Bukefalos 28 år!

Varit hos veterinären idag...

Y

Ynthe

...med min lille Göran, som han så vackert heter och vaccinerade. Gjorde hälsokoll också, där det konstaterades öronskabb och den behandlades. Han var verkligen jätteduktig, lugn och foglig trots att hela proceduren var minst sagt otrevlig... :eek:

Iallafall, notan landade på 700 kr, vaccination (1:a sprutan) 200 kr och sen resterande 500 kr för öronskabben. Kände att marken började svikta när jag skulle betala, tyckte att 500 kr var hyfsat dyrt för 10 min arbete :o, men djur kostar ju som sagt. Blev iallafall ganska "chockad" och kände mig hyfsat konstig när jag skulle betala.
Så ja, överdriver jag när jag tyckte att det var lite dyrt? Visserligen är det ju värt det, kattstackarn ska ju få bli frisk, och att ha djur är inte gratis, det vet jag. Men ändå, var bara tvungen att skriva av mig.

Sedan över till fråga två, fick ju recept på medicin till honom (som i sin tur kostade 146 kr, kändes nästan som hittat :smirk: ), Stronghold 15 mg (selamectin) och undrar om någon har erfarenhet av denna?
Iallafall så stod det väldigt luddigt på bipacksedeln, och det var den som jag enl vet skulle följa.

Mina frågor är;
1. Ska man enbart behandla en gång (på bipacksedeln stod det;
"Öronskabb hos katt, behandling
Produkten appliceras som en engångsdos")? Det finns nämligen tre "sprutor" med i förpackningen.
2. NÄR ska man göra den här behandlingen? Nu (ca två timmar efter rengöring), eller ska man vänta (till typ imorgon)?
3. Vet ni om det är större risk för biverkningar nu när han precis har blivit vaccinerad? Vet nämnde iofs inget sådant, men man är ju lite orolig.


Skulle iofs kunna ringa vet och fråga, men då blir det inte förrän imorgon, då de har stängt nu... :smirk:

Jättetacksam för svar! :bow:
 
Sv: Varit hos veterinären idag...

Justja, glömde en fråga... hehe...
4. Står på bipacksedeln
"Skall ej ges till sjuka katter eller katter som är svaga och underviktiga för sin
ålder och storlek"
Hur ska man tolka detta då? Han är ju inte sjuk eller svag, men väl ett hekto (uppskattningsvis) underviktig. Detta sa vet inget helelr om, men som sagt, man är ju lite orolig.
 
Sv: Varit hos veterinären idag...

Veterinärer är dyrt. Det är ju inte subventionerat, så vi djurägare får betala dyra pengar.
 
Sv: Varit hos veterinären idag...

Jag har använt Stronghold på öronskabb till katt och det är SUPER för det!!!!

Du skall använda en av tuberna, spelar nog ingen större roll NÄR du gör det och att katten är något underviktig gör nog inget heller i och med att vet inte sade något om det. Om katten senare får problem med öronskabb igen, antingen att du inte fått bort det ordentligt nu eller att den blir smittad igen, så ger du den en till tub då. Om den har väldigt mycket problem med öronen redan som det är nu så kanske det behövs att du ger i två omgångar med var det en par veckors mellanrum? Stod det möjligen på bipacksedeln?

Och jo, att gå till vet. är dyrt. Själva klinikavgiften är ju en stor del av notan, veterinärens jobb en mindre del.
 
Sv: Varit hos veterinären idag...

500 pix för skabbundersökning :eek:
Jag konstaterade själv skabb (svart snusk i öronen, klåda etc.) och ringde djursjukhuset och fick köpa medel själv (en beha).
Senare åkte jag in med katten för att han skulle kastreras några månader efter och sköterskan tog ett enkelt prov med en tops och tittade i mikroskåp och konstaterade att han var skabbfri. Det kostade gratis :cool:
 
Sv: Varit hos veterinären idag...

När jag avskabbade mina katter så fick jag ge medelet till katterna 10 dgr efter att dom fått behandligen hos vet.

Detta för att döda ev ägg som finns kvar i öronen och han lärde mig att man ska gnugga ordenltigt så att det verkligen kommer in i örat.
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 665
Senast: honung
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 815
Senast: Skywalker
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 238
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 622
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp