Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

"När du inte ätit vanlig ost på ett tag kommer du tycka att den veganska är riktigt god! Vissa sorter är faktiskt godare än vanlig ost!"

Nej. :meh:
Ost var det sista animaliska jag plockade bort ur kosten. Ganska länge åt jag helt veganskt i övrigt, all annan mejeri var utbytt men inte ost. Sen slutade jag med ost helt för att den veganska var äcklig. Nu finns några veganska jag tycker är ok som jag äter väldigt sällan, t.ex. på pizza. Men de är ju näringsmässiga katastrofer så det känns ganska meningslöst att köpa när de inte heller är supergoda. Hemmagjord cashewost gillar jag dock, men orkar sällan göra (hoppas jag inte startar en diskussion om cashewnötter nu 🙄).
 
Vad är vegansk ost gjord på? Ost som inte är gjord på löpe har jag hört talas om men aldrig hört talas om vegansk ost tidigare. :confused:
 
<snip>

För mig blir det krångligare med kött, så är det. Att det skulle vara en vanesak stämmer inte. Jag har varit köttätare och fått kasta mängder med kött för att de blev dåliga innan jag blev sugen på just den rätten.

<snip>

Och jag har nog aldrig kastat kott for att den hunnit bli dalig. Jag har frys och det ar sa valdigt enkelt att antingen laga till fler portioner och frysa ner det man inte ater eller om det ar farskt fran borjan frysa in det som inte behovs just da.
Nu koper jag nastan uteslutande farska gronsaker och finner allt for ofta att jag tyvarr har for mycket eller att jag plotsligt fick andrade planer och inte ater hemma en kvall. Spenat som legat en dag extra och blivit slemmig, lok som borjat jasa, eller paprika som borjat bli dalig aldeles for fort. Nar man ser att man inte hinner ata det man har av fastka gronsaker innebar det att det ar en hel procedur for att ta hand om dem ... medan kott och fisk ar oandligt mycket enklare att att ta vara pa.
 
Jag har inte pratat om dig överhuvudtaget. Det är du som inte kan släppa blicken från dig själv.
Åh! Första gången i mitt liv jag har blivit anklagad för att vara egoist!

Men nej, det jag försöker få fram är att det inte handlar om varken privilegier eller klass att vara vegetarian. Tyvärr är min hjärna så trasig just nu att jag bevisligen inte kan få fram det jag menar. Att vi är oense är en sak men min åsikt är inte mindre viktig eller mer fel än din.

@Roheryn att äta kött har varit en lyx här i Sverige och är en lyx i många länder fortfarande. Något många inte har kunnat/kan unna sig som fattig så särskilt ofta. Människan överlever utan kött, både förr och nu.
 
Åh! Första gången i mitt liv jag har blivit anklagad för att vara egoist!

Men nej, det jag försöker få fram är att det inte handlar om varken privilegier eller klass att vara vegetarian. Tyvärr är min hjärna så trasig just nu att jag bevisligen inte kan få fram det jag menar. Att vi är oense är en sak men min åsikt är inte mindre viktig eller mer fel än din.

@Roheryn att äta kött har varit en lyx här i Sverige och är en lyx i många länder fortfarande. Något många inte har kunnat/kan unna sig som fattig så särskilt ofta. Människan överlever utan kött, både förr och nu.

Fast att ata naringsriktigt och fa i sig det man benover utan kott ar, i dagen's samhalle atminstone, bade dyrt och inte enkelt om man inte kan ata kott, mjolk, eller, soya produkter.
 
Det enda jag som vegan saknar är parmesanost.

Det är en av de svåraste sakerna för mig att förstå från mitt perspektiv, hur man inte kan sakna tillgången till den enorma smakrikedom som produceras av världens ostmakare. Att gå in i en bra köttbutik tycker jag är mycket trevligt, men att gå in i en bra ostbutik är himmelriket. Kött är lite vad det är, men i en ostbutik kan få mer magiska nya upplevelser.

Det är såklart inte en smakdimension man har ett absolut behov av för att överleva.

Men man kan lugnt säga att det är runt 50+ ostar jag skulle sakna och runt 10 av dem är av parmesankaraktär. Utöver det skulle jag sakna möjligheten att få prova nya smaker och karaktärer.

(Mitt inlägg om mig själv gällande benämningen i ”is”slangord av mig kanske var mer talande än tänkt, jag använder en stor variation av råvaror och vill gärna prova nya saker flera gånger i veckan. Att etablera exakt vilka råvaror som ska ingå i kosten på förhand ligger inte riktigt i min vilja. Värsta mardrömmen vore att få någon bred födoämnesallergi.)
 
Fast att ata naringsriktigt och fa i sig det man benover utan kott ar, i dagen's samhalle atminstone, bade dyrt och inte enkelt om man inte kan ata kott, mjolk, eller, soya produkter.

Fast det finns tillskott för att lösa mycket idag om man är medveten och noggrann. Jag misstänker att många som inte exkluderar kött inte äter speciellt bra sammansatt kost, även om utgångspunkten att göra det är enklare när man inte påfört olika typer av begränsningar.
 
Fast det finns tillskott för att lösa mycket idag om man är medveten och noggrann. Jag misstänker att många som inte exkluderar kött inte äter speciellt bra sammansatt kost, även om utgångspunkten att göra det är enklare när man inte påfört olika typer av begränsningar.


Visst finns det tillskott, men det ar dyrt. Det ar betydligt enklare, och billigare, att ata atminstone "minimum" for vad vi behover utan tillskott eller speciella dieter om man ater kott och fisk, an om man inte gor det.
 
Det är en av de svåraste sakerna för mig att förstå från mitt perspektiv, hur man inte kan sakna tillgången till den enorma smakrikedom som produceras av världens ostmakare. Att gå in i en bra köttbutik tycker jag är mycket trevligt, men att gå in i en bra ostbutik är himmelriket. Kött är lite vad det är, men i en ostbutik kan få mer magiska nya upplevelser.

Det är såklart inte en smakdimension man har ett absolut behov av för att överleva.

Men man kan lugnt säga att det är runt 50+ ostar jag skulle sakna och runt 10 av dem är av parmesankaraktär. Utöver det skulle jag sakna möjligheten att få prova nya smaker och karaktärer.

(Mitt inlägg om mig själv gällande benämningen i ”is”slangord av mig kanske var mer talande än tänkt, jag använder en stor variation av råvaror och vill gärna prova nya saker flera gånger i veckan. Att etablera exakt vilka råvaror som ska ingå i kosten på förhand ligger inte riktigt i min vilja. Värsta mardrömmen vore att få någon bred födoämnesallergi.)

Tillägg, perspektivet är extremt privilegierat. Skulle jag leva i en värld där man kan välja på ris, ris, ris, salt, olja och några typer av blad, kål, kryddor och maniok skulle det också gå. Och andra intressen, som att överleva, skulle snart överskugga matintresset som redan kunnat utforskas komplett med alla tillgängliga kombinationer - 568 gånger vardera.

Utan något parmesanliknande alls.
 
Quorn är inte veganskt.

Det som gör att jag kallar köttätare för just det (eller slangordet köttisar) är för att den gemensamma nämnaren är att de äter just kött. Inte för att de bara äter det, utan för att alla köttätare äter kött.
Jag som vegan äter också blandat liksom, bönor, potatis, ris osv. Blandar hejvilt bland växtriket. Så är också blandkostare.
Du får väl börja kalla er för bönisar eller nåt i stället för quornisar ;)

Alltså. Ärligt talat "köttisar" är nog bland det absolut töntigaste ordet jag hört folk använda och säger för mig mer om personen som använder ordet än den som äter kött. Det är inte positivt för brukaren av ordet.
 
Och det finns många ställen där det idag fortfarande är ett privilegium för välbeställda att äta kött varje dag. Jag skulle säga att det är extremt ovanligt med ett samhälle där de fattiga äter kött och bara de rika har råd med vegetabilier, det skulle i så fall vara samhällen där man lever på boskapsskötsel och varken odlar eller handlar. Det vanliga är väl tvärtom att när samhällen blir mer välbeställda ökar också köttkonsumtionen.

Visst är det så! Det är - som jag skrev i mitt förra inlägg - ett privilegium att kunna välja och välja bort vilken mat man äter. Det gamla bondesverige är ju ett exempel på ett samhälle där det hade varit svårt att välja bort animalier (och självklart också svårt - ännu svårare - att välja bort vegetabilier, vår överlevnad här har i allmänhet varit beroende av en kombination av de två). Men det är inte det som är min poäng egentligen, utan poängen var att det är ett privilegium att kunna välja.
 
Det är en av de svåraste sakerna för mig att förstå från mitt perspektiv, hur man inte kan sakna tillgången till den enorma smakrikedom som produceras av världens ostmakare. Att gå in i en bra köttbutik tycker jag är mycket trevligt, men att gå in i en bra ostbutik är himmelriket. Kött är lite vad det är, men i en ostbutik kan få mer magiska nya upplevelser.

Det är såklart inte en smakdimension man har ett absolut behov av för att överleva.

Men man kan lugnt säga att det är runt 50+ ostar jag skulle sakna och runt 10 av dem är av parmesankaraktär. Utöver det skulle jag sakna möjligheten att få prova nya smaker och karaktärer.

(Mitt inlägg om mig själv gällande benämningen i ”is”slangord av mig kanske var mer talande än tänkt, jag använder en stor variation av råvaror och vill gärna prova nya saker flera gånger i veckan. Att etablera exakt vilka råvaror som ska ingå i kosten på förhand ligger inte riktigt i min vilja. Värsta mardrömmen vore att få någon bred födoämnesallergi.)
Ibland måste man offra saker för att leva på ett sätt som följer ens egen etik. Finns så mycket annat i livet att njuta av än ost.
 
Du får väl börja kalla er för bönisar eller nåt i stället för quornisar ;)

Alltså. Ärligt talat "köttisar" är nog bland det absolut töntigaste ordet jag hört folk använda och säger för mig mer om personen som använder ordet än den som äter kött. Det är inte positivt för brukaren av ordet.
Jag gillar ordet i alla fall. :)
 
Åh! Första gången i mitt liv jag har blivit anklagad för att vara egoist!

Men nej, det jag försöker få fram är att det inte handlar om varken privilegier eller klass att vara vegetarian. Tyvärr är min hjärna så trasig just nu att jag bevisligen inte kan få fram det jag menar. Att vi är oense är en sak men min åsikt är inte mindre viktig eller mer fel än din.

@Roheryn att äta kött har varit en lyx här i Sverige och är en lyx i många länder fortfarande. Något många inte har kunnat/kan unna sig som fattig så särskilt ofta. Människan överlever utan kött, både förr och nu.

Min poäng var inte att det skulle vara priviligierat att vara vegetarian, utan att det är priviligierat att kunna VÄLJA (och välja bort) vad man vill äta. Visst var det en lyx med kött i Sverige för 100 eller 200 år sedan, men ändå åt man det - ibland. Tror det hade varit i stort sett omöjligt att överleva på att helt välja bort animaliska produkter då.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 716
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 045
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp