Varför krympte buke?

Älskar tror jag är fel ord att använda, för många är det enda sättet att kommunicera med t ex. sina vänner utomlands. Många föreningar som använder facebook grupper för att nå ut men information då de flesta har fb.
Vad jag förstår så vill folk inte diskutera olika hästgrenar här på Buke utan gör det hellre på Fb eller kanske nån annan sajt. Då är ju frågan Varför. Vad är det som gör det bättre och roligare att ta diskussionerna eller frågorna på ett annat ställe än här?
 
Vad jag förstår så vill folk inte diskutera olika hästgrenar här på Buke utan gör det hellre på Fb eller kanske nån annan sajt. Då är ju frågan Varför. Vad är det som gör det bättre och roligare att ta diskussionerna eller frågorna på ett annat ställe än här?
Vart kom nu det där ifrån? Jag skrev ingenting om det i det svaret du citerat, där skrev jag bara om att älska är fel ord att använda för att många använder fb.
 
Här på Buke är kontakt på ett mycket konkret och direkt vis ganska vanligt. Tänk så många som fått hjälp, råd o stöd här. Och det utan att en "är någon". Bukeandan är så mycket mer än 2 miljarder på Fb. ❤ :banana:
Håller verkligen med. Plus att det alltid känns som att man trampar någon annan på tårna på FB om det inte är en miljon hjärtan i inlägget :meh:
 
Å ändå älskar folk Fb så att det bångnar av användare
Jag använder det mest till att hålla kontakt med vänner och få info om/planera olika event.
Vad det gäller diskussioner så är det tyvärr så att det enda svenska större forum för ett av mina intressen är helt opraktisk, designen och funktionen var utdaterad vid millenniumskiftet. (Utan att överdriva!) Så aktiviteten där är låg, så jag med i olika grupper för det intresset på Facebook.

Men som sagt, internet förändras ständigt.
Saker kommer och går.
 
Jag är bara med i trevliga grupper på facebook nischade mot mina intressen, där fyller de defintivt en bättre funktion än Buke. Därmed inte sagt att jag inte gillar buke, och fb, de allmänna grupperna med många tusen medlemmar är inget att ha heller. Fördelen för mig har varit just de nischade grupperna, det har gått betydligt fortare att lära känna människor som vi ändå på grund av intressena stöter på än vad det har gjort på 20 år på Buke, samtidigt uppskattar jag att man kan vara bara ett användarnamn på buke även om många vet vem jag är.

Finns såklart vissa användare som jag märkt att de antingen är borta, av frivillighet eller bannade, men tänker att ingen medlem på ett så pass stort forum som buke ändå är är så viktig att forumet går under, tycker det finns andra som har tagit deras plats och troll kommer ju alltid istället för de som är bannade, så känns väl ändå som att det är ungefär lika. Däremot är jag inte ett dugg förvånad att ungdomar inte hittar hit... Jag hade suttit på Buke om jag var tio (var nog 12 när vi skaffade modem och jag hittade Stallet), min dotter och hennes vänner (upp till 15) är dock inte alls intresserade av det, de roar sig med tiktok, instagram, starstable och roblox och har även diskussioner i chatterna där så tror nog att det blir svårt att få en yngre skara att hitta hit faktiskt.
 
Det är dessutom åtminstone från min telefon helt omöjligt se en kommentar i en sådan tråd ens om jag taggas i den.
Det är stundtals omöjligt även vis dator. Har letat ihjäl mig många gånger i trådar med tusentals inlägg där jag vet att en vän skrivit, jag svarat och sedan troligen blivit taggad i ett svar men aldrig kunnat hitta vare sig taggen, min väns kommentar eller min egen. FB suger och trots att jag inte varit inloggad på mer än 3 veckor så saknar jag det inte ett skit, däremot saknar de mig och mailbombar mig.
 
Om Internet är Storgatan så är Facebook Ica maxi. Du går in där för att där finns vad du behöver - inte för att umgås. Men Buke är dygnet runt öppna fiket/puben. Ibland sitter en i lugna hörnet och läser, ibland tjötar en lite skit med bekanta, tar en vända i kunskapsbanken, diskuterar livligt och sen när en vill så går en hem.
 
Om Internet är Storgatan så är Facebook Ica maxi. Du går in där för att där finns vad du behöver - inte för att umgås. Men Buke är dygnet runt öppna fiket/puben. Ibland sitter en i lugna hörnet och läser, ibland tjötar en lite skit med bekanta, tar en vända i kunskapsbanken, diskuterar livligt och sen när en vill så går en hem.
det var en bra liknelse!

Facebook och Buke (inkl andra diskussionsforum) fyller olika funktioner och kan mycket väl samexistera utan problem.
 
Jag är bara med i trevliga grupper på facebook nischade mot mina intressen, där fyller de defintivt en bättre funktion än Buke. Därmed inte sagt att jag inte gillar buke, och fb, de allmänna grupperna med många tusen medlemmar är inget att ha heller. Fördelen för mig har varit just de nischade grupperna, det har gått betydligt fortare att lära känna människor som vi ändå på grund av intressena stöter på än vad det har gjort på 20 år på Buke, samtidigt uppskattar jag att man kan vara bara ett användarnamn på buke även om många vet vem jag är.
Så är det för mig också, är med i några nischade grupper på FB, grupper som inte direkt sett finns här på buke. På Buke känns det mest som jag är ensam kontra hur det är på FB. Allmänna grupper de bryr ja mig inte om, räcker ju att läsa när någon större sida t ex. Aftonbladet eller dylikt delat någon artikeln och folk kommenterar och åsikterna går isär, det är inte direkt några städade diskussioner som förs där...

Jag har varit på en träff me en av de nischade grupperna, har än inte vågat mig på en buketräff, troligen fortfarande för feg för det och känner mig inte bekväm med det. 😅
 
det var en bra liknelse!

Facebook och Buke (inkl andra diskussionsforum) fyller olika funktioner och kan mycket väl samexistera utan problem.

Och kl*
Absolut. FB fyller en Helt annan funktion för mig än Buke - FB är en plats för mig att hålla kontakten med familjen, dela foton och lite uppdateringar eftersom jag bor utomlands. Enkelt för mormor att gå in på min profil och titta på kort till exempel. :)
Det är också en plats för små, lokala grupper inom typ trädgård och särskilda intressen, som tarantellerna, någon fotogrupp för gott humör och viss akvaristik men absolut Inte en plats för diskussioner eller att vidga sina vyer. Jösses så mycket skräp som cirkulerar. Orka.
 
Om jag söker svar eller erfarenheter i samband med en hästfråga och inte hittar något svar i någon bok så söker jag på Buke. Det finns mycket kunskap att utnyttja på buke även utan att skriva egna inlägg. Något boktips här, en hovslagarbedömning där, osv. Det är sånt man aldrig hittar på fb tycker jag.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 108
Senast: Otherside
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 626
Senast: LovingLife
·
Tjatter Covid-19 vaccin.... Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej.... Skillnad på oss är Jag har Facebook...
87 88 89
Svar
1 766
· Visningar
76 091
Senast: honung
·
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Vinterbad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp