Varför krympte buke?

Jag klev av Buke för ganska precis ett år sedan, då jag kände att det tog alldeles för mycket energi och blev alldeles för meningslöst att försöka framföra argument och förklaringar till de som redan från början bestämt sig för vad de ansåg att jag menade. Det blev helt orimligt till slut. Jag har aldrig rapporterat/anmält någon utan jag bara lämnade - och kände frid kan jag erkänna.

Nu har jag, nyligen, skrivit igen på Hästfolk då jag behövt lite tips och råd. Om jag kommer att skriva på allmänna forumet igen det vet jag inte. De som häcklade mig mest har försvunnit - och jag kan samtidigt tycka det är lite tråkigt. Jag vet inte vilka 4 det var men jag känner till 3 och det är trist då de samtidigt tillförde mycket och hade enormt intressanta vinklingar på diverse ämnen. Men när jag kände att jag inte nådde fram ens med tio upprepade förklaringar, bara klev jag av och höll mig borta en tid. Tills ifjol, då, när jag insåg att jag gick runt i mitt vardagliga liv och var upprörd, skrev ner argument på mobilen för att komma ihäg dem - och ändå inte nådde fram. Då orkade jag inte längre utan lämnade.

Nej, jag kommer knappast att kliva tillbaka in på det allmänna forumet, fastän jag läser en del.
 
Jag tycker det är jättetrevligt här på buke nu förtiden. Och jovisst det kan vara lite få nya trådar men jag hinner med att läsa det jag vill, diskutera o fundera utan drama. Måste det vara tjafs och tusen nya trådar varje timme?
 
Jag tycker att Buke går ut som en stark vinnare ur stormen. Buke står kvar och lever vidare när många andra forum faller. Facebook är inte alls lika bra som diskussionsredskap för konstruktiv utveckling. Fb är till 90% blaj, enligt mig. Dessutom säljer Fb (och alla andra plattformar) ALL information om mig - jag har svårt att tro att Gunnar/Buke håller koll på hur många gånger jag tittar på telefonen, t ex.
I en tid då skärmarna tar över våra hjärnor och där appar skriker efter uppmärksamhet, vill påtvinga oss att följa fler eller "knyta nys kontakter" är det MYCKET skönt att vända dig till Buke. Inga aviseringar utan att jag själv letar upp dem, diskussioner som är sökbara och finns där de ska vara, tid att svara i lugn och ro och ofta välgrundade inlägg. Jag behöver dessutom inte vara medlem i en massa olika grupper.
Näe, på Buke får man vara i lugn och ro. Och för en hjärntrött, utmattad och stresskänslig själ är det mycket skönt att kunna läsa och skriva här.
 
En del av problemet är gillafunktionen. Det är illa nog att bli påhoppad med spydiga (och korkade) inlägg från en medlem men när man sen ser hur denne påhejas med gillanden från sin supporterskara är det liksom bara för mycket och man undrar varför man överhuvudtaget bryr sig om att skriva något på forumet.
 
Är problemet funktionen eller att det är många som har samma åsikt?

Jag är en av dem som var tveksam vid införandet av gillaknappen då jag tycker att den har lite tudelad effekt. Jag är fortfarande inte odelat positiv till den, även om jag är mer positiv nu än innan den kom. Framför allt har den effekten att den minskar alla "+1 tiotio"-inlägg, vilket ger mer substans i det som fyller en tråd.

Den andra sidan, mer problematisk tycker jag, är när den används för att stötta den ena sidan när en diskussion blivit infekterad, bygger på misstolkningar av varandras inlägg eller bara rena påhopp. Jag försöker själv vara varsam med att trycka gilla när ett inlägg är negativt skriven till en annan användare, eller kan tolkas så, även om vi är på "samma sida" i sakfrågan. Man brukar säga att den som är fri från skuld kan kasta första stenen, och jag tycker att ett modernt tillägg för internetforum borde vara att man bör fråga sig själv om det känns rätt att lägga den 17:e stenen på en som redan blivit stenad av 16 innan. Det gäller även vid att hoppa in med ett 75:e "men hur kan du tänka så, det är ju helkoko" som svar på en trådstart som väcker mycket reaktioner. Om man inte har en ny vinkel tycker jag att man kan avstå från att bara kasta ännu en sten på högen.

Själv blir jag oerhört provocerad av när andra gillar inlägg som medvetet spinner vidare på ett missförstånd av mina inlägg, eller raljerar över det jag har skrivit och brukar (i någon grad av affekt :D) tagga vilt alla jag ser har gillat, när jag svarar. Dock förblir det nästan alltid en skara av tysta påhejare, det är ytterst sällan att någon vill förklara varför de gillade det som jag sett som ett hån.

Jag tycker att många ser sitt egna tryck på gillandet alldeles för snävt, att man bara vill ta ansvar för sitt eget enstaka knapptryck men missar i vilken kontext gillandet står. Jag har en inre bild av "gillandefunktionen" som ett gäng fysiska personer som står och nickar bakom en frontperson som säger något. Ibland är det effektfullt positivt, det är ju inte en slump att man i USA och numera även ibland i Sverige har en grupp entusiaster bakom en politiker när denna håller tal för att förstärka känslan av hur bra det är. Men ibland blir det också starkare negativt mot den som får "gillandena" emot sig, än vad man själv som trycker bara ett knapptryck tänkt sig. Och om man inte kan se sig själv stå i en folkskara nickandes bakom den som säger något riktat mot en ensam person framför sig, så ska man inte heller trycka på gilla i den situationen.

Detta var inte bara riktat till dig @Sleepy , utan ett inlägg i hela debatten om gillaknappen. Men som svar på din fråga så är det för mig inte ett problem med gillaknappen att många har samma åsikt, utan hur och när den knappen används i riktning mot en enskild person.
 
man bör fråga sig själv om det känns rätt att lägga den 17:e stenen på en som redan blivit stenad av 16 innan. Det gäller även vid att hoppa in med ett 75:e "men hur kan du tänka så, det är ju helkoko" som svar på en trådstart som väcker mycket reaktioner. Om man inte har en ny vinkel tycker jag att man kan avstå
Samtidigt efterfrågas ett mer aktivt forum.
 
Samtidigt efterfrågas ett mer aktivt forum.

Ja, men om man håller med om det jag skrev så tror jag också att man håller med om att ökad användning av gillaknappen på bekostnad av medmänskligheten inte är det man menar när man önskar ökad aktivitet. Det går ju utmärkt att skriva egna, genomtänkta inlägg även om man avstår ifrån att trycka på gilla eller göra repeat-inlägg i vissa situationer.
 
Det beror på vad man menar. Om trivsel är att ingen får ifrågasätta och ta frågan vidare så är det ju ingen poäng.

Exakt, jag tycker det blivit ganska tråkigt och mellanmjölk på buke nuförtiden så jag är inte här så mkt längre. Men det viktigaste verkar vara att ingen tar illa vid sig och att alla är vänner och har trevligt tillsammans! Inte konstigt diskussionerna uteblir och hästforumdelen i stort sett dött ut!
 
Ja, men om man håller med om det jag skrev så tror jag också att man håller med om att ökad användning av gillaknappen på bekostnad av medmänskligheten inte är det man menar när man önskar ökad aktivitet. Det går ju utmärkt att skriva egna, genomtänkta inlägg även om man avstår ifrån att trycka på gilla eller göra repeat-inlägg i vissa situationer.
Om en tycker att någon får för mycket medhåll så går det ju bra att engagera sig i den andra sidan i diskussionen.
 
Exakt, jag tycker det blivit ganska tråkigt och mellanmjölk på buke nuförtiden så jag är inte här så mkt längre. Men det viktigaste verkar vara att ingen tar illa vid sig och att alla är vänner och har trevligt tillsammans! Inte konstigt diskussionerna uteblir och hästforumdelen i stort sett dött ut!

Håller med om att det roligaste är när det blir olika perspektiv i trådarna, då kan man både lära sig och få nya insikter. Hästforumdelarna skriver jag dock inte så mycket i, läser visserligen en del men följer inte med tillräckligt mycket för att ha en egen åsikt om hur det är där idag. Så jag uttalar mig främst om de allmänna forumdelarna.
 
Håller med om att det roligaste är när det blir olika perspektiv i trådarna, då kan man både lära sig och få nya insikter. Hästforumdelarna skriver jag dock inte så mycket i, läser visserligen en del men följer inte med tillräckligt mycket för att ha en egen åsikt om hur det är där idag. Så jag uttalar mig främst om de allmänna forumdelarna.

Ja , men det allmänna forumen verkar gå samma öde tillmötes...
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 119
Senast: Otherside
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 664
Senast: LovingLife
·
Tjatter Covid-19 vaccin.... Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej.... Skillnad på oss är Jag har Facebook...
87 88 89
Svar
1 766
· Visningar
76 131
Senast: honung
·
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Vinterbad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp