Bumbibjörn, det här kanske kommer låta lite tufft men det är verkligen skrivet i all välmening
Min spaning är att vissa av dina resonemang har hamnat lite snett och försvårar för dig. I trådstarten skriver du liksom ner dig själv, vilket kanske hänger samman med de hemskt trista erfarenheterna du har med dig? Jag tror du skulle vinna på att börja vända perspektivet - du är bäst på att vara du, och du är precis lika rätt som alla andra.
Att en matchning eller dejt inte går som önskat betyder inte automatiskt att du har gjort fel eller på något sätt är fel. Det betyder bara att ni var osynkade med varandra på något plan, och det sänker inte ditt värde!
På frågan om hur en bör bete sig skulle svaret kunna vara ”genuint”. Det vill säga, bete dig så som du är och prata om sådant som intresserar och engagerar dig. Det är ju det som du vill få fram, så att den du dejtar får en känsla för vem du är.
Jag tolkar ditt inlägg som att du har en stark längtan - vad är det som du längtar efter och hur känns det? Hur kan du förmedla det i ord och handlingar som visar vad kärnan är? Det tangerar lite det du skriver om att du bara försöker matcha med de som skriver att de söker seriöst. En seriös relation är diffust, det finns liksom inget manus för vad det är - det formar ju de som är i relationen själva? Kanske är det bättre att fundera på hur din drömrelation skulle kännas och se ut, och se vilka som lockas av dina preferenser? Tänk lite på det som att någon säger ”jag är rolig” kontra att denne faktiskt får dig att skratta. Det är ju förmodligen den emotionella kopplingen du söker och inget affärsavtal.
Något säkert facit finns nog inte men jag tror som sagt att du skulle behöva börja med dig själv. Om du inte har koll på vad du förmedlar så blir det svårt att nå fram till en god matchning med någon annan.