Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Jag hoppas att du fattar att jag inte pratade om dig personligen, jag har ju som sagt ingen aning om vad du brukar äta eller hur ofta du ätit falafel eller köttbullar.

Det handlar ju inte heller just om kött eller vegetariska alternativ. Ta precis vilka livsmedel som helst, sannolikheten är större att man uppskattar en smakbild som man är van vid, har ätit ofta och har positiva minnen kopplat till.
Nej såklart som jag sa jag förstod att du inte var ute efter något sådant :)

Däremot tror jag personligen att teorin om att man uppskattar mat man är van vid mer är lite bullshit (och ofta används som ett sorts slagträ mot allätare att de inte kan lära sig äta annat än kött för de är så vana vid det, även om det såklart inte var så DU framförde det). Visst har vi alla "trygg" mat men det tror jag egentligen handlar så mycket om smak utan att det blir lätt. Har vi gjort något många gånger så vet vi ju per automatik vad vi måste köpa i affären, vi behöver inte titta i något recept utan vi vet hur det ska lagas och hur lång tid det tar. Jag tror det bidrar mer.

När det gäller att uppskatta just smak så kan vi ju ganska fort identifiera om vi tycker något är gott eller inte och tycker man t.ex att kyckling är äckligt så känns det då naturligt att man inte tycker om det mesta som innehåller just detta.

Jag hatar lakrits och har därför väldigt fort kommit fram till att även sådant som fänkål och anis inte är för mig. Däremot tycker jag om nötkött så är det en rätt som är grundat på detta så är det ju så att säga en bra förutsättning.

Jag har aldrig ätit tofu så jag vet inte vad jag tycker om det, är dock ganska säker på att jag fort skulle komma fram till om jag tyckte om det eller inte. Problemet här blir ju att eftersom jag aldrig ätit det så drar jag mig dels från att köpa hem och tillaga det eftersom jag inte har erfarenhet, och drar mig även från att beställa något ute och betala för det när jag potentiellt inte alls tycker om det.

Jag tror min smak skulle breddas om jag t.ex blev bjuden oftare på olika sorters mat men det har ju inget med mina preferenser att göra eller att jag inte skulle uppskatta det, jag har bara inte provat.
 
Nä, men att det anses "fint" att äta kött så att bli kallad köttis är helt oproblematiskt.

Tror du TS anser det fint att äta kött? Tror du alla som påtalar att "köttis" är direkt osnyggt och dessutom inte representativt anser det är oproblematiskt?

Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen
 
Tror inte de jag känner identifierar sig som just köttätare, men som nån skrev tidigare i tråden så byggs måltiderna runt köttet och det anses fint typ.

Känner istället inte jag igen. Det finns måltider som byggs kring animalisk råvara. Och de som byggs kring någon annan råvara. Väldigt ofta är kött och andra animalier något som ger det där extra. Jag har utvecklat mig ganska hårt på det senare, de senaste åren, av olika skäl. Restaurangerna har blivit bättre, men där kan jag mer se att det fortfarande är Entrecote, Ryggbiff, Majskyckling, Torskrygg som rubriker på rätterna.
 
Tror inte de jag känner identifierar sig som just köttätare, men som nån skrev tidigare i tråden så byggs måltiderna runt köttet och det anses fint typ.

Många måltider byggs upp kring basen en köttbit, andra kring något annat såsom pastarätt, paj, soppa, risotto, gratäng, pytt i panna.

Jag vett väldigt många som anser att kött är gott och att visst kött är fint. Kött sträcker sig från buljong/norrlandspölsa/grillkorv/färs till ryggbiff och oxfile. Det är förmodligen få som anser att alla dessa är fin mat. Man behöver nog differentiera sig något när det gäller vad som är fin mat. Jag tvivlar starkt att grillkorv serveras på någon fin middag eller många känner det som lyxigt/fint
 
Tror inte de jag känner identifierar sig som just köttätare, men som nån skrev tidigare i tråden så byggs måltiderna runt köttet och det anses fint typ.
Men man måste ju inte göra så bara för att man äter kött?
Jag har det mest som tillbehör/smaksättning. Typ 5% av innehållet i en pastasås.
Har t.ex. potatismos som centrumet när jag äter det och strösslar små tärningar av stekt kött över, samt något annat tillbehör som mängdmässigt är mer än köttet.

Det finns tusen olika sorters kostvanor som har nästan inget gemensamt utöver att man inte på principiella grunder har uteslutit köttråvara ur kosten.
Känns som den där beskrivningen av gruppen "köttätare" och hur man tänker om man är en sådan är en förenklad schablonbild.
 
@Roheryn att äta kött har varit en lyx här i Sverige och är en lyx i många länder fortfarande. Något många inte har kunnat/kan unna sig som fattig så särskilt ofta. Människan överlever utan kött, både förr och nu.
[/QUOTE]

Ja, att äta kött har varit en lyx i Sverige under lång tid, och människan överlever utan kött. Människor överlever dock inte utan animalier. Att kunna leva veganskt är en västerländsk lyx, lika mycket som det är en västerländsk lyx att äta kött i såna mängder som vi gör nu.
 
Men man måste ju inte göra så bara för att man äter kött?
Jag har det mest som tillbehör/smaksättning. Typ 5% av innehållet i en pastasås.
Har t.ex. potatismos som centrumet när jag äter det och strösslar små tärningar av stekt kött över, samt något annat tillbehör som mängdmässigt är mer än köttet.

Det finns tusen olika sorters kostvanor som har nästan inget gemensamt utöver att man inte på principiella grunder har uteslutit köttråvara ur kosten.
Känns som den där beskrivningen av gruppen "köttätare" och hur man tänker om man är en sådan är en förenklad schablonbild.
Givetvis inte? Jag beskrev hur det är i min omgivning.
 
@Roheryn att äta kött har varit en lyx här i Sverige och är en lyx i många länder fortfarande. Något många inte har kunnat/kan unna sig som fattig så särskilt ofta. Människan överlever utan kött, både förr och nu.

Ja, att äta kött har varit en lyx i Sverige under lång tid, och människan överlever utan kött. Människor överlever dock inte utan animalier. Att kunna leva veganskt är en västerländsk lyx, lika mycket som det är en västerländsk lyx att äta kött i såna mängder som vi gör nu.
[/QUOTE]
Nja, kött har både varit lyx och vardag beroende vilken tidsålder och vilken grupp av människor man avser. Jag har svårt att tro att samer, bönder, jägare mfl ansett att kött är lyx. Medan fattiga stadsbor säker har haft den åsikten under långa tider, men städer är ett relativt nytt påfund.

Oavsett viket så är det väl dagens samhälle och främst Sverige TS avser när hon undrar varför folk är omoderna och äter kött.
 
Många måltider byggs upp kring basen en köttbit, andra kring något annat såsom pastarätt, paj, soppa, risotto, gratäng, pytt i panna.

Jag vett väldigt många som anser att kött är gott och att visst kött är fint. Kött sträcker sig från buljong/norrlandspölsa/grillkorv/färs till ryggbiff och oxfile. Det är förmodligen få som anser att alla dessa är fin mat. Man behöver nog differentiera sig något när det gäller vad som är fin mat. Jag tvivlar starkt att grillkorv serveras på någon fin middag eller många känner det som lyxigt/fint

I många rätter är verkligen köttet mindre viktigt än vad man skulle kunna tro, även om jag inte skulle vilja vara utan det helt. En av mina favoriträtter är en sydafrikansk gryta med tomatbas och dumplings. I originalreceptet är det get som är köttet i grytan, och det är fantastiskt gott. Förra helgen bestämde vi oss för att pröva med kanin i stället och fick fundera på hur kryddningen skulle behöva ändras för att passa bättre(rosmarin byttes till fransk dragon) men basen förblev densamma. Det förblev samma rätt trots att köttet byttes ut, vilket är ett rätt tydligt tecken på att köttet inte spelar huvudrollen.
 
Va?? Fint att äta kött??? Vem anser det, menar du??
Förmodligen endast de som själva inte äter kött..
Nej, de som äter kött. Det är älg från x, lamm från y och ren från z. Veganer är idioter som äter massor av importerad mat medan deras egen mat kommer från grannbyn, de värsta miljöbovarna är vi. Det startades en lokal vegangrupp på fb, massor av folk gjorde sig lustiga över de korkade veganerna. Sen menar jag inte "fint" som i lyxigt. Ni kan ju inte ha missat att normen är att äta kött?!

Försöken att få veganer att framstå som okunniga miljöbovar ser man ju på buke också varenda gång det här diskuteras.
 
Ja, att äta kött har varit en lyx i Sverige under lång tid, och människan överlever utan kött. Människor överlever dock inte utan animalier. Att kunna leva veganskt är en västerländsk lyx, lika mycket som det är en västerländsk lyx att äta kött i såna mängder som vi gör nu.
Nja, kött har både varit lyx och vardag beroende vilken tidsålder och vilken grupp av människor man avser. Jag har svårt att tro att samer, bönder, jägare mfl ansett att kött är lyx. Medan fattiga stadsbor säker har haft den åsikten under långa tider, men städer är ett relativt nytt påfund.

Oavsett viket så är det väl dagens samhälle och främst Sverige TS avser när hon undrar varför folk är omoderna och äter kött.
[/QUOTE]

I jägar/samlarkulturer eller grupper som lever primärt på boskapsskötsel har inte kött varit någon lyx. Det var dock när vi övergick från jägare till bönder som kött blev en lyx för de allra flesta ända fram till modern tid.
 
I många rätter är verkligen köttet mindre viktigt än vad man skulle kunna tro, även om jag inte skulle vilja vara utan det helt. En av mina favoriträtter är en sydafrikansk gryta med tomatbas och dumplings. I originalreceptet är det get som är köttet i grytan, och det är fantastiskt gott. Förra helgen bestämde vi oss för att pröva med kanin i stället och fick fundera på hur kryddningen skulle behöva ändras för att passa bättre(rosmarin byttes till fransk dragon) men basen förblev densamma. Det förblev samma rätt trots att köttet byttes ut, vilket är ett rätt tydligt tecken på att köttet inte spelar huvudrollen.
Ja precis, i quiche har du 150 gram skinka till 4-6 portioner, eller så skippar du det helt och stoppar i svamp och lök istället. I en pasta sås kan du ha samma mängd kött, eller mer/mindre/inte alls. Så är det med de flesta rätter som inte bygger direkt på en köttbit, vilket är långt ifrån de flesta.
 
I see. Det är nog lite en personlighetsfråga också. Det jag inte har smakat vet jag ju inte om jag gillar, så då vill jag smaka för att veta. Men krasst, vissa produkter har jag inte heller intresse av att smaka (många hel och halvfabrikat). Så skillnaden kanske inte är enorm.

Min kost drivs mer av nyfikenhet och intresse för mat än andra kriterier. Däremot förstår jag analogin, eftersom mitt beteende i andra slags butiker är mer som du beskriver.
Jag smakar på typ allt. Jag lagar mat med kött för det är roligt med matlagning och då måste jag ju smaka om ingen annan kan göra det åt mig. Finns det nya spännande köttsorter eller styckningsdetaljer så smakar jag det med, för jag är ju nyfiken. Men sen spottar jag ut det. Jag har verkligen ingen lust att svälja kött.

Köttavdelningen i en affär är ganska liten ändå. Jag upplever inte att jag väljer bort livsmedel. Chips- och godisavdelningen är större, och där handlar jag inte heller precis varje dag. Eller på kakavdelningen.
 
Jag brukar säga omnivor men det var inte heller populärt här och IRL är reaktionen ofta "vad är det?". Här skriver jag blandkostare nu eftersom det verkar mest accepterat. Till vänner händer det att jag säger köttis, köttis-mat osv och aldrig någonsin har jag fått nån negativ reaktion på det. IRL är det helt oladdat i min bekantskapskrets så därför blir jag förvånad över att det verkar superladdat med "köttis" här.

Jag antar att det beror på att det ofta används nedsättande. Ser det tex i olika grupper på fb, det är inte ett positivt laddat ord.

Personligen tycker jag det låter töntigt och lite småäckligt.
 
Nej, de som äter kött. Det är älg från x, lamm från y och ren från z. Veganer är idioter som äter massor av importerad mat medan deras egen mat kommer från grannbyn, de värsta miljöbovarna är vi. Det startades en lokal vegangrupp på fb, massor av folk gjorde sig lustiga över de korkade veganerna. Sen menar jag inte "fint" som i lyxigt. Ni kan ju inte ha missat att normen är att äta kött?!

Försöken att få veganer att framstå som okunniga miljöbovar ser man ju på buke också varenda gång det här diskuteras.
Som fan läser bibeln .

När veganet/vegeterianer drar miljökortet så svarar en del köttätare med samma sak. (det gäller säkert i båda riktningarna). Båda sidor är lika goda här. Det är snarare hur man äter i stort som är det viktiga för miljöpåverkan inte om maten innehåller kött eller inte. Dock är det sällan de som äter kött som drar igång och anklagar veganer/vegetarianer för att vara miljöbovar.
 
När det gäller köttätare eller omnivor så säger jag köttätare om de som äter kött. Att välja bort ETT livsmedel betyder inte att man inte längre är omnivor liksom. Är man inte längre omnivor om man väljer bort alla lökväxter t ex? Det blir för missvisande. Köttätare = avstår inte från kött. Solklart. Aldrig upplevt att någon blir kränkt irl. Men så är jag å andra sidan inte generellt nedsättande mot de som valt kött i sin diet heller. Jag tycker att man kan tänka till lite och inte köpa för mycket dansk fläskfilé men jag är hundägare så jag är ju en hycklare av rang om jag gnäller på andras köttkonsumtion (köper enbart svenskt kött eller foder till vovvarna). Jag har också valt att mitt barn ska bli köttätare för jag vill inte tvinga på mina val på andra på det sättet.
 
Givetvis inte? Jag beskrev hur det är i min omgivning.
OK, jag uppfattade det senare påståendet som en generell iakttagelse och bara det första om identifikationen som specifikt.
Men det var lite en allmän kommentar till hela resonemangen om vad som tillskrivs köttätare.

Har över huvud taget svårt att förstå att det används som primär uppdelning när man vill förstå människors kostval och orsakerna bakom det.
Finns många sorters kött som jag av principskäl inte äter - och många vegetabilier som jag av principskäl inte äter. Kan vara miljöskäl, ekonomiska skäl, andra etiska, sociala eller div. politiska skäl.
Att mestadels äta rotfrukter och annat som går att odla i svenskt klimat eller att bara köpa lokalproducerad mjölk är liksom ett mycket större och viktigare val för mig än varat eller icke-varat för den lilla mängd kött som ingår i min mat.
Jag förstår ju att just den uppdelningen är central för den som har djupt rotade skäl för sin egen gränsdragning. Men om meningen är att förstå varför jag äter det jag äter och varför jag inte drar gränsen mellan kött eller inte så blir det kontraproduktivt att låta det perspektivet bli styrande.
 
Jag smakar på typ allt. Jag lagar mat med kött för det är roligt med matlagning och då måste jag ju smaka om ingen annan kan göra det åt mig. Finns det nya spännande köttsorter eller styckningsdetaljer så smakar jag det med, för jag är ju nyfiken. Men sen spottar jag ut det. Jag har verkligen ingen lust att svälja kött.

Köttavdelningen i en affär är ganska liten ändå. Jag upplever inte att jag väljer bort livsmedel. Chips- och godisavdelningen är större, och där handlar jag inte heller precis varje dag. Eller på kakavdelningen.
Tala om slöseri, att spotta ut mat!

Om man endast räknar köttdisken eller motsvarande för köttavdelning så är det givetvis en liten del av maten, räknar man in fisk, smörgåspålägg, konserver, frysdiskar mm så är det en betydligt större del.

Om man anser att man inte väljer bort en viss varugrupp handlar det förmodligen om att man inte vill ha något därifrån. De som vill ha kött (eller godis/kakor/bröd/mejeri...) är säkert klart medvetna om att de valt bort den mat de önskar.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 150
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 707
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 021
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp