Bukefalos 28 år!

varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men varför då?
Vill du inte att vi diskuterar med dig?
Är det inte därför som du är här?

Men visst - vi kan sluta med det allihopa om det är vad du önskar.
Säg bara till så.

Vill jag inte diskutera med dig eller någon annan loggar jag ur.

Jag tycker inte att du ska föra andra användares talan under epitetet "vi" och jag diskuterar inte ordväxlingar som rör någon annan med dig.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Stundtals har den här trygghetsmanin har gått för långt och skymmer både oliktänkande och sunt förnuft!!

Jag håller helt och fullt med dig, precis så tänker jag också. Eftersom jag sitter mitt i mediedrevet märker man vad människor upprörs av, inte minst på alla mejl man får. Det som är lustigt är att så många går i försvarsställning av dessa tankar.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Man kan vilja hjälpa sina barn ekonomiskt i framtiden utan att passa in i hela din långa beskrivning.
Trygghetsnarkoman, var kommer det ordet ifrån egentligen? Låter som en rejäl ihopbunting.

Självklart kan man det!
Jag ser inget fel i att hjälpa sina barn ekonomiskt men jag tror också att när det blir till en norm -och allting som går utanför det likställs som en lägre värdering av ens barn- så är detta en förlängning av den trygghetsnarkomani som har etsats sig fast i de flesta människor idag!

Första gången jag hörde ordet var genom, den i tråden redan nämnda, David Eberhard. Efter hans bokpublikation så har väl ordet blivit ett begrepp.

"Överläkaren på S:t Görans psykakut, David Eberhard pratade om svenska folkets, eller möjligen de västeuropeiska folkens, överdrivna behov av trygghet.
Eberhard menar att människor inte lärt sig att livet gör ont ibland, att livet erbjuder både framgång och motgång, i stället söker vi hjälp och skydd för saker som borde vara ett naturligt inslag i livet.

Det överdrivna behovet av trygghet menar Eberhard märks inte minst i skolorna, vi förbjuder allt som kan innebära fara för barnen, det kan vara saker som att cykla till skolan, snöbollskastning på skolgården eller liknande saker.

Kontentan av allt detta är att vi försöker undvika att dö i stället för att leva så bra vi kan. Det är i vårt samhälle, som är det tryggaste samhälle människan har vistats på under hela sin existens på jorden, inte rimligt att hela tiden sträva efter maximal trygghet. För tusentals år sedan när miljön var betydligt ogästvänligare var samma trygghetsbeteende däremot rimligt och en viktig faktor för vår överlevnad. Detta beteende är dock helt inadekvat i ett tryggt och genomorganiserat samhälle som vårt."


Här en länk om hans bok;
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det överdrivna behovet av trygghet menar Eberhard märks inte minst i skolorna, vi förbjuder allt som kan innebära fara för barnen, det kan vara saker som att cykla till skolan, snöbollskastning på skolgården eller liknande saker.

Ja men precis! :bow: Tack för ett bra inlägg!
Skönt att fler tänker i de banorna. Jag, för min del, tror att detta ligger bakom ångesttendensen hos unga i högre utsträckning än föräldrarnas närvaro. Eftersom föräldrarna är rädda för potentiella hot, överför de sin rädslor till barnen.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Vill jag inte diskutera med dig eller någon annan loggar jag ur.

Jag tycker inte att du ska föra andra användares talan under epitetet "vi" och jag diskuterar inte ordväxlingar som rör någon annan med dig.

Redan tidigt i den här tråden så fick jag detta svar från dig:
Boende och utbildning innebär allt från några hundra tusen till flera miljoner. Ett dyrt startkitt. Nej, jag håller inte alls med dig. Men eftersom vi kapar tråden är det nog lika bra att lägga ner diskussionen.

Och nu så har du "lagt ner diskussionen" med några flera än bara mig.
Så då undrar jag ju om du verkligen vill diskutera med oss?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Redan tidigt i den här tråden så fick jag detta svar från dig:


Och nu så har du "lagt ner diskussionen" med några flera än bara mig.
Så då undrar jag ju om du verkligen vill diskutera med oss?

Det handlade inte om att jag inte ville diskutera med dig, utan om hänsyn till de som inte ville diskutera ämnet, då det låg långt från trådens frågeställning. Men eftersom andra hakade på och gick i gång på det hela fortsatte jag.

Men om någon annan användare inte finner det värt att diskutera med mig, gör det mig ingenting alls. När den allmänna känslan är att det handlar om att bråka, mer än att debattera, är det nog lika bra.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Hästarna är kanske ett gemensamt intresse mellan förälder och barn? För mig var hästarna den största gåvan från mina föräldrar när jag växte upp. Jag fick aldrig nya kläder, smink, eller särskilt mycket grejor över huvud taget, men ponnyn var mitt liv. Det räckte långt.

hade du varit den person du är idag och haft den utbildningen du har om du föddes i rosengård 1985 med namnet conny eller lisa eller kanske hussein. dessutom var din släkt lågoinkomstagare sen generationer bak och din skola var fullkomligen skit.

hade du varit en bättre människa idag för att du då i så fall fått kämpa hårdare?

jag kan inte förstå varför man inte kan lära barn tacksamhet och vett samtidigt som man ger de bra förutsättningar.

visst kan man bli deprimerad av att ha det för bra, men jag tror det är rätt lätt hänt att man blir det av för tuffa motgångar också.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Nej, men de flesta kan hyra ett rum eller ställa sig i en bostadskö eller bo tillsammans med en kompis, osv osv. Det är ju precis detta som är bra - att man får kämpa lite.

kämpa lite? snarare mycket. helt extremt mycket om man inte har rätt förutsättningar.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

kämpa lite? snarare mycket. helt extremt mycket om man inte har rätt förutsättningar.

Min hållning är då att åtminstone låta barnen försöka ordentligt på egen hand. Visar det sig vara extremt svårt (vilket torde bero på var man vill bo, priser på hyror osv) får man givetvis hjälpa till, men jag skulle inte köpa någon bostad eller bistå med kontantinsats om det inte vore absolut sista utvägen.

Och jag hade sparat pengar åt barnet om jag trodde att samhället skulle förändras så mycket att det var nödvändigt, men inte annars.

Visst kan man lära sig saker om livet i teorin, men inget slår att praktisera the real thing. Är man 18-20 år är det bra att börja pröva vingarna på allvar, tror jag.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

hade du varit den person du är idag och haft den utbildningen du har om du föddes i rosengård 1985 med namnet conny eller lisa eller kanske hussein. dessutom var din släkt lågoinkomstagare sen generationer bak och din skola var fullkomligen skit.

hade du varit en bättre människa idag för att du då i så fall fått kämpa hårdare?

Precis denna typ av bakgrund har inte jag, men min man, och han är professor i dag. Så visst går det, även om det är svårare. Jag tycker inte på något sätt att det är gynnsamt att ha en så kass barndom som han hade, men det är heller inte gynnsamt att ha en alltför skyddad barndom, vilket jag hade i högre utsträckning. Om jag jämför så är han betydligt lugnare och mer sansad än jag! jag övertog min mammas oro för allt från sjukdomar till åskoväder och han lärde sig att han kunde klara sig själv, no matter what.

Jag tror man kan bli en bättre människa, ja. En mognare människa, en mer ödmjuk människa. Inget slår livets skola när det gäller sådant, även om man givetvis kan stöta på svårigheter även i en väl så skyddad omgivning. Men det är mindre sannolikt.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

visst kan man bli deprimerad av att ha det för bra, men jag tror det är rätt lätt hänt att man blir det av för tuffa motgångar också.

jag tror att om man rider igenom svårigheterna har man dubbelt betalt, så vida det inte rör sig om så svåra trauman att man blir sjuk eller skadad.

Lycka är ju ett tillstånd kopplat till nuet, till våra tankar. Oavsett vad du har för historia kan du vara lycklig. Men, har du en kämpig tid bakom dig har du rikliga källor med kunskaper att ösa ur. Du kanske uppskattar din tillvaro mer när du har något riktigt uselt att jämföra den med. Du kanske uppskattar materiella saker mer om du har upplevt fattigdom. Du kanske uppskattar vänner mer om du inte har haft så många tidigare. Och så vidare.

Amelia Adamo är en intressant person som exemplifierar detta bra. Urkul och rolig, men har en rätt brokig historia som enligt egen utsago har gett henne flodhästhud. Nelson Mandela är ju en annan fantastisk människa som jag kommer att tänka på. Hade han varit så godhjärtad om han inte hade blivit så illa behandlad?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det var nog inte det som var poängen, utan bristen på konsekvens i ditt resonemang. Tala om dubbla budskap. Det låter som om det är upp till dagisfröknarna att uppfostra barnen, medan föräldrarna föder dem med godis hemma.

???

Det är väl tvärtom. Det är upp till föräldrarna att bestämma hur mycket sötsaker barnen trycker i sig. Inte mitt. Dvs. varför ska jag ge glass på en onsdag om en familj har lördagsgodis??

Jag vill ha en motivering varför vi ska ge glass på förskolan. För mig skulle det vara okej 1 gång per termin, men inte varje gång någon fyller år.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

???

Det är väl tvärtom. Det är upp till föräldrarna att bestämma hur mycket sötsaker barnen trycker i sig. Inte mitt. Dvs. varför ska jag ge glass på en onsdag om en familj har lördagsgodis??

Jag vill ha en motivering varför vi ska ge glass på förskolan. För mig skulle det vara okej 1 gång per termin, men inte varje gång någon fyller år.

jag säger inte att man ska ha glass på förskolan, för mig är det okej either way, men jag tycker att föräldrar i så fall ska vara konsekventa även hemma. Vad har man annars vunnit på ett glassförbud?

Det värsta jag vet (nästan) är att komma hem till den moderna familjen som vägrar servera barnen något sött, men ställer fram kladdkakan så fort vuxna kommer på besök. Det verkar vara ganska vanligt.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

jag tror också att man lär sig mer men jag vll ändå ine att mina barn ska ha en sån uppväxt.

jag tror man kan lära sina barn att ta för sig och klara sig själv utan att sätta de på gatan barskrapade.

lagom är bäst typ.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

det stör jag mig också på. föräldrar som äter pommes frites på mc donalds men ger barnen minimorötter.

jag kan förstå att det är jobbigt på dagis när det är glass varannan dag under våren men ärligt, våra dagisfröknar överlevde ju?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag tror absolut att han har en poäng, men jag tror att gemene man kan övertolka det han säger. Man blir ingen "trygghetsnarkoman" av enstaka handlingar eller värderingar.
Man får inte glömma bort att trygghet faktiskt är viktigt för oss, och på sina håll i vårt samhälle, främst för barn, är det faktiskt en bristvara. (Även fast vi lever i ett samhälle som inte direkt uppmuntrar oss till att tänka och klara oss själva och är uppbyggt på ett sådant sätt att vi hamnar i beroendeställning.)
Sedan håller jag med dig om det du säger om att inte göra det till en norm att hjälpa sina barn med stora ekonomiska buffrar, men det tror jag inte att det är. Jag tror att föräldrar hjälper till med det de kan, och så länge grundbehoven tillgodoses (kärlek, trygghet i familjen) så är nog pengar bara någonting extra. Pengar kan ju aldrig ersätta den trygghet man får genom en förälders kärlek och engagemang.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag vill ha en motivering varför vi ska ge glass på förskolan. För mig skulle det vara okej 1 gång per termin, men inte varje gång någon fyller år.

Det här känner jag inte alls igen ifrån min förskola.

När barnen fyller år är det upp till varje förälder att bestämma om och vad det ska bjudas på.
Jag gör alltid tårtor till mina, andra föräldrar bjuder på glass, en tredje en kaka osv.

När de har uppvisningar osv. serveras det popcorn, kakor, halloweengodis, påskgodis, knäck osv.

Jag skulle bli både förvånad och lite brydd om en av förskolärarna sa att jag vill ha en motivering till varför vi ska servera en födelsedagstårta etc. och jag tillåter det bara två gånger per år..
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Boken manar verkligen till eftertanke!

David Eberhard diskuterar inte bara curlingföräldrarskap (långt därifrån) utan tar upp saker som egentligen är helt absurda i vår jakt efter "trygghet".
Tex. så bygger vi numera byggnader och broar på ett sådant sätt så att de inte bjuder in till självmord!

Att ha hjärtesorg, tex. efter att ett förhållande har spruckit, är inte naturligt utan får oss att gå till psykakuten för vi tror inte att vi ska klara av att reda ut det osv. osv.

Nog om David Eberhard.:)

Jag är naiv nog att tro att alla föräldrar vill sina barn väl. Det kommer med våra gener. Det jag reagerar emot är när vissa föräldrars val och värderingar blir en norm som sedan överförs och (ner-)värderas i alla barns namn.

Det finns perioder i livet då man väljer, eller kanske inte ens har alternativ till, att ha sina barn många timmar på förskolan.
Då är det beklagligt att andra föräldrar, som har haft möjlighet till andra val, både ifrågasätter och skuldbelägger utifrån sin egna situation.
Detta gäller inte bara förskolan utan jag tycker mig märka att föräldranormen blir snävare och snävare i jakten på den perfekta familjebilden och i strävan efter att ge den ultimata barndomen..
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Detta gäller inte bara förskolan utan jag tycker mig märka att föräldranormen blir snävare och snävare i jakten på den perfekta familjebilden och i strävan efter att ge den ultimata barndomen..

Återigen, exakt så som jag tänker också! :bow:
Drömmen om den ultimata barndomen är i allra högsta grad levande och för inte bara med sig krav på kontroll av vad man äter på förskolan, eller hur många timmar barnen ska vara där, utan stipulerar märkeskläder för barn, aktiviteter på kvällarna, utlandsresor på semestern och en mängd andra små "god-barndom-"markörer. Jag tycker det är särskilt tydligt i storstadsområdena och jag tror att för enskilda föräldrar är det svårt att stå emot trycket.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Att ha hjärtesorg, tex. efter att ett förhållande har spruckit, är inte naturligt utan får oss att gå till psykakuten för vi tror inte att vi ska klara av att reda ut det osv. osv.

Ja, det är ett fenomen som inte är helt bra. :crazy:
Tålamod är nog många gånger en bristfaktor.

Jag är naiv nog att tro att alla föräldrar vill sina barn väl. Det kommer med våra gener. Det jag reagerar emot är när vissa föräldrars val och värderingar blir en norm som sedan överförs och (ner-)värderas i alla barns namn.

Absolut. Mångfald är bättre än normer. Just för att det ger större frihet och möjlighet till utveckling.

Det finns perioder i livet då man väljer, eller kanske inte ens har alternativ till, att ha sina barn många timmar på förskolan.
Då är det beklagligt att andra föräldrar, som har haft möjlighet till andra val, både ifrågasätter och skuldbelägger utifrån sin egna situation.
Detta gäller inte bara förskolan utan jag tycker mig märka att föräldranormen blir snävare och snävare i jakten på den perfekta familjebilden och i strävan efter att ge den ultimata barndomen...

Många verkar må bättre av att få döma andra, på många olika sätt. Så fort dessa avviker det minsta i sina prioriteringar. Det är en tuff uppgift att stå emot de ifrågasättandena och fortsätta driva sin egen linje. Men man är nog tvungen, om inte allt man gör ska anpassas efter en norm. Vilket verkar vansinnigt tråkigt och inte helt utvecklande. :D
Jag tror att vi i regel anpassar oss aldelens för mycket efter som du säger "den perfekta familjebilden". Sedan tror inte jag personligen att man kan ha en ultimat barndom. Vissa val utesluter andra, och det finns fördelar och nackdelar med allt. Man kan bara göra det som man själv anser är mest fördelatigt, utifrån det man tycker är viktigt.

Lite flummiga tankar, blodsockret är lågt nu :crazy:, men jag hoppas det framgår ungefär hur jag tänkte.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 490
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 030
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 563
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 107
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp