Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Jag är på landsbygden varje dag. Vid globalt sett superbra åkerjord, mätt i tex veteekvivalenter. Där växer djurfoder. (Norr om Dalälven vet jag som sagt nästan inget om.)

De naturbeten jag känner till i min relativa närhet, betas av islandshästar, herefordkor och får. Knappast delar av storskalig livsmedelsproduktion.

Vanliga kossor går på åkermark, vall, ofta i så pass små hagar att de många kor som går där absolut inte lever på bete. Pga vall, handlar det heller inte om att gynna ängsfloran. Det finns ingen, och fanns den vore den nedtrampad. Åkermark, helt enkelt.
Du sprider anekdotiska missuppfattningar, som om det vore sanningar.

Så ser inte svenskt jordbruk ut.

Om just du besöker, låt säga Systembolaget i Vingåker, och tycker att sortimentet med äkta Champagne är klent, så säger det mer om sortimentet på systembutiken i Vingåker, än vad det säger om Systembolagets sortiment.

Så om du råkar åka förbi några naturbeten med islandshästar på, och ser några kor i trånga fållor, så betyder det enbart att du sett just det du sett, inte att visar någon sanning om svenskt lantbruk.
 
Alltså VAR har du hittat de där sifforna? De vill jag se en källa på.

Jag har gått flera kurser , på Gård och Djurhälsan, deras veterinärer som jobbar med detta, är VILKAd själv med mkt veterinärkontakter, känner du någon kan du höra där vilka extremt stora problem det är med sålda mjölkkalvar. Småkalvar BLIR SJUKA av stress, det ÄR stress att 1. Vara utan sin mor. 2. Inte få den mjölk de ska ha. 3. Säljas till storskalig industri med uppfödning.

De får lunginflammation bla , numer försöker många " bara" köpa från färre producenter.

Men du kanske hittar något om hur bra kalvar ( mjölk) mår och hur friska de är??

Förr fick de vara ensamma. Nu har forskning visat att de mår bättre med en kalvkompis. Ja hurra de får ofta vara 2!!
 
Det finns väldigt många livsmedel som är billigare än kött. Så jag har väldigt svårt att se hur någon skulle vara tvungen att äta kött av kostnadsskäl. Tvärtom om är ju att skära ner på köttet ett enkelt sätt att minska matkostnaderna. Lök, tomater och kål var exempel. Bönor, ägg och bananer är andra exempel. Dessutom, de flesta av oss har väl problem med att vi får i oss för mycket, inte för lite näring? Övervikt är ett betydligt större folkhälsoproblem än undernäring i Sverige.
Det går att vara både undernärd och överviktig.
 
Ja, jag som inte har några etiska problem med att äta kött har stora etiska problem med mjölkindustrin. Jag kan inte på något vis tycka att det är bra eller okej att skilja ko och kalv åt efter något dygn och föda upp kalven på annat än sin mammas mjölk. Och om det du säger om antibiotikabehandling och spädkalvsdödlighet stämmer så är det ju än värre....

Det stämmer, hade det drabbat oss hade det varit katastrof men krasst, en mjölkalv som ska säljas , det ger inte särskilt stor förlust OM man ser i det stora då det är mjölken och då kon som drar in pengar.
 
Det går att vara både undernärd och överviktig.
Absolut, men det beror ju på att man ätit ensidigt. Alltså, hela diskussionen är absurd - vem på allvar säger att jag är så fattig så jag har inte råd att äta annat än kött? Gula ärter t ex kostar nästan ingenting, och de innehåller en massa näring. Jag är helt med på att man äter kött för att det är gott, men för att man inte har råd med något annat? Finns det ens?
 
Släng för köttätare, har redan behandlat det i tråden. Jag är en kikis då jag äter kikärtor. ;)

Ok. Då är jag filis, äggis, morotis, abborris, gäddis, palsternackis, rotselleris, salladis, rucolis, brödis, ankis, fåglis, köttis, kaninis, sniglis, peppris, saltis, ostis, fruktis, nötis, potatis, vinis, ölis, whiskis, kornis, vetis, isis, kryddis, lökis,
.... sjuhundra sidor senare..,
och till sist även gräddis.

Men då är det bara ett uselt begrepp. Fine for me.
 
De där som går i de underligt små hagarna - alltså, hur det funkar begriper jag inte, men jag har inte hittat någon att fråga - är kor som mjölkas i första hand. De kor som föds upp för köttet, verkar överlag beta på betydligt trevligare vis, ur många aspekter. (Dock finns det rätt få av dem i mitt närområde.)

Jag ids inte göra all nationalekonomin, hur intressant den än är. Jag är ledsen, men det blir ogenomförbart. Jag är inte ironisk alltså. Men nu tänker jag betydligt mer på miljö och djurvälfärd, än på bondens ekonomi osv.
De flesta mjölkkor går också på riktiga beten sommartid, inte i underligt små hagar, även om du har så trista exempel i ditt närområde.

Utan bönder och bönders ekonomi så har du ju ingen mat, om du inte själv vill bli bonde. Det blir därför rättså klurigt att plocka bort det ur kalkylen.
 
Ok. Då är jag filis, äggis, morotis, abborris, gäddis, palsternackis, rotselleris, salladis, rucolis, brödis, ankis, fåglis, köttis, kaninis, sniglis, peppris, saltis, ostis, fruktis, nötis, potatis, vinis, ölis, whiskis, kornis, vetis, isis, kryddis, lökis,
.... sjuhundra sidor senare..,
och till sist även gräddis.

Men då är det bara ett uselt begrepp. Fine for me.
Okej.
 
Sant, konventionella odlingar med spannmål och mjölkindustrin samt broilers ligger högst på skitlistan.

Jag tror få ex vet att de mjölkkalvar som säljs ligger på en behandlingsprocent med antibiotika på mellan 50 ( om det är en bra besättning) och 150% , ibland mer. Många dör såklart. Vidrigt, Jag fattar inte att det är tillåtet och jag förstår inte de som försvarar mjölkindustrin.

Grannens Krav hade en spädkalvdödlighet på ca 33% under ganska många år..
Kan du ta fram källor till dina påståenden?

Alltså annat än vad du säger att din granne hade?

För det är så himla tråkigt med dessa anekdotiska påståenden.

Så här står det på SVA:a (Sveriges veterinärmedicinska anstalts) hemsida om luftvägsinfektioner:

"I Gård och Djurhälsans kalvpaket undersöktes under 2018 prover från 45 besättningar för RS-virus varav 40 procent var positiva. Samma år undersöktes 76 prover för bakteriella agens i luftvägarna och utav dessa var 46 procent positiva för åtminstone ett agens, i majoriteten av fallen pasteurella. Dessa härstammade från 19 olika besättningar. I djursjukdata under 2014 hade 11 981 djur fått en diagnos som kan relateras till luftvägsinfektion, vilket innebär 3,5 procent av alla födda kalvar i kokontrollanslutna besättningar. Om man tar hänsyn till att endast 45 procent av luftvägsinfektionsfallen hamnar i djursjukdata kan förekomsten på populationsnivå uppskattas till cirka 8 procent. Förekomsten skiljer sig dock mycket från besättning till besättning där mellan 0 och 50 procent av kalvarna drabbas inom besättningen. "

Då är alltså luftvägsinfektioner, den vanligaste åkomman som kan behandlas med antibiotika...
Övrigt som kan föranleda behandling med antibiotika är t.e.x. ledinflammationer, och vissa sorters diarré.

Hur får du det till att 150 % av alla kalvar skulle behandlas med antibiotika? Det skulle ju betyda att en och samma kalv skulle behöva insjukna tre gånger under den tid den räknas som kalv, och behöva behandlas.

Det låter som "dålig management" och inget annat, liksom en kalvdödlighet där var tredje kalv dör är?
Är det överhuvudtaget svenska uppgifter du sprider?

Inget vettig djurhållare håller på så.

Själv har jag en lammdödlighet på 2-3 procent, och då är dödfödda inräknade, vilket kan ses som normalt i branschen.
 
De flesta mjölkkor går också på riktiga beten sommartid, inte i underligt små hagar, även om du har så trista exempel i ditt närområde.

De flesta mjölkkor går på trista beten under en kort tid och alltid nära sin enhet, det blir såklart begränsat med bete ( nära alltid vall ex), så det är liksom inte som på reklamen.
 
Jag har gått flera kurser , på Gård och Djurhälsan, deras veterinärer som jobbar med detta, är VILKAd själv med mkt veterinärkontakter, känner du någon kan du höra där vilka extremt stora problem det är med sålda mjölkkalvar. Småkalvar BLIR SJUKA av stress, det ÄR stress att 1. Vara utan sin mor. 2. Inte få den mjölk de ska ha. 3. Säljas till storskalig industri med uppfödning.

De får lunginflammation bla , numer försöker många " bara" köpa från färre producenter.

Men du kanske hittar något om hur bra kalvar ( mjölk) mår och hur friska de är??

Förr fick de vara ensamma. Nu har forskning visat att de mår bättre med en kalvkompis. Ja hurra de får ofta vara 2!!

Jag har jobbat med detta hela mitt liv och dina siffror är ju helt befängda. Jag ska se om jag kan hitta statistik för antibiotikaanvändningen, men det vi vet är att Sverige är bäst i hela världen på att använda lite antibiotika till våra djur - jag tror den som kommer på "nästa" plats i EU använder flera gånger mer än oss.

Här kan du läsa lite om kalvdödlighet: http://www.kalvportalen.se/statistik/doedlighet/

Jag har arbetat tio år som revisor inom ekologisk produktion och om någon hade presenterat kalvdödlighet på 33% hade den både blivit avstängd och anmäld till Länsstyrelsen.
 
Hur får du det till att 150 % av alla kalvar skulle behandlas med antibiotika? Det skulle ju betyda att en och samma kalv skulle behöva insjukna tre gånger under den tid den räknas som kalv, och behöva behandlas.

Helt rätt det är precis så det är. Ja en del blir liksom inte friska på en behandling.
 
Jag har arbetat tio år som revisor inom ekologisk produktion och om någon hade presenterat kalvdödlighet på 33% hade den både blivit avstängd och anmäld till Länsstyrelsen.

BS, så funkar det inte alls när lantbrukaren använder sig av ett program för att komma åt problemet.
 
Haha jag undrar verkligen vilken värld du lever i. Inte den riktiga iaf!

Så du menar på allvar om en Krav ansluten fick in smitta, här var det både e-coli, rota samt kryptsporidier ( tarmprotoser också) och får en hög kalvdödlighet då stänger ni av?
Nej det gör ni inte, jag känner både den aktuella lantbrukaren och kontrollanten.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 138
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 697
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 997
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp