Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Vad menar du med "vanliga kossor" - mjölkkor? Jag som förutom att jag bor på landet i svealand också jobbar i köttbranschen delar inte din bild av verkligheten här. De flesta betesdjuren betar mark som lämpar sig som bete. Det finns betesmark där man förvisso skulle kunna odla t.ex spannmål, men endast undantagsvis med någon som helst förtjänst. Man kan inte bara jämföra hur bra jorden "är" globalt sett endast i veteekvivalenter utan att ta hänsyn till spannmålspris kontra kvalitet på den globala marknaden.
De där som går i de underligt små hagarna - alltså, hur det funkar begriper jag inte, men jag har inte hittat någon att fråga - är kor som mjölkas i första hand. De kor som föds upp för köttet, verkar överlag beta på betydligt trevligare vis, ur många aspekter. (Dock finns det rätt få av dem i mitt närområde.)

Jag ids inte göra all nationalekonomin, hur intressant den än är. Jag är ledsen, men det blir ogenomförbart. Jag är inte ironisk alltså. Men nu tänker jag betydligt mer på miljö och djurvälfärd, än på bondens ekonomi osv.
 
Det här märket avses specifikt
Visa bifogad fil 35402
Du har säkert sett den i butiken.

Ofta används dock begreppet som samlingsnamn för korv med väldigt låg kötthalt, vilket på sätt och vis borde gynna klimatet att äta potatismjöl, potatisvintern, lök, bindväv och annat som annars slängs bort.

Lite samma som chicken nuggets, möjligtvis tveksamt livsmedel på vissa vis, men dess klimatsmarthet idag är svårt att ifrågasätta. Livsmedel på sånt som annars måste slängas/ gå till djurfoder.

Att slänga mindre av det vi producerar är bra.
Aha, ja jo den har jag ju sett, HotDogs ju! 👍
Ska jag vara ärlig så tycker jag att den där är korvens korv i affären ju! Har aldrig förstått varför fint kött ska malas sönder något fruktansvärt mycket och pressas in i ett fjälster. Jag äter mycket mycket sällan korv.

De där hotdogsen är väl bara gjorda på en smet där det är mycket lite kött i - är inte det en egen sort i korvsläktet bara? Lite motsvarande hushållsosten i ostdisken för att göra en liknelse även om den var dålig...men minimjölken i mjölkdisken då? Det är inte mjölk för mig det är mjölk utspätt med vatten!
 
Jamen vilken bra fråga! Dra den ett varv till!

Eller läs tråden du svarar i.

Det finns alltså en fiffig förklaring till begreppet som jag tycker är helt puckat i något av de 500-ish inlägg tråden består av? Jag har inte tid att säkerställa att alla mina kommentarer inte är behandlade på minsta sätt förut i tråden. Precis som de flesta andra.

Jag lyckas inte hitta det ens vid en riktad sökning.

Upplys mig gärna med en referens, eller välj att låta bli. Om förklaringen är logisk på minsta sätt lovar jag att inte svara.
 
Varför äter du mat som flygs hit? Om du nu tycker miljötänket hos vegetarianer/veganer är dubbelmoral eftersom de inte har helt koll på var och hur all deras mat producerar borde du förgå med gott exempel och inte äta någon mat som flygts hits alls.
Min kost är långt ifrån perfekt när det gäller miljöpåverkan(som vegetarianer/veganer måste vara för att det ska räknas) men de böner och linser som jag ersätter köttet med har betydligt lägre miljöpåverkan än köttet självt. Även om det köttet hade varit närproducerat..
Jag har inte järnkoll på vad som flygs in, men det är väl ändå en relativt liten del av vad vi totalt äter? Och mestadels sådant man ganska lätt kan leva utan? Jag tänker på sådant som bär från andra sidan jorden, avocado, överlag känsliga färskvaror från långt bortifrån (utanför Europa). Tex bananer skördas väl gröna och transporteras med båt, antar jag.
 
Jag tror att den forskningen väldigt ofta har ett globalt perspektiv.
Ja det är den och så är också de där klimatuträkningarna för hur dåligt kött är. Det är inte längesedan jag hörde på radio om hur någon miljöorganisation hade en klimatuträkning man kunde nyttja där nötköttets klimatbidrag var uträknat från kött tillverkat i feedlots. Förklaringen till det var att konsumenterna inte skulle kunna hålla isär att välja mellan två olika typer av ko. Seriositeten i debatten blir aningen haltande om man jämför en feedlot som är en total miljökatastrof med en ko som själv traskar runt och äter sitt gräs eller äter närproducerat enislage vintertid.
För mig känns det numera som att debatten om kornas klimatpåverkan har kidnappats av militanta veganer som glatt rapar ur sig vad för skit som helst för att andra ska följa deras etiska syn. Ja folk får gärna vara veganer men mycket inom veganrörelsen är total fanatism som leder till hot och våld vilket jag tycker är oerhört obehaglig.
 
Det här märket avses specifikt
Visa bifogad fil 35402
Du har säkert sett den i butiken.

Ofta används dock begreppet som samlingsnamn för korv med väldigt låg kötthalt, vilket på sätt och vis borde gynna klimatet att äta potatismjöl, potatisvintern, lök, bindväv och annat som annars slängs bort.

Lite samma som chicken nuggets, möjligtvis tveksamt livsmedel på vissa vis, men dess klimatsmarthet idag är svårt att ifrågasätta. Livsmedel på sånt som annars måste slängas/ gå till djurfoder.

Att slänga mindre av det vi producerar är bra.
Alltså, då äter jag hellre potatis, än potatis i korvform. Mer miljövänligt, nyttigare och godare.
 
Men jag tittar ju inte på jordbruket utifrån att enbart se hur himla bra allt är. Tvärtom, så är det ju ett ett problem både hur djur hålls och att jordbruket är så himla uselt för den biologiska mångfalden.

Sant, konventionella odlingar med spannmål och mjölkindustrin samt broilers ligger högst på skitlistan.

Jag tror få ex vet att de mjölkkalvar som säljs ligger på en behandlingsprocent med antibiotika på mellan 50 ( om det är en bra besättning) och 150% , ibland mer. Många dör såklart. Vidrigt, Jag fattar inte att det är tillåtet och jag förstår inte de som försvarar mjölkindustrin.

Grannens Krav hade en spädkalvdödlighet på ca 33% under ganska många år..
 
Kapar tråden lite och kollar om ngn har lite info att ge ang soja. Soja verkar ju ingå i många vegetariska alternativ. Är inte odling av soja ett hot mot miljön?
Har aldrig riktigt fattat det där men är dåligt påläst. Kan ngn upplysa mig?

För övrigt är det solklart att vi måste äta mindre kött i framtiden av miljöskäl. Däremot har ju människan alltid ätit kött, problemet är att vi idag gör det i för stor utsträckning och största problemet är den industriella köttproduktionen.
Sen tror jag att många fabrik/artificiellt framställda vegetariska produkter som är liksom konstgjorda substitut för kött inte är speciellt bra varken för oss eller för miljön. Vi borde äta mer ”rent” och närodlat. Sojabiffar med massa tillsatser som färdats runt jorden lär knappast vara bättre än närproducerat kött, rent krasst.
Jag är veg sen 20 år och har aldrig ätit soyaprodukter, äter överlag väldigt få halvfabrikat.
 
Sant, konventionella odlingar med spannmål och mjölkindustrin samt broilers ligger högst på skitlistan.

Jag tror få ex vet att de mjölkkalvar som säljs ligger på en behandlingsprocent med antibiotika på mellan 50 ( om det är en bra besättning) och 150% , ibland mer. Många dör såklart. Vidrigt, Jag fattar inte att det är tillåtet och jag förstår inte de som försvarar mjölkindustrin.

Grannens Krav hade en spädkalvdödlighet på ca 33% under ganska många år..

Alltså VAR har du hittat de där sifforna? De vill jag se en källa på.
 
Alltså, det är ju en sammansatt smet av korv och potatis (och gudvetvad), presenterad i korvform, då måste ju definitionen bli korv?

Nej, men däremot en sammansatt smet av gris/nötkött, grisbindväv, grisfett, blodprotein från gris/nöt, potatismjöl, potatisfiber + en del kryddor, lite tillsatser och konserveringsmedel.
 
Sant, konventionella odlingar med spannmål och mjölkindustrin samt broilers ligger högst på skitlistan.

Jag tror få ex vet att de mjölkkalvar som säljs ligger på en behandlingsprocent med antibiotika på mellan 50 ( om det är en bra besättning) och 150% , ibland mer. Många dör såklart. Vidrigt, Jag fattar inte att det är tillåtet och jag förstår inte de som försvarar mjölkindustrin.

Grannens Krav hade en spädkalvdödlighet på ca 33% under ganska många år..

Ja, jag som inte har några etiska problem med att äta kött har stora etiska problem med mjölkindustrin. Jag kan inte på något vis tycka att det är bra eller okej att skilja ko och kalv åt efter något dygn och föda upp kalven på annat än sin mammas mjölk. Och om det du säger om antibiotikabehandling och spädkalvsdödlighet stämmer så är det ju än värre....
 
Den informationen är flera decennier gammal.

Vi har i stort sett slutat att ge soja till våra nötdjur i Sverige, och övergått till egenodlat proteinfoder. Det är bara någon ynka procent kvar.

Svensk jordbruk har länge jobbat med att få bort den importerade sojan ur djurfodret, och vi är på god väg att lyckas.
Det här måste upprepas tills folk slutar säga att svenska nötdjur har en negativ miljöpåverkan. Svenska veganer äter troligtvis mer soja än svenska kör.....
 
Nu var det ju kostnaden som var frågan här. Att kött skulle vara billigare än grönsaker, och att det därför är orimligt att avstå från kött av kostnadsskäl. Givetvis förespråkar jag inte en diet av enbart kål, lök och tomater. Det var exempel på vegetariska livsmedel som kostar mindre än 50 kr/kg. Det finns givetvis många fler. Och man behöver väldigt lite kött näringsmässigt, i regel överäter vi kött. Särskilt i USA, där köttkonsumtionen dessutom ökar.

Jag har nog aldrig ätit kött av näringskäl, utan det är ju för att det är gott helt enkelt.
Tycker inte att beräkningen håller. En prisjämförelse måste innehålla närings- och energitätheten per krona. Det är svårt att överleva en längre tid på vitkål, lök och tomater, inte bara för att vissa nödvändiga näringsämnen saknas, utan för att det är svårt att täcka energibehovet med så energifattiga livsmedel.
Ajdå, nu såg jag att de påpekandet redan är gjort. Ignorera!
 
Har du koll på hur kikärtorna du äter odlas?

Industriodlade kikärtor är ett otyg (om än inte riktigt lika illa som soja).

Det går att ersätta kikärtor i falafel eller hummus, och många andra rätter, med svenska torkade gula ärtor, för mindre miljöbelastning.
Men kikärter och gula ärter smakar inte likadant.
 
Har du koll på hur kikärtorna du äter odlas?

Industriodlade kikärtor är ett otyg (om än inte riktigt lika illa som soja).

Det går att ersätta kikärtor i falafel eller hummus, och många andra rätter, med svenska torkade gula ärtor, för mindre miljöbelastning.
Jag äter gula ärtor också. :)
 
Tycker inte att beräkningen håller. En prisjämförelse måste innehålla närings- och energitätheten per krona. Det är svårt att överleva en längre tid på vitkål, lök och tomater, inte bara för att vissa nödvändiga näringsämnen saknas, utan för att det är svårt att täcka energibehovet med så energifattiga livsmedel.
Det finns väldigt många livsmedel som är billigare än kött. Så jag har väldigt svårt att se hur någon skulle vara tvungen att äta kött av kostnadsskäl. Tvärtom om är ju att skära ner på köttet ett enkelt sätt att minska matkostnaderna. Lök, tomater och kål var exempel. Bönor, ägg och bananer är andra exempel. Dessutom, de flesta av oss har väl problem med att vi får i oss för mycket, inte för lite näring? Övervikt är ett betydligt större folkhälsoproblem än undernäring i Sverige.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 138
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 698
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 998
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp