Varför använder vissa inte broddar?

hesttjej

Trådstartare
läste nyss på en tjejs blogg att hon inte vågar släppa ut sina hästar från boxen till hagen, då det är halt i hagen. Jo det förstår jag, men jag förstår inte varför folk inte skaffar broddar på hästarna? är det dåligt på något sätt för hoven? tycker det är självklart med broddar
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

En anledning kan vara flera hästar i hagen. Då är skaderisken större med brodd än obroddat om häst skulle sparka.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Du skulle inte tyckt det var lika självklart om du sett hur skadad min häst blev av en broddspark.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag vill inte ha brodd i hagen på shettisen som är skodd, just för att den andra kan vara elak vid fordring och då sparkar dom mot varandra. Känns onödigt att då sätta brodd på. Jag vill inte sära på dom heller, då jag anser att de inte ska behöva vara själva i hagen.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

vi har brodd på alla hästar.
haft det i alla mina 25 år som hästägare och inte drabbats av broddsår.
Dock har jag sett hästar fläka sig , vilket är så jäkla vidrigt.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag har bara haft häst i tio år men jag delar din erfarenhet. Min häst har fyra brodd i varje fot och det finns inte på kartan att hon skulle släppas ut utan.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

delvis Kl. Blir en häst illa sparkad så har det noll betydelse om den sparkande hästen har skor, brodd eller är barfota. Vi har fått en allvarlig sårskada av oskodd hov och fraktur av sko utan brodd. Att INTE släppa ut hästen utan brodd tycker jag är väldigt oansvarigt såvida inte underlaget hela vintern är "perfekt". Att gå spänd halva dagen är inte trevligt för någon hästkropp, och risken för halkolyckor lär ju vara betydligt större än risken för allvarlig brodd sparkskada.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

delvis Kl. Blir en häst illa sparkad så har det noll betydelse om den sparkande hästen har skor, brodd eller är barfota. Vi har fått en allvarlig sårskada av oskodd hov och fraktur av sko utan brodd. Att INTE släppa ut hästen utan brodd tycker jag är väldigt oansvarigt såvida inte underlaget hela vintern är "perfekt". Att gå spänd halva dagen är inte trevligt för någon hästkropp, och risken för halkolyckor lär ju vara betydligt större än risken för allvarlig brodd sparkskada.

:bow:


lägg till det enorma jobb att skruva i alla broddar varje gång man ska rida, jisses:D
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

:bow:


lägg till det enorma jobb att skruva i alla broddar varje gång man ska rida, jisses:D

?

mina barfotaskor har jag broddat. Tar nån minut bara.

Finns det verkligen sånna som broddar i/ur varje dag :crazy:

Bättre med broddspark än en halkning med senskador och brytna ben.
Hur ofta blie era hästar sparkade? Är det ofta så kanske de inte bör vara tillsammans. Ett staket som går att nosa/klia över och springa brevid varandra brukar kunna va lagomt mycket umgänge för "sura" hästar
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

köp travskor och sätt på minibrodd. alltså låga små brodd som ger fäste med som inte ger lika stora skador om de skulle få in en spark. Kan inte tänka mej att ett par mm brodd skulle ge en så mycket större skada än en välriktad spark med en skodd hov. Att ha skor utan brodd när det är halt blir ju ännu halare än barfota.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det är ju verkligen ett alternativ för oroliga hästägare, de brodden kan omöjligt ge skador. Eller ja, ibland lyckas ju hästar med det omöjliga.

Mina går broddade i hagen och det känns som en självklarhet, dels risken för fläkskador dels för att det kan skapa spänningar om de ska gå på halkan utan brodd.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

finns inget sjalvklart med broddar... eller barfota.. eller skott eller..

folk gor som folk vill, flakskador, uppskurna hastar efter broddspark (seen that Inte roligt), helt barfota som sparkar av ben osv.. broddade hastar som drar sonder sig vid snabba vandningar i hoven nar broddarna bitit i marken for hart. Finns lika manga skrackhistorier som det finns munnar att beratta dom...

folk far gora som de ar bekvama med, imo... och mina ar alla barfota, broddar inte (duh...)... men sa har vi inte problem med is heller.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Mina hästar går med fyra brodd i varje hov hela vintersäsongen. De är 8stycken i två olika flockar... De två unghästarna är iofs oskodda...

Jag tillhör kategorin som föredrar broddspark före fläkning. Men smaken är som baken- delad!

Hade jag stått i ett stall där jag inte fick ha brodd ihop med andra, då hade mina hästar fått gå själva. Men nu har jag eget stall o gör som jag behagar.... Är hästarna skodda så sitter broddarna i från november till våren är kommen! Dock försöker jag hålla broddarna fräscha så de inte blir slitna o spetsiga.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Brodd på framhovar och blindbrodd på bakhovar i hagen.
Det går snabbt att byta broddarna vid ridturer.

Har testat att sätta på hästen raggsockor till och från hagen och det fungerade över förväntan.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Folk är bra dumma om de tror att det är tryggare UTAN brodd. Det är fullkomligt livsfarligt att släppa ut en obroddad häst i en isig hage! Vill de att hästen skall bryta benen?? :crazy:

Jag har alltid haft 4 brodd runtom på alla hästar, oavsett om de har gått 1 eller 4 i hagen. Visst har det blivit något enstaka broddtramp och min ena skar upp hela sitt ben med brodden i boxen, men det är en bagatell jmf med vad som kan hända om man inte har broddar.... Numera använder jag skydd och boots runtom och lindor på natten. Då blir risken för broddskador extremt liten!

Och ang broddspark, så är det sällan brodden som är problemet, det är kraften från sparken. En häst i mitt förra stall bröt benet tvärt av efter en spark av en oskodd ponny! Hästar som bråkar bör mao inte få gå i samma hage, oavsett om de har brodd eller ej.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag tycker det är en självklarhet med brodd i hagen. Risken för att hästen går om kull utan brodd tror jag är större än att en häst skulle få svåra skador av en broddspark. Får en häst en rejäl spark spelar det nog ingen roll om hästen som sparkade är barfota, obroddad eller broddad.

Att inte släppa ut hästen för skaderisken är för stor tycker jag är egoistiskt. En häst är en häst. Den ska få vara ute! Att rida hästen lie hårdare varje dag kanske hjälper lite. Men, säg att ett ridpass är runt 1-2 timmar. Ska hästen behöva stå inne resterande 23 timmarna? Fruktansvärt.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

KL

Jag var tvungen att ha min häst ensam i hagen i år pga det inte tilläts ha hästen broddad bak i min hage (3 hästar som inte bråkar). Jag tvärvägrade ha min gamla tant utan brodd och flyttade då ut henne ur hagen men jag trodde verkligen att folk var lite mer förståndiga idag! Jag tycker det är djurplågeri att släppa ut sin häst utan broddar nu, jag lider varje gång jag ser hästarna stappla runt :( det har fått mig att tappa all respekt för dessa hästägare!

Sen som någon sa innan, sparkas det och härjas i hagen så ska dem ju ändå inte gå tillsammans!
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag broddar alla mina med en gång så fort det blir halt. Anser också att en spark som träffar illa är illa oavsett brodd eller inte men att hästarna ska gå runt och halka hela dagen med risk att fläka sig tycker jag inte är någon trevlig tanke. Om nu hästarna sparkar mycket i hagen kanske man ska dela på dem och se om man kan hitta hästar som är bättre kompisar. Eller använda benskydd på de känsligare delarna av hästens ben.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det finns statistik hos försäkringsbolag om vilka skador som är vanligast och även blir mest allvarliga. Det är fläkskadorna(om man jämför broddspark/fläkskador).
Det tycker jag fler borde ta fasta på.
Jag har alltid skodda hästar broddade i hage vintertid.
Jag är övertygad om att det utöver fläkskadorna är otroligt osunt för en häst att behöva gå och spänna sig, som de gör obroddade får att slippa halka.

Klart det kan bli skit av brodd med. Trampskador, glidmoment som störs, enstaka sparkskador vid otur etc.
Men slår hästarna regelbundet mot varann bör man fundera kring varför.

Har man ordentliga ytor till hästarna? Har man mindre ytor måste man vara otroligt noga med flockkonstellationen. Fodrar man så att de kan äta en bra(!) bit ifrån varann? Etc etc..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 247
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 521
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp