Varför har ni era djur?

P

Pyrusan

Jag har 3 kaniner, snart 4 som har sina palats ute på gården. De används inte till avel, inte till hoppning (även om de har lite hinder i rasthagen som används flitigt! :)), inte till utställning.
Är intresserad av olika färger, men det är väl det ända som spelar in i mitt val av kanin!
Jag har dem bara för att jag tycker om att pyssla och se till så att de har det bra. Det är själva djuret och skötseln runt omkring som intresserar mig.
En del frågar mig "Men varför ska du ha så många om du inte tänker tjäna något på dem eller så??" :smirk:

Hur många djur har ni? Vad används de till??
 
Jag har oxå kanierna mest för att de är söta-gör mig lyckliga och jag gillar att pyssla med o städa MEN jag tävlar även lite även med de dåliga o avlar i liten skala!
 
Jag har mina kaniner för att dom gör mig glad och det är mysigt med djur :rofl:
Jag avlar fast bara ca 2 kullar om året :bump:
 
jag har 2 marsvin, en fågel och har haft 3 hästar och brukar passa en hund. Jag har mina djur för att jag trivs så mycket bättre med dom. Dom är mina bästa kompisar och gör mig så lycklig. jag mår mycket bättre både psykiskt och fysikt av att hålla på med djuren.
efter jag förlorat min häst, för 2 år sedan, hade jag inget eget djur (förutom familjens fågel, som mamma har hand om) att ta hand om eller vara med. Jag gick ner i en djup deprition eftersom jag varit van från 3 års ålder att ha eget djur (är 17 idag) och ha ansvar för något. När jag för ett år sedan hoppade av gymnasiet (har börjat om nu) och började jobba på en ridskola blev jag mycket gladare och friskare. Jag fick ta mitt ansvar för djuren och fick äntligen känna kärleken från ett djur igen! När jag för ett halvår sedan upptäckte att en familj jag känner misskötte sitt marsvin, blev jag urförbannad på dom och tog hand om den. Putte, som han heter, hade ca 5 cm långa klor, fick fel mat, knappt städat i buren och mådde jätte dåligt. Jag klippte ner klorna (så gott det gick, eftersom pulpan var rätt lång) tog hem honom, skaffade honom en större bur och en kompis till honom (Kosmo). Putte mår super nu och så gör även hans "lillebror".
Jag älskar djur och kan inte leva utan dom. Dom får mig att må bra och jag får dom att må bra. :banana:
 
Jag har två råttflickor, som används till gos, lek och agility för skojs skull! :D Jag skaffade råttorna eftersom jag var tvungen att omplacera alla mina degus pga allergi. Jag hade funderat på att skaffa råttor länge, och när jag blev alldeles ensammen i lägenheten, och dessutom hade passande burar, så passade jag på att skaffa ett par små tjejer!! :banana: De är de underbaraste små husdjuren jag någonsin haft (nåja, katt kommer på samma plats, är dock allergisk), jag har inte ångrat mig en sekund!! :love: :love:
 
Jag har tre marsvin. Jag har valt att ha djur för att jag gillar djur, marsvin är lättskötta och trevliga.
Mina marsvin pysslar jag med, jag gullar med dem och pratar med dem. Sedan så gillar jag att träna dem, lyfta på fötterna snällt, hoppa små hinder, stå på bakbenen och sådant. Hela familjen tar upp dem och de är med framför tv:n för det mesta och gosar i någons knä. De har oftast stora personligheter som man värklige fäster sig vid och jag kan tom känna skillnad på vilket marsvin det är som skriker på mat eller hoppar ut ur buren, de är alla tre familje medlemar och har egna åsikter om hur de skall ha det.
 
Råttorna tjänar jag massor på. De är mitt liv liksom. Och de är "bara" vanliga zooråttor köpta för sällskap och använda till sälskap ;)
Marsvinet ville jag ge ett bättre liv, plus att jag hade saknat att ha ett marsvin hemma. Samma här bara med sällskap. Hade gärna ställt ut om det gick men han är inte direkt till för utställning om man säger så, så mager som han är och med de tänderna och klorna och ärret efter fettknölen... Han får vara pensionär istället och leka med råttorna. De brukar leka följa john eller någe, eller följa råtta kanske man ska kalla det, hehe :D
 
Har ett marsvin som jag precis har tagit hem på omplacering. Gjorde det för att jag mår dåligt utan djur. Fick lämna mina katter hemma hos föräldrarna när jag flyttade hemifrån och efter det har jag aldrig varit riktigt glad. Marsvin är det enda med päls som min sambo tål, och om han inte känner någonting i slutet av nästa vecka ska jag skaffa en kompis till Tuva. (Hon är van vid att vara själv och pratar glatt med oss kommer frivilligt ut ur buren ca 5 ggr per dag, men visst märks det att hon känner sig ensam. :() Jag tog först och främst emot henne eftersom hennes förra ägares hund stressade henne genom att springa runt buren och nafsa i gallret. Men även för att marsvin är riktigt sociala och roliga djur att ha att göra med! :love:
 
Vi har en jäkla massa djur.

*Fårflocken har vi för att få lammkött och rensa hagarna.
*Hönsen ger ägg och en och annan avelskyckling.
*3 ponnys, 1 sällskapsdam, 1 tävlingsponny och en ungponny.
*2 hundar som vakt och sällskap.
*3 stallkatter för musrensning i stallet.
*1 huskatt för att reta hundarna och hålla dom allerta (i alla fall så tror hon det är hennes livsuppgift).
*1 marsvin att kela med och stoppa gurka i.
*2 kaniner som jag faktiskt också ibland undrar över varför vi har. Den ene är marsvinets bästis, den andre vete tusan.
 
just nu:

1 katt till sällskap å mys
1 dvärghamster för att han var det synd om i djuraffären, är hur mysig som helst att gosa med
1 kanin till sällskap
1 häst till motion, och pyssel, och familjelycka

ska få en till katt som mår dåligt som ensamkatt

jag har djur för jag älskar dom och dom ger en ovärderlig kärlek.
man känner sig som en liten hönsmamma med alla djur
 
Vi har 10 marsvin varav 7 ingår i min uppfödning.
Jag har dom för kel, uppfödning och utställning.
Utställning har inte blivit av än men nu är det på G med färdtjänst så att jag kan ta mig till sådana :bump:
Jag avlar på utseende, färg, temperamen och friskhet :cool:

Vi har en schäfer på 3 år som är familjehund och en liten ämmel guldhamster som är en långhårig normalfärgad dominant spot.
Det är dotters hamster och har som uppgift att se söt ut :D
 
jag (och min sambo) har två gerbil killar och två kaniner...
gerbilerna skaffade vi för att vi ville ha nått litet lättskött kul djur och killen hittde dessa.
kaninerna..
köpte en hos en hästhandlare som jag tyckte så synd om (kaninen alltså :D )
sen så tog jag en från en kull som svägerskan fick i somras.
den va så söt så vi kunde inte motstå, fast vi sagt att d räckte med en kanin.
men så fick vi ta bort den nya kaninen efter bara nåra månader.
då hittade jag lilla rocco och kunde inte motstå honom, och eftersom jag hade alla grejjer och var van vid två ninisar så...

har dom för att jag älskar djur och har alltid haft d...
tycker om att pyssla och kela.
skulle gärna ställa ut dom men ingen av dom har stamtavla och vad jag fattat så får man ite ställa ut då...

väljer ninisarna efter färg och söthet.
sotis e siames färgad (hermalin)
besebub va japantecknad (dvärgvädur)
lilla rocco e siames (hermelin)
 
Jag håller med! Utan mina djur vore jag inte ens hälften så lycklig som jag är! de gör mig verkligen glad och så får man vara ute i friska luften.. ;)

:bow: till mina djur (totalt 2 hästar, 2 katter och 3-4 kaniner)
 
de är alla tre familje medlemar och har egna åsikter om hur de skall ha det.

Känner igen det där från mina husdjur också. Framförallt katterna, men så är det ju just katter också... :D
 
Vad kul för ditt marsvin med en kompis! :)
Jag vill inte att mina djur ska leva ensamma, det är därför jag har jämna tal av allihopa! ;)
Tror faktiskt att de flesta djur mår bättre av sällskap. Även om vi människor kan bli en del av deras flock, så är den ju en annan sak med en "likadan" vän.
 
Ni har ungefär likadana och lika många djur som min sambo farar över att jag (vi) kommer att ha en vacker dag. :angel:
 
Vi har haft fler innan. När jag separerade från min sambo skaffade jag t.ex. en stor sugga. Gris som gris liksom. :D

Vi har haft grisar, gäss, ankor och broilers. Och råttor och hamstrar och en halv ko. Också har vi guldfiskar i dammen (dom glömde jag ju).
 
En halv ko?
Baken, framdelen eller var hon delad på mitten...? :D
Sorry kunde inte låta bli att dryga mig... :o
 
Jag har:
1 get
2 katter
1 nymfparakit
3 undulater
2 hamstrar
6 vuxna marsvin och 2 ungar, +tillökning innom dom närmsta dagarna
9 kaniner (+2 som jag har inne för omplacering)

Vilda djur:
1 igelkott som ligger i ide
2 duvor som man nog kan räkna som mina för dom bor i mitt djurstall men dom är lösa så dom är ute och flyger varje dag


Mina djur har jag för att jag tycker att det är roligt, får in många djur som ingen vill ha och flera får bo kvar. Dom vilda djuren har jag bara för rehabilitering och dom släpps. Duvorna har valt att bo kvar men dom är fria och kan flyga iväg när som helst.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 120
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 761
Senast: Pudlan
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 349
Senast: Dandylinn
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp