Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Substituten för kött är dyra.
Medan goda vegetariska råvaror är billiga.

Baljväxter och spannmål är rika på protein.
En fullkornspasta med en riktigt god sås är billig och bra mat.
Fixeringen vid kött som proteinkälla är ett av problemen.
Det har jag faktiskt lärt mig här på Bukefalos.

Mackor är inte något dåligt alternativ näringsmässigt och det äter i princip alla barn.
Jag har jobbat med små barn (1 till 5 år) i över 20 år. Det du föreslår, t.ex. bönor, är inget som brukar gå hem tyvärr.

Jag har full förståelse för att det är tufft för personal i skolköken, med tight budget för både mat och personal.

Jag har jobbat med små barn (1 till 5 år) i över 20 år. Det du föreslår, t.ex. bönor, är inget som brukar gå hem tyvärr.

Jag har full förståelse för att det är tufft för personal i skolköken, med tight budget för både mat och personal.
Det beror på hur de tillagas.
Om man gör en slät bönröra, typ hummus.
Och löser upp det i en sås till pasta så lovar jag att det slinker ner.

Det handlar om hur man tillagar maten och hanterar råvarorna.

Hur tycker du att blodpudding fungerar?

Jag tror att vi är rätt långt ifrån varandra angående upplevelsen av vad små barn uppskattar att äta. De säkraste korten är frierade/panerade saker, absolut inte röror.

Jag tror att vi är rätt långt ifrån varandra angående upplevelsen av vad små barn uppskattar att äta. De säkraste korten är frierade/panerade saker, absolut inte röror.
Det handlar nog om vad man är uppväxt med och har fått lära sig hemifrån, de flesta ungar gillar spaghetti och köttfärssås och det serveras ju inte var för sig. Andra ungar skriker som en gris om såsen nuddar potatisen. Alla är inte uppfödda på McDs chicken nuggets, tack och lov.

Spagetti och köttfärssås brukar annars vara en favorit.
Att röra ner en slät röra av någon baljväxt i stället för att ha i kött är inget de direkt märker.

Jag har 3 barn och ett barnbarn.

Vegetarisk lasagne var mycket populärt.
Köttet utbytt mot linser.

Falafel är annars friterat.

Det handlar nog om vad man är uppväxt med och har fått lära sig hemifrån, de flesta ungar gillar spaghetti och köttfärssås och det serveras ju inte var för sig. Andra ungar skriker som en gris om såsen nuddar potatisen. Alla är inte uppfödda på McDs chicken nuggets, tack och lov.
Vi brukar lägga spaghettin separat från såsen på tallriken. Vår upplevelse är att de flesta små barn uppskattar att maten inte är blandad, även om det naturligtvis är individuellt.

Min kompis jobbar på en förskola som serverar främst vegansk men även vegetarisk mat. Någon gång om året har de fått fisk eller kött. De hade (han gick tyvärr bort i höstas) en egen kock med stort intresse för vällagad mat utan kött och ofta utan animaliska produkter. Barnen åt utan gnäll och uppskattade maten.

Dom flesta i min klass hatade blodpuddings dagar i skolan, den var alltid kombinerad med potatisbullar. En av dom värsta matdagarna. Vi åt hård mackor till lunch nån enstaka gång pizza från pizzerian.

Dom flesta i min klass hatade blodpuddings dagar i skolan, den var alltid kombinerad med potatisbullar.
Precis så.

Det vegetariska alternativet vann smak-tävlingen den gången. (Men inte tävlingen i näringsinnehåll.)

Pizza äter nog många hellre som alternativ även om den saknar kött.

Jag är dock en sådan där märklig människa som gillar blodpudding med lingonsylt och vitkålssallad (pizza-sallad).

Precis så.

Det vegetariska alternativet vann smak-tävlingen den gången. (Men inte tävlingen i näringsinnehåll.)

Pizza äter nog många hellre som alternativ även om den saknar kött.

Jag är dock en sådan där märklig människa som gillar blodpudding med lingonsylt och vitkålssallad (pizza-sallad).
Ja vi hade tur med pizzeria precis utanför skolområdet i högstadiet.

Jag tyckte om blodpudding, pölsa och lever i skolan. Pölsa och lever har jag nog inte ätit sen dess men blodpudding är gott.
Stör mig på att jag för mitt liv inte klarar av linser, bönor, falafel, hummus och liknande.
Antar att det varit skillnad om jag lärt mig som liten.

Jag äter dock ofta vegetariskt med mycket rotfrukter.

I vardagligt tal brukar man kalla de som äter kött för just köttätare. Det betyder inte att man äter bara kött, utan som motsatsord till de som äter växtbaserat.

Precis, och det var så jag menade, mer specifikt den typen av person som beter sig som att varenda måltid måste innehålla kött. Att andra väljer att bokstavstolka det och försöka dra in mig i nån slags debatt är faktiskt inte mitt problem. Sidospåret om skolmat har blivit rätt långt nu så det kan gott få en egen tråd för dom som vill fortsätta om det ämnet.

Senast ändrad:
Min kompis jobbar på en förskola som serverar främst vegansk men även vegetarisk mat. Någon gång om året har de fått fisk eller kött. De hade (han gick tyvärr bort i höstas) en egen kock med stort intresse för vällagad mat utan kött och ofta utan animaliska produkter. Barnen åt utan gnäll och uppskattade maten.
På barnets skola där de hade klasserna 1-6 så var problemet det motsatta från vad som beskrivs i tråden. Dvs de klasser som kom sent fick ingen vegetarisk mat eftersom den då var slut. De flesta barn föredrog de vegetariska alternativen. Då hade de personal som var intresserade och la ner lite energi i matlagningen.

Jag läste om någon komun som nu köper in kött från jägare till skola och äldreboenden. Det blev betydligt billigare, godare och mer näringsriktigt när de tog hand om matlagningen själva. Undrar om de inte även hade avtal med några bönder. :up:
Precis så.
Om skolmaten är dyr har de kanske dåliga inköpare? Outbildade kockar?

För ett gäng år sedan fick min kommun pisk i media för att de la så lite pengarn på skolmaten.
Sanningen var att de tog bort det mesta färdiglagasde. Inget pulvermos, ingen pulversås och inga färdigfriterade rätter.
Under min tid som skolpolitiker (förra mandatperioden) åt vi ofta skolmat och den var väldigt god. Bättre än på vissa lunchrestauranger i stan. Matsvinnet mäts dessutom så man vet väldigt väl vad som äts och inte..

Om skolmaten är "äcklig" så beror det på undermåliga kockar och inköpspersonal.

Jag tyckte om blodpudding, pölsa och lever i skolan. Pölsa och lever har jag nog inte ätit sen dess men blodpudding är gott.
Stör mig på att jag för mitt liv inte klarar av linser, bönor, falafel, hummus och liknande.
Antar att det varit skillnad om jag lärt mig som liten.

Jag äter dock ofta vegetariskt med mycket rotfrukter.
När barnet var barn hade vi en sommarkompis hos oss vid lunchtid. Bodde normalt i ett "finare" område vid Stlm.
Jag serverade soppa och tjejen såg obekväm ut. Hon frågade vad sakerna var. Det var morötter, mangold, vitbetor, potatis och nässlor. Och spenat. När jag nämde spenaten blev hon lättad och sa -det tycker jag inte om.
Det övriga hade hon inte smakat så det kunde hon inte rata :D
Vårt barn var van vid allt möjligt hemodlat och tvekade inte.

Om man är van vid pizza, pulvermos, färdiga köttbullar, pulversås etc så är det väldigt mycket hemlagat som är obekant och konstigt.

Nummer 1 tycker jag är att barnen äter så skolan orkas med hela dagen.
Nummer 2 att maten är näringsriktig, speciellt viktigt i mer utsatta områden där alla kanse inte får så bra eller lite mat hemma pga pengar eller annat.

1 Beror mycket på skolan och anställa där.
2 Blev jag chockad över när jag läste detta.

"Mari Wollmar har samlat in data genom enkäter till kommunernas måltidsverksamheter och analyserat skolornas matsedlar. Ingen av de närmare 80 skolmenyer som ingick i studien innehöll tillräckliga mängder absorberbart järn för tonårsflickor med högre behov."

Hittade tyvärr inte avhandlingen men hittade denna som tar upp avhandlingen.
https://forskning.se/2025/05/07/klimatsmart-skolmat-kan-ge-jarnbrist/

Sedan om det är kött, fementerat, något annat som höjer absorberbart järn bryr jag mig inte om.

Det behövs inte något kött för det.

Maten behöver bara smaka bra och ha rätt näringsinnehåll.

Men visst, vi kan köra lever och blodpudding och se hur många som äter av det.
Eftersom att det är just vegetarisk som verkar vara problemet.
Problemet är att man lägger färre kronor per portion. Sen är det ändå så att 90% av folket i vårt land inte väljer att utesluta animalier ur sin kost - jag tycker inte att vi av ekonomiska eller ideologiska skäl ska göra det svårt för barnen att orka sin undervisning.

Behövs det animalier i kosten för det? Mitt svar är ja, för de flesta.
Behövs det animalier i kosten varje dag för det? Mitt svar blir nej, även om man kan tänka sig undantag, som medicinska.

Sen tycker jag att animalier i rätter skänker smakbilder som gör maten extra god, även om mängden man använder är ganska liten. Men det är mer en personlig preferens. Dvs jag gör sällan rätter som är 100% vegetariska utan stannar hellre vid 90%.

Nummer 1 tycker jag är att barnen äter så skolan orkas med hela dagen.
Nummer 2 att maten är näringsriktig, speciellt viktigt i mer utsatta områden där alla kanse inte får så bra eller lite mat hemma pga pengar eller annat.

1 Beror mycket på skolan och anställa där.
2 Blev jag chockad över när jag läste detta.

"Mari Wollmar har samlat in data genom enkäter till kommunernas måltidsverksamheter och analyserat skolornas matsedlar. Ingen av de närmare 80 skolmenyer som ingick i studien innehöll tillräckliga mängder absorberbart järn för tonårsflickor med högre behov."

Hittade tyvärr inte avhandlingen men hittade denna som tar upp avhandlingen.
https://forskning.se/2025/05/07/klimatsmart-skolmat-kan-ge-jarnbrist/

Sedan om det är kött, fementerat, något annat som höjer absorberbart järn bryr jag mig inte om.
Det där med hybridrecept tycker jag lät riktigt smart och bra :) . Det är nog faktiskt ungefär så jag äter. Kött är dyrt men det behövs inte så mycket för smaken och näringens skull.

För att hitta en bättre balans har Mari Wollmar utvecklat så kallade hybridrecept – rätter som kombinerar växtbaserade ingredienser med en mindre mängd kött och C-vitaminrika livsmedel som främjar järnupptaget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka