Man skirar smöret för att det anses bli godare än om det bara är smält. Kockar brukar använda skirat smör (alltså rent smörfett) att steka i eftersom det tål höga temperaturer utan att brännas. (Omvandlas inte heller till transfetter vid högre tempertur varför det är ett av de bästa stekfetten.) Det är också väldigt vanligt i indisk och pakistansk matlagning - då under namnet Ghee som också är en viktig del inom Ayurvedisk läkekonst.
 
Jag ska inte försöka påstå att jag är någon auktoritet i ämnet. Men jag har nog inte uppfattat det som om det är något fel på den delen av smöret så länge det är en del av själva smöret. Det är väl bara det att om man tar bort den delen får man en lite annan smak på smöret. Gissar jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 288
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 199
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 372
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp