Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Du menar "överleva", till skillnad att utvecklas till sin fulla potential.

För "på den gamla onda tiden", så dog folk, i synnerhet barn, som flugor, eftersom kost och hygien var bristfällig. För lite protein, och för lite vitaminer.

Bristerna i näring, gjorde att sjukdomar lätt fick fäste.

Medellivslängden var låg, och medellängden lägre än idag.

Men visst, det var ju tillräckligt många som överlevde, för att "vi" inte skulle dö ut fullkomligt.
Och förlorade en tand för varje barn man födde.

https://www.nytimes.com/2007/04/24/health/24real.html

Och ibland har jag funderat på om inte täcka håret var nice om håret föll av pga järnbrist.
 
Du menar "överleva", till skillnad att utvecklas till sin fulla potential.

För "på den gamla onda tiden", så dog folk, i synnerhet barn, som flugor, eftersom kost och hygien var bristfällig. För lite protein, och för lite vitaminer.

Bristerna i näring, gjorde att sjukdomar lätt fick fäste.

Medellivslängden var låg, och medellängden lägre än idag.

Men visst, det var ju tillräckligt många som överlevde, för att "vi" inte skulle dö ut fullkomligt.
Ja vi pratade om lyx. Att kunna äta kött i Sverige förr var en lyx och är det fortfarande i många fattiga länder.
 
:laugh: är inte tomatsås typ det lättaste man kan göra? :p
Va? nej det är faktiskt ganska tidskrävande och kräver en del för att få till det.

Nu såg jag ett recept som bara kokade i 15-20 minuter dock och hade 7 ingredienser. Men tomatsåsen som min väninna brukade göra till pizza kokades nog i nära en timma.

kn: Sedan är jag iofs ingen tomatsåsentusiast heller. Eller egentligen en laga mat snabbt entusiast för den delen.

(om det faktiskt handlar om äta och snabbt kör jag på smörgås, som redan de gamla romarna, bröd och skådespel :D).
 
Den gamla vanliga kolonialskiten, alltså. Jag kör rättvisemärkt när det gäller såna symboliska kolonialvaror.
Fast rättvisemärkt, dvs Fairtrade, har ju kritiserats en hel del att det faktiskt inte ger bättre arbetsvillkor etc. eller hjälper mot fattigdom. Så man ska nog vara försiktig att tro att Farirtrade är "bra".

Lite artiklar i frågan
http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/nej-rattvisemarkt-ar-inte-rattvist/
https://www.expertvalet.se/blogg/2015/04/raettvist-rekord-foer-sverige-igen
https://www.svd.se/kop-hellre-oschyssta-bananer
 
Tycker inte att det är begränsande. Ska jag vara ärlig är jag inte speciellt intresserad av mat utan äter mer för att jag måste. Har kanske tio olika rätter jag oftast äter, sedan kollar jag recept och äter nya rätter ibland när energin och viljan finns.

Jag giller inte alls att laga mat, men lägger ner tid och energi på att skapa veckomatsledlar (om jag inte följer en diet). Maken får sköta maglagningen. Jag utgår från de recept som jag har i mina Må Bra-tidningar. Har sparat alla receptbilagor efter att ha prenumererat på Må Bra under flera år.

Jag sköter planeringen eftersom jag gillar variation och har ungefär 150 olika rätter som jag väljer på. Skulle aldrig klara av att bara äta 10 rätter, men där är man olika. Min man skulla klara sig på 3 rätter, pizza, kebab och korv ;).

/Lizzie
 
Va? nej det är faktiskt ganska tidskrävande och kräver en del för att få till det.

Nu såg jag ett recept som bara kokade i 15-20 minuter dock och hade 7 ingredienser. Men tomatsåsen som min väninna brukade göra till pizza kokades nog i nära en timma.

kn: Sedan är jag iofs ingen tomatsåsentusiast heller. Eller egentligen en laga mat snabbt entusiast för den delen.

(om det faktiskt handlar om äta och snabbt kör jag på smörgås, som redan de gamla romarna, bröd och skådespel :D).
Klart den måste koka ett tag men ingredienserna är ju sånt man oftast har hemma och jag tycker i alla fall det är väldigt enkelt.
 
Ja med tanke på din trådstart där du visar högst fördomsfulla åsikter om de som äter blandkost så är det inte konstigt, på samma vis som de som har låga tanker om kvinnor refererar till dem som horor.
Men kära nån 😅. Ja, att kalla blandkostare för "köttisar" är ju precis som att kalla kvinnor för horor...

Quornisar föddes i den här tråden som en respons på den totala oviljan att ta till sig att köttisar är både missvisande och nedsättande.
Men det är ju bara på buke folk blir så himla kränkta av "köttisar". Har aldrig varit med om det IRL. Tvärtom, folk här är typ superstolta över sitt kött.
 
Men kära nån 😅. Ja, att kalla blandkostare för "köttisar" är ju precis som att kalla kvinnor för horor...


Men det är ju bara på buke folk blir så himla kränkta av "köttisar". Har aldrig varit med om det IRL. Tvärtom, folk här är typ superstolta över sitt kött.
Jag har ju i och med jobb hängt mycket med ungdomar med vegansk livsstil och kan bara bekräfta att "köttisar" definitivt används som en nedsättande benämning jämförbart med att bli kallad rasist. Grupptrycket i dessa grupper är inte alltid speciellt schysst heller. Jag tycker det är otroligt fånigt att benämna människor utifrån ett val av födoämnen. Att äta omnivor kost är inte ett livstilsval.
 
Men kära nån 😅. Ja, att kalla blandkostare för "köttisar" är ju precis som att kalla kvinnor för horor...


Men det är ju bara på buke folk blir så himla kränkta av "köttisar". Har aldrig varit med om det IRL. Tvärtom, folk här är typ superstolta över sitt kött.

Från veganisars horisont kanske det känns rätt, men gruppen man vill beskriva ser inte ofta just kött som den avgörande livsmedelsgruppen som definierar deras kostval - det är en av väldigt många ingredienser man bygger sina måltider av.

Det finns säkert de som identifierar sig som köttätare, jag definierar mig mer som ätare.
 
Men kära nån 😅. Ja, att kalla blandkostare för "köttisar" är ju precis som att kalla kvinnor för horor...


Men det är ju bara på buke folk blir så himla kränkta av "köttisar". Har aldrig varit med om det IRL. Tvärtom, folk här är typ superstolta över sitt kött.
Menar du att du träffat på någon som är superstolt att bli kallad köttis av någon som föraktar och hånar de som äter kött och ger uttryck för det i ett öppet forum?

I och för sig finns det folk som tycker hora är ett normalt tilltal.
 
Men det är ju bara på buke folk blir så himla kränkta av "köttisar". Har aldrig varit med om det IRL. Tvärtom, folk här är typ superstolta över sitt kött.

Hade man på något sätt varit seriös, icke nedvärderande och icke avståndstagande i sitt behov att benämna människor som bland annat äter kött för någonting, då hade man inte valt ordet "köttis".

Det är väl ingen här som reagerat på, än mindre blivit kränkt av, det faktum att det existerar en benämning på folk som har kött som en del av sin kost (sådant har ju funnits länge). Det är ordet som sådant som folk reagerar på.

Eller menar du på fullaste allvar att det inte spelar någon roll med vad man benämner en grupp människor? Att det ändå "bara är ett ord"?
 
Klart den måste koka ett tag men ingredienserna är ju sånt man oftast har hemma och jag tycker i alla fall det är väldigt enkelt.
Och jag tycker det är enkelt att slänga ihop ett bröd ;). Så enkelt är ju relativt. Tomatsås ser jag som en av de mer komplicerade sakerna att laga.

Och vi brukar nog inte ha gul lök hemma tex dock.
Vilket iofs inte gör någonting eftersom vi handlar flera gånger i veckan.

(Vilket iofs inte spelar så stor roll eftersom jag inte lagar tomatsås helst, eftersom jag inte tycker om det, dvs självklart äter jag det (alldeles för ofta) men onödigt att laga det.)

Då tycker jag det verkar mycket snabbare och enklare att steka lite sqash, broccoli eller spenat i vitlök och olja och ha med pasta :D Vilket jag iofs inte heller äter så ofta, men det är väldigt gott.
 
Senast ändrad:
Menar du att du träffat på någon som är superstolt att bli kallad köttis av någon som föraktar och hånar de som äter kött och ger uttryck för det i ett öppet forum?

I och för sig finns det folk som tycker hora är ett normalt tilltal.
Nä, men att det anses "fint" att äta kött så att bli kallad köttis är helt oproblematiskt.
 
Hade man på något sätt varit seriös, icke nedvärderande och icke avståndstagande i sitt behov att benämna människor som bland annat äter kött för någonting, då hade man inte valt ordet "köttis".

Det är väl ingen här som reagerat på, än mindre blivit kränkt av, det faktum att det existerar en benämning på folk som har kött som en del av sin kost (sådant har ju funnits länge). Det är ordet som sådant som folk reagerar på.

Eller menar du på fullaste allvar att det inte spelar någon roll med vad man benämner en grupp människor? Att det ändå "bara är ett ord"?
Jag brukar säga omnivor men det var inte heller populärt här och IRL är reaktionen ofta "vad är det?". Här skriver jag blandkostare nu eftersom det verkar mest accepterat. Till vänner händer det att jag säger köttis, köttis-mat osv och aldrig någonsin har jag fått nån negativ reaktion på det. IRL är det helt oladdat i min bekantskapskrets så därför blir jag förvånad över att det verkar superladdat med "köttis" här.
 
Från veganisars horisont kanske det känns rätt, men gruppen man vill beskriva ser inte ofta just kött som den avgörande livsmedelsgruppen som definierar deras kostval - det är en av väldigt många ingredienser man bygger sina måltider av.

Det finns säkert de som identifierar sig som köttätare, jag definierar mig mer som ätare.
Tror inte de jag känner identifierar sig som just köttätare, men som nån skrev tidigare i tråden så byggs måltiderna runt köttet och det anses fint typ.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 260
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 770
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp