Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte ha en american akita som första hund???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amir

Trådstartare
Fattar inte riktigt varför man inte kan ha akita som första hund många säger de är skarpa
 
Med stöd från uppfödaren och med rätt inställning och kunskap hos valpköparen finns det få raser jag skulle avråda från i det läget.
 
Jag har personligen väldigt liten erfarenhet av Akita.
Men i området jag bodde i för 10-15 år sen var det en nybliven pensionär (kvinna) som skaffade sig sitt livs första hund. En hane.

Jag hade själv en hanvalp som var lika gammal så de första 6 månaderna lekte de tillsammans.
Men när dom var 8-9 månader gamla hade Akitan tagit kommandot och var rätt våldsam.

Innan Akitan var 18 månader togs han bort. Ägaren hade inte råd med alla veterinärräkningar han orsakade på andra hundar...

Där börjar och slutar min erfarenhet av Akita.
 
@starcastle menar nog att det är en hund som kräver sitt o att man är inställd på det. Första hund eller inte!
Man ska alltid läsa en hundras historik och vad de från början är avlade för. Är det en hund som passar mig o min livsstil? Klarar jag tillfredsställa hunden? Kan jag ge hunden vad den behöver motionsmässigt o psykiskt? Vet jag vad jag pysslar med? Varför vill jag ha just den här rasen? Osv, osv. Vissa hundar passar inte in i vissa lic o situationer, helt enkelt.
 
Tyvärr så ser man alltför många am akitor som går med munkorg och väldigt kort koppel p g a "beteendefel", alternativt att de kostar sina ägare en rejäl slant i vettekostnader för andra hundar.
 
Jag vill ha hunden för jag inte gillar att min ska inte leka med andra och för att den är inte gillar främlingar
 
Så du menar allt bror på tätt inställning och rätt upp fostran kan de vara bra

Nej det menar jag inte. Kunskapen jag syftar på är kunskap om hunden som djur och hundraser samt de egenskaper som kännetecknar respektive ras. Hur din hund blir är beroende av rasens egenskaper och det gäller att inse vilka egenskaper som följer med på köpet och hur det kan påverka ditt hundägande i vardagen. Vill jag ha en trevlig sällskapshund i innerstaden köper jag t ex inte en Ovtjarka.
 
Vissa raser är reaktionssnabba och signalkänsliga. Sådana raser kräver tydlighet från föraren och en förare som verkligen kan läsa hund för att undvika missförstånd mellan hund och förare. Att läsa av hundar kräver erfarenhet.
Även om man vill ha en hund som inte ska vara social med människor och hundar så krävs det att man ändå kan hantera hunden i dessa situationer. För de är omöjliga att undvika en hel hunds livstid. För att kunna kontrollera så inga olyckor händer är vi tillbaka till att kunna läsa av sin hund innan den triggas igång och ha kunskapen att stävja kommande situation på rätt sätt. Det är lätt att den här typen av hundar vänder sig mot sin förare om de tolkar situationer eller signaler fel och blir frustrerade och förvirrade.
 
Jag vill ha hunden för jag inte gillar att min ska inte leka med andra och för att den är inte gillar främlingar

Du vill ha en hund för att den inte ska leka med andra och för att den inte gillar främlingar? Varför vill du ha en sådan hund? Varför vill du ha hund öht??
 
Vissa raser är reaktionssnabba och signalkänsliga. Sådana raser kräver tydlighet från föraren och en förare som verkligen kan läsa hund för att undvika missförstånd mellan hund och förare. Att läsa av hundar kräver erfarenhet.
Även om man vill ha en hund som inte ska vara social med människor och hundar så krävs det att man ändå kan hantera hunden i dessa situationer. För de är omöjliga att undvika en hel hunds livstid. För att kunna kontrollera så inga olyckor händer är vi tillbaka till att kunna läsa av sin hund innan den triggas igång och ha kunskapen att stävja kommande situation på rätt sätt. Det är lätt att den här typen av hundar vänder sig mot sin förare om de tolkar situationer eller signaler fel och blir frustrerade och förvirrade.
Men om jag går förbi andra hundar och inte vill ha kontakt och om de vill bråka så skoter jag i andra hunden
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 067
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 354
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej, är en am akita ägare som börjat få upp ögonen för att det finns sjukdomar som börjat smyga sej på och det är hemskt för dom som...
Svar
9
· Visningar
1 460
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 328
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp