Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

*kl*

"...religious opinion is the one kind of parental opinion that - by almost universal consent - can be fastened upon children who are, in truth, too young to know what their opinion really is. There is no such thing as a Christian child: only a child of Christian parents."
Richard Dawkins

Hur ställer ni er till det uttalandet?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

För att sambon vill.

Jag har inte lyckats få honom att förklara att han, trots att han inte är religiös, tycker att det är viktigt att vårt barn döps men vägrar gifta sig vare sig kyrkligt eller borgerligt.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Tänkte bara säga att jag inte heller förstår varför man gör sådant :confused:
Inget har direkt lyckats övertyga mig om att det är rätt heller :crazy:
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Om man är troende och känner en stor trygghet i det så är det väl ganska naturligt att man vill göra sina barn delaktiga av den trygghet och gemenskap som medlemskapet i kyrkan kan ge. Och det gör man genom att döpa dem. Sen får de ta ställning för eller emot sin tro i samband med komfirmationen, då man så att säga bekräftar sitt medlemskap i kyrkan och att man har fattat vad det går ut på.

Jag tror att alla troende föräldrar som döper sina barn gör det för att de vill barnets bästa, och för att de tycker att det är en viktig sak att ge sina barn.

Jag kan till och med nästan fatta varför icke-troende föräldrar döper sina barn, även om det egentligen är rätt märkligt. Men jag tror att kyrkan på något sätt även är en kulturell gemenskap som vissa helt enkelt inte vill vara utan, även om de inte anser sig vara kristna. Genom att döpa sitt barn inlemmar man inte bara barnet i kyrkan, utan också i en familjetradition, en kontinuitet.

Och jag tror att det är många som innerst inne tror på Gud, eller på "något". De ser sig kanske inte som kristna, men Svenska Kyrkan är det som ligger närmast till hands för att ge fysisk form åt den här tron på "något", eftersom man ändå har en viss kontakt med den och den är så hårt inflätad i vår kultur. Det är något speciellt med kyrkan, och därför söker man sig dit för de stora stunderna i livet, för att döpa sitt barn, gifta sig, eller tända ett ljus för någon.
:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Är inte alla barn (nu ungdomar och vuxna) som är födda före 1990 medlemmar i svenska kyrkan? Och barn född efter 1990 (eller vilket år det nu är) måste bli döpta för att bli medlemmar?

Jag är med i svenska kyrkan men är inte döpt.


Här döper alla sina barn för att alla andra gör det, utan att ha någon speciell anledning. Därför har vi valt att ha en namngivningscermoni istället för att välkomna Rasmus till världen. Han kan sen välja själv om han vill gå med i svenska kyrkan, lika så som han sen när han kan tänka själv, kan välja att bli vegetarian eller vad det nu är.

Det är väl lika "hemskt" att döpa sitt barn, som att ge dem kött, som att bara äta vegetariskt osv osv.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

det är en tradition. Jag förstår inte varför man absolut inte vill döpa sitt barn fastän man inte är troende. Det finns många troende som firar påsk, jul osv
Till TS
Firar du jul?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Fast jag föredrar att tänka med hjärnan i stället för med hjärtat (dessutom firar jag varken jul eller påsk).
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag som medverkat till att inte döpa vår son tycker att det är lite felaktigt att jämföra fira jul med att döpa barn. Fira jul är inte en ceremoni man gör en gång i sitt liv och en troshandling. Fira jul gör man ju inte på samma "villkor" som dop. Tycker därför inte att man hycklar om man firar jul etc men ej döper sina barn.
Håller med.
Jag firar jul, men vi firar en "borgerlig" jul skulle man väl kunna säga. ;) Vi har julklappar, julmat, julgran och ibland tomte. Men ingen Jesus, julevangelium eller Bibel.

Kan väl närmast jämföras med att genomföra en namngivningsceremoni för sitt barn eller att gifta sig borgerligt.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag förstår inte varför man absolut inte vill döpa sitt barn fastän man inte är troende.

Det är ju väldigt mystiskt att man ska behöva förklara varför man INTE vill döpa sitt barn när man INTE är troende. Lika konstigt som att man ska förklara varför man INTE anmäler sitt spädbarn som medlem i en hästklubb när man INTE är intresserad av hästar själv. :crazy:

Men okej:
Vi gör det inte för att det inte är tradition för 50% av vår familj (=mig). Jag är inte döpt själv och ej heller medlem i sv kyrkan. Alltså; varför skulle vi döpa vårt barn när vi INTE är troende?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag och mina sysskon är inte döpta och har aldrig varit medlemmar i svenska kyrkan Och alla är vi minsann födda innan 1990;)
Så vart du har fått det i från vet jag inte:)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Man har kunnat gå ut ur kyrkan rätt länge nu. Sen 1951 Min mamma frågade oss om vår vilja i den saken när vi var barn. För förr var man ju automatiskt ansluten, om man inte begärde annat så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför döper ni era barn?

Dina föräldrar kanske inte är medlemmar, då blev man det inte automatiskt ens före 1990.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag och min syster blev automatiskt medlemar när vi invandrade i början på 80-talet, för jag vet att inga av min föräldrar skulle ha anmält oss som kristna, och sen gick vi som sagt ut.
Det är möjligt att min mamma inte gick ut innan hon utvandrade från Sverige, hon var rätt ung då. Det skulle kunna vara en förklaring till att vi regesterades som kristna.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför döper ni era barn?

Upp till var och en . Inte döpt vår dotter. Vi tyckte det skulle få bli hennes val när hon blir äldre.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Har inte läst igenom tråden.

Vi är katoliker och döper för att innan de är döpta är de "otrygga" inte upptagna i himmlen typ när de döps får de en egen skyddsängel liksom. Typ...vill man gå ur kan man göra det sedan. Det är en tradition precis som man firar påsk och jul osv fast man kanske är ateist. Man firar det ändå fast inte av den anledningen och inte på påsdagen juldagen osv som vi gör. Ändå är inte jag en som ber böner varje kväll eller går o kyrkan ofta, men en viss del av tron har man i sitt hjärta och till det hör för mig att döpa mina barn precis som kristna svenska döper sina fast de aldrig går till kyrkan liksom.

Jag personligen känner en stor oro innan mitt barn döpts vet ej varför.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Kl
Jag ville döpa våra barn enbart för att det är en tradition, min man pga sin kristna tro (han har varit aktivt kristen).
Vi diskuterade det inte eftersom vi båda tyckte det var något vi ville göra men helt klart blev det när prästen frågade varför vi vill döpa barnen att vi hade olika bevekelsegrunder.

Man kan alltid välja väg, att vara döpt är inte direkt farligt eller något övergrepp, jag som är en skeptiker tycker att det är en del av min historia likväl som mina farfäder var fattiga bönder o statare så var dom också kristna och jag vill ge mina barn tillgång till den delen av deras historia.
Sen får dom välja som vuxna om dom vill gå ur.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag personligen känner en stor oro innan mitt barn döpts vet ej varför.

Jag tror dock inte att de flesta känner så. De gör nog det mest bara för att man "ska" det. Så verkar mina bekanta resonera i alla fall. De har egentligen ingen aning om varför de står där inför prästen vid dopfunten med släkten samlad, det "ska" bara göras. Blir det inte lite tomt då? Lite innehållslöst? Är inte meningen med dopet det som du känner, att det fyller en fuktion, du kan slappna av och känna glädje över att det är gjort? Om man inte känner så vad är då poängen?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Orkar inte läsa tråden men..
Jag tycker att jag har ingen rätt alls att dömma mina barn till att bli kristna så de är odöpta till släktens stora fasa.
Jag vägrade konfirmera mig av anledning att jag tyckte folk konfirmerade sig för presenternas skull.
Jag kommer att när barnen är stora nog att förstå upplysa dem om detta och om de vill blir kristna så är det ju fullt möjligt att döpa sig. Jag kommer inte att ha några moraliska värderingar på vad de än väljer, men de ska välja själv.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Med vilken rätt gör ni era barn till församlingsmedlemmar och anhängare till en religiös tro?

Våra 4 barn är alla döpta då jag är troende fast inte fanatisk. Jag är troende men går inte i kyrkan, trots att vi bor nästan granne med den.
Vi döpte våra barn delvis för att min man tycker att det är en fin tradition.
Vi vuxna är döpta, konfirmerade och gifta i kyrkan.
Våra äldsta barn har dessutom gått i kyrkans barntimmar medan det fortfarande fanns.

För mig känns det lite tryggt att barnen är döpta, en konstigt fånig men ändå lättande känsla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 988
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 117
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 957
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 173
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Tjockistråden 3
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp