Det hör jag som det vanligaste argumentet och sen blir det en farlig cocktail med de andra argumenten. När cocktailen resulterar i att flera av barnen inte äter nästan alls, så att de inte klarar skoldagen så har det gått katastrofalt snett. Billigare råvaror och rejält minskad efterfrågan gör gott i hårt sargade kommunala plånböcker. En win-win, men inte för alla de som ska klara skolan med varierande behov och önskemål om mat vilket jag tycker måste vara högt prioriterat i uppdraget.
Jag ser motsatsen: En del barn äter/kommer att äta alldeles för lite de dagar det erbjuds alternativ de inte gillar. På samma sätt som vegetarianer får kassa alternativ ibland och får äta endast tillbehör eftersom ingen tänkt på det.
Min röst går till utbildad duktig personal som får frihet att skapa måltider som efterfrågas och intas, utan pekpinnar, utan krav på vare sig köttfria eller köttbemängda dagar och utan krav på hårda besparingar. Det är inte förskolebarnens och barnens uppgift att klara klimatet (eller den kommunala ekonomin) genom att avstå det de helst vill äta, medan vi andra väljer i hög utsträckning att äta det vi vill - vilket i hög grad inte är vegetariskt.