Men de kan ju inte sätta parametern "barnen äter lika mycket oavsett rätt som serveras" till en konstant, eftersom det inte är så det funkar. I det vetenskapliga och erfarenhetsmässiga underlaget måste också ingå att man ser till att servera mat som passar och som intas i tillräcklig mängd av alla som den är till för i den verkliga världen.
Att säga att felet när det inte händer ligger på barnen eller deras föräldrar är en väldigt grund analys. Ska maten som serveras bara passa barn till veganer och vegetarianer som utgör runt 10 procent av befolkningen? Då har man missat en central del av sitt uppdrag.
Jag har inte skrivit något om mängd mat?
Jag säger att det är omöjligt att varje dag laga mat som alla tycker om.
Den mat som lagas ska vara hälsosam, näringsriktig och kunna ätas i en miljö och under tid som är lämplig. Och de avvägningarna behöver göras utifrån vetenskap (och beprövad vetenskap) inte utifrån vad folk tycker.
Eftersom det är omöjligt att alla barn ska tycka om maten varje dag så behöver barnen också äta mat de inte tycker om. Och det tycker jag att de behöver lära sig, av föräldrarna eller av skolan.
Senast ändrad: