"Världens sämsta hundägare"

Sv: "Världens sämsta hundägare"

Jag tror du får ge det några gånger,och burträna. In med hunden när hon är lugn de första gångerna, och ge ett märgben eller nåt.

Det kan säkert spela in en del att ni har flyttat runt mycket, och att hon kommer att lugna sig om ni blir på samma ställe under en längre tid. Lite Ot kanske, men har du någon du går och pratar med? Jag tycker att det låter som att det kan behövas. Jag tror att du är inne på något när du skriver om att hon påverkas av dig, och att du skriver att du kan känna att det du gjorde 2 timmar tidigare kanske var helt galet, det kan göra att du inte är så konskekvent som du skulle vara om du mådde mer stabilt.

Jo, jag tror att flyttarna hit och dit har gjort mycket... För hon blev verkligen som ombytt när vi flyttade första gången, visserligen var hon 6 månader då också och då är de ju inte allt för underbara, men det blev så extremt. Jag vet inte hur många gånger jag fått börja om med ensamhetsträningen från noll just eftersom jag insett att hon varit så stressad. Det blev bättre när jag fick hem gammelhunden, men jag har insett att det ju tyvärr inte går att "fuska" sig till en hund som fungerar ensam på det sättet.
Jag har funderat på att gå och prata med någon, men har provat det tusen gånger innan, till och från i många många år och det har aldrig riktigt hjälpt. Kanske mest för att jag på något vis rycker tag i mig när jag tar mig till "pratmänniskan" och inte blir som mest ostabil förrän jag är hemma själv och jag har, när jag mår bra, otroligt svårt för att ens förstå hur jag själv är när jag är i botten. :crazy:

Nu har Wahidah gått och lagt sig, helt utan att jag behövde säga någonting. Hon rullade ihop sig i hundsängen och jag vet inte om hon sover eller bara vilar, men hon är i alla fall helt lugn.
Hon är ju en otroligt fantastisk hund egentligen.. Jag vill inte ge upp henne, för på något vis är hon allt jag någonsin kunnat drömma och om.

Ska man se något positivt med allt det här är det väl att jag har lärt mig tusen saker på alla fel jag gjort och därför inte kommer göra om dem med nästa valp. (för känner jag mig själv rätt så kommer det bli fler, även om det kommer dröja många år) :D

Nu har jag skrivit upp alla anledningar jag har till att gilla Wahidah. Jag har försökt skriva ner allt som rör sig i mitt huvud och allt vi gjort.
Det enda jag tänker på nu är att hon kanske är en för bra hund för mig..
Jag har aldrig mött en bättre saluki. Hon har kapacitet att bli vad som helst. Hon har kanonmentalitet, är underbart fin, har inga hundar i stamtavlan som varit sjuka och är på alla sätt en utmärkt rasrepresentant. Om det inte vore för stressen, som är mitt fel...
Gud vad det är lätt att börja avsky sig själv när man har en bra hund.

Gud vad det är lätt att börja avsky sig själv när man har en bra hund.

Jag känner igen det där, Billie hade också jättekapacitet i träningen. Men du får inte glömma bort att även om Wahida råkade födas i en superfin kropp med en kanonstamtavla så är inte hon medveten om det, hon är "bara" en hund. Så att du mår dåligt över det är ju för att du sätter för stora krav på dig själv. :) HON bryr sig knappast om vilka utställningar hon går på eller inte.

Alla har problemområden med sina hundar, ditt råkar vara stressen. Hade det inte varit det hade det förmodligen varit något annat. Så se det som en utmaning istället, du är ju redan på god väg att identifiera problemet - nu är det bara att göra en plan för att tackla det och sedan ta ett steg i taget. Till slut blir det bra!

Tack. Du har så rätt i vad du skriver.

Nu ligger båda hundarna ihoprullade och vilar igen. Vi har varit i rastgården idag, så de har fått rusa av sig all energi.
Gick ner till bankomaten förut (ligger 50 meter bort). När jag kom tillbaka var Wahdiah i full färd med att äta skräp från sopskyffeln - och då hade jag ändå skyndat mig när jag var ute... :mad:
Ska fortsätta ensamhetsträna nu när hon vilar och så har jag fixat så att det nog kan köpas bur i eftermiddag :devil:

Hur stor bur behöver du? Jag har en anpassad för golden (minns inte exakta måtten) i stål som bara står och samlar damm. Den är knappt använd och du kan få låna den om du vill testa först innan du köper egen.

Vet inte exakt, men Wahidah är ca 62cm i mankhöjd. Tippar på att jag behöver en bur som är iaf 70 bred då så att hon kan lägga sig ordentligt? Jag har aldrig köpt bur innan, så jag vet inte vad som behövs riktigt :angel:

En relativt enkel sak som du kan göra när du springer i väg sådär på snabb ärenden är att LÄRA dig själv att ta bort ALLT som möjligtvis kan tuggas sönder. Kanske inte soffor.. Men då kan man stänga dörren dit.

De tar ett tag för en själv att som sagt lära sig detta.. Men när du väl gjort de så kommer du aldrig att lämna hushållet utan att ha plockat bort allt tugg vänligt. ;)

Jag tänker såhär.. Så j*vla onödigt att hon började tugga i sig skräp från sopskyffeln. Tänk om jag tagit undan den, då kanske hon inte hade tuggat på nånting alls.
SKAPA förutsättningar för din hund så h*n får lyckas! :laugh:

Lycka till me ensamhetsträning o burträning (lr va man nu ska kalla de) :bump:

Grejen är att jag då får plocka undan ALLT. Det finns INGENTING hon inte kan få för sig att tugga på. Hundfan tuggar även på metallföremål (nu kan ju dessa inte gå sönder, men det är ett hyfsat bra bevis på att precis allt kan tuggas på)
Det enda som skulle göra att hon inte tuggade på något hade varit att stänga in henne i bur.

Jamen plocka bort allt då.. En sopskyffel kan ju inte vara svår att ställa bort. Va smartare än din hund o ge hunden förutsättningar att lyckas. Inga saker att tugga på o hunden lyckas. :laugh:

När de kommer till att hunden tuggar väggar o golv o stora möbler så har man kanske nått gränsen av att plocka bort..

Säger inte att du inte ska använda bur, de är ju ett bra alternativ när man far bort längre o inte vill komma hem till söndertuggade möbler.
Men de är ju kanske inte en långvarig lösning (i vissa fall är de ju de). Så träning behövs också o hjälper du då hunden att lyckas genom att skapa förutsättningar o ensamhetsträna så lyckas du nog få en trygg hund att lämna hemma.

Senast ändrad av en moderator:

När de kommer till att hunden tuggar väggar o golv o stora möbler så har man kanske nått gränsen av att plocka bort..

Vilket hon gör.
Då ser jag hellre att hon tuggar på en sopskyffel eller ett papper, än att hon tuggar på tapeter eller min garderob..

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att hjälpa dig, men det brukar bli bättre med tiden.
Min förra var odräglig till 3 års ålder, sen trillade poletten ner och hon blev vuxen över natten.
Jag kan ställa upp med lugn hund och promenadsällskap, och kan säkert vara hundvakt en stund då och då. Behöver du bur kan jag kanske hjälpa till, pm:a i så fall!

Givetvis.. Men jag ser de som ett "nedslag", oavsett vad hunden tuggar på.

Du säger Inga möbler hellre små saker..
Jag säger inga möbler o definitivt inga små saker. Då jag själv kan kontrollera undanplocket av små saker. :laugh:

Ja, det bästa vore ju så, men hur fan har du då tänkt att jag ska kunna få henne att inte tugga på någonting? :cool: Har du öht läst tråden du sitter och skriver i?

Jag såg i ett reklamblad idag att djurmagazinet har kampanj på burar! 649kr för en bur på ca 100*70*70 någonting. Det är billigt, kanske kan vara något? Jag kom inte åt att ta måtten igår, ska göra ett nytt försök ikväll.

Åh! Det lät ju toppen! Har planerat att åka in till stan idag så då kan jag ju passa på att se vad jag hittar. :idea:
Jag kollade i min närmsta djuraffär igår, de hade bara tygburar.. :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
820
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 823
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka