Bukefalos 28 år!

Vardagsrecept med fisk och/eller skaldjur

Jag åt för länge sedan harr med en bädd av purjo, morot och rotselleri som hade steks tillsammans med fiskbujong och creme fraish, så jäkla gott! Funkar med all vit fisk som sik, torsk mm. Salt och peppar.

Det är så länge sedan som min först pojkvän som var kock som fixade det här till mig och hans familj. :o :d
 
Jag återupptäckte mandelfisk häromdagen, ni vet sån man fick i skolan. ;)

Tina 2 frysta torskblock. Smält 100 g smör i kastrull. Blanda i 2-3 msk grädde, någon tsk tomatpure, lite chilisås och trocomare örtsalt i smöret. Häll sedan i ströbröd 2,5 dl (gärna panko). Jag ersatte 0,5 dl med mandelmjöl, man hade nog kunnat ta mer ändå. Lägg fisken i en ugnsform, bred över geggan och strö över flagad/hackad mandel. Kör i 175-200 gradig ugn ca 30 minuter. Servera med sås på creme fraiche, fiskbuljong och massa citron samt kokt potatis och sallad.
 
Även jag säger mandelfisk som @Roxer ! Jag brukar dock bara ha mandelmjöl och inget ströbröd eller hackad mandel ovanpå. Ingen grädde heller utan bara smör. Färsk torsk har jag nog aldrig sett i någon mataffär här i min kommun men jag tycker att det blir gott med fryst torsk också.

Lax i ugn är mitt andra enkla fisktips. VI brukar få/köpa hela laxar och fryser in i lagom stora bitar med skinnet kvar så det bara är att ta fram när andan faller på. Det är ju dock bottenvikslax så den ska man ju helst inte äta allt för ofta. Jag brukar lägga laxbiten i en form och krydda med valfritt (sötsur sås är min favorit) och ha i ugnen tills det är klart. Laxsoppa är också gott men allt för omständigt för mig.
 
Teriyakilax är en av mina favoriter, man steker laxfiléer, gärna med skinn, snabbt på hög värme i stekpanna tills båda sidor fått fin yta, sedan häller man över teriyakisås som laxen får puttra i tills såsen har tjocknat och laxen är färdig. Teriyakisåsen gör man på japansk soja, socker, mirin (japansk risvin, som i värsta fall kan ersättas med lime/citronjuice), och eventuellt ingefära, vitlök och sesamfrön om man vill.
Orkade inte leta fram ett bra recept men följande video visar hur man gör:
 
Teriyakilax är en av mina favoriter, man steker laxfiléer, gärna med skinn, snabbt på hög värme i stekpanna tills båda sidor fått fin yta, sedan häller man över teriyakisås som laxen får puttra i tills såsen har tjocknat och laxen är färdig. Teriyakisåsen gör man på japansk soja, socker, mirin (japansk risvin, som i värsta fall kan ersättas med lime/citronjuice), och eventuellt ingefära, vitlök och sesamfrön om man vill.
Orkade inte leta fram ett bra recept men följande video visar hur man gör:

Jag brukar marinera laxen i teriyakisås innan jag steker den alt . tillagar i ugn. Sen serverar jag med äggnudlar eller ris och broccoli. :d Ska faktiskt göra detta i kväll. :D
 
Jag brukar marinera laxen i teriyakisås innan jag steker den alt . tillagar i ugn. Sen serverar jag med äggnudlar eller ris och broccoli. :d Ska faktiskt göra detta i kväll. :D

Jag lyckas inte riktigt få det lika bra i ugn, hur hög ugnsvärme kör du på?
Det är förresten supergott att tillaga grönsakerna, t.ex. broccoli och paprika, på samma sätt som fisken om det finns plats i stekpannan!
 
Ja färska musslor är ju säkert en självklarhet för ts, som hon beskrev det i trådstarten.
Om det är en för exotisk produkt, avråder jah helt från musslor, då. Det finns färska i byn där jag har sommarhus, så jag trodde det var tillgängligt överallt.
 
Om det är en för exotisk produkt, avråder jah helt från musslor, då. Det finns färska i byn där jag har sommarhus, så jag trodde det var tillgängligt överallt.
Trodde du på allvar att färska musslor är tillgängligt på de flesta orter runt om i Sverige?
Det är det nog rätt långt ifrån, enligt min erfarenhet.
 
Trodde du på allvar att färska musslor är tillgängligt på de flesta orter runt om i Sverige?
Det är det nog rätt långt ifrån, enligt min erfarenhet.

Varför går du igång på att @Petruska trodde det? Jag bor inte på Västkusten, men även jag lever i villfarelsen att färska musslor är ganska lätt åtkomligt -säsongsvis. Nu bor jag i en rätt stor stad (Uppsala), men jag vet att jag köpte musslor när jag bodde i Östersund och jag konstaterade att det fanns i fiskdisken när jag handlade i den stad med 6000 invånare jag är uppvuxen i. Den ligger mitt i Småland och i likhet med Uppsala och Östersund långt från havet.

Det var väl lättlagade recept som efterfrågades men jag lägger ändå in två varianter av lasagne. Det tar lite tid att laga, men kan göras i stora satser och funkar bra att frysa ner i portioner.

1: Med tonfisk. Byt ut köttfärsen mot tonfisk men gör annars som en vanlig köttfärssås. Använd lite vitt vin som vätska och ha i en fiskbuljongtärning. På slutet, när såsen är nästan klar, ha i ordentligt med kapris och/eller hackade oliver. Gör sedan lasagnen som vanligt genom att varva tonfisksåsen med bechamelsås.

Obs! Vänta med att salta till efter att kapris och oliver är i.

2. Gör bechamelsåsen lite gräddigare och ha i strimlad lax. Den jag brukar använda är nog inkokt, men det kan säkert varieras. Smaksätt laxsåsen med rikligt med färsk oregano. Lax och oregano är en fantastisk kombination. Den såsen kan säkert göras som vanlig pastasås också. I lasagne kan man varva lagren med bladspenat, antingen färsk (räcker att skölja) eller fryst (tinas först).
 
Varför går du igång på att @Petruska trodde det? Jag bor inte på Västkusten, men även jag lever i villfarelsen att färska musslor är ganska lätt åtkomligt -säsongsvis. Nu bor jag i en rätt stor stad (Uppsala), men jag vet att jag köpte musslor när jag bodde i Östersund och jag konstaterade att det fanns i fiskdisken när jag handlade i den stad med 6000 invånare jag är uppvuxen i. Den ligger mitt i Småland och i likhet med Uppsala och Östersund långt från havet.

Det var väl lättlagade recept som efterfrågades men jag lägger ändå in två varianter av lasagne. Det tar lite tid att laga, men kan göras i stora satser och funkar bra att frysa ner i portioner.

1: Med tonfisk. Byt ut köttfärsen mot tonfisk men gör annars som en vanlig köttfärssås. Använd lite vitt vin som vätska och ha i en fiskbuljongtärning. På slutet, när såsen är nästan klar, ha i ordentligt med kapris och/eller hackade oliver. Gör sedan lasagnen som vanligt genom att varva tonfisksåsen med bechamelsås.

Obs! Vänta med att salta till efter att kapris och oliver är i.

2. Gör bechamelsåsen lite gräddigare och ha i strimlad lax. Den jag brukar använda är nog inkokt, men det kan säkert varieras. Smaksätt laxsåsen med rikligt med färsk oregano. Lax och oregano är en fantastisk kombination. Den såsen kan säkert göras som vanlig pastasås också. I lasagne kan man varva lagren med bladspenat, antingen färsk (räcker att skölja) eller fryst (tinas först).
Går igång? Njäe. Jag tycker bara att det kanske kan lämnas till den som ska äta maten om det går att äta t.ex. frysta musslor.
Jag har ju förmånen att kunna anse att harr äter jag inte annat än direkt från sjön inom några timmar och bara om det inte är för varmt i vattnet. Men andra kan säkert göra en annan bedömning där.
 
Trodde du på allvar att färska musslor är tillgängligt på de flesta orter runt om i Sverige?
Det är det nog rätt långt ifrån, enligt min erfarenhet.
Mitt intryck är också att du reagerar rätt starkt på det där med musslorna. Jag har inte åkt runt på de flesta småorter i landet för att se om de har färska musslor, men musslor är en av de arter som gynnas väldigt mycket av rådande miljöläge i havet, musselodlingarna expanderar, musslor är billigt och musslor finns i hålan där jag har sommarhus. Musslor bidrar dessutom till att rena havet.

Givetvis lämnar jag det fritt åt andra att avgöra vad de ska äta, men om jag ska rekommendera någon en rätt, så rekommenderar jag den givetvis lagad på ett sätt så att jag själv tycker att det blir gott.

De frysta gröna, importerade musslorna undviker jag, just för att de är importerade och pga ovanstående om musslor. Frysta blåmusslor kommer jag inte ihåg om jag någonsin har sett. Jag har aldrig tittat efter det. Musslor på burk är enligt min mening i princip oätligt, därför rekommenderar jag ingen att laga det. Vill folk laga det står dem det givetvis fritt ändå, jag skulle tro att det är rätt få av världens samlade måltider som bygger på mina rekommendationer. Folk tycks klara sig utan mig, lyckligtvis.
 
Jag hajade också till över musslorna (jag har aldrig sett det i någon lokal mataffär) men tänker mig att det säkert skulle gå att få tag i om jag frågade i butikerna. Antagligen finns det en efterfrågan i till exempel Petruskas butik på landet så att butiken tar in det oftare. Här har säkert ingen frågat efter det så de tar inte hem det. Jag har ätit färska musslor exakt en gång i mitt liv och det var jättegott så om TS får tag i det så tycker jag att hen ska prova!
 
Jag lyckas inte riktigt få det lika bra i ugn, hur hög ugnsvärme kör du på?
Det är förresten supergott att tillaga grönsakerna, t.ex. broccoli och paprika, på samma sätt som fisken om det finns plats i stekpannan!

Jag brukar ha ugnen på 175 grader ungefär. Kvart, tjugo minuter senare klart. :D

Åh, att jag inte läste detta innan jag lagade min mat! Ska definitivt prova att ha med grönsaker i stekpannan med fisken nästa gång. :up:
 
Det var a
Jag hajade också till över musslorna (jag har aldrig sett det i någon lokal mataffär) men tänker mig att det säkert skulle gå att få tag i om jag frågade i butikerna. Antagligen finns det en efterfrågan i till exempel Petruskas butik på landet så att butiken tar in det oftare. Här har säkert ingen frågat efter det så de tar inte hem det. Jag har ätit färska musslor exakt en gång i mitt liv och det var jättegott så om TS får tag i det så tycker jag att hen ska prova!
Det var absolut inte min mening att komma med exotiska förslag i den här tråden. Hade ju bara varit fånigt. Jag ber om ursäkt.
 
Det var a

Det var absolut inte min mening att komma med exotiska förslag i den här tråden. Hade ju bara varit fånigt. Jag ber om ursäkt.

Jag tycker exotiska förslag är bra (fast jag antar att musslor på västkusten inte är särskilt exotiska)! Jag tänkte mig bara en möjlig förklaring till varför det finns på vissa små orter i urskogen men inte på andra.
 
Själv är jag helt såld på knivmusslor, sett det i disken ibland men aldrig vågat laga själv. Någon som provat och kan ge ett bra recept? Det jag åt på La Petit Ceur i Paris är bara så värt att dö för ... :d :love:
 
Själv är jag helt såld på knivmusslor, sett det i disken ibland men aldrig vågat laga själv. Någon som provat och kan ge ett bra recept? Det jag åt på La Petit Ceur i Paris är bara så värt att dö för ... :d :love:

Jag har inte ätit dem (är ju allergisk mot de små raringarna :meh:) men tidigare väninnan köpte och tillagade dem med vitt vin, chili och vitlök. Det blev enligt utsago gott.

Särbon har inte haft tillfälle att ge sig på dem ännu, de brukar finnas på Citygross när de har skaldjursvecka men han har inte varit här då.
 
Själv är jag helt såld på knivmusslor, sett det i disken ibland men aldrig vågat laga själv. Någon som provat och kan ge ett bra recept? Det jag åt på La Petit Ceur i Paris är bara så värt att dö för ... :d :love:
Jag har lagat det, men jag ser det sällan och när jag ser det är det svindyrt. Absolut inte vardagsmat för en normalinkomsttagare.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 674
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 025
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp