Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Det är intressant detta med smak och vana; jag brukade vara stor fantast av såväl mjölk som ost. Efter att inte ha konsumerat någondera under lång tid smakade jag igen - och fy. Det var inte alls så som jag mindes det. På samma sätt som när jag slutade med socker i kaffet - skulle inte kunna tänka mig något sliskigare nu. Det fungerar på andra hållet också; att något en kanske inte tyckte om smaken på tidigare, kan en uppskatta senare.
 
När det gäller köttätare eller omnivor så säger jag köttätare om de som äter kött. Att välja bort ETT livsmedel betyder inte att man inte längre är omnivor liksom. Är man inte längre omnivor om man väljer bort alla lökväxter t ex? Det blir för missvisande. Köttätare = avstår inte från kött. Solklart. Aldrig upplevt att någon blir kränkt irl. Men så är jag å andra sidan inte generellt nedsättande mot de som valt kött i sin diet heller. Jag tycker att man kan tänka till lite och inte köpa för mycket dansk fläskfilé men jag är hundägare så jag är ju en hycklare av rang om jag gnäller på andras köttkonsumtion (köper enbart svenskt kött eller foder till vovvarna). Jag har också valt att mitt barn ska bli köttätare för jag vill inte tvinga på mina val på andra på det sättet.
Det där med omnivor har jag tänkt på. Som med veganer som kallar sig för herbivorer, man kan ju fortfarande äta kött om man skulle vilja. Liksom jag är väl omnivor även om jag valt att inte äta något animaliskt? Men jag föredrar omnivor om blandkostare, men nackdelen är att många ser ut som frågetecken när jag säger det. Borde dock vara självklart vad som menas med köttis eller köttätare, och jag har inte heller mött någon IRL som blir kränkt över det.
 
Nej, de som äter kött. Det är älg från x, lamm från y och ren från z. Veganer är idioter som äter massor av importerad mat medan deras egen mat kommer från grannbyn, de värsta miljöbovarna är vi. Det startades en lokal vegangrupp på fb, massor av folk gjorde sig lustiga över de korkade veganerna. Sen menar jag inte "fint" som i lyxigt. Ni kan ju inte ha missat att normen är att äta kött?!

Försöken att få veganer att framstå som okunniga miljöbovar ser man ju på buke också varenda gång det här diskuteras.

Så du menar att det är ok att dra alla köttätare över en kam men det är inte ok att göra det med veganer/vegetarianer?

Jag försöker verkligen att inte gå på mina fördomar angående veganer men ditt inlägg gör det väldigt svårt... Absolut, de som hånade veganerna gjorde inte rätt MEN jag som omnivor skulle aldrig ha gjort det så var vänlig klumpa inte ihop mig med idioterna.
 
När det gäller köttätare eller omnivor så säger jag köttätare om de som äter kött. Att välja bort ETT livsmedel betyder inte att man inte längre är omnivor liksom. Är man inte längre omnivor om man väljer bort alla lökväxter t ex? Det blir för missvisande. Köttätare = avstår inte från kött. Solklart.

Den definitionen var snarare långt ifrån solklar och väldigt märklig.
Det finns herbivor/växtätare som äter växter, karnivor/köttätare som äter kött och omnivor/alltärare som äter både växter och kött.

Varför skulle en människa som äter både växter och kött kallas karnivor/köttättare?

Om man avstår från att äta lökväxter är man naturligtvis fortfarande omnivor eftersom man fortfarande äter både växter och kött.
 
Så du menar att det är ok att dra alla köttätare över en kam men det är inte ok att göra det med veganer/vegetarianer?

Jag försöker verkligen att inte gå på mina fördomar angående veganer men ditt inlägg gör det väldigt svårt... Absolut, de som hånade veganerna gjorde inte rätt MEN jag som omnivor skulle aldrig ha gjort det så var vänlig klumpa inte ihop mig med idioterna.
Eh va? Jag beskrev attityden i min omgivning. Att det definitivt inte finns nån skam i att äta kött här. Sen skrev jag "massor av folk". Mina vänner, som alla äter kött, en del jagar, en del har egna djur som slaktas osv, anser nog inte att veganer är idioter.
 
Det där med omnivor har jag tänkt på. Som med veganer som kallar sig för herbivorer, man kan ju fortfarande äta kött om man skulle vilja. Liksom jag är väl omnivor även om jag valt att inte äta något animaliskt? Men jag föredrar omnivor om blandkostare, men nackdelen är att många ser ut som frågetecken när jag säger det. Borde dock vara självklart vad som menas med köttis eller köttätare, och jag har inte heller mött någon IRL som blir kränkt över det.
Du ser ingen skillnad mellan att definiera vegeterianer, lakto-ovovegeteraner, veganer etc utifrån vad de äter medan du definierar blandkostare utifrån vad andra väljer bort att äta?

Utifrån den logiken borde lakto/ovo vegeterianer kallas för äggisar eller mjölkisar.
 
Du menar att så länge man slår uppåt så är det helt okej med öknamn? Även om det är ens högst personliga åsikter som gjort definitionen av "uppåt"?
Jag har aldrig mött nån IRL som anser att det är ett öknamn. Och då har jag ändå frågat folk efter nån tidigare diskussion på buke.

Men jag ger upp.
 
Eh va? Jag beskrev attityden i min omgivning. Att det definitivt inte finns nån skam i att äta kött här. Sen skrev jag "massor av folk". Mina vänner, som alla äter kött, en del jagar, en del har egna djur som slaktas osv, anser nog inte att veganer är idioter.

Men det är ju en skillnad på att tycka det är fint att äta kött och inte se någon skam i att göra det. Jag tänker inte skämmas för att jag äter kött men jag anser det inte speciellt fint heller. Det bara är och något jag gör för att överleva. Men visst, jag är glad att jag har tillgång till vilt eftersom jag anser att de djuren haft det bäst.

Sedan har det naturligtvis historiskt sett varit fint med kött (pga utbredd fattigdom och dåligt med medel/överklass). Idag har väl det ersatts med att vissa styckdetaljer anses finare än andra. Att kokettera med dieter och kosthållning är inget nytt och det gäller oavsett om man äter kött eller ej...
 
Det där med omnivor har jag tänkt på. Som med veganer som kallar sig för herbivorer, man kan ju fortfarande äta kött om man skulle vilja. Liksom jag är väl omnivor även om jag valt att inte äta något animaliskt? Men jag föredrar omnivor om blandkostare, men nackdelen är att många ser ut som frågetecken när jag säger det. Borde dock vara självklart vad som menas med köttis eller köttätare, och jag har inte heller mött någon IRL som blir kränkt över det.

Ja alla människor är egentligen omnivorer även om man är vegan. Att vara vegan är ju ett val man gör, man har ju fortfarande kvar den biologiska möjligheten att äta och ta upp näringsämnen från animaliska produkter.

Men att veganer också är omnivorer gör ju på inget sätt människor som väljer att äta både växter och kött till karnivorer/köttätare.

Om någon säger köttätare tänker jag automatiskt på dinosaurier. Jag har (som tur var) aldrig stött på "köttis" IRL men spontant hade jag nog gissat på att det var slang för köttbit.
 
Alltså att bli kränkt över köttis känns seriöst som att bli kränkt över att man minsann får säga vitlök i det här jävla landet. Att jämföra köttis med nedsättande ord om förtryckta grupper... Kom igen.

Om nånting så är det kontraproduktivt att alienera folk i de fall köttis kan tänkas användas nedsättande. Det gör folk mest ovilliga att ta till sig av vad man säger.
 
Alltså att bli kränkt över köttis känns seriöst som att bli kränkt över att man minsann får säga vitlök i det här jävla landet. Att jämföra köttis med nedsättande ord om förtryckta grupper... Kom igen.

Om nånting så är det kontraproduktivt att alienera folk i de fall köttis kan tänkas användas nedsättande. Det gör folk mest ovilliga att ta till sig av vad man säger.
Det används här uteslutande som ett nedsättande namn för de som inte är vegetarianer.
 
Alltså att bli kränkt över köttis känns seriöst som att bli kränkt över att man minsann får säga vitlök i det här jävla landet. Att jämföra köttis med nedsättande ord om förtryckta grupper... Kom igen.

Om nånting så är det kontraproduktivt att alienera folk i de fall köttis kan tänkas användas nedsättande. Det gör folk mest ovilliga att ta till sig av vad man säger.

Värdemässigt är det naturligtvis inte ens i närheten men det är samma mekanism, man sätter ett namn på en grupp man inte tillhör och anser att "det är ju inte illa menat" när flera i sagda grupp opponerar sig och anser att namnet är nedsättande. Det är rätt fult i mina ögon.
 
Värdemässigt är det naturligtvis inte ens i närheten men det är samma mekanism, man sätter ett namn på en grupp man inte tillhör och anser att "det är ju inte illa menat" när flera i sagda grupp opponerar sig och anser att namnet är nedsättande. Det är rätt fult i mina ögon.
Menar man inget illa så säger man, "förlåt jag visste inte" eller liknande och slutar använda det.
 
Som fan läser bibeln .

När veganet/vegeterianer drar miljökortet så svarar en del köttätare med samma sak. (det gäller säkert i båda riktningarna). Båda sidor är lika goda här. Det är snarare hur man äter i stort som är det viktiga för miljöpåverkan inte om maten innehåller kött eller inte. Dock är det sällan de som äter kött som drar igång och anklagar veganer/vegetarianer för att vara miljöbovar.

Fast finns ju väldigt mycket forskning som säger motsatsen. Att det är huruvida du äter kött eller vegetariskt som har störst påverkar på hur stor miljöpåverkan din kost har. Dessutom är det ju många i den här tråden som drar igång hur veganer/vegetarianer är miljöbovar.
 
Fast finns ju väldigt mycket forskning som säger motsatsen. Att det är huruvida du äter kött eller vegetariskt som har störst påverkar på hur stor miljöpåverkan din kost har. Dessutom är det ju många i den här tråden som drar igång hur veganer/vegetarianer är miljöbovar.
Men kan vi inte bara lägga ner den här tävlingen om vem som är moralisk vinnare och vem som förstör vår existens? Vi är människor allihop och om vi alla försöker sluta döma andra utefter vad de stoppar i kakhålet lika mycket som vi inte ska döma andra efter vem de har sex med, så har vi kommit ett bra steg på vägen allihop.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 142
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 005
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp