Varför krympte buke?

Det beror på vad man menar. Om trivsel är att ingen får ifrågasätta och ta frågan vidare så är det ju ingen poäng.
Vad jag sett är det oerhört få som har problem med att folk har olika åsikt. Problemet är snarare när det är vissa som envisas med att tolka in saker i inlägg som aldrig skrivits. Jag har många gånger gått tillbaka till inlägg jag skrivit och gång på gång läst dem för att se om jag i min vildaste fantasi kan få in den mening som vissa envisas med att lägga på mig (bla blivit kallad nazist :rage:) och visst om man lägger in minst 2 meningar av sina egna tankar mellan varje mening jag skrivit så går det men annars är det omöjligt. Det finns även vissa som gärna läser inlägg som fan läser bibeln och vrider dem till det ondaste man överhuvudtaget kan få dem till. Båda sakerna säger väl iofs mer om den som tolkar så men diskussionerna blir rätt trista och den som blir utsatt kommer att ägna sig åt självcensur (ja jag har haft många trådar jag velat skriva men inte orkat med den här typen av påhopp så jag avstått).
 
Vad jag sett är det oerhört få som har problem med att folk har olika åsikt. Problemet är snarare när det är vissa som envisas med att tolka in saker i inlägg som aldrig skrivits. Jag har många gånger gått tillbaka till inlägg jag skrivit och gång på gång läst dem för att se om jag i min vildaste fantasi kan få in den mening som vissa envisas med att lägga på mig (bla blivit kallad nazist :rage:) och visst om man lägger in minst 2 meningar av sina egna tankar mellan varje mening jag skrivit så går det men annars är det omöjligt. Det finns även vissa som gärna läser inlägg som fan läser bibeln och vrider dem till det ondaste man överhuvudtaget kan få dem till. Båda sakerna säger väl iofs mer om den som tolkar så men diskussionerna blir rätt trista och den som blir utsatt kommer att ägna sig åt självcensur (ja jag har haft många trådar jag velat skriva men inte orkat med den här typen av påhopp så jag avstått).
Okej. Nåt sånt har jag aldrig sett. Dock har jag massvis av gånger sett hur någon tar ett inlägg och ser flera olika aspekter och för tanken vidare och analyserar på djupet. Det är just det som jag tycker är viktigt. Inte lättsamt och mysigt, men hälsosamt. Man lär sig jättemycket om sig själv så, men visst är det lite jobbigt.
 
Vad jag sett är det oerhört få som har problem med att folk har olika åsikt. Problemet är snarare när det är vissa som envisas med att tolka in saker i inlägg som aldrig skrivits. Jag har många gånger gått tillbaka till inlägg jag skrivit och gång på gång läst dem för att se om jag i min vildaste fantasi kan få in den mening som vissa envisas med att lägga på mig (bla blivit kallad nazist :rage:) och visst om man lägger in minst 2 meningar av sina egna tankar mellan varje mening jag skrivit så går det men annars är det omöjligt. Det finns även vissa som gärna läser inlägg som fan läser bibeln och vrider dem till det ondaste man överhuvudtaget kan få dem till. Båda sakerna säger väl iofs mer om den som tolkar så men diskussionerna blir rätt trista och den som blir utsatt kommer att ägna sig åt självcensur (ja jag har haft många trådar jag velat skriva men inte orkat med den här typen av påhopp så jag avstått).
Håller med! Jag uttrycker något lite kort och slarvigt. Någon säger : "du har den här åsikten!". Sen förklarar man att man absolut inte tycker så, uttryckte sig dåligt och förklarar. Men personen har bestämt att man har den åsikten (som ofta är riktigt tråkig). Det har dock blivit mycket bättre än vissa användare försvann. Det är svårt att diskutera om det är den nivån som ska hållas.
 
Jag tycker nog inte det är ok att diskutera specifika användare såhär, många fattar ju precis vilka det är även om inga namn nämns. Det är nog inte så kul att komma in och läsa om folks åsikter om en själv heller..

Kanske behöver tråden rensas?
 
Jag har känt mig tvungen att stänga av notiserna för inlägg jag gjort bara för att andra läser inläggen som fan läser bibeln och enbart svarar för att provocera och inte komma med inlägg som för diskussionen framåt. Nej, då blir det så att man slutar skriva inlägg. Dock tycker jag också att det blivit betydligt bättre på den fronten efter att en del profiler försvunnit.
 
Jag tycker nog inte det är ok att diskutera specifika användare såhär, många fattar ju precis vilka det är även om inga namn nämns. Det är nog inte så kul att komma in och läsa om folks åsikter om en själv heller..

Kanske behöver tråden rensas?
Jag har svårt att tänka mig att de fyra personer som avses här faktiskt är inne och läser utan att skriva något. Antagligen har dom hittat andra forum som passar dom bättre. Ser inte varför dom skulle hänga kvar här passivt.
Men det är bara vad jag tror. Egentligen vet jag inte alls, såklart.
 
Men kan ni inte bara sluta diskutera enskilda användare. Jag är dock inte helt säker på att alla pratar om samma grupp användare och/eller tror olika ingår i denna grupp.

Tråden innehåller mycket bra, men just diskussionen om en liten gupp användares påverkan på forumet känns som det har harvats rätt många gånger nu.

Många har skrivit att det är trevligare att skriva nu, det är positivt.
Jag hoppas alla tar fasta på det och faktiskt försöker skriva lite mer och inte bara läsa, samt att det väl är jättebra om ni tipsar andra om dessa sidor. Både hästfolk, hundfolk, kattfolk och vem som helst :)

Vad gäller yngre så tror jag inte forum ligger högst upp på listan över det som är intressant på nätet, jag har dock inga planer på att göra om allt för att passa för yngre. Det kommer in yngre intresserade redan idag och förhoppningsvis kan de få ut en hel del av sidorna.

Försök behandla nytillkomna yngre och äldre på ett respektfullt sätt så de inte skräms iväg direkt.

Det kommer en del nyheter och förbättringar i nästa större uppdatering av forumet, bland annat möjlighet att skriva ett inlägg innan man loggat in/skaffat användarnamn vilket förhoppningsvis kan underlätta för nytillkomna att skriva inlägg.
 
Jag är en av de som gärna läser men sällan svarar. Därför gör jag ett inlägg nu 😉

Nej men jag tror att det blir svårt att locka yngre användare. Även om de är väldigt aktiva på internet så är det nog mer videos och små korta meddelanden som är intressanta.

Sen har det kommit en del nya användare, vilket är kul. Det jag ibland kan sakna är att diskutera diagnoser, få mer på fötterna för att kunna diskutera med ex veterinär osv. Och att man ofta behövt försvara sig med att ”veterinär är kontaktad” redan i första inlägget. Det har kanske förändrats eller håller på att förändras men en veterinär eller hovslagare har inte alltid rätt och jag som ägare har en skyldighet att se till att hästen/djuret får rätt hjälp och för det behöver även jag ha kunskap.

Sen är buke en bra källa till mycket kunskap, få hjälp med diverse problem eller diskutera igenom saker. Och tonen har blivit bättre, till och med de som skriver rätt fram att de har tröttnat på någon användares ständiga ältande och att hen behöver skärpa sig.
 
Bukemaffia eller inte, det här är något som drabbat de flesta diskussionssajter. Snarare vore det konstigt om Buke inte drabbats?

Själv tycker jag det är synd, i stället för stora forum med olika grupper har vi fått en massa svårföljda små FB-grupper.
 
Bukemaffia eller inte, det här är något som drabbat de flesta diskussionssajter. Snarare vore det konstigt om Buke inte drabbats?

Själv tycker jag det är synd, i stället för stora forum med olika grupper har vi fått en massa svårföljda små FB-grupper.

Det är eländigt detta att diskussionsforum har fått vika sig för FB grupper. Ju fler grupper jag är med i på FB desto mer inser jag att det är få som vill just diskutera - de vill mest visa upp sig.. Den som vill ha ensidig kommunikation dvs bara visa upp sig kan hålla sig utanför grupperna kan jag tycka och lägga det på sin sida.
 
Det är eländigt detta att diskussionsforum har fått vika sig för FB grupper. Ju fler grupper jag är med i på FB desto mer inser jag att det är få som vill just diskutera - de vill mest visa upp sig.. Den som vill ha ensidig kommunikation dvs bara visa upp sig kan hålla sig utanför grupperna kan jag tycka och lägga det på sin sida.
Är det inte lite det hela fb är uppbyggt utifrån att folk ska visa upp sig? Jag har hittills aldrig sett det som att det är gjort för att människor ska diskutera och utvecklas med tanke på hur dåligt diskussioner funkar med deras random sätt att visa inlägg. Hela tanken verkar för mig vara att du ska ha drivor av "vänner" du inte känner, posta så mycket bilder som möjligt och få så många gilla som möjligt
 
Jag är en av alla dessa som mest läser och sällan skriver. Det går i perioder hur mycket jag är inne på buke, ibland har det gått lång tid mellan besöken, men jag återvänder alltid.

Jag tycker att tonen på buke blivit snällare, på gott och ont. Den är inte lika hårt uppfostrande mera upplever jag. Ibland är det bra att man tänker sig för före man publicerar något, men tonen (eller rädslan) för ett hårt bemötande har flera gånger gjort att jag undvikit att skriva något.

FB å andra sidan är bedrövligt som diskussionsforum. Först och främst för att det inte är uppbyggt för det, vilket gör att det fungerar dåligt rent tekniskt, sedan för att folk verkligen saknar nettikett där.
Är inte med, eller aktiv åtminstone, i speciellt många genrespecifika grupper, men några ortsgrupper och "utan regler"-grupper brukar jag kika in i ibland.

Visst är det "utan regler", men samtidigt önskar jag att alla kunde få gå en sväng i bukes oldschool-uppfostringsanstalt. Det är personliga påhopp hit och dit, folk slänger ur sig påståenden utan någon som helst uppbackning, försöker någon skriva vettigt eller ifrågasätta någons påstående så är det de som blir nerbuade. Det verkar helt enkelt vara att den som brölar högst, brölar bäst där :banghead:
 
Är det inte lite det hela fb är uppbyggt utifrån att folk ska visa upp sig? Jag har hittills aldrig sett det som att det är gjort för att människor ska diskutera och utvecklas med tanke på hur dåligt diskussioner funkar med deras random sätt att visa inlägg. Hela tanken verkar för mig vara att du ska ha drivor av "vänner" du inte känner, posta så mycket bilder som möjligt och få så många gilla som möjligt.

Visst är det så. Hela FB är som en enda bekräftelsemaskin och det är så många som verkar ha fallit för det. Jag tycker det är trist.

Jag som är intresserad av hästavel tycker tyvärr tat buke har utarmats på den sidan, mångaduktiga uppfödare som förr var aktiva här har helt försvunnit och exponerar sig enbart på fb. Diskussionerna med erfaret folk krymper och bekräftehetsen är fruktansvärd i FB grupper. Likaförbannat är jag ändå kvar där, men det är väl i brist på bättre
 
Visst är det så. Hela FB är som en enda bekräftelsemaskin och det är så många som verkar ha fallit för det. Jag tycker det är trist.

Jag som är intresserad av hästavel tycker tyvärr tat buke har utarmats på den sidan, mångaduktiga uppfödare som förr var aktiva här har helt försvunnit och exponerar sig enbart på fb. Diskussionerna med erfaret folk krymper och bekräftehetsen är fruktansvärd i FB grupper. Likaförbannat är jag ändå kvar där, men det är väl i brist på bättre
Tycker det är lättare att diskutera på Fb för där vet man vilka man diskuterar med. Här vet man inte det och med det går det heller inte att lita på vad som är dåligt eller bra, sant eller påhitt
 
Exakt, jag tycker det blivit ganska tråkigt och mellanmjölk på buke nuförtiden så jag är inte här så mkt längre. Men det viktigaste verkar vara att ingen tar illa vid sig och att alla är vänner och har trevligt tillsammans! Inte konstigt diskussionerna uteblir och hästforumdelen i stort sett dött ut!
Ja, jag håller med. Det och obegripliga konkurrensen med facebook. Jag kan inte förstå hur det kunna bli så populärt som diskussionsforum, helt hopplöst format.
 
Tycker det är lättare att diskutera på Fb för där vet man vilka man diskuterar med. Här vet man inte det och med det går det heller inte att lita på vad som är dåligt eller bra, sant eller påhitt
Jag tycker att en av tjusningen med Buke är att man inte vet vem man skriver med. Det kan vara en tolvåring eller en sjuttioåring. Grannen eller någon från långtbortistan.
Folk man aldrig hade kommit i kontakt med annars.
 
Tycker det är lättare att diskutera på Fb för där vet man vilka man diskuterar med. Här vet man inte det och med det går det heller inte att lita på vad som är dåligt eller bra, sant eller påhitt

Facebooks format är värdlöst för just diskussioner.
Hur vet du att något på facebook är sant?
Jag vet vilka många är oavsett nicknames även om jag hade önskat att buke från början inte hade haft det
 
Tycker det är lättare att diskutera på Fb för där vet man vilka man diskuterar med. Här vet man inte det och med det går det heller inte att lita på vad som är dåligt eller bra, sant eller påhitt
Allt som skrivs på nätet ska man ta med en nypa salt tills man har hittat en trovärdig källa som bekräftar.

I dagens samhälle är det många som tror att allt som skrivs på internet är sant (speciellt på fb) utan att först kolla upp källan, sprider sedan vidare det falska och sen är karusellen igång. Har sett det hända mer än en gång.
Jag kan dock inte minnas att jag sett det fenomenet här på buke förstås.... så skulle nog säga att buke är mer trovärdigt än fb...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 156
Senast: Otherside
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 721
Senast: LovingLife
·
Tjatter Covid-19 vaccin.... Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej.... Skillnad på oss är Jag har Facebook...
87 88 89
Svar
1 766
· Visningar
76 319
Senast: honung
·
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Vinterbad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp