Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte ha en american akita som första hund???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för all svar jag har tagit mitt beslut detta ras passar mig inte +som första hund :)

Tycker beslutet är klokt. Min första hund var för avancerad för mig och tro mig...det blir inget kul hundägande då.

Men jag kan ändå förtydliga lite ang en skarp hund inför vidare rassök.
Många raser har som Akitan problem med aggression mot andra hundar. Detta innebär inte att de kommer ignorera andra hundar. Tvärt om. Risken är stor att de börjar mucka gräl istället. Vad gör du när du har en gapande, skällande och dragande hund i kopplet? Det är i sådana här situationer olyckor oftast sker. En vanlig sak är att hunden i sin upphetsning och ägaren i sin förtvivlan att få ordning på hunden råkar bli biten. Ren olycka men gör inte mindre ont för det. En annan sak är att man kan vara oförberedd...gått och fipplat på mobilen ect och tappar hunden. halkar, koppel, halsband, en hake kan brista. Då ligger man pyrt till. Sen finns det oändligt gott om puckon som släpper fram sina hundar oavsett vad man än säger till dom. Och i slutändan har du som ägare totalt ägaransvar för vad din hund ställer till med.

Fråga dig vad det är du vill hunden ska vakta. Dig, egendom, boskap? Olika raser vaktar olika saker och på olika sätt.
Akitan har tex jakt i sig så det är ingen hund som kan gå lös och vakta en gård. Då får det vara inhägnat. Har du andra djur, tex katt, eller finns barn? Där finns också raser som man behöver ta en funderar om de passar in i ens liv.
 
Men om jag går förbi andra hundar och inte vill ha kontakt och om de vill bråka så skoter jag i andra hunden

Nu ser jag ju att du bestämt dig att leta vidare bland raser (klokt!), men rent allmänt kan det här vara bra att veta ändå: i Sverige har hundägare strikt ansvar. Det betyder att det spelar ingen roll vems fel något var, det spelar ingen roll vem som började, det spelar ingen roll om storleksskillnader gjorde skador värre än de annars hade blivit, osv. Den skada en hund orsakar är ägaren skyldig att ersätta, för ansvaret i lagen är just strikt. Har du en hund som spöar en annan hund åker du på räkningen, enkelt uttryckt. Sånt kan bli dyrt!

Vill du ha en hund som bara inte ska leka med andra hundar, så sikta på en ointresserad hund. Inte en aggressiv. (Av många anledningar, men den ekonomiska är ofta lättast att ta till sig. ;))
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 067
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 354
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej, är en am akita ägare som börjat få upp ögonen för att det finns sjukdomar som börjat smyga sej på och det är hemskt för dom som...
Svar
9
· Visningar
1 460
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 328
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp