Varför lyder inte hunden?

Jag brukar stå med en vägg bakom mig för att få de att sänka tempot. Men vaddå? Det är liiite svårt att få tag på en vägg när man är ute i skogen och dessutom så fungerar det just bara när jag verkligen har en vägg bakom mig :D Men jag gnetar på. Det är ingen större ansträgning eftersom att vi brukar träna lydnad vart det lämpligtvis finns en vägg! Så. Hm. Tja. Kanske det hjälper någon gång! :idea:
 
Sätt på dig stora, vida byxor och stoppa in en rejäl planka i byxbenet, så skall du se att hunden tänker till när nosen trycks ihop. ;)

LIA
 
När hunden INTE lyder? Du måste mena att jag ska räkna upp de gånger hunden LYDER? Jag tänker för fullt..............
Jo, i går när vi hade besök lydde Ester när vi sa att hon INTE fick sitta i besökets knä och i morse när jag ropade hit när de skulle in från trädgården så kom alla hundar och katter på en gång. Sådana gånger blir man både glad och förvånad :smirk:

Basset ÄR svåra att lära lyda, men inte omöjliga. I konkurrens med ett färskt spår har jag inget att hämta, men annars så kan man faktiskt få pli på dem. I alla fall Ester, som gått flera lydnadskurser, vet vad jag menar och vill hon så utför hon kommandot direkt.
Så mina är ouppfostrade dels för att de faktiskt ÄR svåra att få till att lyda och dels för att vi är slappa och skämmer bort dem. Det var lättare då vi bara hade en hund. Då var hon så beroende av oss. Nu när flocken består av både hundar och katter med sin egen rangordning så är vi inte riktigt lika intressanta. Och går jag åt ett håll i skogen och Doris och katterna åt ett annat så väljer Ester det som verkar mest spännande. När det bara är hon och jag så är det ingen tvekan om att hon går i mina hälar.

Vår plan är att båda först och främst ska tillämpa samma regler. Husse tillåter det mesta och ibland kan jag till och med komma på honom med att ha Doris i knät vid köksbordet och mata henne med kakor :eek: Som jag har kämpat för att hundarna ska hålla sig borta från bordet för att de ALDRIG ska få mat där. Men å andra sidan låter jag dem sova i sängen när husse inte är hemma :o
 
Loka lyder, men jag ställer inga krav på henne, dessutom är hon inte könsmogen än så hon räknas kanske inte :confused:

Men hon har jobbiga beteenden... Loka är inte särskilt osäker, men hon är det, hon är inte heller passivt osäker, utan hon visar det med hela kroppen. Hon är dessutom väldigt "mattig" och mammig, ska helst vara innanför mitt skinn. Samtidigt är hon rätt tuff i psyket, har inga problem med att tex åka buss eller gå på stan.

Det finns framförallt 3 saker som gör henne osäker. HÄSTAR, BARN och VALPAR.

Jag har hästar hemma och hon har fått en spark av den ena, hon skrek i högan sky och min pappa reagerade i panik med att springa ut och bära in hunden, medans jag säger "strunta i hunden!!!! släpp henne!!!!", han lyssnade tyvärr inte, så hunden är livrädd för hästar, hon umgås dagligen med dem, så jag tror att hon ska komma över det utan problem, så småningom, jag har tid...

Barn vet jag av den anledningen att hon träffade ett barn på "dagis" (mammas jobb), hon skällde oavbrutet hela tiden barnet befann sig i samma rum... Hon gjorde inga utfall på något sätt, men hon visste ju inte vad det va för nån varelse!!! Hon har å andra sidan inga problem med barnen som jag tränar i agility, men de är lite äldre och ser väl mer människolika ut. Hon har inte heller problem med barn här hemma, kanske för att hon ser att de andra hundarna accepterar dem, kanske för att det är hennes hemmaplan...

Valpar ja... Vi va på valpkurs för första gången i tisdags, Loka skällde och gick emot så fort en valp kom i närheten. Hon har varit på klubben många gånger, men jag kan ju inte påstå att hon har träffat många valpar i sitt liv... jag släppte kopplet och gick i alla fall, då slutar hon tills en ny valp kommer fram...

Hon är fullt kontaktbar, men hon hanterar sin rädsla ngt udda för min smak... Jag stöttar ALDRIG henne, jag bannar inte heller henne. Antingen är jag helt tyst eller så går jag...

Så vad jag vet så gör jag helt rätt???

De andra hundarnas problem ska vi inte gå in på, då får vi ha massa tid och plats...

/E
 
Våran Bichon gör det mesta vi ber om som hör vardagslydnad till. Värre är det med taxen som vi fick när hon var två år, hon skäller så fort vi går ut genom dörren och gör så en bit. Har försökt med att säga nej, ignorera henne, roa henne, gå fint, men det e kört. Sedan liten som hon e det har hon inte riktigt förståt utan är "stor" och kaksig mot andra hunder och skäller ut dom. Annars har vi lärt oss stanna, vänta, gå fint som vi lyssnar på för det mesta, och med en godis så fungerar det alldeles utmärkt! Detta är ändå framsteg för när hon kom så skäldes det på bilar, folk, ja allt som rörde sig.... Men vi tar en dag i sänder så...
 
det är faktiskt en av de få gånger jag kan tänka mig att känga till en hund, 45 kilo hund som dundra in i 45 kilo matte kan sluta rejält illa.. och i 99% av fallen beror det helt på respektbrist, när jag uptäkte att min förra hund gjorde det med VILJE så satte jagf upp ett knä och vrålade så att öronen stod rätt ut på honom. det behövdes EN gång och min rottis nu har väl gjort det 2 gånger(ibland gör han det av olyckshändlese - han är rätt klumpig då får han inte stryk) om ni tycker jag är hård så ska ni se den omgången min TIK ger en hund som krockar henne... :D min rottis hann inte stanna en gång - det var halt så han hoppar ÖVER henne och slår näsan i backen hellre än å krockar henne..
 
Mina hundar behandlar varandra så där också. Visst är det brist på respekt att bara kuta in i varandra. Men om de aldrig lärt sig att det är fel att göra så, så kanske de helt inte fattar bättre. Mina springer in i varandra och tacklar hårt och ibland om den ena står och nosar så kommer den andra och dundrar rätt in i den nosande hunden och båda rullar runt (välter...) Å ingen säger nått. De bara *jaha* och blir aldrig arga... :crazy:
 
Men vi vet ju också att din ras inte har högst IQ av alla raser ;)

Slämt åsido, till och med min valp ryter till om någon springer in i henne för hårt. Eller så ser man hur hon tar sats och gör det mycket hårdare tillbaka på den andra hunden. Sen travar hon därifrån med svansen högt :crazy:
 
Det är en stor skillan på när de leker - då går det VILT till, min tioårinag tik står gärna på bakbenen, drar å sliter/välter varndra eller jagar lillhunden å drar ner honom i backen - då är det lek! Mina hundar funkar väldit bra ihop - ochg med andra hundar men är benhårda på vissa saker - tex att man int eknuffas eller trampar på varndra, och det är itne bara de lägre som får akta sig - min tik trampar inte på unghunden heller(men han skulle ju aldrig säga ifrån till henne ändå)
 
Mitt huvudsakliga problem som jag hade med min tervtik var jaktlusten/inkallning.
Hon gjorde finfina inkallningar på lydnadsplanen, hemma på tomten och närmast utanför tomten. Men om något distraherade, som katter eller rådjur, då kunde jag bara glömma det hela. Hon såg inte ens åt mig, bara stack. När hon sen kom tillbaka (kunde ta en stund) så kröp hon fram till mig och skämdes, så hon visste alltid när hon gjort fel även om jag inte blev arg. En riktig ögontjänare.

Jag lyckades att få ordning på det, delvis, genom att skilja på vardagskommandon och lydnadskommandon. Tränade vi så var ett "Hit!" alltid ett "Hit!" och det betydde ovillkorlig lydnad och att komma direkt, inga ursäker. När jag ropade in henne när vi var ute i skogen använde jag bara hennes namn eller "Häråt!". Det betydde kom och det var ingen brådska. Kanske konstigt att separera kommandona, men det fungerade ganska bra i och med att jag fick större uppmärksamhet när jag använde "Hit!"-kommandot. Jag använde det aldrig i onödan och aldrig när hon redan fått upp spår på ett rådjur, då var det lika bra att inse sig besegrad... :o
Jag använde t.o.m ett sprayhalsband en period, men inte hjälpte det. Fick hon upp spår på nåt så var jag inte viktig och inte nåt annat heller. Det problemet fick jag aldrig arbetat bort riktigt. Får väl fortsätta arbetet med nästa hund...
 
Jag fattar inte vad du skriver :D Vem är det som säger till vem menar du??

Nu ska jag ut med mina tackelhundar :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 361
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 814
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 626
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp