Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

Jag tycker att det är fel, eftersom jag inte tycker att man ska basera ritualer på sådant man inte kan ställa sig bakom.
Det är så enkelt att skapa ritualer som man kan stå för, så jag ser det som hyckleri att använda sig av en ritual som baserar sig på något man egentligen inte tror på.

Men mest stör det mig att folk gör det "av gammal vana" för att "alla gör så" och att många gör det på felaktig grund (som att tro att det är en namngivningscermoni).

I övrigt anser jag att religion är en sådan sak som man bör få bestämma själv om man vill stå för eller inte.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Vi har inte döpt och skall inte göra eftersom ingen av oss har någon tro eller religion. Saga får själv välja sedan när hon blir större!
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag tycker att det är fel, eftersom jag inte tycker att man ska basera ritualer på sådant man inte kan ställa sig bakom.
Men hela vårt liv är ju fyllt av ritualer. Vi borstar tänderna(=bra tandvård) Vi motionerar på olika vis (=bra för kroppen) Vi tackar för maten (=väluppfostrat ) Vi döper våra barn i kyrkan(= bra för själen...)

Jag kan inte se skillnaden i det hela... För många människor lägger man inte mera värderingar i det än att de mår bra av det, i nuläget och /eller på lång syn...


Det är så enkelt att skapa ritualer som man kan stå för, så jag ser det som hyckleri att använda sig av en ritual som baserar sig på något man egentligen inte tror på.

Men varför tar du för givet att de inte kan stå för det?
Jag vet inte många föräldrar som ångrar att de döpte sina barn ...

Men mest stör det mig att folk gör det "av gammal vana" för att "alla gör så" och att många gör det på felaktig grund (som att tro att det är en namngivningscermoni).

Varför stör det dig?
Om folk vill göra det av gammal vana så fine - upp till dom. Bara dom mår bra av det hela...
Varför ifrågasätta vad andra människor gör för val?
Du vill ju bli accepterad för dina val - och de för sina...

I övrigt anser jag att religion är en sådan sak som man bör få bestämma själv om man vill stå för eller inte.

Absolut!
MEN åter - föräldrarna är skyldiga att ta hand om sina barn och ge dom den bästa uppväxten... Och om man själv är trygg i sin handlingar så ger man det samma till barnen... Du kan ju aldrig veta om barnet som 18 åring väljer att gå ur kyrkan, blir ateist, jävulsdyrkare, muslim eller vad som helst . man kan bara göra det som man tror är det bästa.

Många människor lägger inte så stora värderingar i sin "barnatro" som du gör tror jag (vilket iofs bevisar att du är en mkt tänkande, grubblanden och intelligent person :-))
Därför är det en självklarhet för dom att följa traditionerna...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför döper ni era barn?

Vilket bra svar!:bow: Nu behöver jag inte skriva min lång utläggning..:p
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Men hela vårt liv är ju fyllt av ritualer. Vi borstar tänderna(=bra tandvård) Vi motionerar på olika vis (=bra för kroppen) Vi tackar för maten (=väluppfostrat ) Vi döper våra barn i kyrkan(= bra för själen...)




Men varför tar du för givet att de inte kan stå för det?
Jag vet inte många föräldrar som ångrar att de döpte sina barn ...



Varför stör det dig?
Om folk vill göra det av gammal vana så fine - upp till dom. Bara dom mår bra av det hela...
Varför ifrågasätta vad andra människor gör för val?
Du vill ju bli accepterad för dina val - och de för sina...

Det är väl här jag inte riktigt håller med.
Jag ser inte att ett kyrkdop ger något till själen om man inte lägger någon värdering i det.

Sedan tycker jag att man bör tänka på barnets känslor i första hand, eftersom det är barnet det gäller.

Jag säger absolut inte att jag tar för givet att alla som döper sina barn in i kyrkan inte står för tron och andemeningen bakom, men jag kan inte heller säga att jag känner någon som faktiskt gör det heller, av dem jag har i min omgivning.

Jag ser ingen anledning till att jag inte ska ifrågasätta andra människors val. Jag får mina ifrågasatta hela tiden.
Oftast är det bra, eftersom det tvingar mig att tänka på varför jag gör någonting.
Det handlar inte om att inte acceptera. Långt ifrån.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag undrade inte vad ordet betydde, utan vad du menade när du skrev det i detta sammanhang.
Och jag länkade, eftersom exemplet som gavs på den sidan förklarade så himla bra.

Hur många föräldrar finns det som gör saker för/mot sina barn utan att tro att det de gör är det bästa?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det är väl här jag inte riktigt håller med.
Jag ser inte att ett kyrkdop ger något till själen om man inte lägger någon värdering i det..

Men värderingar ser olika ut för olika personer enligt mig.
En värdering kan vara att det känns rätt - utan att föräldrarna egentligen ifrågasätter varför det hela känns rätt...:)Jag kan inte se något som helst fel i det iallafall.

Sedan tycker jag att man bör tänka på barnets känslor i första hand, eftersom det är barnet det gäller..

Det är ju precis det dom gör! Dom vill att barnen ska få det samma som dom själva fick för att dom varit nöjda och belåtna med det. Man vill ju alltid ge sina barn det bästa, och det bästa är som sagt mycket olika från person till person. (tack o lov ;))

men jag kan inte heller säga att jag känner någon som faktiskt gör det heller, av dem jag har i min omgivning...

Det gör mig mycket sorgsen att höra... kanske det är så att de inte VILL motivera varför? Att det ibland är enklare att "smita undan" än att ta en diskussion med en "påstridig" människa? (no hard feelings... jag är själv en sådan emellanåt)

Jag ser ingen anledning till att jag inte ska ifrågasätta andra människors val. Jag får mina ifrågasatta hela tiden.
Oftast är det bra, eftersom det tvingar mig att tänka på varför jag gör någonting.
.

Bara för att du får dina ifrågasatta så betyder det ju inte nödvändigtvis att du måste ifrågasätta andra människors val i livet...

Visst är det bra att ibland fundera över sin situation - men att ständigt bli ifrågasatt kan aldrig vara bra i längden..

Det är bra att fundera och undra över hur andra människor tänker och tycker, att diskutera olika livsval, men att bara "bränna på med motargument" ger ingen bra diskussion;)

Jag tycker det är underbart att vi inte alla är lika, att vi inte gör samma saker, tänker likadant osv...antar att du också tycker det, vi har bara väldigt olika synsätt på det hela, och olika sätt att hantera det hela på:)

Jag lämnar nu debatten här - då jag anser att jag absolut inte kan tillföra den ngt mera, jag hra klarlagt tydligt vad jag tycker... vill du pratar jag gärna via PM med dig...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Där är vi uppenbarligen olika. Jag ogillar det faktum att man utför saker som man inte har tänkt igenom varför man gör dem. I synnerhet när det får konsekvenser för en annan människa.

Jag har frågat dem varför och svaren är rätt trista. Det brukar mest handla om "det är tradition", "ungen måste ju ha ett namn" och "svärföräldrarna ville det".
Jag brukar inte umgås med folk som inte klarar att svara på frågor, så jag tror inte att det är manövrar för att smita undan.

Jag vill ifrågasätta andras val i livet och därför gör jag det. Jag ser inget illa i det, vare sig man har sin egen åsikt rätt klar eller om man inte har det.
Om man har problem med att få sina ståndpunkter ifrågasatta, så kanske det snarare är så att man bör fundera på om man kan stå för dem?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag vill ifrågasätta andras val i livet och därför gör jag det. Jag ser inget illa i det, vare sig man har sin egen åsikt rätt klar eller om man inte har det.

Jag blir iofs bli rätt störd av ngn som ifrågasätter mina val i livet och anser att sina egna val var de enda rätta. Jag har tyvärr för många utav dem i mitt liv och tar därför direkt avstånd.

Nu har vi valt att inte döpa vår tjej, av anledningen att ingen av oss är troende och inte ser så starkt på traditioner.. Varesig det handlar om dop eller om julafton eller någon annan kristen tradition. För även julen är ju tradition. Men vi firar jul. Tvetydlig? Dubbla åsikter? Nej, jag firar jul för att vara med min familj. Lätt plätt. Julklappar skiter jag helt i, både till mig och andra.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Hur många föräldrar finns det som gör saker för/mot sina barn utan att tro att det de gör är det bästa?

Det finns det, därför tycker jag det inte är någon anledning att bli bitter på sina föräldrar för en sådan skitsak som jag anser ett dop är.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Men de är inte många. Jag är ganska säker på att de flesta Münchhausen-mödrar anser att de gör det bästa för sina barn, till exempel. Det finns ju faktiskt de som inte vill ha frihet för alla, trots att "frihet för alla" är en ganska typisk plattityd.

F.ö. kan man ju läsa hela sammanhanget också:

Jag var i de sena tonåren lite bitter mot mina föräldrar för att de lät döpa mig, men har nu förlikats med tanken och anser dopet så gott som ogjort i.o.m. att jag inte konfirmerade mig och dessutom gick ur kyrkan när jag var 18-19.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det är ju tacksamt. men anser du då att man måste vara aktiv kristen för att "ha rätt " att som förälder döpa sina barn, räcker det inte med att man själv är uppväxt i ett hem som tillhör svenska kyrkan och att man är tillfreds med detta...?

Jag svarar hur jag känner för det hela. Jag tycker att man själv bör känna sig troende; ha någon slags gudstro och se en mening med dopet. Jag har full respekt för de som döper sina barn och är kristna/troende. De gör naturligtvis helt rätt tycker jag. De vill ju ge sina barn den tryggheten som Gud och tron gett dem!

De jag har svårt att begripa är de som döper utan att faktiskt ens ha någon slags tro på Gud, de som helst vill "tona ner gudssnacket" när de gifter sig i kyrkan mm. Jag tycker faktiskt de egentligen är ganska respektlösa mot både kristendomen, kyrkan och den Gud som tillhör det hela. Och framförallt förstår jag inte mig på varför man vill genomgå en kristen rit när man själv inte anammar själva betydelsen med den utan helst vill kringgå detta.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

VARFÖR man inte "får" behålla svenska traditioner om man vill?
Det är väl ändå en kristen tradition och rit och inget annat. Vi är ju många svenskar som inte är döpta och inte ser det som "tradition". Tanken att dopet är någon slags "svensk tradition" kan i viss mån till och med kännas sårande för den som inte är döpt. Då får man sig tillskrivet på näsan att man inte är tillräckligt "svensk". :crazy: När det egentligen är en troshandling och inget annat.
VARFÖR man inte har rätten att uppskatta en fin ritual även om man inte är troende normalt?
Den rätten har man naturligtvis. Jag har själv varit på både barndop och kyrkbröllop som gäst och tycker det kan vara både fint och stämningsfullt. Jag skulle dock aldrig själv välja att döpa mitt barn eller gifta mig där. Det skulle kännas som hyckleri att lova en massa saker inför en Gud som jag inte tror på. Barndopet känns liksom fullständigt onödigt/överflödigt för mig. Jag är ju inte ens medlem i kyrkan; varför skulle då mitt barn bli det? Eftersom jag inte är medlem i något politiskt parti så kommer mitt barn inte heller bli medlem där osv osv.

Det är naturligtvis inte upp till mig att säga att någon annan inte bör eller ska döpa sitt barn. Och jag lägger mig heller inte i folks anledningar när ngn talar om att de ska döpa sitt barn. Förutom om de börjar tala om att de "inte vill ha med gudssnacket" eller säger "vi gör det bara för traditionen så vi hoppas prästen inte snackar för länge" eller dylikt. Då skulle jag nog fråga varför de i så fall väljer ett dop. Innerbörden är ju faktiskt att man ingår i kyrkan och den kristna gemenskapen.

Nu är det ju upp till kyrkan hur mycket "hyckleri" de har lust att ha inom sina lokaler. Men jag kan tänka mig att det nog finns en del troende inom Sv Kyrkan som kommer att lämna kyrkan för tex frikyrkliga samfund om Sv Kyrkan ska övergå till att bara bli någon slags diffus "traditionslokal". Där alla kan döpa sina barn, gifta sig osv med en präst närvarande, men prästen nämner Gud så lite som man önskar - vill man slippa Gudssnacket helt så får man. Jag tycker liksom att kyrkan då blivit något annat än en kyrka.

(Det senaste bröllopet jag bevistade bestod av ett par där den ena parten är aktivt troende och "uppvuxen inom kyrkan" och den andra inte är religiös/troende alls. Där är ju naturligtvis akten att gifta sig inför Gud viktig för den part som ÄR troende och den andre har väl sannolikt tyckt det är okej att göra det för den andres skull. Vilket jag fullkomligt instämmer i).
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det är ju precis det dom gör! Dom vill att barnen ska få det samma som dom själva fick för att dom varit nöjda och belåtna med det. Man vill ju alltid ge sina barn det bästa, och det bästa är som sagt mycket olika från person till person. (tack o lov ;))

Jag ställde den frågan till min första sambo: vad har det då gett dig att du är döpt? (När vi diskuterade eventuella barn i framtiden och han sa att vi självklart skulle döpa dem "för att det är tradition". Han var i sin vardag inte mer troende än mig.) Det tog en lång stund och sen sa han: jo, jag fick ju konfirmera mig!
- Jaha, nåja, det kan man ju göra ändå; och döpa sig när man är 14 i så fall, men okej: vad har konfirmationen gett dig då? frågade jag.
- Jaa... det var ju gemenskap och vi åkte på läger och så... svarade han.
Jag hävdade att sånt kan man ju lika gärna få genom ett skolläger, idrottsläger, ridläger eller vad som helst.

OM han hade sagt "jo, men Björk; jag har faktiskt en tro. När jag var liten bad vi kvällsbön och det minns jag som en mysig stund som gav mig trygghet" eller "jag tycker konfirmationen var ett väldigt bra sätt att lära sig mer om den kristna tron. Dessutom hade vi kul". - DÅ hade jag kunnat förstått det hela.

Men; han hade ju egentligen inga klara svar på varför just DOPET var så viktigt för hans framtida barn. Och då kan jag bara inte köpa det. Speciellt inte som jag inte har den traditionen i min familj! Varför ska hans "tradition" vara mer viktig än min när vi är två i relationen?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

KL

Egentligen om man hårddrar det hela så är ju dop något som de flesta missuppfattat. Det är ju ingen namncermoni. Det gör man hemma när man fyller i blanketterna.

Dop nuförtiden verkar mest vara: träffa släkten, hålla i hop, tradition mm..få verkar veta VARFÖR.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag har inte läst hela tråden, men min inställning till det hela är att var och en gör som de vill med sitt barn.
Mitt barn kommer inte att döpas, eftersom jag inte är troende för fem öre. Jag vill heller inte gifta mig i kyrkan eller ha en kyrklig begravning. Men Erik gör naturligtvis som han vill när han blir äldre!
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag som medverkat till att inte döpa vår son tycker att det är lite felaktigt att jämföra fira jul med att döpa barn. Fira jul är inte en ceremoni man gör en gång i sitt liv och en troshandling. Fira jul gör man ju inte på samma "villkor" som dop. Tycker därför inte att man hycklar om man firar jul etc men ej döper sina barn.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Dessutom har julen en betydligt längre tradition tillbaka än kristi födelse...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Här hemma kommer inga barn att tvingas in i någon tro genom barndop. Jag kommer uppmuntra mina barn att ha en öppen syn på alla religioner och trosppfattningar. Sen när de ordentligt undersökt vad som passar dem får de fritt välja om de så vill bli sataniser eller muslimer eller atteister.
Själv är jag inte döpt vilket jag är tacksam för. Mina föräldrar är dock mycket religiösa men av den uppfattningen att det är upp till barnen att efter noggranna studier välja sin egen religion. Helt sunt enligt mig..
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 998
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 961
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 180
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp