Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Fast då blir det ju missvisande eftersom det finns vegetariska rätter som ätes med god aptit av glada barn också, det är lite det jag menar. Att använda ord som "tvångsvegetariskt" och annat gör att barnens åsikt färgas av det. Servera maten bara liksom, gör det inte till ens stor sak. Du säger ju själv att ditt barn väljer bort fisken också och det är hon långt ifrån ensam om, men som flera andra skrivit har jag aldrig hört talas om att det förden sakens skull vore en bra idé att sluta servera fisk i skolmatsalen.

Vi åt absolut tjockpannkaka med sylt på skolan (tack och lov utan ärtsoppa!), och minestronesoppa och liknande. Vi har ju även hört talas om tomatsoppa med ris här på forumet. :D

Ja, men det ju är barn man frågar.

Vi hade också "tjockpannkaka" men kallade det fläskpannkaka eftersom den innehöll fläsk (fanns vegetariskt alternativ såklart) och serverades med lingonsylt. Pannkakor är en annan sak och serverades med jordgubbssylt de dagar det var ärtsoppa (med och utan fläsk).

Vi hade också "tjockpannkaka" men kallade det fläskpannkaka eftersom den innehöll fläsk (fanns vegetariskt alternativ såklart) och serverades med lingonsylt. Pannkakor är en annan sak och serverades med jordgubbssylt de dagar det var ärtsoppa (med och utan fläsk).
Ja, men jag menar att det kan bli missvisande. När jag gick i fjärde klass eller däromkring upptäckte jag snabbnudlar! Det var min absoluta favorit, fantastiskt, skulle äta det till frukost lunch och middag om jag fick! Hade någon frågat mig om jag mest åt vegetariskt hade jag förmodligen svarat nej.
Tror inte jag hade svarat vegetariskt om minestronesoppan heller, eller pannkakorna... 😅

Våra tjockpannkakor var alltid utan fläsk (om inte spcifikt fläskpannkaka) och ärtsoppan till plättarna tack och lov valfri (tror inte att det var särskilt vanligt att den fanns ens.), men det är ju bara lokala skillnader och hör inte till saken som sådan. Jag menar mest att en vegetarisk dag i veckan inte behöver vara särskilt dramatiskt utan är rätt normalt i de flesta hushåll.

Ja, men jag menar att det kan bli missvisande. När jag gick i fjärde klass eller däromkring upptäckte jag snabbnudlar! Det var min absoluta favorit, fantastiskt, skulle äta det till frukost lunch och middag om jag fick! Hade någon frågat mig om jag mest åt vegetariskt hade jag förmodligen svarat nej.
Tror inte jag hade svarat vegetariskt om minestronesoppan heller, eller pannkakorna... 😅

Våra tjockpannkakor var alltid utan fläsk (om inte spcifikt fläskpannkaka) och ärtsoppan till plättarna tack och lov valfri (tror inte att det var särskilt vanligt att den fanns ens.), men det är ju bara lokala skillnader och hör inte till saken som sådan. Jag menar mest att en vegetarisk dag i veckan inte behöver vara särskilt dramatiskt utan är rätt normalt i de flesta hushåll.

Det jobbiga blir om barnet inte äter på lunchen och inte orkar eftermiddagens lektioner.

Antingen har du missförstått eller så har programmet dragit felaktiga slutsatser men rapporten som publicerats av den citerade forskaren i programmet visar på det jag skrev tidigare. https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/09637486.2022.2078286?needAccess=true
https://maltidsverige.se/34567_wp-uploads/2022/12/Susanne-Bryngelsson_Vaxtbaserade-kottersattare.pdf
Köttanaloger är när man gjort köttlika produkter av tex oump, soja eller quorn. Det är alltså inte den "rena produkten" sojaprotein, oump eller quorn. Tofu är tillexempel inte en köttanalog ingår inte i kategorin. Salthalten verkar ju ligga på samma nivå som för respektive köttprodukt, så tex vegkorv och vegbacon ligger på samma nivå som korv och bacon vad det gäller salt. Proteinmässigt ligger vegoprodukterna något lägre i proteinhalt men inte mycket och det är ju inte heller förvånande utan som förväntat. Förutom i köttbullsfallet då vegobullarna ligger något högre i proteinhalt än sina köttkompisar.
Så jag förstår inte hur du dragit slutsatsen utifrån programmet att ersättningsprodukterna inte har något rimligt näringsvärde.
Det är klart att de har ett näringsvärde, men inte samma som det de ska ersätta.

Forskaren tyckte inte det var problematiskt med kunniga personer som vegetarianer, men att andra inte var lika medvetna om skillnaden.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/problemen-med-vegokott-vad-har-hant

Samma forskare annan slutsats?

En vetenskapliga rapport 2022 visade på problem med vego-köttet. Det var fettet, för mycket salt, och att vi har svårt att ta upp järnet. Vi kollar vad som hänt sen dess.

Vi pratar med Susanne Bryngelsson, forskare och projektledare på statliga forskningsinstitutet Rise. De jobbar ofta tillsammans med livsmedelsindustrin med att utveckla nya processer, tekniker och produkter – till exempel köttersättningsprodukter.

Vi pratar också med Josefin Edwall Löfvenborg, som är nutritionist på Livsmedelsverket. Hon berättar vad de gjort och gör i biotillgänglighetsfrågan.

Dessutom har vi kommentarer från två stora tillverkare av vegetariska proteinprodukter, Orkla och Lantmännen cerealia.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/1601447
Det finns mycket näring i vegetabilier, men också antinutrienter som gör det svårare för oss att tillgodogöra oss det nyttiga, framför allt zink och järn.

Men genom fermentering och aktivering av råvarornas egna enzymer kan problemen mildras.

Vad gör producenterna av de nya produkterna åt detta? Vi pratar med representanter från Oumph, Anamma och VegMe.

Det jobbiga blir om barnet inte äter på lunchen och inte orkar eftermiddagens lektioner.
Visst, men det har mindre att göra med vegetariskt eller ej och mer att göra med dålig mat. Sedan tycker jag ju att det vore ganska lättlöst med två rätter samt bättre mackor eller fil. Jag blev Överlycklig när det i gymnasiet erbjöds en filtallrik som alternativ, något vi ofta åt till lunch hemma ändå.
Sedan kan man givetvis inte alltid göra Alla barn glada varje dag. Någon dag måste man kanske nöja sig med "mindre gott.".

Eftersom jag nördade ner mig för ett tag sedan så.
Soja är på pappret jättebra källa till järn, bara det att kroppen tar upp väldigt lite ifrån sojan då järnet sitter bundet till blandannat fytater.
Vi kan öka upptaget av järn i sojaprodukter genom tillexempel fermentering då fermentering bryter ner fytater.

Så lite klurigt att bunta ihop sojaprodukter då Tempeh som är fermenterad har högre upptaget än andra sojaprodukter som inte är det.
Skulle vara skoj att hitta hur många %-enheter det ökar med genom bearbetning för att göra järnet mer lättillgänglig men inte lyckats hitta det.
Ja de har tydligen startat en ny forskningsstudie på det. Där de jämför järninnehållet som finns med hur mycket som försvinner i om fytinsyran, de pratade också om fermenteringens möjligheter i programmet.

Visst, men det har mindre att göra med vegetariskt eller ej och mer att göra med dålig mat. Sedan tycker jag ju att det vore ganska lättlöst med två rätter samt bättre mackor eller fil. Jag blev Överlycklig när det i gymnasiet erbjöds en filtallrik som alternativ, något vi ofta åt till lunch hemma ändå.
Sedan kan man givetvis inte alltid göra Alla barn glada varje dag. Någon dag måste man kanske nöja sig med "mindre gott.".

Det hade varit toppen med fil och mackor som alternativ!

Det är klart att de har ett näringsvärde, men inte samma som det de ska ersätta.

Forskaren tyckte inte det var problematiskt med kunniga personer som vegetarianer, men att andra inte var lika medvetna om skillnaden.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/problemen-med-vegokott-vad-har-hant

Samma forskare annan slutsats?

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/1601447
Hon refererar ju till den forskning som jag postat länkar till här i tråden, i den första av programmen där det är en doktorand som pratar säger hon tom att tofu är ett väldigt bra livsmedel. Så jag förstår inte hur du gjort kopplingen när du skrev
Tänker att om man inte pratade så mycket om vegetariskt i skolan och främst serverade icke köttsubstituträtter så kanske det skulle fungera bättre.
Grönsakssoppa, pannkakor, potatisplättar (som jag hatade, men folk gillar) pasta och tomatsås, tacos utan vegetarisk eller kött-färs, blomkålscurry osv är ju utan quorn, veggokorv, ouph, tofu osv (dessa ersätter ju ändå vanligen inte köttets näringsinnehåll utan bara smak och konsistens). Bönor blir ju jättebra om man mosar dem till hoummusliknande röra. Falafel älskas ju av många och morotsbiffar och liknande är ju superlätta att veta vad som är i. Lasagne borde rimligen ingen märka om det är kött i eller inte om man inte skriver ut ngt veggo.
När problemet som tas upp i programmet är bristen på lättupptagligt järn. Vilket är ett välkänt problem med helt vegetarisk kost. Äter man blandkost hemma är det dock inte ett problem att man äter vegetariskt en gång om dagen.

Det var ett exempel på att man mycket väl kan följa alla Livsmedelsverkets råd utan att bestämma om animaliefria dagar (och sedan är det en personlig preferens också. jag tycker att smakbilder från animalier, dvs väldigt liten andel använd, ofta kan lyfta i övrigt helt vegetariska rätter rejält). Jag står inte på någon sida som fäktar om att varje dag måste finnas kött (i vilket jag inkluderar alla animalier som är resultatet av slakt, såsom nöt, gris, fågel, fisk och även skaldjur som man fångar, tillagar och serverar - utan slakt), utan tvärtom. Jag vill att maten passar de som ska ha nyttan av den, och äts av dem.

Att det skulle finnas en möjlighet att uppfylla råden utan att någonsin servera vegetariska rätter är inte detsamma som att det är rimligt eller bra att göra det, utan bara om att det går utmärkt att följa det utan att införa bestämmelser om animaliefria dagar.
Ah, jag håller med. Det är ju väldigt strikt att bestämma exakt hur de ska följa rekommendationerna. Det borde vara lika ok att sprida köttet över alla dagar som att ha dagar utan det och skolkökets kockar får bestämma hur många dagar som är eller inte är eventuellt köttfria en månad eller en vecka.

Ah, jag håller med. Det är ju väldigt strikt att bestämma exakt hur de ska följa rekommendationerna. Det borde vara lika ok att sprida köttet över alla dagar som att ha dagar utan det och skolkökets kockar får bestämma hur många dagar som är eller inte är eventuellt köttfria en månad eller en vecka.
Är det verkligen "väldigt strikt" att anse att en dag i veckan bör vara vegetarisk? Jag tycker tvärtom att det vore konstigt om inte minst en dag i veckan var det.

Ah vår var utan fläsk såvitt jag minns. Jag gillade iofs inte tjockpannkaka, men jag minns att den var helt vit och degig rakt igenom när man åt den :). De flesta älskade den och potatisplättar, med bara sylt, dock.

Pannkakor utan tjock fick vi inte förrän jag var i gymnasiet tror jag, det var också en nyhet några år innan om att Norge hade uppfunnit en automatisk pannkaksvändare, så tror inte det fanns innan. (uhm gillar inte bortagjorda tunna pannkakor så mycket heller, nu låter jag sjåpig :rofl:, men jag äter dem iofs, jag bara köper dem inte till mig själv frivilligt.).

Ah vår var utan fläsk såvitt jag minns. Jag gillade iofs inte tjockpannkaka, men jag minns att den var helt vit och degig rakt igenom när man åt den :). De flesta älskade den och potatisplättar, med bara sylt, dock.

Pannkakor utan tjock fick vi inte förrän jag var i gymnasiet tror jag, det var också en nyhet några år innan om att Norge hade uppfunnit en automatisk pannkaksvändare, så tror inte det fanns innan. (uhm gillar inte bortagjorda tunna pannkakor så mycket heller, nu låter jag sjåpig :rofl:, men jag äter dem iofs, jag bara köper dem inte till mig själv frivilligt.).
Vår tjockpannkaka var också vederstygglig, den hade samma konsistens som blodpuddingen. :arghh:

Vår tjockpannkaka var också vederstygglig, den hade samma konsistens som blodpuddingen. :arghh:
Haha ja precis så! Vår blodpudding var dock i alla fall ofta seg och svartbränd, det är precis så jag gillar den! gillar inte underkokt.
Andersson och Tillman har förresten jättegod blodpudding.

Btw fick vi även..

Pölsa brr
lasagne, brr *2
Gubbfingrar (fläskkorv som låg och flöt)
Reakött (tror faktiskt det hette det, ngt oerhört grått och skuret kött utlagt i långpannor)
Foderpotatis.

:D

(Nästan besviken över att barnet bara har god mat och ingenting att klaga över, det var lite av en hobby. Vi hade knäckebröd och smör och mjölk så ingen verkade gå utan mat. Och som sagt jag tror jag åt allt det där i någon omfattning för jag minns hungrig innan lunch, och hungrig när man kom hem och slukade mellis, men minns inte hungrig skoleftermiddag. Jag hade i första klass två event gällande lasagne och ärtsoppa i jätteportioner som de ville tvinga mig äta upp men misslyckades med. Därefter fick man ta själv i lagom mängd.)

Senast ändrad:
... och mackor finns väl idag? Det fanns alltid när jag växte upp i alla fall, bara väldigt fantasilösa sådana. Det var knäckebröd med smör.
Lite alternativ med pålägg borde vara lättlöst.

Oftast inget pålägg bara margarin. Smör tror jag inte de har på skolor längre tyvärr.

Lägg till ost och skinka/leverpastej och det blir genast trevligare mer matigt.

• Gilla
Reactions: Sel
Är det verkligen "väldigt strikt" att anse att en dag i veckan bör vara vegetarisk? Jag tycker tvärtom att det vore konstigt om inte minst en dag i veckan var det.
Helt vegetariskt är varje dag representerat med 1 eller 2 rätter, att den tredje också ska vara det bör vara sällsynt.

Fast samtidigt skulle det väl inte göra någon större skada heller? Jag tänker att det rikstäckande är rätt ovanligt med skolor som serverar tre valfria rätter varje dag och att det är där det skulle kunna göra skillnad.
Ja, det blir annorlunda men jag tänker att köket kan balansera det över tid utan politisk detaljstyrning. Även med två rätter bör det vara ganska sällsynt att båda rätterna är 100% vegetariska - men eftersom det är lite osymmetri i tillgängligheten så heller inte rätt att göra 1 helvegetarisk och 1 med animalier varje dag. Tror som sagt att det funkar bättre utan att politiker detaljstyr råvarutillgången.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka