Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Det vet jag med men vänder mig mot påstående att ungar äter fisk och fågel. När jag var liten serverades mycket fisk och jag hatade det. Är uppväxt på öring och röding och avstår än idag om jag har annat att välja på, samma sak med lax.
Och mina barn tycker inte om rött kött (funkar bara som helfabrikat som korv och köttbullar) men älskar lax och räkor och tolererar kyckling. Kanske kan vi bara enas om att barn är olika och gillar olika saker...

Jag åt kött som barn men tyckte allt kört och köttprodukter i skolan var riktigt vidrigt. Hade mer än gärna haft vego-alternativ att välja emellan. Men vi hade inte ens pålägg till knäckebrödet så det fanns knappast något intresse i att se till att barnen blir mätta.

Jag var lite likadan. Har aldrig varit kinkig och åt mycket av det som mina klasskompisar rynkade på näsan åt i grundskolan.

Men blodpudding(som var mycket populärt i min skola) gillade jag absolut inte och skolans korv - oavsett sort - var vidrig. Deras sladdriga, flottiga falukorv hade inte minsta likhet med den falukorv jag åt hemma. Köttet i diverse grytor var fullt med brosk och senor.

Det var härligt att komma upp i gymnasiet, där det fanns ett vegetariskt alternativ varje dag. Om inget passade kunde man äta fil och flingor.

Oavsett om det handlar om att barn ska äta sig mätta eller att flickor ska få i sig tillräckligt med järn tror jag att det viktigaste är att maten faktiskt är god.
Maten jag serverades i högstadiet innehöll säkert tillräckligt med järn, men det gjorde ju ingen nytta eftersom inte bara jag utan väldigt många andra tjejer valde bort mycket av det järnrika köttet. Jag åt åtminstone annat men för många blev det lite rivna morötter och en knäckemacka.
Har man två vegetariska dagar per vecka men överlag så god mat att eleverna nästan alltid vad som serveras spelar det å andra sidan mindre roll om vissa måltider ligger på gränsen vad gäller järninnehåll. Det blir också ett marginellt problem att elever inte äter sig mätta om det bara sker någon enstaka gång.

Jag tror det kan vara delvis så att det på något märkligt sätt blivit högerpolitik att gilla kött och att de har någon rädsla över att vänstern eller MP ska vilja ta deras älskade kött ifrån dom.

Visste ni förresten att Sverige är fullt kapabelt att klara sin livsmedelsförsörjning i en krissituation?

Det låter ju verkligen inte så om man lyssnar på vissa politiker, vi producerar inte tillräckligt med kött, bara spannmål osv.

Men Sverige producerar fullt tillräckligt för att fylla näringsbehovet för sin befolkning. Dock skulle vi behöva lägga om kosten...

Nu blev det många inlägg på rad, men även jag är uppvuxen med en skolbespisning där det fanns en enda rätt att välja på + salladsbar och knäckebröd. Vegetarisk mat var specialkost ihop med allergier.

Personligen avskydde jag skolmaten och levde i princip på sallad. Dock fick jag på gymnasiet någon överkänslighetsreaktion mot skolans fisk och de dagarna fick jag istället vegetariskt - de dagarna var det ätbart. Kanske för att den maten var lagad till ~15 pers istället för ett par hundra.

Jag tänker alltså att det inte går att generalisera om det ena är godare än det andra, det handlar om personliga preferenser och hur vällagad maten är.

Det hör jag som det vanligaste argumentet och sen blir det en farlig cocktail med de andra argumenten. När cocktailen resulterar i att flera av barnen inte äter nästan alls, så att de inte klarar skoldagen så har det gått katastrofalt snett. Billigare råvaror och rejält minskad efterfrågan gör gott i hårt sargade kommunala plånböcker. En win-win, men inte för alla de som ska klara skolan med varierande behov och önskemål om mat vilket jag tycker måste vara högt prioriterat i uppdraget.

Jag kan så klart bara hålla med. Jag har som sagt inte hört att det är skälet till att vegetariskt. Däremot att det var anledningen till att blodkorv serveras för så där 15 år sedan. Då av en rektor.

Jag ser motsatsen: En del barn äter/kommer att äta alldeles för lite de dagar det erbjuds alternativ de inte gillar. På samma sätt som vegetarianer får kassa alternativ ibland och får äta endast tillbehör eftersom ingen tänkt på det.
Och jag menar att det inte har ett dugg med vegetarisk mat att göra. Det har med att maten inte är vällagad att göra.

Och om det nu är så att det finns barn som av ren pin kiv vägrar äta vegetariskt när det serveras någon gång ibland så får väll dom äta en macka den dagen då. Skolan har många uppdrag och att barnen ska utveckla förmågor som får dem att fungera i världen är en del av dem. Och med tanke på att vi faktiskt inte kommer kunna äta kött till alla måltider i framtiden (eller ens nu, beroende på hur länge vi vill överleva som art) så är det viktigt att skolan rustar barnen för det.

Min röst går till utbildad duktig personal som får frihet att skapa måltider som efterfrågas och intas, utan pekpinnar, utan krav på vare sig köttfria eller köttbemängda dagar och utan krav på hårda besparingar.
Enig

Det är inte förskolebarnens och barnens uppgift att klara klimatet (eller den kommunala ekonomin) genom att avstå det de helst vill äta, medan vi andra väljer i hög utsträckning att äta det vi vill - vilket i hög grad inte är vegetariskt.

Det är inte barnens uppdrag. Men det enda rimliga är att en kommun serverar mat efter Livsmedelsverkets rekommendationer.

Visste ni förresten att Sverige är fullt kapabelt att klara sin livsmedelsförsörjning i en krissituation?

Det låter ju verkligen inte så om man lyssnar på vissa politiker, vi producerar inte tillräckligt med kött, bara spannmål osv.

Men Sverige producerar fullt tillräckligt för att fylla näringsbehovet för sin befolkning. Dock skulle vi behöva lägga om kosten...
Va?! Berätta mer!

Va?! Berätta mer!

Livsmedelsverket och Jordbruksverket har publicerat en rapport om detta.
Några slutsatser:

• Svenskt jordbruk, vattenbruk och fiske producerade under perioden 2013–2023 livsmedel motsvarande 3 530 kilokalorier per person och dag. Det motsvarar energibehovet för 14 miljoner människor.
  • Den inhemska produktionen av livsmedel är tillräcklig för att täcka befolkningens behov av protein, kolhydrater och fibrer samt många av de viktigaste vitaminer och mineraler vi behöver. Vi täcker nätt och jämnt behovet av fetter, och har ett visst underskott av mikronäringsämnen som framför allt finns i fisk, salt, frukt och grönt.
Här kan man läsa mer samt få tillgång till publikationen.

Livsmedelsverket och Jordbruksverket har publicerat en rapport om detta.
Några slutsatser:

• Svenskt jordbruk, vattenbruk och fiske producerade under perioden 2013–2023 livsmedel motsvarande 3 530 kilokalorier per person och dag. Det motsvarar energibehovet för 14 miljoner människor.
  • Den inhemska produktionen av livsmedel är tillräcklig för att täcka befolkningens behov av protein, kolhydrater och fibrer samt många av de viktigaste vitaminer och mineraler vi behöver. Vi täcker nätt och jämnt behovet av fetter, och har ett visst underskott av mikronäringsämnen som framför allt finns i fisk, salt, frukt och grönt.
Här kan man läsa mer samt få tillgång till publikationen.

Mindblowing.
Det är ju verkligen inte det som sprids generellt. Måste smälta det här lite 🤣.

Källa på det?

Om du refererar till Elin Röös (och vem det vart med) rapport, så bygger den på felaktiga antaganden vilket leder till fel slutsatser.

Den gör nämligen t.ex. antagandet att allt som skördas är möjligt att använda för humankonsumtion.

Men så är det inte.

Den förutsätter dessutom att man ska äta enligt Livsmedelsverket - ifrågasatt det också, och att det inte finns några som helst problem med lagring.

Det är en helt igenom knasig rapport.

Jag var lite likadan. Har aldrig varit kinkig och åt mycket av det som mina klasskompisar rynkade på näsan åt i grundskolan.

Men blodpudding(som var mycket populärt i min skola) gillade jag absolut inte och skolans korv - oavsett sort - var vidrig. Deras sladdriga, flottiga falukorv hade inte minsta likhet med den falukorv jag åt hemma. Köttet i diverse grytor var fullt med brosk och senor.
Fisk med brosk och benbitar var inte heller nån höjdare och malda leverbiffen, jag ryser fortfarande, undrar om den innehöll 50% sågspån också, jag älskar ju levergryta och annat med lever men malda leverbiffen kan jag fortfarande inte äta och det tog många år innan jag klarade blodpudding igen men tyvärr måste jag numera hålla mig borta från allt med mycket järn i om jag inte vill ha förstoppning.

Källa på det?

Om du refererar till Elin Röös (och vem det vart med) rapport, så bygger den på felaktiga antaganden vilket leder till fel slutsatser.

Den gör nämligen t.ex. antagandet att allt som skördas är möjligt att använda för humankonsumtion.

Men så är det inte.

Den förutsätter dessutom att man ska äta enligt Livsmedelsverket - ifrågasatt det också, och att det inte finns några som helst problem med lagring.

Det är en rapport publicerad av Jordbruksverket och Livsmedelsverket.
Länk är postad.

Vår var tvärtom, den var rosa och slemmig och skitäcklig (och jag både gillade och gillar blodpudding). Det låter ju absolut inte bra oavsett... men sådär generellt när jag läser och hör om menyerna som erbjuds i skolan nu låter det mesta både aptitligt och varierat.
Sedan förstår jag att det nu som då varierar stort mellan både skolor och kommuner.
Nu har jag bara läst hit så du har kanske fått svar redan på det här.

De vegetariska rätterna är det i sig inte fel på, de låter goda och hade varit goda om inte skolan lagat dem. Det är tillagningen som brister många gånger så maten blir äcklig, precis som du skrev om pastan och annat när du gick i skolan.

Min dotter har inte problem med vegetarisk mat, men skolans var inte alls god. Mycket i salladsbuffen serverades också ihop, trots buffe så att de inte kunde välja bort, dränkt i vinäger osv och då blir ju salladen oätlig-jag äter inte sallad med vinäger men jösses vad sallad är gott utan! skolan misslyckades till och med med köttfärssås så inte konstigt de inte fick till den vegetariska heller.

Jag tror många barn skulle äta mer vegetariskt om maten lagades bättre- all mat, inte bara vegetarisk.

Källa på det?

Men så är det inte.

Elin Röös har f ö inte varit inblandad i rapporten alls.

Källa på det?

Men så är det inte.

Ja det är bara en våt dröm, fast en hel del som är ämnat som djurfoder kan vi människor använda också, här i trakten är jag berömd för mina sockerkakor som bakats på enbart rågvete men ska man baka matbröd och använda rågvete får det inte vara mer än 30% rågvetemjöl annars jäser inte degen, men tunnbröd och stekpannebröd funkar på 100% rågvete.

Limpor med melass och betfor i funkar fint och Kalvolakt, alltså pulver till kalvmjölksersättning kan ersätta mjölk, jag har provat alla dom här varianterna och alla funkar fint.

Det hör jag som det vanligaste argumentet och sen blir det en farlig cocktail med de andra argumenten. När cocktailen resulterar i att flera av barnen inte äter nästan alls, så att de inte klarar skoldagen så har det gått katastrofalt snett. Billigare råvaror och rejält minskad efterfrågan gör gott i hårt sargade kommunala plånböcker. En win-win, men inte för alla de som ska klara skolan med varierande behov och önskemål om mat vilket jag tycker måste vara högt prioriterat i uppdraget.

Jag ser motsatsen: En del barn äter/kommer att äta alldeles för lite de dagar det erbjuds alternativ de inte gillar. På samma sätt som vegetarianer får kassa alternativ ibland och får äta endast tillbehör eftersom ingen tänkt på det.

Min röst går till utbildad duktig personal som får frihet att skapa måltider som efterfrågas och intas, utan pekpinnar, utan krav på vare sig köttfria eller köttbemängda dagar och utan krav på hårda besparingar. Det är inte förskolebarnens och barnens uppgift att klara klimatet (eller den kommunala ekonomin) genom att avstå det de helst vill äta, medan vi andra väljer i hög utsträckning att äta det vi vill - vilket i hög grad inte är vegetariskt.
Som en som åt väldigt lite skolmat pga av att jag inte tyckte som den så tycker jag det är ett märkligt argument. Som att just vegetariskt skulle vara mindre gott än annan mat för barn.
Mina minnen av skolmaten är torra köttfärsbiffar, svampig korv som simmade runt i vatten med fett ovan på, alla möjliga sorteras läskig köttfärs, grytor, soppor, allt innehållande kött. Barn har alltid ogillat och undvikit skolmat, dels tror jag att det har med storkoks och varmhållning att göra, dels för att det är en stökig ätmiljö och dels för att det inte är särskilt coolt att gilla skolmaten.

Extremt få människor får i sig för lite protein men väldigt många får i sig för lite kostfibrer och vitaminer från grönsaker så det är något som kostenheterna jobbar mycket med. Det är trots allt något man också ska lära sig. Fisk är en sådan sak som fler barn skulle behöva äta för att få i sig omega3 och 6 men det är det inte heller så många som gillar ska man då undvika fisk i skolan?

Sen finns det både grönsaksbord och mackor att äta om man verkligen inte vill ha skolmaten.

Min bonusdotters favoriträtt var förövrigt skolans bönbolgnese, då åt hon mestadels bara kött hemma.

Stod om tidningaran häromveckan.

Rapporten har alltså fel, man har inte riktigt förstått vad det var för data man hanterade.

En aktivistrapport från dem som av klimatskäl vill lägga ner svenskt jordbruk, och vill göra alla till veganer.

Kan du visa en källa med kritiken?
Jag har inte hittat själva rapporten, bara länken tidigare. Men i länken tyckte jag det var tydligt att ”kapaciten att producera mat är i grunden god, men det finns många beroenden och sårbarheter.”

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka