Bukefalos 28 år!

Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

Man kan kanske ställa frånan på ett trevligare sätt OM man nu är nyfiken...

Jag uppskattar raka frågor och använder därför den taktiken själv. Vissa uppskattar det, andra inte. Man får försöka leva med att vi alla är olika.
Vill du fortsätta den här sidodiskussionen så finns pm-funktionen.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Man har väl döpt sina barn i alla tider i hela världen.

Njaee. Dopet torde inte vara äldre än kristendomen, vilket är i runda slängar 2000 år. Med tanke på hur länge det funnits människor på jorden, så kallar inte jag det för "alla tider".

Och man döper inte barn i hela världen, men ganska många kristna (kristet präglade kulturer) döper sina barn. Det finns dock många kristna inriktningar som istället tillämpar vuxendop.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag förstår hur du menar och jag har också mycket lättare att ta till mig att folk som faktiskt är troende döper sina barn.

Det är ju tacksamt. men anser du då att man måste vara aktiv kristen för att "ha rätt " att som förälder döpa sina barn, räcker det inte med att man själv är uppväxt i ett hem som tillhör svenska kyrkan och att man är tillfreds med detta...?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

jag är lite intresserad av varför man blir provocerad av att vara döpt. Om man inte är troende så är det ju en ritual som alla andra, ungefär som att man firar jul, det är ju först när man är religiös som ritualen får någon djupare betydelse.

Logiskt sett kan ju det lika väl visa sig att ens barn blir jättereligiöst och blir besviket på sina föräldrar för att det inte är döpt från början utan har levt "utanför guds gemenskap" under ett antal år av sitt liv.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Och jag tycker också att det är konstigt att icke-troende, eller folk som tror på "något fast inte direkt gud" döper sina barn. Men jag ser inget skäl för mig att påverkas av den religiösa innebörden, så som du verkar göra, just därför att religiösa innebörder i princip är tomma för mig. (I alla fall kristna sådana.)


Tack för förklaringen av borgerligt dop.

Det håller jag med om att de är (tomma innebörder), men jag skulle heller inte döpa mitt barn i "Star Treks anda" med en grupp fanatiska star trek fans, för mig likställs det lite. En religion jämfört med en annan. För mig är det ju bara nedskrivna ord i en bok.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Då kan man konvertera till den religion man vill tillhöra. :)

Nu pratar jag självklart om personens tro och hur väl det går ihop med att vara döpt kristen. Mentalt alltså. Rent praktiskt förstår jag också hur det går till.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det är ju tacksamt. men anser du då att man måste vara aktiv kristen för att "ha rätt " att som förälder döpa sina barn, räcker det inte med att man själv är uppväxt i ett hem som tillhör svenska kyrkan och att man är tillfreds med detta...?

Jag undrar helt enkelt hur man man motiverar döpandet av barn.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

jag är lite intresserad av varför man blir provocerad av att vara döpt. Om man inte är troende så är det ju en ritual som alla andra, ungefär som att man firar jul, det är ju först när man är religiös som ritualen får någon djupare betydelse.

Jag kan bara tala för mig:
Idag blir jag inte det, men som barn tyckte jag att det var en oerhörd skymf att behandla mig i någons namn, när jag inte tror på det.
Jag kan inte säga exakt vad det är som gjorde att jag kände mig förorättad, men jag var extremt provocerad av allt som hade med religion att göra på den tiden. Jag tyckte att det förolämpade min intelligens, tror jag.
Hade jag haft möjlighet att gå ur kyrkan då, hade jag gjort det omedelbart.

De flesta unga är mer rabiata än äldre...;)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Som ung tonåring är det inte lätt att stå utanför en döpt majoritet när konfirmationslägren dyker upp i gängsnacket. Det är lättare att avstå från en konfirmation än att ta steget att döpa sig som 13-åring för att vilja göra som kompisarna, d v s konfirmera sig.

När det gäller konfirmationen fick K välja själv och kom under resans gång fram till att hon inte trodde så mycket på det där kyrkliga. Hon hade dessutom oturen att bli ensam tjej, men fullföljde läsningen ändå - mer av envishet än övertygelse.

Dagens konfirmationsläsning är rätt OK, tycker jag. Det är mycket livsåskådningssnack - också utan kristna förtecken - mycket prat om känslor, kärlek och relationer. Majoriteten av dagens präster har också fattat att det är lättare att nå ungdomarna på deras spelbana än att slå dem i skallen med plugg av bibeltexter. Personligen tycker jag att de tio budorden innehåller rätt kloka saker, utan att jag för den skull betraktar mig som troende kristen.

Vill vår dotter lämna svenska kyrkan i vuxen ålder står det henne fullkomligt fritt att ta det steget.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Som ung tonåring är det inte lätt att stå utanför en döpt majoritet när konfirmationslägren dyker upp i gängsnacket. Det är lättare att avstå från en konfirmation än att ta steget att döpa sig som 13-åring för att vilja göra som kompisarna, d v s konfirmera sig.

Ojdå, var bor ni? Jag hörde inte ens talas om konfirmation när mina ungar var i den åldern för mycket få år sedan.

Jag nämnde det väl för dem som en möjlighet jag var beredd att ställa upp på om de ville, för jag fick för mig att det var min plikt som vuxen, men ingen av dem nappade det minsta lilla. De verkade helt främmande, det var inget kompisarna höll på med.

Men är det verkligen så att ungarna behöver döpas för att konfirmeras - jag menar i praktiken (jag vet att det är så i teorin) i svenska kyrkan?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Men är det verkligen så att ungarna behöver döpas för att konfirmeras - jag menar i praktiken (jag vet att det är så i teorin) i svenska kyrkan?

Ja, så är det. I och med dopet som blir man medlem i svenska kyrkan vilket är ett krav för att du skall få konfirmera dej. Konfirmation betyder bekräftelse, vilket alltså är den formella fortsättningen på dopet (något min dotter inte skulle kunna redogöra för ens under pistolhot, haha...).
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Iom att man konverterar så avsäger man sig ju oxå den kristna tron, man tar ett aktivt besllut att INTE tillhöra den religionen. Det borde väl inte vara mentalt jobbigt, eftersom man aktivt meddelar att det är den nya tron man vill bekänna sig till...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag var 13 när jag konfirmerades, och det var redan år 1990... Skiljer nog lite mellan de olika församlingarna
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Ja, jag är nog i alla fall inte övertygad. Jag är inte religiös och kan inte föreställa mig hur man tänker i dessa lägen, men tron är väl väldigt viktig, och också dessa ritualer, för religiösa människor.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

jag är lite intresserad av varför man blir provocerad av att vara döpt.
Jag är bitter över och provocerad av en hel massa saker som involverar mina föräldrar. Det spiller väl över lite. Har aldrig tyckt om när andra människor fattar beslut om saker som rör mig över mitt huvud heller, så då kan jag ju liksom passa på att kategorisera in dopet där också.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag undrar helt enkelt hur man man motiverar döpandet av barn.
För många tror jag det räcker med att det är en gammal svensk tradition som de vill bevara(som midsommarafton typ:smirk:), samt att många faktiskt tycker att det är en stämningsfylld och vacker ritual...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

För många tror jag det räcker med att det är en gammal svensk tradition som de vill bevara(som midsommarafton typ:smirk:), samt att många faktiskt tycker att det är en stämningsfylld och vacker ritual...

Det tycker jag är en ganska dålig motivering, personligen.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det tycker jag är en ganska dålig motivering, personligen.


Men kan du inte motivera VARFÖR du tycker att det är fel då?.

VARFÖR man inte "får" behålla svenska traditioner om man vill?

VARFÖR man inte har rätten att uppskatta en fin ritual även om man inte är troende normalt?

Vad är det som ger andra människor rätten att dömma andras beslut?
Du har som förälder skyldigheten/rättigheten att uppfostra/ta hand om ditt/dina barn tills de själva är myndiga.
Om du då vill ge dom ett namn genom en dopcermoni - varför tycker du inte att de gör rätt då?

Jag kanske är trög, men jag förstår verkligen inte hur du tänker...men jag är nyfiken på att få reda på det;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 886
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Vad har ni för stol? Hur gamla är era barn? Om ni vänt framåt, när vände ni?
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 800
Senast: Sleepan
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 159
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp